abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42785805
niet zulke zinnige columns plaatsen, Martijn, dan zijn we zo uitgeluld
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 18 oktober 2006 @ 21:41:19 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42785878
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:39 schreef milagro het volgende:
niet zulke zinnige columns plaatsen, Martijn, dan zijn we zo uitgeluld
Hoe zo als je dat artikel leest zie je juist dat de voedselbanken eigenlijk een slechte ontwikkeling is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42785922
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Hoe zo als je dat artikel leest zie je juist dat de voedselbanken eigenlijk een slechte ontwikkeling is.
niet zo het sarcasme missen, Martijn, dan zijn we ook zo uitgeluld
  woensdag 18 oktober 2006 @ 21:45:11 #104
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42786036
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:42 schreef milagro het volgende:
niet zo het sarcasme missen, Martijn, dan zijn we ook zo uitgeluld
Dat is toch niet erg het is toch gewoon de waarheid dat links de voedselbanken gruwelijk hyped en dat wordt nu gewoon onderschreven.

Links zal dat niet fijn vinden maar ja......
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42786326
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:45 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is toch niet erg het is toch gewoon de waarheid dat links de voedselbanken gruwelijk hyped en dat wordt nu gewoon onderschreven.

ik word erg depri van de toon in dit topic hier en daar , dat geklaag en gezwelg

trouwens, wat mij opvalt is dat veel zogenaamd minderbedeelden, wel zich suf roken en last van overgewicht hebben, ze zou toch denken.....
pi_42786351
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Het schijnt een slechte ontwikkeling te zijn voor de bedrijven die zich bezig houden met voedselvernietiging...
pi_42809449
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:45 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

dat rechts een andere mening heeft, er alle belang bij heeft de feiten anders neer te zetten dan ze zijn .. waarom zou links dat erg vinden ?
want natuurlijk heeft rechts er alle belang bij om te doen alsof het hier met iedereen hartstikke goed gaat .. en zolang je de onderkant van de maatschappij niet met eigen ogen hebt gezien en ervaren maar alleen die rechtse sprookjes gelooft, tja, uiteraard is het dan een linkse hype ..

maar dan het artikel .. wat daar dan "feiten" wordt genoemd
quote:
Daarom maar eens de feiten. Vijf jaar geleden – Nederland leefde in een welvaartsroes en Jan Peter Balkenende was nog een onbekend CDA-kamerlid - kwam het Rotterdamse echtpaar Sies op het idee om spullen die voor de commerciële verkoop onbruikbaar waren geworden, omdat een verpakking was gedeukt, in te zamelen en weg te geven. Het echtpaar vond het zonde was om nog bruikbare spullen weg te gooien, een idee dat gemengd werd met hun christelijke naastenliefde.
van de site van de voedselbank zelf
quote:
De Voedselbank is gestart als een project van de Stichting MinusPlus. De Stichting MinusPlus is in 1999 opgericht met de gedachte om de “minners” in onze samenleving te kunnen ondersteunen met wat de “plussers” aan restgoederen kunnen aanleveren.

De initiatiefnemers, Sjaak en Clara Sies, zijn hiertoe gekomen vanuit hun eigen ervaring als uitkeringsgerechtigden sinds 1986. Doordat zij actief zijn op zowel kerkelijk als sociaal terrein, werden zij bepaald bij de noodzaak om actie te ondernemen tegen zowel de (verborgen) armoede als tegen de verspilling in Nederland.

In augustus 2001 zijn zij gestart met de voorbereidingen om een Voedselbank op te zetten. Zij hebben zich laten inspireren door te gaan kijken bij een van de acht Voedselbanken in België, provincie Antwerpen.
en wat clara sies zelf geinspireerd heeft kan je hier lezen
quote:
Zo begon de opmars van de voedselbank in Nederland. Het kwam niet doordat er duizenden Nederlanders met honger langs de straten zwerven – wat trouwens vreemd zou zijn omdat Nederland gerekend naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld had en heeft.
Nee, het kwam doordat een Rotterdams echtpaar goed wilde doen, daar her en der in het land bij kerken en bij sommige politieke partijen medestanders voor vond en bedrijven het wel een sympathiek idee vonden om hun onverkoopbaar geworden producten niet aan de varkens te voeren maar aan mensen te geven.
nee, geen duizenden, maar zonder de voedselbanken zou het niet bij de enkele honderden zijn gebleven die we nu hebben, dan hadden velen van de duizenden gezinnen die geholpen zijn door de voedselbanken nu wel over straat gezworven ..
en ja, het kwam idd omdat een rotterdams echtpaar goed wou doen, ze hadden de ellende immers aan eigen lijf meegemaakt en wisten maar al te goed hoe het is als je tussen wal en schip geraakt
quote:
De meeste mensen die voedselpakketten ophalen, hebben een uitkering, maar doen nauwelijks moeite om via reïntegratie of anderszins een baan te krijgen.
leuk dit soort beweringen altijd, ik zou toch echt graag eens een betrouwbare bron willen zien hiervan en dan in de context in hoeverre dit soort mensen uberhaupt bemiddelbaar zijn .. kreten dat iemand geen moeite doet is namelijk wel erg makkelijk, maar als het grotendeels om laag geschoolde 50+ ers gaat die al geruime tijd van het kastje naar de muur en weer terug worden gestuurd, die na het volgen van de tigste omscholingscursus nog steeds te oud zijn om aantrekkelijk te zijn voor een werkgever .. in hoeverre is zo'n bewering als "nauwelijks moeite doen" uberhaupt reeel .. kan je het deze mensen kwalijk nemen dat zij een beetje moe zijn van dat geren tussen kast en muur omdat ze toch nergens komen ?
of moeten ze maar gewoon door blijven rennen om sommige mensen een plezier te doen, hebben die tenminste het idee dat ze "iets" doen ?
quote:
Vier van de vijf hebben zich in de schulden gestoken, maar slechts eenderde doet moeite om via schuldhulpverlening van die schulden af te komen.
als je met een schuldeiser strakke afspraken kan maken over afbetalingen heb je schuldhulpverlening niet nodig, die komen pas om de hoek kijken als de bedragen zo hoog zijn dat je dat niet zelf kan oplossen via normale afbetalingsregelingen
quote:
De voedselbanken komen voort uit de particuliere behoefte om voedselbanken in het leven te roepen. Ze zijn geen teken van een verarming van Nederland, niet van het kabinetsbeleid en niet het gevolg van te lage uitkeringen. Politici die iets anders beweren, gedragen zich onverantwoordelijk.
idd, ze komen voort uit een particuliere behoefte .. in het leven geroepen door mensen die aan eigen lijf hebben ervaren hoe het is om niets te eten te hebben en je rekeningen niet op tijd te kunnen betalen en van niets en niemand hulp te krijgen ..
toch leuk hoe de schrijver van het artikel dit niet onbelangrijke gegeven probeert onder het kleed te moffelen ..

en tja, het is dan weliswaar geen teken van financieele verarming, en ook geen teken van te lage uitkeringen (iig nog niet), dat klopt, maar de explosieve groei de laatste jaren is wel een teken van het kabinetsbeleid ..
zoals ik al zei, zo ben ik 260 ¤ per jaar erop achteruit gegaan ..
als je geld zat hebt lijkt dat niks, maar als je het van minder dan 1000 ¤ per maand moet doen is dat minstens een kwart van je maandinkomen ..
kon je voor de invoering van de nieuwe premies nog net rondkomen, met 260 ¤ minder lukt dat niet meer ..

trouwens, nog een keertje stressen hier tegen het vooroordeel dat alle voedselbankclienten uitkeringstrekkers zijn .. dat klopt nl niet .. ook werkenden kunnen in de problemen komen door schulden waardoor weinig tot geen geld overblijft om van te leven
pleased to meet you
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:47:35 #108
3542 Gia
User under construction
pi_42811120
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 21:51 schreef milagro het volgende:

trouwens, wat mij opvalt is dat veel zogenaamd minderbedeelden, wel zich suf roken en last van overgewicht hebben, ze zou toch denken.....
Inderdaad. Was laatst nog een gezin op tv, waarvan de man het minimumloon had. De vrouw kon niet werken omdat ze een drieling hadden op peuterleeftijd en nog een kleuter. Dagopvang zou duurder worden dan zij zou kunnen verdienen. Ze klaagden dus, terecht zou je denken, steen en been.

Maar wél allebei roken. En er stond een auto voor de deur.
Moeders was ook behoorlijk aan de stevige kant, idd.
pi_42813196
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:47 schreef Gia het volgende:
Inderdaad. Was laatst nog een gezin op tv, waarvan de man het minimumloon had. De vrouw kon niet werken omdat ze een drieling hadden op peuterleeftijd en nog een kleuter. Dagopvang zou duurder worden dan zij zou kunnen verdienen. Ze klaagden dus, terecht zou je denken, steen en been.

Maar wél allebei roken. En er stond een auto voor de deur.
Moeders was ook behoorlijk aan de stevige kant, idd.
tjeezus .. jullie zijn echt erg .. zelfs zeuren over het figuur van een vrouw die pas bevallen is van een drieling .. tss ..
dat roken lijkt me idd niet zo slim, kwa gezondheid, al begrijp ik wel waarom het gebeurd .. er is immers heel wat dat je moet opgeven als je ineens 3 ipv maar een kindje krijgt, dat is vaak het enige "genot" dat overblijft ..

maar de auto ter discussie stellen, wat een inlevingsvermogen, onvoorstelbaar weer, gefeliciteerd ..
hoe moet moeders anders ergens/waar dan ook komen met haar kudde kinderen terwijl pa aan het werk is .. enig idee ?
pleased to meet you
pi_42815220

pi_42818885
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:14 schreef milagro het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]
erg grappig ..
vooral de sokjes, die wil ik wel graag, lekker warm in de winter, en dan vooral nu, dat ik die 260 ¤, die ik mis dankzij de nieuwe ziektekostenverzekering, toch ergens op moet bezuinigen .. en de kachel ging al uit zodra de kinderen op bed liggen, overdag dan ook maar nu, als ze op school zitten

en dat vrouwtje, tja
nou kan ik wel een halve lezing houden over genen die bepalen dat vrouwen ongebruikt vet heel efficient gaan opslaan voor magere jaargetijden en zo .. zo zorgd de natuur dat er genoeg reserves zijn bij een evtle zwangerschap .. en dan zou ik door kunnen gaan over het gebrek aan magere jaargetijden en wat voor invloed dat heeft op onze gezondheid .. maar ja, dat zou te ver offtopic gaan

wat deze mevrouw aangaat, haar volume wil niet persé zeggen dat zij ook veel geld heeft om te besteden .. al dat vetmakende spul is nu eenmaal goedkoper dan gezond voedsel, en vet vult gewoon meer dan een hap gezond.
tot voor kort was het zelfs zo dat als je een dag goedkoop en makkelijk wou eten je met je gezin naar de snackbar ging, stukken goedkoper dan kopen en koken.
dat mien dan niet zo slim is om de gevaren van dat soort eenzijdige voeding in te zien kan je mien niet echt kwalijk nemen, mien is namelijk niet zo slim als milagro
wat waarschijnlijk wel slim is, is dat zij rookt/blijft roken, anders zit het er dik in dat zij nog dikker wordt ..

maar anyway, met dat plaatje wil je dus eigenlijk zeggen dat je eerst holle wangen moet hebben en de ribben zonder moeite kunnen worden geteld voor iemand arm genoemd mag worden .. zolang het zo dik is moet het wel goed gaan ?
dat als ze geen hulp krijgen moeders en kinderen binnen no time op straat staan doet niet ter zake, moeder is te dik dus heeft geen hulp nodig ?
pleased to meet you
pi_42819126
ben je wel een beetje happy, moussie, ik word erg depri van al die scenario's van je, die mogelijke scenario's dan, want je vult maar wat aan en in steeds, maakt het wel lekker dramatisch allemaal, alleen pas op dat je je niet teveel verplaatst in iets waarvan je niet eens zeker weet of het wel zo gaat als jij schetst.

zolang Mien nog 40 kilo overgewicht bij elkaar weet te vreten aan eenzijdige voeding is het toch vooral een kwestie van verkeerde prioriteiten, eerder dan mensonwaardige armoe, hoor, sorry
  donderdag 19 oktober 2006 @ 22:43:07 #113
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42820469
@moussie zijn er eingelijk ook onafhankelijke bronnen (dus geen politieke partijen of zo) die de noodzaak van de voedselbanken onderschrijven?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42822159
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 22:08 schreef milagro het volgende:
ben je wel een beetje happy, moussie, ik word erg depri van al die scenario's van je, die mogelijke scenario's dan, want je vult maar wat aan en in steeds, maakt het wel lekker dramatisch allemaal, alleen pas op dat je je niet teveel verplaatst in iets waarvan je niet eens zeker weet of het wel zo gaat als jij schetst.
uhm, scenarios ? zoals ik al zei, mijn buurvrouw werkt bij de voedselbank, het is treurige realiteit
quote:
zolang Mien nog 40 kilo overgewicht bij elkaar weet te vreten aan eenzijdige voeding is het toch vooral een kwestie van verkeerde prioriteiten, eerder dan mensonwaardige armoe, hoor, sorry
dat de prioriteiten verkeerd liggen ben ik het zonder meer met je eens, maar ja, hoe verander je die als je het van 200¤ per maand moet doen als alleenstaande moeder met 2 kinderen .. dan komt de zak patat van 1 ¤ en het hele gezin heeft een volle buik toch al gauw weer om de hoek kijken ?
ik bedoel maar, zo'n moeder heeft geen personal trainer die je met raad en daad terzijde staat op de moeilijke momenten, die krijgt het verloren gewicht niet in goud uitbetaald ..
die begint wel vaker de laatste week van de maand met 15¤ ipv 50 in haar portemonnaie omdat zoonlief weer eens voor een onverwachte uitgave heeft gezorgd, schoenen kapot getrapt oid .. nou ik kan weinig gezonde en vullende maaltijden bedenken van zo'n bedrag .. jij wel ? ( en vergeet niet, ook nog brood en beleg voor 2 hongerige groeiende kids van dat geld)
waarmee ik dus wil zeggen dat zelfs al is de wil er, het geld voor de weg is er niet altijd ..
anyway is de uiterlijke omvang van een persoon geen reden om hulp te weigeren imho, die zegt nl niets over de financieele situatie .. het zegt wel dat dat persoon extra hulp zou kunnen gebruiken om tot een beter voedingspatroon te komen .. waarbij het verstrekken van verse groente, aardappelen en bruin brood alvast een handje helpt

daarnaast, zelfs oprah met haar support team is nog steeds bijzonder gezet te noemen .. dus er zal wel iets meer aan de hand zijn met dat dikzijn van sommige vrouwen, iets wat niet met arm/rijk en wel/niet gezonde voeding te maken heeft .. ?
pleased to meet you
  † In Memoriam † donderdag 19 oktober 2006 @ 23:47:29 #115
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42822868
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:14 schreef milagro het volgende:
Nu mag ik een verhaaltje verzinnen
Deze te dikke mevrouw rookt als een ketter en slikt de hele dag allemaal pillen omdat ze het leed in haar gezin niet meer kan aanzien, haar man woont op papier ergens anders zodat zij een uitkering krijgt en haar twee (tevens veelste dikke dochters) hebben ok kinderen maar helaas geen man ( ze wisten niet meer welke zaaddonor de vader kon zijn...)waardoor ook zij genoodzaakt zijn om naar de sociale dienst te gaan, 1 dochter is pas met haar baby uit een woning gezet en mevrouw zelf is de buurtterrorist, hier kan ze nix aan doen, komt allemaal door de achterliggende problemen , haar zoon zit regelmatig ast omdat hij zonder rijbewijs door Amsterdam scheurt op zoek naar wat volkstuintjes waar hij wat eten bij elkaar kan schrapen.
pi_42822908
  † In Memoriam † donderdag 19 oktober 2006 @ 23:57:27 #117
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42823224
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 23:28 schreef moussie het volgende:

[..]

uhm, scenarios ? zoals ik al zei, mijn buurvrouw werkt bij de voedselbank, het is treurige realiteit
[..]

dat de prioriteiten verkeerd liggen ben ik het zonder meer met je eens, maar ja, hoe verander je die als je het van 200¤ per maand moet doen als alleenstaande moeder met 2 kinderen ..
Het kán !
quote:
quote:die begint wel vaker de laatste week van de maand met 15¤ ipv 50 in haar portemonnaie omdat zoonlief weer eens voor een [quote]onverwachte uitgave heeft gezorgd, schoenen kapot getrapt oid .. nou ik kan weinig gezonde en vullende maaltijden bedenken van zo'n bedrag .. jij wel ?
( en vergeet niet, ook nog brood en beleg voor 2 hongerige groeiende kids van dat geld)
waarmee ik dus wil zeggen dat zelfs al is de wil er, het geld voor de weg is er niet altijd ..
Opvallend is altijd wel dat in dat soort gezinnen merkschoenen vaak een pré zijn wánt de kinderen MOETEN erbij horen...
Ben het met je eens dat er inderdaad veel schrijnende gevallen ziijn (zie de honger in AmsterdamNoord topics van een tijdje geleden..) MAAR dat komt nog steeds mede doordat de volwassen de weg naar de wsnp niet willen bewandelen omdat dan een curator hun in- en uitgaven gaat beheren en zij slechts week/leefgeld krijgen waarna vaak weer blijkt dat ze daar niet van kunnen rondkomen.
quote:
quote:Wie komen er bij een voedselbank?
Oorzaken:

Koppelingswet

Schuldenproblatiek

Aanvraagtermijn uitkering

(plotselinge) verandering in leefsituatie

Complexiteit samenleving

Sommige voedeslbanken nemen kosten voor een internetaansluiting(mobiele) telefonie én auto(verzekering) mee in de berekening voor de vast lasten
Let vooral even op het vetgetypte gedeelte Moussie..

[ Bericht 11% gewijzigd door Loedertje op 20-10-2006 00:07:14 ]
pi_42824778
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 23:57 schreef Loedertje het volgende:
Opvallend is altijd wel dat in dat soort gezinnen merkschoenen vaak een pré zijn wánt de kinderen MOETEN erbij horen...
erm .. feit is wel dat een paar merkschoenen van 80 ¤ 3 keer langer mee gaan dan merkloze schoenen van 35¤ per paar .. dus uiteindelijk is het wel een besparing
quote:
Ben het met je eens dat er inderdaad veel schrijnende gevallen ziijn (zie de honger in AmsterdamNoord topicvan een tijdje geleden..) MAAR dat komt nog steeds mede doordat de volwassen de weg naar de wsnp niet willen bewandelen omdat dan een curator hun in- en uitgaven gaat beheren en zij slechts week/leefgeld krijgen waarna vaak weer blijkt dat ze daar niet van kunnen rondkomen.
eeuh, je kan niet zomaar naar de wsnp hoor ..
quote:
Hoe kom ik in aanmerking voor de Wsnp?

Eerst moet u naar de Gemeentelijke kredietbank (GKB) of de Sociale Dienst in uw gemeente om een schuldhulpverleningtraject te starten, het zogenaamde minnelijke traject. Een schuldhulpverlener maakt een inventarisatie van de schuldeisers en de hoogte van de schulden. Daarna probeert hij een akkoord te bereiken met de schuldeisers. Dit houdt in dat er wordt aangeboden een deel van de schuld te betalen tegen kwijtschelding van de rest van de vordering. Wanneer alle schuldeisers akkoord gaan met dit aanbod, is het minnelijk traject gelukt en hoeft u geen aanvraag Wsnp in te dienen.

Als één of meerdere schuldeisers niet akkoord gaan, wordt het minnelijk traject als mislukt beschouwd. De schuldhulpverlener stelt dan een verzoekschrift op met als bijlage een verklaring. Beide stukken moeten door u ondertekend zijn. Daarna worden ze naar de rechtbank gestuurd. Na enkele weken ontvangt u een oproep van de rechtbank om bij de rechtbank te verschijnen. In de meeste gevallen hoort u tijdens die zitting of u wordt toegelaten tot de Wsnp.
en tja, dat je zoiets draconisch als het wsnp probeert te vermijden als het even kan lijkt me logisch, zeker voor een uitkeringsgerechtigde maakt het kwa inkomen weinig verschil, maar het feit dat een buitenstaander eerst door je post snuffelt voor jij het te zien krijgt .. van het idee alleen al gaan mijn nekharen overeind staan
pleased to meet you
pi_42825036
als de nood hoog zat is, zul je die overeindstaande nekharen voor lief moeten nemen.

doe je dat niet, wil je dat niet, is de nood ws niet hoog zat.
pi_42825202
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:50 schreef milagro het volgende:
als de nood hoog zat is, zul je die overeindstaande nekharen voor lief moeten nemen.

doe je dat niet, wil je dat niet, is de nood ws niet hoog zat.
of je hebt een andere regeling kunnen treffen, een minnelijke schikking dus, iets wat je dus anyway eerst moet proberen voor je bij hun een aanvraag kan doen
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')