abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42611167
quote:
BARCELONA - Eeuwenlang was in veel Spaanse dorpen de verbranding van een pop die de islamitische profeet Mohammed verbeeldde hoogtepunt van het jaarlijkse feest, 'Moros y Cristianos'. Uit angst voor reacties van moslims hebben de meeste feestcomités dit jaar besloten die omstreden traditie te schrappen.Het feest van de moren en christenen herinnert aan de Reconquista, de herovering van Spanje op de moren (mohammedanen van Noord-Afrika en Spanje). In veel dorpen en steden wordt dit feit gevierd met schijngevechten tussen de twee partijen en met kleurrijke optochten van 'legers' van moren en christenen. Vast onderdeel op sommige feesten was tot dusver ook de verbranding van een pop die Mohammed symboliseerde. In andere dorpen werd de pop van de kasteelmuur gegooid en in extreme gevallen maakte hij zelfs deel uit van het vuurwerk aan het slot van het feest; men liet dan het hoofd an de pop uit elkaar spatten.

Na de polemiek rond de Deense karikaturen en het schrappen in Berlijn van de opera Idomeneo van Mozart is ook in Spanje het debat losgebarsten over wat wel en niet kan.

Iedereen is het erover eens dat de banale en kwetsende voorstellingen over de profeet voortaan beter achterwege kunnen blijven. Maar van afschaffen van de feesten willen de Spanjaarden niets weten. Vooral in plaatsen aan de kust zijn het toeristentrekkers.

De moslimwereld is verdeeld. Een groep imams onder aanvoering van die van Malaga, Felix Herrero, voorzitter van de Federatie van Islamitische Gemeentes, eist afschaffing van de feesten. ,,Ze appelleren steeds opnieuw aan de overwinning en dat schept een onderlinge sfeer van wraak.'' Volgens Herrero passen deze feesten niet in een modern Spanje.

Een andere groep imams ziet de jaarlijkse gebeurtenis als een rijke traditie. ,,De vrijheid van meningsuiting, in evenwicht met respect voor het geloof van anderen, moet ook als graadmeter gelden voor deze feesten'', aldus Majed Khadem van de islamitische raad in Alicante. Hij vindt dat de feesten geen schade berokkenen aan de onderlinge betrekkingen. ,,Het zijn gewoon oude en traditionele feesten.'' Wel zou hij liever zien dat de Spanjaarden stoppen met het gebruiken van het begrip 'moren'. Dat zou moeten veranderen in 'Arabieren'.

De meeste feestcomités zijn overigens al eerder begonnen met het aanpassen van hun feestprogramma's. Na de aanslagen in New York en Madrid hebben veel dorpen de scherpe kantjes van hun feestuitingen afgehaald. ,,Ik zou het ook niet leuk vinden als het hoofd van de paus in brand werd gestoken'', zegt burgemeester Juan Bautista van Bocairent, een van de plaatsen aan de kust bij Valencia waar 'Moros y Cristianos' het meest fervent wordt gevierd.
bron: www.nd.nl
Goede beslissing van de Spanjaarden, deze traditie is een zware belediging voor moslims en kan het beste maar worden afgeschaft. Het enige bezwaar wat men tegen deze beslissing kan hebben is dat het lijkt alsof men zwicht voor bedreigingen vanuit Islamitische hoek. De nadruk had meer moeten liggen op het respect voor andersgelovigen, ook als die andersgelovigen een foute religie aanhangen.
pi_42611435
Nu nog het stierenvechten afschaffen, ben ik helemaal blij

Kunnen de moslims daar ook niet voor zorgen!
pi_42611658
Het is goed at ze dat afschaffen aangezien ze anders idd weer ruzie krijgen met van die figuren, nu idd alleen het stierenvechten nog
pi_42611716
Tradities die eeuwenoud zijn, zullen nu verboden moeten zijn vanwege het geblaat van sommige moslims?

Belachelijk
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:28:28 #5
3542 Gia
User under construction
pi_42611723
Ik vind het niet goed dat ze dat afschaffen. Iets wat eeuwenlang traditie is afschaffen uit angst voor agressieve moslims. Stom.
pi_42611773
Wat is dit toch, wordt alles nu afgeschaft wat te maken heeft met Mohammed. Bah zo geef je die mongolen met baarden ook eens hun zin. Bah geloof Dat moeten ze pas afschaffen!
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:32:19 #7
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_42611833
Zolang het feest zelf maar niet afgeschaft wordt.

Het terugdrijven van de moorse invasie is een belangrijk moment in de ontstaansgeschiedenis van Spanje. Dat moet je blijven vieren.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:33:20 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_42611856
quote:
Een groep imams onder aanvoering van die van Malaga, Felix Herrero, voorzitter van de Federatie van Islamitische Gemeentes, eist afschaffing van de feesten. ,,Ze appelleren steeds opnieuw aan de overwinning en dat schept een onderlinge sfeer van wraak.'' Volgens Herrero passen deze feesten niet in een modern Spanje.
Afgelopen weekend is het Alkmaars Ontzet weer gevierd. Moet ik nu ook maar goed uitkijken voor Spanjaarden in de regio als ik morgen weer naar Alkmaar ga?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_42611862
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Ik vind het niet goed dat ze dat afschaffen. Iets wat eeuwenlang traditie is afschaffen uit angst voor agressieve moslims. Stom.
pi_42611869
Ik vind dat moslims afgeschaft moeten worden, maar dat mag niet.
pi_42611950
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:33 schreef Lemmiwinks het volgende:
Ik vind dat moslims afgeschaft moeten worden, maar dat mag niet.
En gristenen, katholieken etc etc
pi_42611975
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:36 schreef XeroX3 het volgende:

[..]

Onder andere.
pi_42612136
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:36 schreef XeroX3 het volgende:

[..]

En mensen die geloven in Wiskunde, geld of zichzelf ook.
pi_42612215
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:42 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dan kun je beter de hele mensheid uitroeien.

*tikt een mailtje naar N-Korea*
pi_42612243
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:42 schreef buachaille het volgende:

[..]

Zover ik weet heeft Anthonie van Leeuwenhoek geen zwangere meisjes van 16 in de buik geschopt.

Alhoewel, Galileo Galilei was geen lieverdje en stiekem stal Isaac Newton appels
pi_42612283
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:45 schreef Lemmiwinks het volgende:

[..]

Zover ik weet heeft Anthonie van Leeuwenhoek geen zwangere meisjes van 16 in de buik geschopt.

Alhoewel, Galileo Galilei was geen lieverdje en stiekem stal Isaac Newton appels
Volgens mij was Pythagoras ook niet helemaal zuiver op de graad.
pi_42612361
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:46 schreef Devlinsect het volgende:

[..]

Volgens mij was Pythagoras ook niet helemaal zuiver op de graad.
Mja stiekem pakte hij samen met homeboy Plato kleine Griekse jongetjes in de kont.

Volgens de superieure Islamitische cultuur is dit intolerable. Ik eis kamervragen want ik voel mij gediscrimineerd!
pi_42612717
Schaffen islamitische landen dan ook verbrandingen van poppen van o.a. Bush en Sharon af?

Typisch gevalletje eenrichtingsverkeer/zelfislamitisering weer. Wie boeit het nou hoe mensen al eeuwenlang hun feestje vieren. Na al die eeuwen zit er toch geen haat en woede achter, maar is het alleen nog maar vast onderdeel van de viering van een historische gebeurtenis dat niemand op deze planeet heeft meegemaakt.
pi_42612784
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:48 schreef Lemmiwinks het volgende:

[..]

Mja stiekem pakte hij samen met homeboy Plato kleine Griekse jongetjes in de kont.

Volgens de superieure Islamitische cultuur is dit intolerable. Ik eis kamervragen want ik voel mij gediscrimineerd!
pi_42613779
quote:
  donderdag 12 oktober 2006 @ 17:24:08 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42615191
Spanjaarde bukken voor de terreur
Saudie vernietigt nog steeds bijbels, en dat blijven ze doen..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42615284
Terecht dat men dit wil afschaffen. De reconquista is toch al niet iets om trots op te zijn, en het hoeft al helemaal niet op zo'n groteske, provocatieve manier te worden gevierd.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_42615363
quote:
Vreemd dat je nu ineens wel voorstander bent van het handhaven van achterlijke en achterhaalde gebruiken.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 17:31:47 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42615366
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 17:28 schreef retteketet het volgende:
Terecht dat men dit wil afschaffen. De reconquista is toch al niet iets om trots op te zijn, en het hoeft al helemaal niet op zo'n groteske, provocatieve manier te worden gevierd.
Moet je eens zien hoe we de christelijke feestdagen vieren, met zo een vent die aan een boom gespijkerd is omdat ie zei dat het toch een goed idee was lief te zijn tegen elkaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42615462
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 17:28 schreef retteketet het volgende:
Het lijkt me wel iets om trots op te zijn en dat zijn ze ook anders zou het niet gevierd worden.
eeeh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')