Gepubliceerd op vrijdag 13 oktober 2006
Radiostation Q-music heeft vrijdagochtend in het programma van Jeroen van Inkel deelneemster Natasia van De Gouden Kooi aangeboden de villa te verlaten. Q-music wil haar inleg (10.000 euro) betalen en haar helpen een baan te vinden. Planet sprak met Jeroen van Inkel over zijn 'bevrijdingsactie'
Waarom hebben jullie gekozen voor deze actie?
“We hebben het in mijn programma de hele week al over Natasia en de Gouden Kooi. Elke keer als we erover praten, bedenk ik me hoe raar ik het vind dat iemand ter meerdere eer en glorie van zichzelf, een jaar lang haar kinderen achterlaat. En er dus niet is voor haar twee kids, terwijl de jongste ernstig ziek is. Mensen moeten dat zelf weten, dat vind ik nog steeds, maar ik had wel een beetje dat bezorgde vader gevoel: toch raar dat er mensen zijn die dat doen.”
Hoe ben je op dit concrete idee gekomen?
“Gisteren in de auto vroeg ik me af wat ik kon doen, hoe kan ik mijn gewicht in de schaal gooien om haar op andere gedachten te brengen? Misschien bedenkt zij nu, twee weken nadat ze de Gouden Kooi in is gegaan, dat ze toch de goede keuze niet heeft gemaakt. Haar zoontje moest in de tussentijd geopereerd worden en ik kan me voorstellen dat ze begint te twijfelen. Maar doordat ze tienduizend euro heeft ingelegd, is de keuze wellicht moeilijker. Als ik haar dat geld nou geef, dacht ik gisteren in de auto, en haar help met het zoeken naar een baan, dan is dat wellicht een goede escape voor haar.”
En hoe zijn jullie toen aan de slag gegaan?
“Nou ja, we moesten het haar laten weten, maar in het huis hebben ze selectief toegang tot het nieuws. Dus we moesten deze boodschap bij haar zien te krijgen zonder dat daar iemand tussen kon komen. We besloten om vanuit een helikopter briefjes naar beneden te gooien en hebben uitgezocht of dat mocht. En wat bleek? Als iets minder dan 20 gram weegt, dan mag dat vanuit een helikopter naar beneden gegooid worden. Met z’n allen hebben we duizend briefjes gevouwen, gistermiddag en gezorgd voor een goede live-verbinding vanuit de helikopter. Dat is het leuke aan radio: het kan allemaal snel, zonder al te ingewikkeld te doen. Alles ging makkelijk, uniek eigenlijk, voor vrijdag de 13e.”
Jullie beloven Natasia ook haar te helpen zoeken naar een nieuwe baan. Hoe willen jullie dat doen?
“Ik zal in mijn radioprogramma een oproep doen aan alle luisterende werkgevers, en hun vragen Natasia aan te nemen. We hebben geen directiesecretaresses bij Q-Music, dus hier kan ze in elk geval niet aan het werk.”
Plannen jullie nog meer bevrijdingsacties?
“Nee. Ik vond haar de meest schrijnende moeder. Er is nog een andere moeder in de Gouden Kooi, maar haar kinderen zijn ouder en gezond. Natasia's zoon is ernstig ziek en haar dochter moest voor de camera hartverscheurend huilen. Als je als ouder weggaat om je gezin te onderhouden, voor je werk, dan begrijp ik dat. Maar ter meerdere glorie van jezelf vind ik onbegrijpelijk. Ga zes weken op vakantie als je rust nodig hebt, maar geef je kinderen niet het idee dat je in staat bent ze te verlaten. Ik zou dat zelf ook nooit doen. Het belang van mijn kinderen staat altijd voorop, dat moet ook, vind ik, als je die verantwoordelijkheid aangaat.”
Bron:
Planet