Een hattrick scoren in De Kuip is altijd leuk. Met de snoekduik die hij oefende met Vermeegen...quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 00:05 schreef jna het volgende:
[..]
Alsof ie wat te doen zou hebben volgende week tegen Harry or Ali B![]()
Jaja, en die trein in Nieuwerkerk a/d IJssel is gesloopt door kaboutertjes.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:59 schreef Sethje het volgende:
Het is hier al heel vaak over gegaan.
Trein staat stil,kakkerlakken op het spoor, ja dan loopt het uit de hand.
Als de ns gewoon direct naar de kuip rijdt is er weinig aan de hand lijkt me.
Idd!quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 00:12 schreef Erwtensoep het volgende:
We hebben Jaap morgen harder nodig dan volgende week.
Ik vind het zowiezo niet boeiend als het aan mij ligt slopen we alles maar dat was meer om in te gaan op die opmerking.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 00:10 schreef Cart_man het volgende:
[..]
Jaja, en die trein in Nieuwerkerk a/d IJssel is gesloopt door kaboutertjes.
Maar gezellig dat jullie toch nog komen. Gedragen jullie je wel.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 00:31 schreef Sethje het volgende:
[..]
Ik vind het zowiezo niet boeiend als het aan mij ligt slopen we alles
Heerlijk nieuws, mijn weekend (en ook volgend weekend) is helemaal goed!quote:

ach, er is vervoer in ieder geval. en als er niets gebeurt, dan gaat de prijs misschien wel weer omlaagquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 01:13 schreef jorienvdherik het volgende:
duur grapje voor jullie zondag
Zou het niet zo zijn dat de voorrangsuitkaarthouders (3x de woordwaarde) al aan de beurt zijn geweest en dat nu ook de "gewone" uitkaarthouders aan de beurt zijn???quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 01:27 schreef M0NTANA het volgende:
Nope, ik heb geen voorrangsuitkaart, dus verwacht dat de verrkoop voor mij maandag/dinsdag begint.
Had Jaap niet een 4e gele kaart opgelopen tegen Utrecht waardoor ie geschorst is?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:58 schreef Radegast het volgende:
Treintje is bij mijn weten toch wel gesloopt?
Anyhoe, speelt Stam morgen mee?
Ook al ja. Er lopen er weer erg veel in de eredivisie rond, met een verleden bij Ajax. Zijn nog altijd hofleverancier voor de eredivisie volgens mij, hoewel Feyenoord ook redelijk aan de weg timmert.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 22:35 schreef S-Two het volgende:
Zwinkels komt toch ook bij Ajax weg?
Ja ajax is zeker hofleverencier, stond laatst overzicht in de VI , echt gek om te zien hoeveel spelers van ajax afkomen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:17 schreef methodmich het volgende:
[..]
Ook al ja. Er lopen er weer erg veel in de eredivisie rond, met een verleden bij Ajax. Zijn nog altijd hofleverancier voor de eredivisie volgens mij, hoewel Feyenoord ook redelijk aan de weg timmert.
haha ja ben gewoon eerlijkquote:
Maar dat het nergens op slaat, is ook jou wel duidelijk, toch?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:24 schreef Sethje het volgende:
haha ja ben gewoon eerlijkis mijn persoonlijke mening
Blijft een verschil van mening. Ik ga nu naar mokum lekker bier drinkenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:27 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Maar dat het nergens op slaat, is ook jou wel duidelijk, toch?![]()
Tot zo bierbroederquote:
Beterschap dan maar.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:54 schreef -Wolf- het volgende:
Geen bier vandaag en geen uitgaan na de wedstrijd voor mij.. Al de hele week goed ziek.
Et begint om half 8.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 15:33 schreef jors het volgende:
hoeveel staat het?
* BliksemSchigt is off to Amsterdamquote:De F-side blijft altijd bestaan
JORAN BAL
AMSTERDAM - De F-side, de fanatieke supporterschare van Ajax, viert zaterdagavond bij de wedstrijd tegen FC Groningen het dertigjarig bestaan. De harde kern Ajax-supporters kent een roerige geschiedenis.
Dat het begrip F-side ooit nog eens het Van Dale woordenboek zou halen, had waarschijnlijk niemand in tramlijn 9 op 3 oktober 1976 gedacht. De naam ontstond na de wedstrijd Ajax-FC VVV, omdat hij Engels is - de Engelse supporterscultuur was het voorbeeld voor de supporters in vak F in stadion De Meer - en stoer en agressief klonk.
Een naam kiezen is één ding, je naam vestigen wat anders. Dankzij ludieke acties, vernielingen en rellen wist heel Nederland al snel wie de F-side was. Voor de fanatieke Ajax-aanhang een symbool van macht en provocatie, voor ieder ander het stereotype beeld van alles wat er niet deugde aan voetbalsupporters.
Klaas Wilting, voormalig politiewoordvoerder, over de F-side: ''Ratten waren het, geen voetbalsupporters.''
In de jaren zeventig waren voetbalclubs en overheid niet voorbereid op de harde kern en de groeiende rivaliteit tussen supportersgroepen van verschillende clubs. De F-side maakte er dankbaar gebruik van. Spandoeken, spreekkoren, het op het veld gooien van voorwerpen (van toiletrollen tot varkenspoten), vernielde treinen en rellen tegen de vijand, de aanhang van de tegenstander en de politie, zetten de groep op de kaart.
Om het vandalisme en voetbalgeweld aan te pakken traden partijen in de jaren tachtig in overleg met de supporters. De F-side kreeg een eigen honk onder vak F. In ruil daarvoor wilde Ajax een normaal verloop van de thuiswedstrijden. Dat mislukte: het honk diende ook als opslag voor onder meer vuurwerk en eieren.
''Als ons iets dwarszit, uiten wij dat heel direct. Wij zijn geen mensen die brieven schrijven of opbellen.'' Chinees, F-sider.
Een jaar later volgde een dieptepunt toen in de Europacupwedstrijd tegen Austria Wien de F-side de aanstaande uitschakeling afreageerde door met metalen staven te gooien. Een daarvan raakt de keeper van Austria en Ajax werd een jaar uitgesloten van Europees voetbal.
Ajax voorzag daarna vak F van een metershoog hekwerk en een net. Veel oudere F-siders, die de dienst uitmaakten, verkasten naar vak M. Niet iedereen kon of wilde mee en de F-side viel uiteen in een oude garde en een nieuwe generatie jongeren. Bij de verhuizing naar de Arena in Zuidoost zat de F-side verspreid over het stadion. Via een zelf opgezette actie werd de fanatieke aanhang later weer herenigd op de Zuid-tribune.
Joark, F-sider: ''Zodra de wedstrijd was afgelopen, begon onze competitie. Tegen de andere supporters en dan maar zo veel mogelijk publiciteit scoren.''
De dood van Carlo Picornie op 23 maart 1997 in de veldslag met Feyenoord-hooligans bij Beverwijk, was het grootste dieptepunt in de historie van de F-side. Een onderzoek van justitie - dat de F-side zag als een criminele organisatie - vergrootte de interne onrust. De beschuldigingen waren uiteindelijk niet hard te maken.
In 2002 verscheen het boek F-side is niet makkelijk, een zelfgeschreven geschiedenis van de voetbalsupporters. Daarna ging ook na lang touwtrekken het nieuwe supportershonk bij de Arena open. Na rellen bij wedstrijden werd het twee keer tijdelijk gesloten en in 2005 ging het na brandstichting in vlammen op. In een nieuw honk werd opnieuw een poging tot brandstichting gedaan. Het vermoeden was dat aanhangers van ADO Den Haag hierachter zaten. Als wraakoefening overviel begin dit jaar een groep Ajax-hooligans het supportershome van ADO.
F-sider Sven: ''Het is altijd vergankelijk, mensen komen en gaan, maar ze kunnen de F-side nooit meer uitroeien. Ajax is een grote club en daar hoort een harde kern gewoon bij.''
Voor dit artikel is onder meer gebruik gemaakt van het boek 'F-side is niet makkelijk!' van R. Pieloor.
© Het Parool, 14-10-2006
quote:
quote:De Mul start als vleugelaanvaller
Zaterdag 14 oktober, door SV, Amsterdam, 16.36u GMT+01.00, Het Parool
Mauro Rosales zal, naar alle waarschijnlijkheid, vanavond nog niet fit genoeg zijn om tegen FC Groningen te spelen. Hierdoor neemt Tom de Mul zijn positie over.
Verder vinden er geen wijzigen plaats in de basiself, behalve dat Huntelaar weer terug is in de punt van de aanval.
Vermoedelijke opstelling Ajax: Stekelenburg; Heitinga, Stam, Vermaelen, Emanuelson; Gabri, Maduro, Sneijder; De Mul, Huntelaar en Babel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |