Dan is je controleoptie een verwarrende factor geworden. Gevolg: Amerikaanse toestanden waarbij stemmen ongeldig werden verklaard.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:33 schreef sigme het volgende:
Ja en?
Dus dan moet je wel eerst alle briefjes uit elkaar houden. Gaan tellen hoeveel stemmen iedere partij heeft. Noem ik niet echt snel een fout zoeken.quote:Als de computer zegt 50 PvdA, 50 VVD en de stapel zegt 60 PvdA, 40 VVD, dan hoef je niet te gaan zoeken in de stapel CDA.
Ik snap je niet meer. Net zei je nog dat het belangrijkste was dat de kiezer op het papiertje kon zien wat die gestemd had:quote:Huh![]()
Ja, nee, als de papiertjes echt afwijken van de computeruitslag, dan maak je dat dus zichtbaar. Wat anders?
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef sigme het volgende:
Om te beginnen: die papiertjes dienen niet als belangrijkste het doel van hertelling maar van verificatie van de keuze van de kiezer (individueel dus). Of de kiezer die optie ook (en juist) gebruikt maakt voor de controlerende werking (op optie is er) niet echt uit.
Hoe dan? Er is een stemgeheim. Dus aan die briefjes mag niet te lezen zijn van wie die stem komt. En verwacht je dan dat iedereen stemmer zijn briefje komt controleren?quote:En de gemanipuleerde briefjes kunnen gecontroleerd worden door de stemmer. Die optie maakt het risicovol daaraan te klooien.
Zoals al diverse malen gezegd, controle zorgt voor extra risico's en dan vooral in de vorm van verwarring.quote:Klopt: niets is een bescherming tegen echt kwaadwillige machthebbers en geen controle sluit fraudemogelijkheid uit. Je moet daarom een nuttige controle hebben die juist goedwillenden op het rechte spoor houdt.
Dus we moeten het maar laten zoals het is?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:26 schreef calvobbes het volgende:
Ja idd. Maar die dingen gebeuren gewoon.
Als je nu al ziet wat er bij de stemmingen fout gaat zullen dat soort dingen ook gewoon gebeuren.
Nee. Je moet de kans op fouten verkleinen. En dat doe je niet door er allerlei extra toeters en bellen aan te hangen die eigenlijk alleen maar verwarrend kunnen werken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:41 schreef haaahaha het volgende:
Dus we moeten het maar laten zoals het is?
Appels met peren vergelijking.quote:Stel jij maakt een site, je maakt je html code en achteraf hoor je van iemand dat je website er niet uitziet in mozilla. Dan zeg je tegen die persoon 'zulke dingen gebeuren gewoon' en doe je verder niks?
Als je de amerikaanse stemmachines als uitgangspunt neemt misschien wel. Zullen we de uitstekende Nederlandse standaard als uitgangspunt nemen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:40 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dan is je controleoptie een verwarrende factor geworden. Gevolg: Amerikaanse toestanden waarbij stemmen ongeldig werden verklaard.
Uh? Ik ben je echt compleet kwijt.quote:[..]
Dus dan moet je wel eerst alle briefjes uit elkaar houden. Gaan tellen hoeveel stemmen iedere partij heeft. Noem ik niet echt snel een fout zoeken.
En dan nog, hoe weet je dan waar de fout zit en wat de juiste uitslag had moeten zijn?
Dat controleert het verband input - output.quote:[..]
Ik snap je niet meer. Net zei je nog dat het belangrijkste was dat de kiezer op het papiertje kon zien wat die gestemd had:
Nee. Deze controle is alleen tijdens de stemming, door iedere individuele kiezer uit te voeren. Dus de controle: wordt mijn stem op 'X' in de bak gegooid als een stem op 'X'.quote:[..]
[..]
Hoe dan? Er is een stemgeheim. Dus aan die briefjes mag niet te lezen zijn van wie die stem komt. En verwacht je dan dat iedereen stemmer zijn briefje komt controleren?
Dat gebeurd nu ook niet.
Dat is een argument wat alleen waar is voor wie duistere dingen te verbergen heeft.quote:[..]
Zoals al diverse malen gezegd, controle zorgt voor extra risico's en dan vooral in de vorm van verwarring.
Maar het blijkt nu opeens dat je de stempcomputer toch op je mobiele telefoon kunt draaien. Oeps! Sterker nog, je kunt zelfs met je mobiele telefoon in de onderhoud van je site komen en daar abonneegegevens opvragen! Maar ach, zulke dingen gebeuren.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:50 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee. Je moet de kans op fouten verkleinen. En dat doe je niet door er allerlei extra toeters en bellen aan te hangen die eigenlijk alleen maar verwarrend kunnen werken.
[..]
Appels met peren vergelijking.
Stemcomputers zijn stand alone dingen die niet voor andere dingen worden gebruikt. Die stemcomputer is alleen voor "internet explorer" gemaakt en het is niet de bedoeling dat die ook op "mozilla" moet gaan draaien.
Net zoals je Windows programma ook niet op een Mac kunt draaien.
Voor iemand die er niet van houd dat er een zinlose discussie wordt gevoerd, haal jij er nu wel heel erg vreemde redenaties bij...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:02 schreef haaahaha het volgende:
Maar het blijkt nu opeens dat je de stempcomputer toch op je mobiele telefoon kunt draaien. Oeps! Sterker nog, je kunt zelfs met je mobiele telefoon in de onderhoud van je site komen en daar abonneegegevens opvragen! Maar ach, zulke dingen gebeuren.
Kan. Maar zelfs in die uitstekende Nederlandse omgeving worden veel kleine fouten gemaakt waardoor die controleoptie voor verwarring gaat zorgen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:58 schreef sigme het volgende:
Als je de amerikaanse stemmachines als uitgangspunt neemt misschien wel. Zullen we de uitstekende Nederlandse standaard als uitgangspunt nemen?
Stel, iemand heeft niet gekeken naar zijn papiertje. En stel dat dat papiertje vaag was of door een slechte doorvoer niet leesbaar of op een andere manier niet geldig meer bij de hertelling. Denk maar eens aan de kassabon bij de supermarkt die ineens op is of dat die blijft hangen en dat je dus één zwarte streep krijgt.quote:Hoe weet je of dat overeenstemt met de input? -> Dat is gecontroleerd (hoeft niet werkelijk gedaan te zijn), tijdens de input, door iedere inputleverancier. Die controleert het papier.
Ja dat begrijp ik. Maar zoals al diverse malen gezegd, wat geeft de garantie dat die papiertjes wel de juiste telling weergeven?quote:Dat kan gebruikt worden in het geval er met de maschinetelling gemanipuleerd is.
Zoals ik net al zei, als iemand in staat is om ervoor te zorgen dat een computer andere stemen opslaat, kan die persoon er ook voor zorgen dat die wel de goede stem op het papiertje afdrukt.quote:Nee. Deze controle is alleen tijdens de stemming, door iedere individuele kiezer uit te voeren. Dus de controle: wordt mijn stem op 'X' in de bak gegooid als een stem op 'X'.
Nee, maar wanneer het opeens blijkt dat je met die mobiele telefoon in de onderhoudsomgeving van je site kan komen en daar klantgevoelige informatie kunt opvragen dan zit je opeens met een probleem. Maar als ik jou goed begrijp dan is er geen probleem en gebeuren zulke dingen gewoon.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:05 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Voor iemand die er niet van houd dat er een zinlose discussie wordt gevoerd, haal jij er nu wel heel erg vreemde redenaties bij...
Of je een stemcomputer op je mobiele telefoon kunt draaien, maakt niks uit voor de werking van de stemcomputer zelf.
Nee zulke dingen gebeuren niet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:19 schreef haaahaha het volgende:
Nee, maar wanneer het opeens blijkt dat je met die mobiele telefoon in de onderhoudsomgeving van je site kan komen en daar klantgevoelige informatie kunt opvragen dan zit je opeens met een probleem. Maar als ik jou goed begrijp dan is er geen probleem en gebeuren zulke dingen gewoon.
Je bedoeld dat stemcomputers eerst zonder condoom neukten en nu Gongrijp er wat van heeft gezegd met één condoom?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:27 schreef haaahaha het volgende:
Die ene condoom is al het resultaat van wat gongrijp hier wil aankaarten.
Het gaat niet over feilloze werking: het gaat over de controleoptie. Niets is perfect, ook geen controleoptie.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:16 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik. Maar zoals al diverse malen gezegd, wat geeft de garantie dat die papiertjes wel de juiste telling weergeven?
Hier toon jij een volstrekt gebrek aan vertrouwen in gezond verstand van de kiezers en de organisatoren. Ten eerste is het helemaal niet zo ingewikkeld een betrouwbare printer aan een computer te hangen.quote:Maar zelfs in die uitstekende Nederlandse omgeving worden veel kleine fouten gemaakt waardoor die controleoptie voor verwarring gaat zorgen.
Stel, iemand heeft niet gekeken naar zijn papiertje. En stel dat dat papiertje vaag was of door een slechte doorvoer niet leesbaar of op een andere manier niet geldig meer bij de hertelling. Denk maar eens aan de kassabon bij de supermarkt die ineens op is of dat die blijft hangen en dat je dus één zwarte streep krijgt.
Wat dan?
Dan zit je dus met een stemming die je niet meer kunt vertrouwen omdat er een papiertje in de fout is gegaan. Wat is dan de juiste uitslag?
Bij stembiljetten worden er altijd ook een aantal stembiljetten ongeldig verklaard.
Dat is het verschil tussen een goede organisatie (papier) en mensen (werkelijkheid). Dit oplossen door de organisatie waarin het goed geregeld is door een organisatie waarin het niet geregeld is, is geen verbetering.quote:[..]
Zoals ik net al zei, als iemand in staat is om ervoor te zorgen dat een computer andere stemen opslaat, kan die persoon er ook voor zorgen dat die wel de goede stem op het papiertje afdrukt.
Dus als je dan achteraf een vermoeden hebt dat het fout is en je de papiertjes gaat hertellen, heb je nog steeds geen garantie dat die papiertjes wel de goede stemmen zijn omdat ook daar veel fout in kan gaan.
Dan kun je dus net zo goed gaan hertellen.
Foutloos is niet hiermee te garanderen - betrouwbaarheid door controleerbaarheid, daarin moet de procedure voorzien. Dan kan vervolgens de computer de foutloosheid tot een ongekend niveau opstuwen.quote:Papertrail is echt geen goede oplossing. Er is net zoveel garantie dat dat allemaal foutloos gaat als bij een stemcomputer.
Nee, je moet de voordelen van de computer (snel en foutloos tellen) combineren met de zintuigelijke controle die met bloed zweet en tranen als noodzakelijk is vastgesteld om mensen te beschermen tegen mensen.quote:En aangezien het voor veel verwarring kan zorgen moet je gewoon één keuze maken óf PC of papier. Niet allebei.
De reden om geen controle in te bouwen via papertrail, is vooral omdat die controle voor veel verwarring kan zorgen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:24 schreef sigme het volgende:
Er wederom, geen enkele controle is perfect. Maar om om die reden géén controle in te bouwen is niet de juiste oplossing.
Ho eens even!!!!quote:Hier toon jij een volstrekt gebrek aan vertrouwen in gezond verstand van de kiezers en de organisatoren.
Dus dan is een papertrail eigenlijk gewoon overbodig?quote:Ten eerste is het helemaal niet zo ingewikkeld een betrouwbare printer aan een computer te hangen.
Ten tweede, en dat is belangrijker, zaaien een handvol discutabele printjes geen verwarring als ze geen indicatie van strijdigheid met de computeruitslag veroorzaken. En bij een normale (= betrouwbare) computer zal dat zo zijn.
Zoals ik al diverse malen heb uitgelegd, als iemand in staat is om een computer andere stemmen weg te laten schrijven, is diegene ook in staat om op het papiertje wel de goede stem te laten zien.quote:De printjes zelf hoeven geen andere geldigheid te kennen dan 'goedgekeurd door de stemmer die dat printje in de bak zag glijden als zijn stem'. Dat is afdoende.
Dat hoeft niet eens nodig te zijn.quote:Vervolgens mogen de printjes - bij hertelling (die zelden gevraagd zal worden, nog minder toegekend) alleen maar niet af te wijken van de uitslag of verdacht onleesbaar te zijn. Verdacht is: heel veel, specifiek bij bepaalde partijen, van die dingen.
Waardoor wordt die 'verdachtheid' bewaakt? Door de samenstelling van (toezicht op) de telcommissie. Net als nu. Een kiesbureau wordt dacht ik bemand door een ambtenaar, een lid van een partij en een 'onafhankelijke' kiezer. Met tegengestelde belangen garandeer je (nee, niet waterdicht, niets is waterdicht) dat er niet even de andere kant op gekeken wordt.
Zoals al eerder gezegd, zijn er bij stembiljetten ook vaak zat foute tellingen gemaakt.quote:Dat is het verschil tussen een goede organisatie (papier) en mensen (werkelijkheid). Dit oplossen door de organisatie waarin het goed geregeld is door een organisatie waarin het niet geregeld is, is geen verbetering.
quote:De papiertjes hoeven niet in werkelijkheid overeen te stemmen met de bedoelde input
Ga er maar vanuit dat de meesten dat niet doen.quote:Vanuit het oogpunt van de administratieve organisatie mag je erop vertrouwen dat de papiertjes de juiste input zijn. Natuurlijk zal het organiserend committee daar ook op toezien middels testen (TNO enzo). Maar tijdens de stemming ziet de kiezer erop toe.
Zoals al gezegd, dat kan ook makkelijk langs elkaar heen lopen en kan dus basis zijn voor voldoende verwarring.quote:Nee, je moet de voordelen van de computer (snel en foutloos tellen) combineren met de zintuigelijke controle die met bloed zweet en tranen als noodzakelijk is vastgesteld om mensen te beschermen tegen mensen.
Nee, het is geen garantie dat de stemmen goed worden opgeslagen, het is een controle middel dat de stemmen goed zijn opgeslagen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
De reden om geen controle in te bouwen via papertrail, is vooral omdat die controle voor veel verwarring kan zorgen.
En de papertrail is ook geen 100% garantie dat de stemmen goed worden opgeslagen.
Ik vertrouw die computers ook. We hebben een betrouwbaar bestuur. Mede dankzij goede controle. Je moet die controlemogelijkheden houden om een betrouwbaar bestuur (en verkiezing) te houden.quote:[..]
Ho eens even!!!!
Ik ben niet diegene die computers niet vertrouwt.
Niet de boel gaan omdraaien he!!!!
Ja, en die mogelijkheden tot fouten verklein je enorm met een computer. Het ging nu over het vertrouwen in de organisatie als er vanwege aangifte van onregelmatigheden wordt geherteld, en beslissingen die dan genomen worden.quote:En de organisatoren maken vaak zat fouten. Niet genoeg stembiljetten aanwezig, niet de goede sleutel van het stemlokaal mee, niet genoeg nummertjes ter controle etc.
Dat soort dingen gebeuren gewoon elk jaar bij stemlokalen. Dat is geen wantrouwen in de organisatoren, maar gewoon een constatering van feiten.
Nee, de aanwezigheid van de papertrail is een controleoptie die maakt dat feitenlijk controleren als het goed is overbodig is. Zoiets als een politieagent die je op je vingers kijkt. Maakt dat winkeldiefstal onmogelijk? Nee, iets in je zak laten glijden wordt niet moeilijker als er iemand toekijkt. Wel laat je het uit je hoofd - het gaat immers gezien worden.quote:[..]
Dus dan is een papertrail eigenlijk gewoon overbodig?
Nee, het controleert niet of het goed gaat - het biedt de mogelijkheid te controleren of het goed gegaan is.quote:[..]
Zoals ik al diverse malen heb uitgelegd, als iemand in staat is om een computer andere stemmen weg te laten schrijven, is diegene ook in staat om op het papiertje wel de goede stem te laten zien.
Dus die controle is dan ook geen garantie dat het goed gaat.
En dus? Dus is het beter géén controle te hebben? Omdat het wérk is om de controle goed uit te voeren? denk eraan - je telt niet standaard met de hand. Alleen als er echt reden tot zorg is.quote:[..]
Dat hoeft niet eens nodig te zijn.
Als je een paar duizend briefjes hebt, kun je makkelijk mistellen. Briefjes kunnen op de grond vallen. De inkt kan hebben gevlekt en ga zo maar door.
Organisatie: de papieren procedure. Jij hebt het hier weer over de uitvoering (mensenwerk).quote:[..]
Zoals al eerder gezegd, zijn er bij stembiljetten ook vaak zat foute tellingen gemaakt.
Dus of je van zo'n goede organisatie kunt spreken is nog maar de vraag.
Stel: die printjes zijn gemanipuleerd. De printjes komen overeen met de computeruitslag, maar niet met de input. Daartegen is, alléén kijkend naar de hertelling, niets te doen.quote:[..]
Nu snap ik je helemaal niet meer?
Doet niet terzake. Het gaat er niet om of de meesten het doen, het gaat erom dat allen het kunnen doen.quote:[..]
Ga er maar vanuit dat de meesten dat niet doen.
Ja, als de organisatie dat in de hand werkt. Tegen een dolgedraaide overheid begint niemand iets, maar het is vergezocht dat de overheid én de kiezers én de controlerende instanties printjes accepteren die zo warrig zijn dat de keuze onduidelijk is.quote:En zoals al 982371981987 keer gezegd. Als je verwacht dat iemand de computer kan manipuleren, dan kun je ook verwachten dat die printjes ook zodanig gemanipuleerd zijn dat het niet opvalt.
Daarom is zorgvuldige organisatie ook vereist! De bedoeling van lastige controles is dat de organisatie zorgvuldig te werk moet gaan, goed werk moet afleveren. Dat we goedgeorganiseerde, betrouwbare (niet: foutloze) verkiezingen hebben komt doordat het niet even halfslachtig inelkaar geflanst is.quote:[..]
Zoals al gezegd, dat kan ook makkelijk langs elkaar heen lopen en kan dus basis zijn voor voldoende verwarring.
In Amerika is men tenminste zo ver dat iedereen weet dat het faalt. In Amerika weet men dat er fraude gepleegd wordt, hier proberen we alles onder het tapijt te schuiven, doen alsof alles zo goed gaat, en anderen nog eens normen voor stemming opleggen waar we zelf voor nog geen 20% aan voldoen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij vond het geen probleem hoe de Amerikaanse verkiezingen een paar jaar terug zijn verlopen?
Ja, maar het resultaat is dat ze doen alsof hun neus bloed. Alhoewel iedereen wist dat het zaakje stonk hebben ze geen nieuwe verkiezing georganiseerd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:55 schreef Yildiz het volgende:
In Amerika is men tenminste zo ver dat iedereen weet dat het faalt. In Amerika weet men dat er fraude gepleegd wordt
Je bedoelt dat Nederland corrupter is dan een Afrikaans of oostblok land?quote:en anderen nog eens normen voor stemming opleggen waar we zelf voor nog geen 20% aan voldoen.
Tja, ik denk toch dat een keuze gemaakt moet worden.quote:Zuiver dat bewustheidsaspect, zou ik liever Amerikaanse situatie's hebben ja. Dat gemengd met de Nederlandse nuchterheid zou ertoe kunnen leiden dat we eindelijk wat controleerbare stemmingen krijgen.
Precies. En de rechter die de winnaar heeft aangewezen, was toevallig de huidige minister Rice.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja, maar het resultaat is dat ze doen alsof hun neus bloed. Alhoewel iedereen wist dat het zaakje stonk hebben ze geen nieuwe verkiezing georganiseerd.
[..]
In ieder geval minder goed te controleren door een ander land cq. organisatie.quote:Je bedoelt dat Nederland corrupter is dan een Afrikaans of oostblok land?
[..]
Een goede combinatie hiervan is al meerdere malen hier genoemd. een combinatie waar ik ook voor ben.quote:Tja, ik denk toch dat een keuze gemaakt moet worden.
Bij papieren stemmen kan vanalles misgaan en is er geen garantie op 100% correcte uitslag.
Bij de computer kan er theoretisch ook iets misgaat, ook geen 100% garantie.
Minder kans op zichtbare fouten, ja.quote:Dan kies ik persoonlijk toch echt voor de computerMinder kans op menselijke fouten
Wat zijn die normen dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:15 schreef Yildiz het volgende:
Het gaat erom dat wij zelf de normen voor stemmingen niet halen, waar derde-wereld landen met door westerse landen geplaatste observators wel aan moeten voldoen.
Een combinatie van 2 systemen geeft veel kans op verwarring zoals ik al diverse malen heb uitgelegd.quote:Een goede combinatie hiervan is al meerdere malen hier genoemd. een combinatie waar ik ook voor ben.
Op alle fronten minder fouten.quote:Minder kans op zichtbare fouten, ja.
Wat een simpele redenering...quote:Fraude bij de productie van stemmachines is niet zinvol omdat dan de kandidatenlijsten nog niet bekend zijn.
De meeste beleidsmakers weten nog maar net hoe ze een PC aan moeten zetten, neem ze op ICT niet al te serieus.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:23 schreef ThinkTank het volgende:
Ik zou haast gaan denken dat calvobbes bij Nedap werkt...
BTW: van de MinBZK site:
[..]
Wat een simpele redenering...
Dit stukje laat wel weer zien dat je geen idee hebt wat die controle precies inhoudt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Zoals ik al diverse malen heb uitgelegd, als iemand in staat is om een computer andere stemmen weg te laten schrijven, is diegene ook in staat om op het papiertje wel de goede stem te laten zien.
Dus die controle is dan ook geen garantie dat het goed gaat.
Deze reactie laat wel weer zien dat jij zeer slecht leest wat ik allemaal zeg.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:24 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Dit stukje laat wel weer zien dat je geen idee hebt wat die controle precies inhoudt.
Maar wel een juiste.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:23 schreef ThinkTank het volgende:
Ik zou haast gaan denken dat calvobbes bij Nedap werkt...
BTW: van de MinBZK site:
[..]
Wat een simpele redenering...
Controle dient niet alleen (zinvolle) fraude tegen te gaan, maar ook domme, helemaal niet zinvolle, fouten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:27 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Maar wel een juiste.
Hoe kun je (zinvol) gaan frauderen al voordat de kieslijsten bekend zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |