bron: www.nd.nlquote:BARCELONA - Eeuwenlang was in veel Spaanse dorpen de verbranding van een pop die de islamitische profeet Mohammed verbeeldde hoogtepunt van het jaarlijkse feest, 'Moros y Cristianos'. Uit angst voor reacties van moslims hebben de meeste feestcomités dit jaar besloten die omstreden traditie te schrappen.Het feest van de moren en christenen herinnert aan de Reconquista, de herovering van Spanje op de moren (mohammedanen van Noord-Afrika en Spanje). In veel dorpen en steden wordt dit feit gevierd met schijngevechten tussen de twee partijen en met kleurrijke optochten van 'legers' van moren en christenen. Vast onderdeel op sommige feesten was tot dusver ook de verbranding van een pop die Mohammed symboliseerde. In andere dorpen werd de pop van de kasteelmuur gegooid en in extreme gevallen maakte hij zelfs deel uit van het vuurwerk aan het slot van het feest; men liet dan het hoofd an de pop uit elkaar spatten.
Na de polemiek rond de Deense karikaturen en het schrappen in Berlijn van de opera Idomeneo van Mozart is ook in Spanje het debat losgebarsten over wat wel en niet kan.
Iedereen is het erover eens dat de banale en kwetsende voorstellingen over de profeet voortaan beter achterwege kunnen blijven. Maar van afschaffen van de feesten willen de Spanjaarden niets weten. Vooral in plaatsen aan de kust zijn het toeristentrekkers.
De moslimwereld is verdeeld. Een groep imams onder aanvoering van die van Malaga, Felix Herrero, voorzitter van de Federatie van Islamitische Gemeentes, eist afschaffing van de feesten. ,,Ze appelleren steeds opnieuw aan de overwinning en dat schept een onderlinge sfeer van wraak.'' Volgens Herrero passen deze feesten niet in een modern Spanje.
Een andere groep imams ziet de jaarlijkse gebeurtenis als een rijke traditie. ,,De vrijheid van meningsuiting, in evenwicht met respect voor het geloof van anderen, moet ook als graadmeter gelden voor deze feesten'', aldus Majed Khadem van de islamitische raad in Alicante. Hij vindt dat de feesten geen schade berokkenen aan de onderlinge betrekkingen. ,,Het zijn gewoon oude en traditionele feesten.'' Wel zou hij liever zien dat de Spanjaarden stoppen met het gebruiken van het begrip 'moren'. Dat zou moeten veranderen in 'Arabieren'.
De meeste feestcomités zijn overigens al eerder begonnen met het aanpassen van hun feestprogramma's. Na de aanslagen in New York en Madrid hebben veel dorpen de scherpe kantjes van hun feestuitingen afgehaald. ,,Ik zou het ook niet leuk vinden als het hoofd van de paus in brand werd gestoken'', zegt burgemeester Juan Bautista van Bocairent, een van de plaatsen aan de kust bij Valencia waar 'Moros y Cristianos' het meest fervent wordt gevierd.
Afgelopen weekend is het Alkmaars Ontzet weer gevierd. Moet ik nu ook maar goed uitkijken voor Spanjaarden in de regio als ik morgen weer naar Alkmaar ga?quote:Een groep imams onder aanvoering van die van Malaga, Felix Herrero, voorzitter van de Federatie van Islamitische Gemeentes, eist afschaffing van de feesten. ,,Ze appelleren steeds opnieuw aan de overwinning en dat schept een onderlinge sfeer van wraak.'' Volgens Herrero passen deze feesten niet in een modern Spanje.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Ik vind het niet goed dat ze dat afschaffen. Iets wat eeuwenlang traditie is afschaffen uit angst voor agressieve moslims. Stom.
En gristenen, katholieken etc etcquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:33 schreef Lemmiwinks het volgende:
Ik vind dat moslims afgeschaft moeten worden, maar dat mag niet.
Onder andere.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:36 schreef XeroX3 het volgende:
[..]
En gristenen, katholieken etc etc![]()
En mensen die geloven in Wiskunde, geld of zichzelf ook.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:36 schreef XeroX3 het volgende:
[..]
En gristenen, katholieken etc etc![]()
Dan kun je beter de hele mensheid uitroeien.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
En mensen die geloven in Wiskunde, geld of zichzelf ook.![]()
Zover ik weet heeft Anthonie van Leeuwenhoek geen zwangere meisjes van 16 in de buik geschopt.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
En mensen die geloven in Wiskunde, geld of zichzelf ook.![]()
Volgens mij was Pythagoras ook niet helemaal zuiver op de graad.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:45 schreef Lemmiwinks het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft Anthonie van Leeuwenhoek geen zwangere meisjes van 16 in de buik geschopt.
Alhoewel, Galileo Galilei was geen lieverdje en stiekem stal Isaac Newton appels
Mja stiekem pakte hij samen met homeboy Plato kleine Griekse jongetjes in de kont.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:46 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Volgens mij was Pythagoras ook niet helemaal zuiver op de graad.![]()
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:48 schreef Lemmiwinks het volgende:
[..]
Mja stiekem pakte hij samen met homeboy Plato kleine Griekse jongetjes in de kont.
Volgens de superieure Islamitische cultuur is dit intolerable. Ik eis kamervragen want ik voel mij gediscrimineerd!
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Ik vind het niet goed dat ze dat afschaffen. Iets wat eeuwenlang traditie is afschaffen uit angst voor agressieve moslims. Stom.
Vreemd dat je nu ineens wel voorstander bent van het handhaven van achterlijke en achterhaalde gebruiken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Moet je eens zien hoe we de christelijke feestdagen vieren, met zo een vent die aan een boom gespijkerd is omdat ie zei dat het toch een goed idee was lief te zijn tegen elkaar.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:28 schreef retteketet het volgende:
Terecht dat men dit wil afschaffen. De reconquista is toch al niet iets om trots op te zijn, en het hoeft al helemaal niet op zo'n groteske, provocatieve manier te worden gevierd.
Het lijkt me wel iets om trots op te zijn en dat zijn ze ook anders zou het niet gevierd worden.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:28 schreef retteketet het volgende:
Terecht dat men dit wil afschaffen. De reconquista is toch al niet iets om trots op te zijn, en het hoeft al helemaal niet op zo'n groteske, provocatieve manier te worden gevierd.
Dat kun je dus ook prima zonder een ander te provoceren. Zelfde geldt voor de Oranjemars in Ierland waar men persé door een bepaalde wijk wil lopen, puur om te provoceren. Nergens voor nodig lijkt me, ook al is het traditie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:35 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Het lijkt me wel iets om trots op te zijn en dat zijn ze ook anders zou het niet gevierd worden.
Je doet niet alleen als een griezel maar je bent blijkbaar werkelijk een griezel.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Vreemd dat je nu ineens wel voorstander bent van het handhaven van achterlijke en achterhaalde gebruiken.
Ik zeg niet dat men trots is op de viering ansich of de manier waarop het gevierd zou moeten worden ofzo. Hoe kom je daar nou bij? Men is trots op de reconquista. Dat ze het land heroverd hebben op de Moren. Mag dat?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat kun je dus ook prima zonder een ander te provoceren. Zelfde geldt voor de Oranjemars in Ierland waar men persé door een bepaalde wijk wil lopen, puur om te provoceren. Nergens voor nodig lijkt me, ook al is het traditie.
Even aangepast.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Ik vind het niet goed dat ze dat afschaffen. Iets wat eeuwenlang traditie is afschaffen uit angst voor agressieve respect en eerbied voor moslims.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:38 schreef Mutant01 het volgende:
Over de hypocrisie van Gia heeft Gelly gewoon gelijk trouwens.
En wanneer gaan Moslims nu eens respect hebben voor de westerse democratieen en de vrijheden waar die voor staan?quote:
Als we uit het diepe zwarte dal komen en onszelf weten te ontwikkelen, dat kan een tijdje duren. Maar misschien kan het westen een beetje helpen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wanneer gaan Moslims nu eens respect hebben voor de westerse democratieen en de vrijheden waar die voor staan?
Natuurlijk, maar we scheren vandaagdedag toch ook geen moffenhoeren meer kaal op 5 mei om de bevrijding te vieren ? Dat is wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:39 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat men trots is op de viering ansich of de manier waarop het gevierd zou moeten worden ofzo. Hoe kom je daar nou bij? Men is trots op de reconquista. Dat ze het land heroverd hebben op de Moren. Mag dat?
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Devlinsect het volgende:
Tradities die eeuwenoud zijn, zullen nu verboden moeten zijn vanwege het geblaat van sommige moslims?
Belachelijk![]()
Help me even, ik zie de hypocrise even niet van Gia.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:38 schreef Mutant01 het volgende:
Over de hypocrisie van Gia heeft Gelly gewoon gelijk trouwens.
Dat hebben we toch gewoon?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wanneer gaan Moslims nu eens respect hebben voor de westerse democratieen en de vrijheden waar die voor staan?
Doet het westen toch?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als we uit het diepe zwarte dal komen en onszelf weten te ontwikkelen, dat kan een tijdje duren. Maar misschien kan het westen een beetje helpen.
Jij iig niet..quote:
Nooit!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dont ask,. dat heeft een lange historie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:53 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Help me even, ik zie de hypocrise even niet van Gia.
oh , hersi ali mag dus zeggen wat ze wil en gewoon submision 2 maken en in denemarken mogen ze mooi cartoons makenquote:
Ach ja... Je baalt natuurlijk dat de islamitische heilsoldaten van het Iberische schiereiland zijn geflikkerd (wat deden de soldaten van allah daar eigenlijk?)quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:28 schreef retteketet het volgende:
Dat is niet de "echte Islam", de echte Islam die predikt liefde.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:16 schreef clowncloon het volgende:
dikke bullshit.
Als de spanjaarden mohammed uiteen willen doen spatten moet dat kunnen! Vooral als het een eeuwenoude traditie is! Het lijkt wel alsof de hele wereld zich MOET aanpassen aan dat achterlijke geloof.
Meen je dit nou serieus?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:16 schreef clowncloon het volgende:
Als de spanjaarden mohammed uiteen willen doen spatten moet dat kunnen!
Ja, maar dat zijn verschillende mensen helaas vergetenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:20 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Dat is niet de "echte Islam", de echte Islam die predikt liefde.
Goede beslissing ? Waarom moet de westerse wereld zich in allerlei kronkels werpen voor de islam, terwijl zij maar één oplossing bieden voor het probleem van de Kafir, ongelovige. De westerse wereld moet de opmars van deze met haatvervulde religie met alle mogelijke middelen een halt toe roepen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
bron: www.nd.nl
Goede beslissing van de Spanjaarden, deze traditie is een zware belediging voor moslims en kan het beste maar worden afgeschaft. Het enige bezwaar wat men tegen deze beslissing kan hebben is dat het lijkt alsof men zwicht voor bedreigingen vanuit Islamitische hoek. De nadruk had meer moeten liggen op het respect voor andersgelovigen, ook als die andersgelovigen een foute religie aanhangen.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar jah dan moet je het niet doen uit angst maar uit respect.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
bron: www.nd.nl
Goede beslissing van de Spanjaarden, deze traditie is een zware belediging voor moslims en kan het beste maar worden afgeschaft. Het enige bezwaar wat men tegen deze beslissing kan hebben is dat het lijkt alsof men zwicht voor bedreigingen vanuit Islamitische hoek. De nadruk had meer moeten liggen op het respect voor andersgelovigen, ook als die andersgelovigen een foute religie aanhangen.
De spanjaarden hebben het volste recht om het einde van de aggressie oorlog van de moslims te vieren. Het Iberische schiereiland werd onaangekondigd en zonder provocatie aangevallen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:38 schreef sooty het volgende:
[..]
Goede beslissing ? Waarom moet de westerse wereld zich in allerlei kronkels werpen voor de islam, terwijl zij maar één oplossing bieden voor het probleem van de Kafir, ongelovige. De westerse wereld moet de opmars van deze met haatvervulde religie met alle mogelijke middelen een halt toe roepen.
Huh?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:17 schreef Alulu het volgende:
En terecht, dit past een moderne democratie waar plaats voor ieder individu is ongeacht religie die zich aan de wet houdt niet om te doen.
Goede zaak dus![]()
Ja, ik snap hem ook niet helemaal.quote:
Ze mag dat ja, dat recht heeft ze hier in het westen, dat we niet blij zijn met deze nutteloze provocaties is wat anders.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:57 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
oh , hersi ali mag dus zeggen wat ze wil en gewoon submision 2 maken en in denemarken mogen ze mooi cartoons maken
ja hoor
Klopt dat het mag, daarom ook kreeg je vriend Theo van Gogh een brief op zijn borst gespeld met een liefdesverklaring richting Ayaan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:08 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ze mag dat ja, dat recht heeft ze hier in het westen, dat we niet blij zijn met deze nutteloze provocaties is wat anders.²
"Niet blij zijn", is dat niet een zware understatement?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:08 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ze mag dat ja, dat recht heeft ze hier in het westen, dat we niet blij zijn met deze nutteloze provocaties is wat anders.²
Je kan het ook als persoonlijke groei zien. Als je poppen van Mohammed mag verbranden omdat je moslims hebt verjaagd, mogen wij (of de Amerikanen) dan ook Duitse poppen verbranden?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
Even voorop gesteld. Wijlen Theo van G. was mijn vriend niet, zijn dood zag ik als een criminele afrekening, zowel Mohammed B. als Theo van G. zijn in mijn ogen criminelen. Maar vergeet niet dat Mohammed B. slechts een individu is, ik heb niet veel andere Moslims hetzelfde zien doen, zelfs als er pakweg 100 van dit soort gasten zouden zijn in Nederland (en dit is echt veel meer dan de feiten aangeven) op een bevolking van 1 miljoen Moslims zijn het nog steeds minder dan 1% gekke gasten, totaal niet vertegenwoordigend dus.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 06:10 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Klopt dat het mag, daarom ook kreeg je vriend Theo van Gogh een brief op zijn borst gespeld met een liefdesverklaring richting Ayaan.
Op dit stukje trollen heb ik geen reply.quote:Hebben moslims nog steeds niet in gaten dat ze het zich in de wereld steeds onmogelijker maken door misplaatste respect af te dwingen voor aanhangers van een sprookjesboek met dito nog immer een gevaarlijke dooie gek met een kort lontje?
Volgens mij ben je pas crimineel als je ook daadwerkelijk bent veroordeeld, of veroordeeld had kunnen worden, voor je daden en niet omdat iemand je beledigdquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:34 schreef BansheeBoy het volgende:
Even voorop gesteld. Wijlen Theo van G. was mijn vriend niet, zijn dood zag ik als een criminele afrekening, zowel Mohammed B. als Theo van G. zijn in mijn ogen criminelen.²
Gewoon een Duitse pop niet, natuurlijk, maar een Hitlerpop zie ik geen probleem in.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:33 schreef FJD het volgende:
[..]
Je kan het ook als persoonlijke groei zien. Als je poppen van Mohammed mag verbranden omdat je moslims hebt verjaagd, mogen wij (of de Amerikanen) dan ook Duitse poppen verbranden?
Het feest moet gewoon blijven idd, het blijft een feestsdag.
Maar die kleine groep gekken weet het toch voor elkaar te krijgen dat de hele wereld zwicht voor terreur. En uit postings in dit topic ben je daar wel blij mee.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:34 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Even voorop gesteld. Wijlen Theo van G. was mijn vriend niet, zijn dood zag ik als een criminele afrekening, zowel Mohammed B. als Theo van G. zijn in mijn ogen criminelen. Maar vergeet niet dat Mohammed B. slechts een individu is, ik heb niet veel andere Moslims hetzelfde zien doen, zelfs als er pakweg 100 van dit soort gasten zouden zijn in Nederland (en dit is echt veel meer dan de feiten aangeven) op een bevolking van 1 miljoen Moslims zijn het nog steeds minder dan 1% gekke gasten, totaal niet vertegenwoordigend dus.
Ja. Met als verschil dat ik het niet af zou schaffen vanwege de neo-nazis maar omdat ik graag wil geloven dat ik in een samenleving leef die zich niet schuldig maakt aan barbaarse gebruiken. Natuurlijk blijft het slechts een pop maar er wordt wel een vergelijking gemaakt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:46 schreef Gia het volgende:
Maar neo-nazi's willen dat afgeschaft zien, omdat zij zich er door aangevallen/beledigd voelen. Zou je dat dan ook doen?
Waar laat ik dit blijken? En kom niet opdraven met dat ik blij ben dat ze nu stoppen met het bespotten van Mohammed vrede zij met hem, dat heeft niks met terreur te maken, maar met respect en eerbied.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar die kleine groep gekken weet het toch voor elkaar te krijgen dat de hele wereld zwicht voor terreur. En uit postings in dit topic ben je daar wel blij mee.
Dat is hun probleem, ik zie het als een nobele daad, een teken van respect en eerbied.quote:Die Spanjaarden schaffen die mohammedverbranding niet af uit respect voor de Islam, maar puur uit angst voor terreur.
Alleen uit respect voor de overtuiging van de moslims denk ik, niet uit eerbied voor mohammed (de duivel hale hem).quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:08 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Waar laat ik dit blijken? En kom niet opdraven met dat ik blij ben dat ze nu stoppen met het bespotten van Mohammed vrede zij met hem, dat heeft niks met terreur te maken, maar met respect en eerbied.
[..]
Dat is hun probleem, ik zie het als een nobele daad, een teken van respect en eerbied.²
Geeft niet, met dat 1ste ben ik blij.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:11 schreef buachaille het volgende:
[..]
Alleen uit respect voor de overtuiging van de moslims denk ik, niet uit eerbied voor mohammed (vrede zij met hem).
Ik snap het ook niet zo goed. Misschien dat ze bedreigd zijn?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:37 schreef Mutant01 het volgende:
Ik snap niet waarom de Spanjaarden dit afschaffen, al eeuwen doen ze het, en er is ook nooit over gehuild door de moslimlanden. Spanje heeft als buurland zelfs een moslimland, die klagen er ook nooit over. Het gaat al eeuwen goed, beetje vreemd om het nu ineens af te schaffen.
Mee eens. Gelly is een engerd.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je doet niet alleen als een griezel maar je bent blijkbaar werkelijk een griezel.
Naa, het was een bevrijdingsactie van het kalifaat, die voortkwam uit het feit dat men in Spanje destijds geen vrijheid van godsdienst kende. De Spanjaarden werden door hun katholieke overheersers wreed onderdrukt.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:36 schreef oheng het volgende:
[..]
De spanjaarden hebben het volste recht om het einde van de aggressie oorlog van de moslims te vieren. Het Iberische schiereiland werd onaangekondigd en zonder provocatie aangevallen.
Zie reactie FJDquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:34 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Even voorop gesteld. Wijlen Theo van G. was mijn vriend niet, zijn dood zag ik als een criminele afrekening, zowel Mohammed B. als Theo van G. zijn in mijn ogen criminelen. Maar vergeet niet dat Mohammed B. slechts een individu is, ik heb niet veel andere Moslims hetzelfde zien doen, zelfs als er pakweg 100 van dit soort gasten zouden zijn in Nederland (en dit is echt veel meer dan de feiten aangeven) op een bevolking van 1 miljoen Moslims zijn het nog steeds minder dan 1% gekke gasten, totaal niet vertegenwoordigend dus.
[..]
Wat jij trollen noemt is keiharde waarheid wat je niet onder ogen durft of wil zien. Man, kijk eens om je heen hoe de antipathie in de wereld groeit tegen islamieten. En het is niet bepaald zonder reden!quote:Op dit stukje trollen heb ik geen reply.²
Maar volgens mij is het verbranden van Duitse vlaggen hier nooit onderdeel geweest van het bevrijdingsfeest op 5 mei.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:36 schreef Xith het volgende:
Ik snap het wel, op 5 mei gaan we toch ook geen duitse vlaggen verbranden? Geschiedenis is gebeurt en de tijden zijn geweest.
Volgens Islamitische wetgeving is land dat ooit Islam is geweest met de Islam in oorlog totdat het terugveroverd is. Ook laten moslims zelf niet na ons aan de kruisvaarders te herinneren (die overigens zo slecht nog niet waren, eerder sociaal zelfs), terwijl ze zelf wel een genocide op Christenen in Armenië ontkennen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:24 schreef Xith het volgende:
Klopt, maar ik bedoel meer dat we in het algemeen onze oude vijand met rust laten, want de tegenwoordige mensen uit duitsland hebben niets met WOII te maken, net als de moslims dat nu ook niet in spanje hebben.
Wat een mooie Christelijke leugens.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:30 schreef buachaille het volgende:
[..]
Volgens Islamitische wetgeving is land dat ooit Islam is geweest met de Islam in oorlog totdat het terugveroverd is. Ook laten moslims zelf niet na ons aan de kruisvaarders te herinneren (die overigens zo slecht nog niet waren, eerder sociaal zelfs), terwijl ze zelf wel een genocide op Christenen in Armenië ontkennen.
Je bent bij deze uitgenodigd om mijn fout recht te zetten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een mooie Christelijke leugens.
Maar in Nederland vieren wij ook nog een overwinning op Spanje, zoals in Alkmaar. Ook in Leiden is hier sprake van. Verschil is alleen dat er in die tradities volgens mij geen Spaanse veldheren (althans, gelijkende poppen) in vlammen opgaan. Mocht dit wel gebeuren, dan nog denk ik dat de huidige Spanjaarden daar geen probleem mee hebben.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:24 schreef Xith het volgende:
Klopt, maar ik bedoel meer dat we in het algemeen onze oude vijand met rust laten, want de tegenwoordige mensen uit duitsland hebben niets met WOII te maken, net als de moslims dat nu ook niet in spanje hebben.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje kinderachtig om poppen van hitler te verbranden, dat soort dingen kunnen echt niet meer in de 20e eeuw. Maar ik kan me goed voorstellen dat er bijvoorbeeld poppen van de koning van Spanje of Hertog Alfa verbrand werden bij wijze van traditie. Dat heeft dan niets meer met emoties te maken maar alles met cultuur. En dat is wel weer goed.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:33 schreef FJD het volgende:
[..]
Je kan het ook als persoonlijke groei zien. Als je poppen van Mohammed mag verbranden omdat je moslims hebt verjaagd, mogen wij (of de Amerikanen) dan ook Duitse poppen verbranden?
Het feest moet gewoon blijven idd, het blijft een feestsdag.
De bewuste fouten van anderen ga ik niet rechtzetten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Je bent bij deze uitgenodigd om mijn fout recht te zetten.
Het tegendeel bewijzen is al voldoende.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De bewuste fouten van anderen ga ik niet rechtzetten.
Wat de neuk deden moslims op het iberische schiereiland? En wat de neuk deden ze in de omgeving van Jeruzalem? De kruisvaarders hadden het volste recht om een oorlog tegen de moslims te beginnen. En de Spanjaarden al helemaal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een mooie Christelijke leugens.
Het verbranden van Mohammed is een pre-middeleeuwse traditiequote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:42 schreef _The_General_ het volgende:
Belachelijk. Hoeveel traditie's moeten er nog wijken voor extremisten die nog in de middeleeuwen leven!
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Wat de neuk deden moslims op het iberische schiereiland? En wat de neuk deden ze in de omgeving van Jeruzalem? De kruisvaarders hadden het volste recht om een oorlog tegen de moslims te beginnen. En de Spanjaarden al helemaal.
Waar hebben we het in hemelsnaam over ? Het is fukkin 1200 jaar geleden. Grow up.quote:In 711 vielen de Moren Spanje binnen onder de leiding van Tarik ibn Zijad. In de decennia hierna wisten zij geheel Spanje te veroveren. Vanaf ongeveer 800 begint de Reconquista, waarbij de Moren teruggedrongen werden.
Dat geld ook voor het vieren van kerstmis, wat is je punt nou ?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Het verbranden van Mohammed is een pre-middeleeuwse traditieWie leeft er dan eigenlijk in de middeleeuwen ?
Das goed, als wij dan ook niet langer beticht worden van kruistochten en slavernij en al die andere BS waar wij geen fuck mee van doen hebben.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:39 schreef gelly het volgende:
[..]
[..]
Waar hebben we het in hemelsnaam over ? Het is fukkin 1200 jaar geleden. Grow up.
De betekenis is in de loop der tijd behoorlijk veranderd, niks mis mee. Je hoeft niet vast te houden aan achterlijke gebruiken als de tijd ze achterhaald.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat geld ook voor het vieren van kerstmis, wat is je punt nou ?
Meestal gegeven als reactie op het oprakelen van een ander z'n minder frisse geschiedenis. Laten we daar idd eens mee ophouden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das goed, als wij dan ook niet langer beticht worden van kruistochten en slavernij en al die andere BS waar wij geen fuck mee van doen hebben.
Het is cultuur, we moeten niet zwichten voor de culturele en geestelijke achterstand die zich uit in agressie van de gemiddelde zandman.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:39 schreef gelly het volgende:
[..]
[..]
Waar hebben we het in hemelsnaam over ? Het is fukkin 1200 jaar geleden. Grow up.
Hoe noem je het in de fik steken van een pop, verlichting ? Gek dat je het ene cultuur noemt en het ander een culturele en geestelijke achterstand. Maar ach, zo gek is het niet, jij bent het.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:55 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Het is cultuur, we moeten niet zwichten voor de culturele en geestelijke achterstand die zich uit in agressie van de gemiddelde zandman.
Een popje tijdens een eeuwenoude traditie in brand steken / een ambassade in brand steken omdat iemand een tekening maaktequote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoe noem je het in de fik steken van een pop, verlichting ? Gek dat je het ene cultuur noemt en het ander een culturele en geestelijke achterstand. Maar ach, zo gek is het niet, jij bent het.
Grow up? Jij maakt je druk omdat wat Spanjaarden een feestje vieren en als onderdeel daarvan een symbolische pop in de hens steken?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:39 schreef gelly het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, hoog tijd dus om allerlei islamitische gebruiken af te schaffen...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:41 schreef gelly het volgende:
[..]
De betekenis is in de loop der tijd behoorlijk veranderd, niks mis mee. Je hoeft niet vast te houden aan achterlijke gebruiken als de tijd ze achterhaald.
Ah dus deze traditie moet volgens jouw ook afgeschaft worden. Of ben je net zo'n hypocriet als Gia?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:55 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Het is cultuur, we moeten niet zwichten voor de culturele en geestelijke achterstand die zich uit in agressie van de gemiddelde zandman.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |