Ik ben een andere topic gestart in lifestyle, hoezo mensen toch zo ongezond eten? Toen kwam deze topic in me op.
Als je divers wilt eten op latere leeftijd, is het natuurlijk een grote belemmering als je maar weinig lust. Als een kind weinig lust, kan dat dus op latere leeftijd bijdragen aan ongezonde voeding. Kan, hoeft niet persee uiteraard.
Nu was ik zelf ook een moeilijke eter vroeger, vliegtuigje... je kent het wel
![]()
. Mijn vader was echter best resoluut, en we mochten pas van tafel af als ons bord leeg was. Mams op haar beurt hielp me om alles naar binnen te krijgen, en hier en daar een compromis te sluiten zodat ik een aardappeltje minder hoefde te eten
![]()
.
Op dit moment, 24 jaar oud, lust ik alles. Zelfs al smaakt iets niet super, kan ik het best eten. Ik denk dat mijn opvoeding hiertoe heeft bijgedragen. Als ik bijvoorbeeld naar (liberale) ouders kijk, die hen kind alleen laten eten wat ze willen en lusten, dan zie ik vaak dat zo iemand op latere leeftijd weinig lust. Ook staat zij weinig open om nieuwe dingen te proberen. Ik heb ergens is gelezen dat iemand minstens 7 keer iets moet eten, voordat hij of zij het lust. Zelf lust ik nu ook veel dingen die ik vroeger niet lustte. Als dat klopt en je bent te verwend om nieuwe dingen te proberen is dat natuurlijk wel een probleem. Wat denken jullie ouders hiervan, strict of liberaal?