Nedap: de computerarchitectuur schijnt uit de jaren 80 te komenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:45 schreef Yildiz het volgende:
Het is eigenlijk toch 'fantastisch'. Verschillende bedrijven hebben de meest hypermoderne technologie om kopieren van software te voorkomen, maar als het op stemmen aankomt, iets wat toch wel noodzakelijk is in een democratie, werken we met nog minder dan houtjes en touwtjes.
Voor de zoveelste keer, dat papiertje is geen garantie dat de computer zelf wel de goede stemmem op slaat....quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:21 schreef sigme het volgende:
Voor de zoveelste keer: een papiertje dat de stemmer ziet, met daarop de keuze van deze stemmer, wat de stemmer in de stembus ziet glijden en waarvan de aanwezigen kunnen zien dat het erin blijft, en dat alle andere stemmen ook in die bus zitten.
Bij een computer hoef je geen toezicht te houden of die wel goed telt, dat is al gebleken bij test.quote:De hele kieswet is bedacht op: "dit kan gebeuren, dat kan gebeuren". Iemand kan een biljet niet inleveren - ok: daar maken we een oplossing voor. Iemand kan bus verwisselen: ok: maken we oplossing voor. Etcetra. Toezicht toezicht toezicht.
Het is niet mogelijk om alleen maar met feiten te werken bij dit soort dingen.quote:Er van die eventuele feiten wéét je niks. Want het is niet controleerbaar. Jij baseert pleidooi tegen controle op gebrek aan feiten, ik baseer een pleidoor vóór controle op gebrek aan feiten.
Ik pleit niet tegen controle, ik pleit tegen controle die in mijn ogen onzinnig is, meer risico's met zich meebrengt, kans op fouten vergroot, kans op fraude vergroot etc.quote:Niet om het een of ander, maar tegen controle pleiten omdat er geen feiten zijn die uit controle zouden blijken, is niet heel sterk.
Ook aan jou dan de vraag, doe eens een voorstel wat je WEL goedlijkt.quote:Nee, ik wantrouw niet de overheid, maar ik vertrouw een procedure alleen als deze betrouwbaar is. En er zijn hele eenvoudige regels over betrouwbaarheid, een ervan is controleerbaarheid op de juiste plaats en tijd door de juiste persoon.
Dat is een mening en heel wat anders dan gezegd werd.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:41 schreef NewOrder het volgende:
Er is niet of nauwelijks sprake van enige beveiliging.
Dat had in mijn ogen stap 2 moeten zijn voor als stap 1 niet werkte.quote:Maar de politiek is doof, blind en eigenwijs. Bovendien is de burger uiteindelijk het slachtoffer en niet de politiek. Het is dus logisch dat men ervoor gekozen heeft om ook de burger te waarschuwen.
Als je perse wilt kun je stembiljetten vervangen voor andere waar allemaal D66 stemmen ofzo.quote:Stembiljetten kun je opnieuw tellen. Het aantal stembiljetten is bekend en ongeldig gemaakte stembiljetten worden in een verzegelde envelop bewaard.
Dat zijn twee verschillende dingen dus....quote:Zeker wel. Het is praktisch gezien moeilijk om een systeem op te zetten waarbij fraude onmogelijk wordt gemaakt, maar het is niet zo moeilijk om een systeem op te zetten waarbij fraude detecteerbaar is.
Dan heb je toch verkeerd gelezen, die argumentatie heb ik al vaker gebruikt. Het is ook heel simpel, als je 2 verschillende uitslagen hebt, dan weet je dus niet welke uitslag de juist is. Dus dan heb je er eigenlijk geen ene fuck aan.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:32 schreef Yildiz het volgende:
Allemachtig.
Dus jij hebt liever 1 systeem, waar je de fout níet bij ziet, omdat je geen referentie hebt.
Dan 2 systemen, waarbij eventuele fouten eerder, maar ook niet gegarandeerd, opvallen?
Ik weet niet wat voor argumentatie dit is, maar deze variant heb ik, op opmerkingen van jou na, nog nooit eerder gehoord.
Dat klopt. Daarom is het papiertje de bron, en de computertelling de aanname. De geldige stem staat op het papiertje, de computertelling moet dus overeenstemmen met de verzameling papiertjes.quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:29 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, dat papiertje is geen garantie dat de computer zelf wel de goede stemmem op slaat....
Nee, bij de test is gebleken dat de computer kan tellen.quote:[..]
Bij een computer hoef je geen toezicht te houden of die wel goed telt, dat is al gebleken bij test.
Net zoals je bij bijv. stembiljetten ook geen toezicht hoeft te houden of de gleuf van de stembus niet ineens kleiner wordt.
Daarvan weet je ook wel dat het goed zit als je het goed hebt voorbereid.
Het is wel mogelijk met feiten te werken. Het is een feit dat als een computer een uitslag noemt en deze wordt niet juist geacht, je nu geen mogelijkheid hebt te controleren of de computer juist geteld heeft.quote:[..]
Het is niet mogelijk om alleen maar met feiten te werken bij dit soort dingen.
Alle systemen en alle controleopties hebben hun beperkingen en aanmerkingen.
Ik had je een vraag gesteld.quote:[..]
Ik pleit niet tegen controle, ik pleit tegen controle die in mijn ogen onzinnig is, meer risico's met zich meebrengt, kans op fouten vergroot, kans op fraude vergroot etc.
Ok, nogmaals.quote:[..]
Ook aan jou dan de vraag, doe eens een voorstel wat je WEL goedlijkt.
En wat dan als een papiertje een keer vast blijft lopen, de inkt op het, de papiertjes te lang in de zon hebben gelegen waardoor ze niet meer leesbaar zijn etc.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:13 schreef sigme het volgende:
Dat klopt. Daarom is het papiertje de bron, en de computertelling de aanname. De geldige stem staat op het papiertje, de computertelling moet dus overeenstemmen met de verzameling papiertjes.
Dat kun je op geen enkele manier garanderen. Ook niet bij stembiljetten.quote:Tijdens de stemming moet er controleerbaar zijn dat iedere stem ongewijzigd blijft van moment indienen tot moment tellen.
Ik zeg dat het niet mogelijk is om met ALLEEN maar feiten te werken. Zie mijn vorige reactie voor de juiste context.quote:Het is wel mogelijk met feiten te werken.
En ik heb jou uitgelegd dat die vraag onzin is en waarom. Want ik ben dus niet tegen controle.quote:Ik had je een vraag gesteld.
Nee ik snap totaal niet wat je bedoeld.quote:Stel: uit de stemcomputer van Nw Beertha (bekend van de NCPN enzo) rolt de uitslag 100% VVD. Op welke procedure vertrouw jij dan?
Het voorbeeld 100% VVD is absurd, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
Zoals ik al diverse malen heb gezegd. Ook bij die controle heb je GEEN garantie dat de computer de goede stem opslaat.quote:Bij de verkiezingen kiest iedere kiezer de gewenste kandidaat. De computer toont een papier, met daarop de naam kandidaat, lijst.
-> is niet OK: Stemmer verwerpt, papier wordt in -voor stemmer leesbaar, vanuit stemlokaal zichtbaar (niet leesbaar)- in foutbak gegooid (vergelijk actie stembiljet niet goed ingevuld: inleveren bij voorzitter kieslokaal). Stem opnieuw.
De computer toont een papier, met daarop de naam kandidaat, lijst.
-> is OK.Papier wordt -voor stemmer leesbaar, vanuit stemlokaal zichtbaar (niet leesbaar)- in stembus gegooid.
Als je kwaad wilt, kan dus gewoon iedere oetlul een herteling eisen zonder dat er een duidelijke reden voor is? Lijkt me ook niet echt handig.quote:Is er een kiezer in het kieslokaal aanwezig die handmatige telling van de stemmen verlangt, dan moet dit -in diens aanwezigheid- worden uitgevoerd (is gelijk aan regeling nu: een kiezer mag aanwezig zijn bij telling).
Ja. Een dergelijke systeem met "goed" en "fout" bakt brengt complicaties met zich mee. Wat nu als het papier verstopt raak of toch per ongeluk een foute stem in het goede bakje valt? En zo zijn er nog veel meer dingen die fout kunnen gaan.quote:Duidelijk genoeg? Bezwaren?
Voor de vastlopers, het opzijn van papier: daarvoor is de bemanning van het kieslokaal. Die zitten er niet voor de sier. Voor het in de zon liggen is geen bron. Papieren gaan in de bus, de stemming duurt één dag, die papieren liggen niet in de zon.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:38 schreef calvobbes het volgende:
[..]
En wat dan als een papiertje een keer vast blijft lopen, de inkt op het, de papiertjes te lang in de zon hebben gelegen waardoor ze niet meer leesbaar zijn etc.
Wat dan?
Je kan het wel controleren: de hele stemming toezicht op houden. De hele dag naar kijken. Dat wordt ook gedaan, bij papier.quote:[..]
Dat kun je op geen enkele manier garanderen. Ook niet bij stembiljetten.
Je kan werken met het controleren van de juiste feiten. In dit geval: komt de vastgelegde stem overeen met de uitgebrachte stem, is deze stem in de te tellen voorraad terecht gekomen en daarin gebleven. Dat kan je controleren door er de hele tijd toezicht op te houden. Kijken.quote:[..]
Ik zeg dat het niet mogelijk is om met ALLEEN maar feiten te werken. Zie mijn vorige reactie voor de juiste context.
Goed. Opnieuw dan. Jij vertrouwt de procedure zeg je.quote:[..]
En ik heb jou uitgelegd dat die vraag onzin is en waarom. Want ik ben dus niet tegen controle.
[..]
Nee ik snap totaal niet wat je bedoeld.
Het is een voorbeeld van niks.
Daarom is de papieren uitslag ook de geldige, omdat NIETS kan garanderen dat die computer de goede stem opslaat.quote:Zoals ik al diverse malen heb gezegd. Ook bij die controle heb je GEEN garantie dat de computer de goede stem opslaat.
Als je in staat bent die PC aan te passen, dan kun je het natuurlijk ook zo regelen dat die op papier de VVD laat zien, en de computer PvdA opslaat.
Nou en? Je kan dat nu ook, dat dat niet handig is is geen reden, dat het wel mogelijk is heeft wel een goede reden, en er wordt helemaal niet massaal gezeken door kiezers.quote:[..]
Als je kwaad wilt, kan dus gewoon iedere oetlul een herteling eisen zonder dat er een duidelijke reden voor is? Lijkt me ook niet echt handig.
Nee. Een computer kan een aantal dingen beter.quote:Zo kun je onnodig verwarring veroorzaken en kun je net zo goed met papier gaan stemmen.
Daarvoor is er ook de bemensing. Die houden toezicht én die hebben autoriteit.quote:Ja. Een dergelijke systeem met "goed" en "fout" bakt brengt complicaties met zich mee. Wat nu als het papier verstopt raak of toch per ongeluk een foute stem in het goede bakje valt? En zo zijn er nog veel meer dingen die fout kunnen gaan.
Als je nu al hoort dat er bij stembureau's te weinig stembiljetten zijn of dat de potloden op raakten of wat dan ook, dan kun je er wel vanuit gaan dat ook bij die procedure vanalles mis kan gaan.
En zeker bij zo'n "goed" en "fout" bak kan er veel misgaan.
Het is geen combinatie van 2 systemen: het is een combinatie van de algemeen geldige procedures uit de kieswet met de nieuwe apparatuur.quote:2 systemen combineren is gewoon vragen om problemen.
Waarbij het vreemde dan bovendien nog is, dat het stemmen met papier in de kieswet uitgebreid procedureel geregeld is, en stemmen per computers per amvb geregeld is. Waarbij in die amvb's (voor zover ik heb kunnen vinden) niet meer instaat dan dat de computers goedgekeurd zijn.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:11 schreef sigme het volgende:
Overigens hebben we nu wél een combinatie: her en der wordt met machines gestemd, her en der met papier. Ook hebben we nu de rare situatie (combinatie) dat de standaard volgens de kieswet stemmen met biljetten is, terwijl de standaard bij de verkeizingen is dat het per computer gaat.
Nee idd. Maar als die niet kunnen lezen wat er op het papier staat, kunnen ze ook niet zien of alle stemmen goed gaan.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:11 schreef sigme het volgende:
Voor de vastlopers, het opzijn van papier: daarvoor is de bemanning van het kieslokaal. Die zitten er niet voor de sier.
Mwoah.quote:Je kan het wel controleren: de hele stemming toezicht op houden. De hele dag naar kijken. Dat wordt ook gedaan, bij papier.
Ja maar mensen zijn geen computers. Mensen knipperen ook wel eens met de ogen, moeten even naar de wc, kunnen afgeleid worden etc.quote:Je kan werken met het controleren van de juiste feiten. In dit geval: komt de vastgelegde stem overeen met de uitgebrachte stem, is deze stem in de te tellen voorraad terecht gekomen en daarin gebleven. Dat kan je controleren door er de hele tijd toezicht op te houden. Kijken.
Melden bij de kiesraad.quote:Goed. Opnieuw dan. Jij vertrouwt de procedure zeg je.
Stel dat jij stemt op kandidaat X.
Je bent een nieuwsgierig persoon en beneiuwd naar de uitslag: je blijft in het stembureau totdat de stemming sluit en het resultaat bekend wordt gemaakt.
Tot je verbijstering hoor je dat op jouw kandidaat nul stemmen zijn uitgebracht.
Welke procedure ga je nu aanroepen?
Wat verwacht je dat er wordt gedaan?
Dan kun je dus net zo goed de computer eruit flikkeren en weer teruggaan naar het stenen tijdperk. Waar ook een boel beperkingen, kansen op fouten, risico's zijn etc.quote:Daarom is de papieren uitslag ook de geldige, omdat NIETS kan garanderen dat die computer de goede stem opslaat.
Je kan er wel op vertrouwen en bij geen melding van onregelmatigheden van uit gaan.
Voor zover ik weet kan niet één burger zomaar een hertelling eisen.quote:Nou en? Je kan dat nu ook
....quote:Nee. Een computer kan een aantal dingen beter.
Sneller tellen, ten eerste. Ten tweede: het verhinderen van ongewenst ongeldig stemmen (gewenst ongeldig kan wel: blanco).
Als je er niet op vertrouwt dat de computer vooraf goed getest wordt, dan is het wel raar dat je dit vertrouwt.quote:Daarvoor is er ook de bemensing. Die houden toezicht én die hebben autoriteit.
Wat betreft foute stemmen in goede bak enzo - daarvoor doe je van te voren nou ook testen.
Met de mechanica die voor jouw idee nodig is, kan het ook gebeuren dat een "goede" stem in een "fout" bakje komt. Dat kan makkelijk ongezien gebeuren.quote:Een kiezer die per ongeluk op OK toetst en een niet-gewenste keuze in de bak ziet glijden is vergelijkbaar met een kiezer die zijn stembiljet per ongeluk verkeerd invulde. Jammer maar helaas. Uw stem is geteld, dank u, volgende.
Achja... Zo kun je het ook noemen.quote:Het is geen combinatie van 2 systemen: het is een combinatie van de algemeen geldige procedures uit de kieswet met de nieuwe apparatuur.
Dat is heel wat anders dan op één lokatie 2 systemen hebben. Dat snap je zelf toch ook wel....quote:Overigens hebben we nu wél een combinatie: her en der wordt met machines gestemd, her en der met papier.
Onzin.quote:Ook hebben we nu de rare situatie (combinatie) dat de standaard volgens de kieswet stemmen met biljetten is, terwijl de standaard bij de verkeizingen is dat het per computer gaat.
Ben je wel ergens tegengekomen aan welke regels de stembiljetten, potloden, stembussen, stemhokjes etc moeten voldoen?quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:44 schreef Wombcat het volgende:
Niet echt tof geregeld dus.
Er zou toch ergens een regeling moeten zijn waar die computers aan moeten voldoen.
De stembiljetten wel, artikel J20 van de kieswet, waarin een aantal basisvoorwaarden staan en waarin wordt gezegd dat bij ministeriële regeling een model wordt vastgesteld.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:54 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ben je wel ergens tegengekomen aan welke regels de stembiljetten, potloden, stembussen, stemhokjes etc moeten voldoen?
Die kan ik niet vinden.
Uit artikel J33. Zoeken op de zoekterm stemmachines leverde me alleen de amvb's op die ik eerder al gequote heb.quote:2.
Aan een techniek als vorenbedoeld wordt alleen dan goedkeuring verleend, indien deze tenminste aan de volgende eisen voldoet:
a.
het geheime karakter van de stemming moet zijn gewaarborgd, ook indien de kiezer geen keuze wenst te maken;
b.
de te bezigen apparatuur dient van degelijke makelij te zijn en moet door de kiezer op eenvoudige wijze en zonder gevaar voor storingen of onvolkomen werking kunnen worden bediend;
c.
de kandidatenlijsten, het aan elke lijst toegekende nummer en de aanduiding van de politieke groepering, moeten op duidelijke wijze kunnen worden vermeld;
d.
de kiezer moet zijn stem slechts éénmaal kunnen uitbrengen en moet de gelegenheid hebben een gemaakte vergissing te herstellen.
Dat is bij stemcomputers ook het geval:quote:Op zondag 15 oktober 2006 23:07 schreef Wombcat het volgende:
De stembiljetten wel, artikel J20 van de kieswet, waarin een aantal basisvoorwaarden staan en waarin wordt gezegd dat bij ministeriële regeling een model wordt vastgesteld.
Kijk eens bij het Kiesbesluit.quote:Over stemcomputers zwijgt de kieswet geheel. Behalve:
quote:Sommige bepalingen uit de Kieswet zijn nader uitgewerkt in het Kiesbesluit, dat eveneens dateert van 1989. Hier vindt u het Kiesbesluit, zoals dit luidt per 4 februari 2004.
Lees dit bovenstaande, wat je zegt, nu eens. En dan nog een keer of 2.quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:35 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dan heb je toch verkeerd gelezen, die argumentatie heb ik al vaker gebruikt. Het is ook heel simpel, als je 2 verschillende uitslagen hebt, dan weet je dus niet welke uitslag de juist is. Dus dan heb je er eigenlijk geen ene fuck aan.
Ik raadt je aan om de posts van sigme op deze pagina nog eens te lezen, want ik zie je beweren dat zij computers aan de kant wilt schuiven. Wat naar mijn perceptie niet zo is.quote:Ik wil het best nog wel een keer uitgebreid aan je uitleggen, maar ik krijg het idee dat je het toch niet wilt snappen.
Wat mij betreft zijn we voorlopig uitgepraat.quote:Daarnaast had ik ook al het idee dat je niet meer in discussie met mij wilde, dus dan heeft het ook weinig zin om het nog eens uit te leggen he.
Het stukje is wel erg slecht geschreven. Bovenin zeggen ze heel wat anders dan onderin. Daarnaast lijkt het er heel erg op alsof er wat zinnen bijgeplakt zijn. Aan de andere kant, je mag ook niet álles verwachten van 1 miljoen ambtenaren.quote:Op zondag 15 oktober 2006 23:52 schreef compinche het volgende:
Na 6 pagina's FOK waar ik nu al een paar dagen naar moet kijken mag dit topic wat mij betreft zo langzamerhand wel worden gesloten. TOCH? Zo'n beetje alles is gezegd en beweerd.
Ga anders maar verder op het forum van de minister http://www.onzedemocratie.nl/
quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:50 schreef calvobbes het volgende:
[quote] Melden bij de kiesraad.
Als er meer mensen zijn die het melden, dan kan die kiesraad besluiten tot een een nieuwe verkiezing. Als blijkt dat je de enige bent op de duizenden stemmen, dan heeft het weinig zin om opnieuw te stemmen want één stem zal de uitslag toch niet veranderen.
Je vroeg aan mij wat ik verwacht word dat er wordt gedaan....quote:Op maandag 16 oktober 2006 08:07 schreef sigme het volgende:
Dat is dus géén procedure. De kiesraad kan niet nieuwe verkiezingen uitschrijven als de uitslag sommige kiezers niet bevalt.
Bij een papieren stemming kun je achteraf controleren door te hertellen. En dan moet je maar hopen dat stemmen niet ineens ongeldig worden verklaard, verdwijnen of wat dan ook.quote:Op maandag 16 oktober 2006 08:29 schreef sigme het volgende:
Welke mogelijkheden heb jij, zelf, om te controleren of de verkiezing deugt bij een papieren stemming, en welke mogelijkheden heb je bij computerstemming?
Dat is geen mening, dat is een feit. Lees het technische verslag en wijs maar eens aan wat er aan beveiliging in dat apparaat zit.quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:33 schreef calvobbes het volgende:
Dat is een mening en heel wat anders dan gezegd werd.
De tijd tot de verkiezingen is kort. Vergeet niet dat de actiegroep is opgericht voordat het kabinet is gevallen en er nieuwe verkiezingen zijn uitgeschreven.quote:Dat had in mijn ogen stap 2 moeten zijn voor als stap 1 niet werkte.
Zo simpel gaat dat niet. Ten eerste zul je het stembiljet moeten nadrukken zonder dat het zichtbaar is dat het om een kopie gaat. Ten tweede zul je de stembiljetten moeten verdelen over meerdere stembureau's en misschien wel over meerdere districten (wat weer tot gevolg heeft dat je verschillende stembiljetten nodig hebt). Ten derde moet je al die ambtenaren op de betreffende stembureau's omkopen of afpersen. Vervolgens mag je hopen dat er geen hertelling komt waarbij de stemmen door anderen worden geteld.quote:Als je perse wilt kun je stembiljetten vervangen voor andere waar allemaal D66 stemmen ofzo.
Als dan het aantal biljetten hetzefde is als verwacht, zal niemand het merken.
Klopt, maar de essentie is dat fraude detecteerbaar is.quote:Dat zijn twee verschillende dingen dus....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |