abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:34:27 #1
158595 Emeth.NL
zelfreflectie is moeilijk
pi_42536850
Ik ben een andere topic gestart in lifestyle, hoezo mensen toch zo ongezond eten? Toen kwam deze topic in me op.

Als je divers wilt eten op latere leeftijd, is het natuurlijk een grote belemmering als je maar weinig lust. Als een kind weinig lust, kan dat dus op latere leeftijd bijdragen aan ongezonde voeding. Kan, hoeft niet persee uiteraard.

Nu was ik zelf ook een moeilijke eter vroeger, vliegtuigje... je kent het wel . Mijn vader was echter best resoluut, en we mochten pas van tafel af als ons bord leeg was. Mams op haar beurt hielp me om alles naar binnen te krijgen, en hier en daar een compromis te sluiten zodat ik een aardappeltje minder hoefde te eten .

Op dit moment, 24 jaar oud, lust ik alles. Zelfs al smaakt iets niet super, kan ik het best eten. Ik denk dat mijn opvoeding hiertoe heeft bijgedragen. Als ik bijvoorbeeld naar (liberale) ouders kijk, die hen kind alleen laten eten wat ze willen en lusten, dan zie ik vaak dat zo iemand op latere leeftijd weinig lust. Ook staat zij weinig open om nieuwe dingen te proberen. Ik heb ergens is gelezen dat iemand minstens 7 keer iets moet eten, voordat hij of zij het lust. Zelf lust ik nu ook veel dingen die ik vroeger niet lustte. Als dat klopt en je bent te verwend om nieuwe dingen te proberen is dat natuurlijk wel een probleem. Wat denken jullie ouders hiervan, strict of liberaal?
Cheers,
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:43:18 #2
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42537115
Ligt een beetje aan de leeftijd ook. Mijn oudste is 2 en die kun je nog niet dwingen iets te proeven. Het is maar net hoe zijn pet staat om iets te proeven. Nu lust hij de gekste dingen (haring bijv. ), maar een grote eter is het niet. Als hij 'de kop verkeerd heeft staan' proeft hij niks. Als hij wat groter is kun je beter met hem praten erover, dat snapt hij nu nog niet. (ben al blij als er 3 happen ingaan )
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_42537140
Gewoon alles aanbieden,maar het niet met dwang naar binnen proppen,dan krijg je een fobie kind.
En je merkt echt wel of ze ergens van over hun nek gaan of niet.Dan dat gewoon niet meer geven en na een jaartje weer ofzo.De smaak veranderd na een poosje ook,dus je moet het wel blijven proberen.
Maar wel,met kleine porties in het begin,het bord leeg.Want geheid,je krijgt anders lastige eters en dan word ergens op visite gaan ook een drama.

Groetjes,Minoes
pi_42537158
Heb hetzelfde als de TS, ik moest gewoon altijd alles opeten en dat heeft geholpen dat ik nu niet zo kieskeurig ben... ik eet alles wat de pot schaft.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:45:34 #5
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_42537171
Ik ben dan geen ouder, maar zie het bij kennissen gebeuren. Zij hebben een zoontje van 3 en die moet altijd z'n bord leegeten. Nu zijn er een paar dingen die hij echt niet lust (spruitjes) en hij zit gewoon te kokhalzen maar hij moet gewoon alles opeten.
Ik vind het hartverscheurend om te zien, dat je je kind dat aandoet.

En die kennis, de moeder van de betreffende peuter, lust geen kool dus dat wordt er nooit gegeten. Ik heb wel eens gezegd hoe zij het zou vinden als zij gedwongen wordt om een bord met kool leeg te moeten eten. En tsja, toen stond ze met haar mond vol tanden.

Je kunt dus ook te ver gaan met het verplichten om je bord leeg te eten. Kijk, als een kind nu echt helemaal niets lust dan moet je wel een beetje pushen. Maar een kind heeft toch ook zijn voorkeuren, waarom moet je een kind dwingen als hij het ECHT niet lust ?
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:55:52 #6
158595 Emeth.NL
pi_42537453
Er is een verschil tussen geen zin in iets te hebben, of iets echt niet lusten. Als iemand duidelijk aan het kokhalzen is vind ik het ook te ver gaan. Houdt iemand eerder een fobie aan over.
Cheers,
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:56:17 #7
24188 Belana
kloon van belana
pi_42537473
Mijn zoon van 2,5/over 3 maanden 3, is altijd een goeie eter geweest, proeft alles, vind veel lekker, maar toch is daar de "niet willen eten" fase gekomen. Ik ga dat gevecht niet aan, als je wilt eten eet je, en anders maar niet. Maar nou is hij, net als de zoon van dutchie, nog te jong om mee te redeneren. Echt dwang zal ik er nooit van maken, want ik vind dat sneu. net wat blue-eyes zegt, dat doe je je kind niet aan, je lust zelf ook wel eens dingen niet. ik zal wel altijd proberen dat ze iets proeven en apart koken zal ik niet doen.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:03:54 #8
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_42537712
bij ons eten ze ook wat de pot schaft.. maar wel dmv dialoog, als je het psychologisch goed aanpakt, eet je kind alles wat je hem voorschoteld. En als ze het echt niet lusten, moet je dat ook respecteren.

Ze eten alles, van rijst tot bloemkool, spruiten etc...
het enige wat ze niet lusten (vooralsnog) is Wok schotels....
En als ze zelf opscheppen.... eten ze hun bordje leeg.... als wij opscheppen is een compromis aanvaardbaar

dan leren ze wel doseren
www.wildpianoz.nl Wild Pianoz Show.
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
pi_42537869
Als mijn dochtertje Noa van 22 maanden haar eten niet lust, zal ik echt niet gaan dwingen om het toch op te eten. In het begin was ik erg bang dat ze te weinig zou binnenkrjigen dus probeerde ik het telkens weer, maar dat werkte echt averechts. Een krijsend kind aan tafel = niet gezellig ... Toen heb ik dat nooit meer gedaan en eigenlijk eet ze bijna altijd genoeg en vindt ze het lekker. Ze zegt zelf 'mmm' en wil graag verder eten.

Ik ben zelf vroeger gedwongen om mijn bord leeg te eten en deed dat dan soms 'tegen heug en meug' terwijl ik gewoon genoeg gegeten had of het echt niet lustte. Dat zal ik dus nooit van mijn kind verlangen. Wel wil ik dat ze alles even proeven en niet bij voorbaat gaan zeggen 'dat lust ik niet' als ze het niet kennen.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:11:27 #10
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_42537944
quote:
en niet bij voorbaat gaan zeggen 'dat lust ik niet' als ze het niet kennen.
Dat zeggen ze toch wel als de pet verkeerd staat
www.wildpianoz.nl Wild Pianoz Show.
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:19:58 #11
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_42538207
Mara moet van mij alles proeven. En dat doet ze ook. Lust ze het echt niet prima dan hoeft ze het niet te eten. de keer erna als we eht weer eten. Gewoon proeven lust je het nog niet prima.

Ze is nu bijna 3 en bij het avond eten moet ze minimaal 3 happen eten. Meestal zegt ze bij voorbaat al dat ze het niet lust. Tuurlijk kan ik het dan zo laten en haar alleen bv vlees laten eten en haar toetje. Maar ik weet gewoon dat ze sommige dingen wel degelijk lust vandaar het moeten proeven. 9 van de 10 x is het dan mm lekker.

Groetjes
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:20:34 #12
158595 Emeth.NL
pi_42538221
Veel verstandige ouders op dit forum, maakt me blij
Cheers,
pi_42538715
Blijven aanbieden en geen dwang werkt volgens mij het beste, hier wel. Ze gaan steeds meer eten en proeven.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42539347
Hallo, hier een oud lurker.

Ik heb een zoontje van 16 maanden, en dat is nu al een slechte eter.
Het is nog een echte flessen man.
Boterhammetjes? maar 2 hooguit 3 hapjes.
Vers eten, een potje? hooguit 6 of 7 happen.

Ik weet verstandelijk gezien dat je niet moet dwingen op deze leeftijd heeft dat totaal geen zin.
Maar een beetje zorgen maak ik me eigenlijk wel.
Onze oudste zoon (bijna 10) heeft nooit problemen gegeven met eten.
Hij eet van kleins af aan alles. Sterker nog als hij mag kiezen wat we eten kiest hij 9 van de 10 keer andijvie met spek, spruitjes of bloemkool.
Ik hoop dat de kleineman zijn grote broer maar na gaat doen anders zie ik het somber in.

Groetjes.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:08:52 #15
156412 hestria
erg gastvrij
pi_42539702
Tja, ikzelf ben opgegroeit met je bord leeg eten, met als gevolg dat ik regelmatig na het eten boven de wc hing, en een eetstoornis kreeg. Na veel pijn en moeite lust ik nu vrij veel, al zijn er nog steeds dingen die ik nooit zal eten.
Met michelle doe ik het resoluut anders, ik zet haar alles voor, en ze moet 1 hapje proeven, lust ze het niet, krijgt ze een bruine boterham met kaas, en een bakje yogurt toe, Over het algemeen schep ik heel weinig op voor haar, en eet ze 2 portie's. Ze is dan zo trots dat ze een comlimentje krijgt omdat ze haar bordje zo netjes leeg eet, en als ze het een keer niet doet maak ik daar ook geen probleem van. Ik merk dat dit erg veel effect heeft, de maaltijd is erg gezellig en michelle lust alles, van patat en kip, tot nasie met sambal. Als ze iets niet lust dan laat ik het een tijdje achterwege en probeer het later gewoon nog eens, vaak is het een kwestie van wennen, in het begin luste ze namelijk laganja(weet nooit hoe je het schrijft) en nu kan ik 3 keer opscheppen, en lust ze nog meer.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_42539843
Wij hadden altijd als regel:"Als je je bord niet leeg eet, krijg je geen toetje." Als ik het eten dus echt niet lekker vond liet ik het toetje ook maar hangen. Maar als ik het niet helemaal lekker vond(zoals je later regelmatiger hebt), dan at ik het toch op om daarna een lekker ijsje o.i.d. te krijgen. En dat vind ik nu nogsteeds een prima oplossing. Ik eet nu bijna alles, maar zal het het niet opeten als ik het écht niet lekker vind.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:16:58 #17
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_42539954
Ik ben zelf een moeilijke eter, zo ook Twan, mijn zoon van 4,5. Ook ik laat hem proeven, maar als hij bij ons is (hij is een week bij ons en dan weer een week bij zn vader) probeer ik er toch een beetje rekening mee te houden. Ook hij - net als ik - moet overgeven als hij iets niet lust. Je kunt dan wel zeggen, je moet proeven, maar op een gegeven moment wordt de angst om te moeten overgeven (dat vond ik werkelijk verschrikkelijk) groter dan het willen proeven. Daardoor heb ik nooit durven proeven. Inmiddels gaat het met mij wat beter, lust ik wat meer, en met mijn zoon zal het ook wel goedkomen. Hij proeft inmiddels wat meer (lust zelfs dingen die ik dus never nooit zal eten) en ik laat hem daar gewoon zelf in ontwikkelen. Uiteindelijk komt het wel goed. Ik heb geen zin in gedoe aan tafel, het eten moet leuk en gezellig zijn en geen dwangmatig gebeuren.
Make love, not war ☮
pi_42540591
Bij mij is het ondanks de dwang toch nog goed gekomen met het divers eten, maar zou het nooit zo aanpakken met mijn kind.
Wat een hel was dat zeg(bij mij vroeger dus), elke avond die drama's aan tafel. 's middags al zenuwachtig voor het avondeten. Nooit willen logeren, want dan moet je ook eten. En kotsen.
Kijk bij het regels maken vooral ook of het werkt voor je kind. Blijven aanbieden, soms op een nieuwe manier klaargemaakt en vooral gezelligheid aan tafel vind ik een betere aanpak.

[ Bericht 2% gewijzigd door hangplant op 10-10-2006 14:28:11 ]
In your house I long to be
Room by room patiently
pi_42540636
Niet dwingen, dat werkt toch niet.

Toen ik klein was lustte ik ook bepaalde dingen niet (gekookte witlof, gekookte andijvie, bietjes) en dan maakte mijn moeder voor mij iets anders. En voor mijn broer soms ook nog. Nu ik groot ben, lust ik die dingen weer wel. Je smaak verandert ook in de loop van tijd. Ik denk juist als je gewoon ontspannen met eten omgaat en er geen drama van maakt dat het beter is. En iedereen heeft wel iets wat hij/zij niet lust of niet echt lekker vindt toch?
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_42541627
Bij mij is het : Bord leeg eten zolang je in mijn huis woont en ik voor je opleiding e.d. betaal.
Zo leer je ze niet alleen dat eten geen vanzelfsprekendheid is maar ook dat het schaars kan zijn.
Zo leer je ze ook dat er meer is dan allerlei tv-hapjes en chips.
Zo leg je ook de basis voor ze om op jonge leeftijd niet al te verwend gedrag te gaan vertonen als ze
bij andere mensen zijn.
31 december 2006: Inactive FOK!account
pi_42544327
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 13:08 schreef hestria het volgende:
[knip]
Met michelle doe ik het resoluut anders, ik zet haar alles voor, en ze moet 1 hapje proeven, lust ze het niet, krijgt ze een bruine boterham met kaas, en een bakje yogurt toe,
[knip]
, in het begin luste ze namelijk laganja(weet nooit hoe je het schrijft)
[knip]
Dat doen wij ook bij Noa als ze geen avondeten lust, ze krijgt dan een bruine boterham met iets lekkers zodat ze toch haar maagje vol heeft. Ook yoghurt en/of fruit als toetje is hier favoriet. Als ze overdag toch genoeg fruit eten (hier een meiske dat de hele dag fruit zou eten als het mocht) is dat ook niet erg voor een keertje.

Enne.. je schrijft het lasagne, als je dat tenminste bedoelde!
pi_42544532
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:10 schreef editor2 het volgende:
Bij mij is het : Bord leeg eten zolang je in mijn huis woont en ik voor je opleiding e.d. betaal.
Zo leer je ze niet alleen dat eten geen vanzelfsprekendheid is maar ook dat het schaars kan zijn.
Zo leg je ook de basis voor ze om op jonge leeftijd niet al te verwend gedrag te gaan vertonen als ze
bij andere mensen zijn.
En als ze gewoon genoeg hebben gegeten en anders te vol gaan zitten? Dan leer je ze om TEVEEL te eten, dat lijkt me niet in overeenstemming met 'het eten kan schaars zijn'. Ik heb vaak mijn bord leeg gegeten en had daarna een TE vol gevoel, dat is echt niet prettig. En dat wordt je dan opgedrongen door je ouders. Belachelijk toch?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:30:47 #23
156412 hestria
erg gastvrij
pi_42544563
ja, dat bedoel ik, weet het alleen nooit, terwijl ik het toch om de week eet.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_42544720
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:10 schreef editor2 het volgende:
bij andere mensen zijn.
Imo leer je met je eerste regel niet per definitie de volgende.

Wat je je kind daarmee wel aan kan leren is dat het meer eet dan het eigenlijk nodig heeft en daarmee kan je dus weer een ongezond eetpatroon voor later kweken.

Heb jij zelf kinderen?
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:42:05 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_42545065
Hier wordt gegeten wat de pot schaft... en als ze het niet wilt eten, dan niet. Maar dan komt er geen vervanging in de vorm van een boterham ofzo. Toetje krijgt ze sowieso, dat gebruik ik niet als machtsmiddel. Bord leegeten doen we ook niet aan... zo ben ik aan mijn overgewicht gekomen, door netjes mijn bord leeg te eten. Je eet zoveel als je honger hebt. Is je bord dan niet leeg, dan heb ik teveel opgeschept blijkbaar...

Isa is in principe een goede eter, ze is gek op groente en fruit. Ze heeft een hele tijd geen vlees/kip/vis gegeten bij de warme maaltijd. We bieden het gewoon altijd aan en sinds kort begint ze weer steeds meer ook vlees/kip/vis te eten. Ik laat haar alles proeven wat ze wilt, gisteren bijvoorbeeld mosterd... Dat was geen succes

Ik geloof niet dat we het erg slecht doen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')