Hoe zo als je dat artikel leest zie je juist dat de voedselbanken eigenlijk een slechte ontwikkeling is.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:39 schreef milagro het volgende:
niet zulke zinnige columns plaatsen, Martijn, dan zijn we zo uitgeluld
niet zo het sarcasme missen, Martijn, dan zijn we ook zo uitgeluldquote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe zo als je dat artikel leest zie je juist dat de voedselbanken eigenlijk een slechte ontwikkeling is.
Dat is toch niet erg het is toch gewoon de waarheid dat links de voedselbanken gruwelijk hyped en dat wordt nu gewoon onderschreven.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:42 schreef milagro het volgende:
niet zo het sarcasme missen, Martijn, dan zijn we ook zo uitgeluld
ik word erg depri van de toon in dit topic hier en daar , dat geklaag en gezwelgquote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat is toch niet erg het is toch gewoon de waarheid dat links de voedselbanken gruwelijk hyped en dat wordt nu gewoon onderschreven.
Links zal dat niet fijn vinden maar ja......
Het schijnt een slechte ontwikkeling te zijn voor de bedrijven die zich bezig houden met voedselvernietiging...quote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe zo als je dat artikel leest zie je juist dat de voedselbanken eigenlijk een slechte ontwikkeling is.
dat rechts een andere mening heeft, er alle belang bij heeft de feiten anders neer te zetten dan ze zijn .. waarom zou links dat erg vinden ?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat is toch niet erg het is toch gewoon de waarheid dat links de voedselbanken gruwelijk hyped en dat wordt nu gewoon onderschreven.
Links zal dat niet fijn vinden maar ja......
van de site van de voedselbank zelfquote:Daarom maar eens de feiten. Vijf jaar geleden – Nederland leefde in een welvaartsroes en Jan Peter Balkenende was nog een onbekend CDA-kamerlid - kwam het Rotterdamse echtpaar Sies op het idee om spullen die voor de commerciële verkoop onbruikbaar waren geworden, omdat een verpakking was gedeukt, in te zamelen en weg te geven. Het echtpaar vond het zonde was om nog bruikbare spullen weg te gooien, een idee dat gemengd werd met hun christelijke naastenliefde.
en wat clara sies zelf geinspireerd heeft kan je hier lezenquote:De Voedselbank is gestart als een project van de Stichting MinusPlus. De Stichting MinusPlus is in 1999 opgericht met de gedachte om de “minners” in onze samenleving te kunnen ondersteunen met wat de “plussers” aan restgoederen kunnen aanleveren.
De initiatiefnemers, Sjaak en Clara Sies, zijn hiertoe gekomen vanuit hun eigen ervaring als uitkeringsgerechtigden sinds 1986. Doordat zij actief zijn op zowel kerkelijk als sociaal terrein, werden zij bepaald bij de noodzaak om actie te ondernemen tegen zowel de (verborgen) armoede als tegen de verspilling in Nederland.
In augustus 2001 zijn zij gestart met de voorbereidingen om een Voedselbank op te zetten. Zij hebben zich laten inspireren door te gaan kijken bij een van de acht Voedselbanken in België, provincie Antwerpen.
nee, geen duizenden, maar zonder de voedselbanken zou het niet bij de enkele honderden zijn gebleven die we nu hebben, dan hadden velen van de duizenden gezinnen die geholpen zijn door de voedselbanken nu wel over straat gezworven ..quote:Zo begon de opmars van de voedselbank in Nederland. Het kwam niet doordat er duizenden Nederlanders met honger langs de straten zwerven – wat trouwens vreemd zou zijn omdat Nederland gerekend naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld had en heeft.
Nee, het kwam doordat een Rotterdams echtpaar goed wilde doen, daar her en der in het land bij kerken en bij sommige politieke partijen medestanders voor vond en bedrijven het wel een sympathiek idee vonden om hun onverkoopbaar geworden producten niet aan de varkens te voeren maar aan mensen te geven.
leuk dit soort beweringen altijd, ik zou toch echt graag eens een betrouwbare bron willen zien hiervan en dan in de context in hoeverre dit soort mensen uberhaupt bemiddelbaar zijn .. kreten dat iemand geen moeite doet is namelijk wel erg makkelijk, maar als het grotendeels om laag geschoolde 50+ ers gaat die al geruime tijd van het kastje naar de muur en weer terug worden gestuurd, die na het volgen van de tigste omscholingscursus nog steeds te oud zijn om aantrekkelijk te zijn voor een werkgever .. in hoeverre is zo'n bewering als "nauwelijks moeite doen" uberhaupt reeel .. kan je het deze mensen kwalijk nemen dat zij een beetje moe zijn van dat geren tussen kast en muur omdat ze toch nergens komen ?quote:De meeste mensen die voedselpakketten ophalen, hebben een uitkering, maar doen nauwelijks moeite om via reïntegratie of anderszins een baan te krijgen.
als je met een schuldeiser strakke afspraken kan maken over afbetalingen heb je schuldhulpverlening niet nodig, die komen pas om de hoek kijken als de bedragen zo hoog zijn dat je dat niet zelf kan oplossen via normale afbetalingsregelingenquote:Vier van de vijf hebben zich in de schulden gestoken, maar slechts eenderde doet moeite om via schuldhulpverlening van die schulden af te komen.
idd, ze komen voort uit een particuliere behoefte .. in het leven geroepen door mensen die aan eigen lijf hebben ervaren hoe het is om niets te eten te hebben en je rekeningen niet op tijd te kunnen betalen en van niets en niemand hulp te krijgen ..quote:De voedselbanken komen voort uit de particuliere behoefte om voedselbanken in het leven te roepen. Ze zijn geen teken van een verarming van Nederland, niet van het kabinetsbeleid en niet het gevolg van te lage uitkeringen. Politici die iets anders beweren, gedragen zich onverantwoordelijk.
Inderdaad. Was laatst nog een gezin op tv, waarvan de man het minimumloon had. De vrouw kon niet werken omdat ze een drieling hadden op peuterleeftijd en nog een kleuter. Dagopvang zou duurder worden dan zij zou kunnen verdienen. Ze klaagden dus, terecht zou je denken, steen en been.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 21:51 schreef milagro het volgende:
trouwens, wat mij opvalt is dat veel zogenaamd minderbedeelden, wel zich suf roken en last van overgewicht hebben, ze zou toch denken.....
tjeezus .. jullie zijn echt erg .. zelfs zeuren over het figuur van een vrouw die pas bevallen is van een drieling .. tss ..quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:47 schreef Gia het volgende:
Inderdaad. Was laatst nog een gezin op tv, waarvan de man het minimumloon had. De vrouw kon niet werken omdat ze een drieling hadden op peuterleeftijd en nog een kleuter. Dagopvang zou duurder worden dan zij zou kunnen verdienen. Ze klaagden dus, terecht zou je denken, steen en been.
Maar wél allebei roken. En er stond een auto voor de deur.
Moeders was ook behoorlijk aan de stevige kant, idd.
erg grappig ..quote:
uhm, scenarios ? zoals ik al zei, mijn buurvrouw werkt bij de voedselbank, het is treurige realiteitquote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:08 schreef milagro het volgende:
ben je wel een beetje happy, moussie, ik word erg depri van al die scenario's van je, die mogelijke scenario's dan, want je vult maar wat aan en in steeds, maakt het wel lekker dramatisch allemaal, alleen pas op dat je je niet teveel verplaatst in iets waarvan je niet eens zeker weet of het wel zo gaat als jij schetst.
dat de prioriteiten verkeerd liggen ben ik het zonder meer met je eens, maar ja, hoe verander je die als je het van 200¤ per maand moet doen als alleenstaande moeder met 2 kinderen .. dan komt de zak patat van 1 ¤ en het hele gezin heeft een volle buik toch al gauw weer om de hoek kijken ?quote:zolang Mien nog 40 kilo overgewicht bij elkaar weet te vreten aan eenzijdige voeding is het toch vooral een kwestie van verkeerde prioriteiten, eerder dan mensonwaardige armoe, hoor, sorry
Nu mag ik een verhaaltje verzinnenquote:
Het kán !quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:28 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm, scenarios ? zoals ik al zei, mijn buurvrouw werkt bij de voedselbank, het is treurige realiteit
[..]
dat de prioriteiten verkeerd liggen ben ik het zonder meer met je eens, maar ja, hoe verander je die als je het van 200¤ per maand moet doen als alleenstaande moeder met 2 kinderen ..
Opvallend is altijd wel dat in dat soort gezinnen merkschoenen vaak een pré zijn wánt de kinderen MOETEN erbij horen...quote:quote:die begint wel vaker de laatste week van de maand met 15¤ ipv 50 in haar portemonnaie omdat zoonlief weer eens voor een [quote]onverwachte uitgave heeft gezorgd, schoenen kapot getrapt oid .. nou ik kan weinig gezonde en vullende maaltijden bedenken van zo'n bedrag .. jij wel ?
( en vergeet niet, ook nog brood en beleg voor 2 hongerige groeiende kids van dat geld)
waarmee ik dus wil zeggen dat zelfs al is de wil er, het geld voor de weg is er niet altijd ..
Let vooral even op het vetgetypte gedeelte Moussie..quote:quote:Wie komen er bij een voedselbank?
Oorzaken:
Koppelingswet
Schuldenproblatiek
Aanvraagtermijn uitkering
(plotselinge) verandering in leefsituatie
Complexiteit samenleving
Sommige voedeslbanken nemen kosten voor een internetaansluiting(mobiele) telefonie én auto(verzekering) mee in de berekening voor de vast lasten
erm .. feit is wel dat een paar merkschoenen van 80 ¤ 3 keer langer mee gaan dan merkloze schoenen van 35¤ per paar .. dus uiteindelijk is het wel een besparingquote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:57 schreef Loedertje het volgende:
Opvallend is altijd wel dat in dat soort gezinnen merkschoenen vaak een pré zijn wánt de kinderen MOETEN erbij horen...
eeuh, je kan niet zomaar naar de wsnp hoor ..quote:Ben het met je eens dat er inderdaad veel schrijnende gevallen ziijn (zie de honger in AmsterdamNoord topicvan een tijdje geleden..) MAAR dat komt nog steeds mede doordat de volwassen de weg naar de wsnp niet willen bewandelen omdat dan een curator hun in- en uitgaven gaat beheren en zij slechts week/leefgeld krijgen waarna vaak weer blijkt dat ze daar niet van kunnen rondkomen.
en tja, dat je zoiets draconisch als het wsnp probeert te vermijden als het even kan lijkt me logisch, zeker voor een uitkeringsgerechtigde maakt het kwa inkomen weinig verschil, maar het feit dat een buitenstaander eerst door je post snuffelt voor jij het te zien krijgt .. van het idee alleen al gaan mijn nekharen overeind staanquote:Hoe kom ik in aanmerking voor de Wsnp?
Eerst moet u naar de Gemeentelijke kredietbank (GKB) of de Sociale Dienst in uw gemeente om een schuldhulpverleningtraject te starten, het zogenaamde minnelijke traject. Een schuldhulpverlener maakt een inventarisatie van de schuldeisers en de hoogte van de schulden. Daarna probeert hij een akkoord te bereiken met de schuldeisers. Dit houdt in dat er wordt aangeboden een deel van de schuld te betalen tegen kwijtschelding van de rest van de vordering. Wanneer alle schuldeisers akkoord gaan met dit aanbod, is het minnelijk traject gelukt en hoeft u geen aanvraag Wsnp in te dienen.
Als één of meerdere schuldeisers niet akkoord gaan, wordt het minnelijk traject als mislukt beschouwd. De schuldhulpverlener stelt dan een verzoekschrift op met als bijlage een verklaring. Beide stukken moeten door u ondertekend zijn. Daarna worden ze naar de rechtbank gestuurd. Na enkele weken ontvangt u een oproep van de rechtbank om bij de rechtbank te verschijnen. In de meeste gevallen hoort u tijdens die zitting of u wordt toegelaten tot de Wsnp.
of je hebt een andere regeling kunnen treffen, een minnelijke schikking dus, iets wat je dus anyway eerst moet proberen voor je bij hun een aanvraag kan doenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 00:50 schreef milagro het volgende:
als de nood hoog zat is, zul je die overeindstaande nekharen voor lief moeten nemen.
doe je dat niet, wil je dat niet, is de nood ws niet hoog zat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |