Ik heb foto's gemaakt die een gemeente van me wil kopen voor gebruik in voorlichting en brochures. Er komt dan iets moois als portretrecht etc om de hoek kijken. Er zijn bijna geen topics
(deze bijvoorbeeld) hierover in FOT, die hier wat hints en tips voor geven. Daarom heb ik deze geopend, om te proberen centraal informatie te verzamelen over de rechten en plichten rond fotografie en het publiceren/doorverkopen van foto's.
Ik vind de
wiki van portretrecht erg helder. Hierin is eigenlijk dit uitgangspunt centraal:
quote:
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen vermenigvuldiging of openbaarmaking, voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten.
Naast wiki heeft de site
Ius mentis een aardige uitleg van portretrecht.
Als er mensen zijn die nog meer links, hints of tips hebben, of vragen over specifieke situaties, dan lijkt me dit de plek om ze te stellen. Aangezien het niveau van FOT vaak hoog ligt, is het niet ondenkbaar dat er al meer FOTters hiermee te maken hebben gehad, of mee te maken gaan krijgen.