Fijn dat deze keer wel prettig was voor jullie, githa.
Maria was vandaag weer een keer bij het cb, sinds heeeeeeeeeeeel lang (14 maanden, dus een jaar geleden). Ze weegt nu 12100 gram en is 87 cm. lang. Ze vonden het prima. Verder was uiteraard
![]()
ook alles goed met dat meiske van ons.
Ze heeft alleen iets opgepikt van mij, terwijl ik het echt maar hooguit 2 of 3 keer heb gezegd
![]()
... "Gottedomme", horen we sinds zondag erg vaak uit dat kleine mondje.
![]()
Eerst wilde ik er geen aandacht aan geven, maar ze weet precies dat het iets is om ondeugend bij te kijken en dat maakt het al leuk genoeg om toch te doen.
Daarna bedachten we dat we het gaan verbuigen naar "grote stomme", als een manier om iets te zeggen als iets misgaat. Gewoon als gek woordje. Maar dat verschil hoor je nauwelijks, dus het levert niets op.
En nu zeggen we: "Nee, Maria, dat zeggen alleen stoute en boze mensen (spook, heks, weet-ik-wat
![]()
). Dat is geen leuk woord. Lieve kindjes zeggen "potverdikkie". Dat is veel leuker en ook mooier om te zeggen. Kun je dat ook?" Dat was vandaag uitdaging genoeg om het te willen zeggen, maar of het 't echte gevloek ("gottedomme") zal verslaan? Ik hoop het, want ik wil echt niet dat ze dat doet natuurlijk. Vind het ook heel stom van mezelf dat ik het toch in haar bijzijn gezegd heb.
Gelukkig zei ze het op het cb niet.