abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 januari 2006 @ 21:32:25 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34628113
Ik liep zaterdagmiddag met mijn camera door het Noorderplantsoen in Groningen, beetje om me heen fotograferend, toen ik uit de verte iemand naar me hoorde roepen. Ik zag dat er twee gesluierde vrouwen stonden te gebaren, van, jij-met-je-camera kom eens hier.
Dus ik op hen af.
Zegt de een: zeg als je foto's van mij wil maken, vráág dat dan eerst. Altijd eerst vrágen voordat je iemand op de foto zet.
En die ander (knikkend): jaja, inderdaad, altijd eerst vrágen.

(en ondertussen wantrouwend naar mijn camera staren)

Ik: ja maar ik héb jullie niet gefotografeerd. (niet gelogen)

Zij weer: ja maar toch altijd eerst vrágen.

Ik weer (nog altijd glimlachend): Ik HEB jullie niet gefotografeerd. Serieus niet.

Nou ja, dan was het goed. Dáág. En weg waren ze.

Nu was gelijk mijn vooroordeel bevestigd ten aanzien van het fotograferen van mensen-in-het-wild: een hoop ervaren dat als inbreuk op hun privacy. Daarom doe ik het niet graag: omdat ik altijd het idee heb dat ik iemands beeld aan het "stelen" ben.
Terwijl ik het resultaat vaak uitermate boeiend vind. Zodra mensen doorhebben dat ze worden gefotografeerd, gaan ze poseren en dat levert toch minder interessante beelden op.

Zijn daar ongeschreven regels voor? Is het inderdaad onbeleefd om iemand ongevraagd op de foto te zetten? Of waren die twee dames gewoon aan het zeuren?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_34628173
Ik houd er ook niet van als iemand zomaar foto's van mij maakt
Kan helemaal geen kwaad om het even te vragen, wmb
  maandag 30 januari 2006 @ 21:37:02 #3
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34628333
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:32 schreef Ringo het volgende:
<verhaal>
Ik ben het met je eens: spontane foto's zijn veel leuker. En op de openbare weg mag je gewoon fotograferen, ook als daar mensen op staan. Maar het is wel zo beleefd als je ze even vraagt of ze het goed vinden als je die foto ergens gebruikt, of in ieder geval even uitlegt waarvoor je fotografeert. De meeste mensen hebben daar geen bezwaar tegen, en in de gevallen waar mensen dat wel hebben kun je altijd nog beloven dat je die foto niet zult gebruiken voor wat ook.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 30 januari 2006 @ 21:37:20 #4
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_34628345
Vragen moet je sowieso niet doen want dan gaat men poseren en daar zit je niet op te wachten. Het is wel lastig hoor, maar vooral een kwestie van lef hebben. Zodra mensen je in de gaten hebben ga je gewoon ergens anders op mikken

Edit: Indien je de foto wilt gebruiken voor reclame oid dan moet je het wel vragen anders maak je inbreuk op het portretrecht
I don't shine if you don't shine
pi_34628490
mensen hebben een portretrecht, welke hen beschermd tegen publicatie of gebruik van foto's waarop ze herkenbaar staan ...
maar dat is ook beperkt... er is ooit een vondelpark arrest geweest, aangespannen door een paartje dat zat te zoenen op een bankje in het vondelpark, een fotograaf maakte een foto van hen en die werd gepubliceerd, toen bleek dat het stel aan het vreemdgaan was ... maar een rechter wees de klacht niet toe, aangezien ze zich wel in het publiek bevonden, konden ze gezien worden, en was het een risico dat die mensen zelf aangingen ....

Wettelijk gezien kan niemand wat doen tegen fotograferen of filmen in publieke ruimte, waar dat echter eigen terrein betreft is dat wat anders ....
ik neem aan dat gesluierde mensen zich ook niet op portretrecht kunnen beroepen, die zijn bewust onherkenbaar ....

Maar het is misschien wel zo net altijd rekening te houden met de reacties van anderen ... als er een mogelijkheid is dat mensen bezwaar hebben tegen een foto, kun je beter altijd eerst vragen ... maar dat is gewoon vanuit een vorm van 'netheid', er is geen enkele plicht toe.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_34628503
Het fotograferen van iemand die zich op de openbare weg bevindt is volledig toegestaan. De beperkingen zitten erin wat je met die foto kan doen. Ik fotografeer veel mensen 'in 't wild'. Even een voorbeeldje van een foto en wat ik er wel of niet mee mag doen:

Deze jongedame schoot ik tijdens een demonstratie 2 jaar geleden. Bij een verslag van de demonstratie mag deze foto gewoon gepubliceerd worden. Als de jongerenorganisatie 'Rood' (van de vlag op de achtergrond) deze foto wil gebruiken in een wervingscampagne moeten ze zowel van mij als van het onderwerp (of in dit geval haar ouders) toestemming hebben. Het gaat hem dan om het gebruik, nieuws of reclame.
Ook als het onderwerp niet poseert geldt hetzelfde principe.
  maandag 30 januari 2006 @ 22:30:03 #7
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_34630775
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Het fotograferen van iemand die zich op de openbare weg bevindt is volledig toegestaan. De beperkingen zitten erin wat je met die foto kan doen. Ik fotografeer veel mensen 'in 't wild'. Even een voorbeeldje van een foto en wat ik er wel of niet mee mag doen:

[afbeelding]

Deze jongedame schoot ik tijdens een demonstratie 2 jaar geleden. Bij een verslag van de demonstratie mag deze foto gewoon gepubliceerd worden. Als de jongerenorganisatie 'Rood' (van de vlag op de achtergrond) deze foto wil gebruiken in een wervingscampagne moeten ze zowel van mij als van het onderwerp (of in dit geval haar ouders) toestemming hebben. Het gaat hem dan om het gebruik, nieuws of reclame.
Ook als het onderwerp niet poseert geldt hetzelfde principe.
Waar ligt dan de grens van het publiceren? In de krant mag wel, maar niet in een folder of reclamecampagne?
I don't shine if you don't shine
pi_34630986
Even een reactie uit een ander topic gekopieerd:
quote:
In de auteurswet staat daarover dat het publiceren van foto's die niet in opdracht van de geportretteerde zijn gemaakt verboden is als de persoon in kwestie een 'redelijk belang' heeft tegen publicatie.

Dat 'redelijke belang' heeft vooral te maken met een inbreuk op de privé-sfeer, zoals bij het koninklijke filmpje. Te denken valt bijvoorbeeld ook aan naaktfoto's of manipuleerde beelden. "Niet alleen het beeld zelf, maar ook de context waarin het staat is erg belangrijk," zegt Bruinhof.
bron

Het is natuurlijk wel fatsoenlijk om even toestemming te vragen.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_34631054
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:30 schreef Flipper01 het volgende:

[..]

Waar ligt dan de grens van het publiceren? In de krant mag wel, maar niet in een folder of reclamecampagne?
Vaak wordt dan het begrip nieuwswaarde gehanteerd. Als de foto iets toevoegt aan het nieuwsbericht, dan mag het zeker.
pi_34631127
Nog maar een quoteje
quote:
Het portretrecht is een bijzondere beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen onder bepaalde voorwaarden het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret. De fotograaf heeft het auteursrecht op de door hem gemaakte foto van een persoon, maar mag deze foto niet in alle gevallen publiceren.
Bij een portret gaat het altijd om een afbeelding. Een beschrijving van iemands uiterlijk in woorden valt er niet onder. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret gemaakt in opdracht van de geportretteerde en een portret niet gemaakt in opdracht van de geportretteerde.

Is er sprake van een opdracht, dan heeft de geportretteerde sowieso het recht zelf het portret te verveelvoudigen en mag openbaarmaking alleen plaatsvinden met toestemming van de geportretteerde. Het portretrecht blijft tot tien jaar na de dood van de geportretteerde in stand. Het is alleen uit te oefenen door de directe rechthebbenden. Als het een afbeelding is met daarop meerdere personen, dan is voor openbaarmaking van die afbeelding toestemming nodig van al die personen.

Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.

Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.
bron

Ik denk dat publicatie in elk afzonderlijk geval opnieuw moet worden bekeken (qua context etc).
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_34636506
Portretrecht is zeker interessant, maar de TS vraagt alleen iets over het fotograferen, niet het publiceren

Mensen fotograferen in de openbare ruimte mag dus altijd (of er moet een algemene verordening van kracht zijn die het verbied), of je nou toestemming hebt of niet. Is al gezegd door iemand anders, maar het is een beetje ondergesneeuwd door alle publicatieverhalen
pi_34636624
quote:
Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.
Hmmm, ik sta als klein meisje op de cover van een cd. De foto werd gemaakt op een festival en het jaar daarop kwam ik daar weer, en zag ik overal posters, boekjes en cd's met mij erop. En nee, het was geen groep, en het was echt een close-up....
Vond ik toen ook al erg vreemd zeg maar...

Maar ontopic: Ik vind het ook erg onbeleefd om zomaar mensen te gaan fotograferen zonder erbij te zeggen wat je ermee van plan bent en te vragen of ze zich kunnen vinden in je plannen.
My kingdom for a kiss upon his shoulder...
  dinsdag 31 januari 2006 @ 01:21:35 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34636957
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 01:03 schreef Sade het volgende:
Maar ontopic: Ik vind het ook erg onbeleefd om zomaar mensen te gaan fotograferen zonder erbij te zeggen wat je ermee van plan bent en te vragen of ze zich kunnen vinden in je plannen.
Maar de foto is er toch vaak eerder dan de vraag of het mag? (tenzij je juist geposeerde foto's wil natuurlijk) Ik bedoel, als je een hele dag foto's schiet op straat ga je echt niet iedereen expliciet om toestemming vragen? Stel ik me zo voor.
pi_34637011
Ik snap het privacy punt sowieso niet helemaal (wel een beetje hoor ) Als je een dag door een gemiddelde stad loopt zien honderen mensen je en slaan ze je op in hun geheugen. Doet 1 iemand dit met een camera, dan flipt de gemiddelde Nederlander meteen.
pi_34637594
truc die ik wel eens hoorde, eerst foto schieten, dàn toestemming vragen voor een foto, en dan weer 1 schieten als ze het door hebben, èn toestemming èn een mooie foto
dag
  dinsdag 31 januari 2006 @ 19:34:08 #16
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_34656868
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:32 schreef Ringo het volgende:
Ik zag dat er twee gesluierde vrouwen stonden te gebaren, van, jij-met-je-camera kom eens hier.
Dus ik op hen af. Zegt de een: zeg als je foto's van mij wil maken, vráág dat dan eerst. Altijd eerst vrágen voordat je iemand op de foto zet.

Zijn daar ongeschreven regels voor? Is het inderdaad onbeleefd om iemand ongevraagd op de foto te zetten? Of waren die twee dames gewoon aan het zeuren?
Ik neem ff aan dat de dames wegens hun geloof gesluierd waren. In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van gesluierde dames zonder dat de dames in kwestie toestemming aan hun familie hebben gevraagd. Dit vanwege verbanning, echtscheiding, straf etc... Ooit eens op NGC gehoord.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_34657170
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef PS het volgende:

[..]

<knip> ... In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van... <knip>
dit is geen arabisch land...
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_34657714
Ik heb ooit een zonnekap gezien met een spiegel erin en een gat in de zijkant. Als je die op je lens zette kon je opzij fotograferen
pi_34657832
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef PS het volgende:

[..]

Ik neem ff aan dat de dames wegens hun geloof gesluierd waren. In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van gesluierde dames zonder dat de dames in kwestie toestemming aan hun familie hebben gevraagd. Dit vanwege verbanning, echtscheiding, straf etc... Ooit eens op NGC gehoord.
Sterker; als je het ongevraagd doet loop je een redelijke kans met stenen bekogeld te worden.

* k_man spreekt uit ervaring.
pi_34658924
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:01 schreef k_man het volgende:

[..]

Sterker; als je het ongevraagd doet loop je een redelijke kans met stenen bekogeld te worden.

* k_man spreekt uit ervaring.
je woont in amsterdam?
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:18:27 #21
81996 Bond
License to kill
pi_34660778
Wat ik me dan weer afvraag. ik fotografeerde een keer van die soldaten die voor de ambasade van amerika stonden. dat vonden ze niet leuk en ik MOEST de foto wissen, heb ik dan maar braaf gedaan (een geweer vind ik toch wel intimiderend nl)

Maar moest ik dit ook doen of eigenlijk mag dat gewoon?
Geen commentaar
pi_34661840
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:18 schreef Bond het volgende:
Wat ik me dan weer afvraag. ik fotografeerde een keer van die soldaten die voor de ambasade van amerika stonden. dat vonden ze niet leuk en ik MOEST de foto wissen, heb ik dan maar braaf gedaan (een geweer vind ik toch wel intimiderend nl)

Militaire dingen mogen idd niet zomaar gefotografeerd worden, wellicht was er ergens een bordje wat je daarop attendeerde, al staan ze vaak erg verdekt opgesteld die bordjes.

Verder weet ik wel dat arabische vrouwen niet afgebeeld mogen worden, althans, de vrouwelijke vormen niet.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:45:08 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34661946
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:18 schreef Bond het volgende:

Nou ja, wat heet mogen in zo'n geval. Een geweer op je knar is toch een reden om van dat 'mogen' af te zien.
Het is volgens mij wel officieel verboden om militaire objecten (waaronder soldaten op wacht) te fotograferen.
pi_34662525
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:42 schreef Vava het volgende:

[..]

Verder weet ik wel dat arabische vrouwen niet afgebeeld mogen worden, althans, de vrouwelijke vormen niet.
doe ik lekker toch

ik heb ze met en zonder sluier, binnen en buiten, geposeerd en onverwachts
en daar heeft verder niemand wat mee te maken
  dinsdag 31 januari 2006 @ 22:25:32 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34663509
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:42 schreef Vava het volgende:
Ehm... subtiel verschil... ... orthodox-islamitische vrouwen mogen niet gefotografeerd worden. Orthodox-islamitische mannen trouwens ook niet.

De vrouwen die mij nariepen, waren Marokkaans en droegen een gewoon hoofddoekje, geen allesomvattende niqaab ofzo. Ze zeiden dat ze niet op de foto wilden omdat ze hier 'stiekem' waren, dus... illegaal? zonder toestemming van hun echtgenoot?

De precieze reden weet ik dus niet maar van foto's waren ze niet gediend. Nou ja, ik had niet eens de intentie om ze op camera vast te leggen dus dat kwam mooi uit.

(Evengoed leuke reacties op mijn OP.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')