Ik ben het met je eens: spontane foto's zijn veel leuker. En op de openbare weg mag je gewoon fotograferen, ook als daar mensen op staan. Maar het is wel zo beleefd als je ze even vraagt of ze het goed vinden als je die foto ergens gebruikt, of in ieder geval even uitlegt waarvoor je fotografeert. De meeste mensen hebben daar geen bezwaar tegen, en in de gevallen waar mensen dat wel hebben kun je altijd nog beloven dat je die foto niet zult gebruiken voor wat ook.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:32 schreef Ringo het volgende:
<verhaal>
Waar ligt dan de grens van het publiceren? In de krant mag wel, maar niet in een folder of reclamecampagne?quote:Op maandag 30 januari 2006 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Het fotograferen van iemand die zich op de openbare weg bevindt is volledig toegestaan. De beperkingen zitten erin wat je met die foto kan doen. Ik fotografeer veel mensen 'in 't wild'. Even een voorbeeldje van een foto en wat ik er wel of niet mee mag doen:
[afbeelding]
Deze jongedame schoot ik tijdens een demonstratie 2 jaar geleden. Bij een verslag van de demonstratie mag deze foto gewoon gepubliceerd worden. Als de jongerenorganisatie 'Rood' (van de vlag op de achtergrond) deze foto wil gebruiken in een wervingscampagne moeten ze zowel van mij als van het onderwerp (of in dit geval haar ouders) toestemming hebben. Het gaat hem dan om het gebruik, nieuws of reclame.
Ook als het onderwerp niet poseert geldt hetzelfde principe.
bronquote:In de auteurswet staat daarover dat het publiceren van foto's die niet in opdracht van de geportretteerde zijn gemaakt verboden is als de persoon in kwestie een 'redelijk belang' heeft tegen publicatie.
Dat 'redelijke belang' heeft vooral te maken met een inbreuk op de privé-sfeer, zoals bij het koninklijke filmpje. Te denken valt bijvoorbeeld ook aan naaktfoto's of manipuleerde beelden. "Niet alleen het beeld zelf, maar ook de context waarin het staat is erg belangrijk," zegt Bruinhof.
Vaak wordt dan het begrip nieuwswaarde gehanteerd. Als de foto iets toevoegt aan het nieuwsbericht, dan mag het zeker.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:30 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Waar ligt dan de grens van het publiceren? In de krant mag wel, maar niet in een folder of reclamecampagne?
bronquote:Het portretrecht is een bijzondere beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen onder bepaalde voorwaarden het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret. De fotograaf heeft het auteursrecht op de door hem gemaakte foto van een persoon, maar mag deze foto niet in alle gevallen publiceren.
Bij een portret gaat het altijd om een afbeelding. Een beschrijving van iemands uiterlijk in woorden valt er niet onder. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret gemaakt in opdracht van de geportretteerde en een portret niet gemaakt in opdracht van de geportretteerde.
Is er sprake van een opdracht, dan heeft de geportretteerde sowieso het recht zelf het portret te verveelvoudigen en mag openbaarmaking alleen plaatsvinden met toestemming van de geportretteerde. Het portretrecht blijft tot tien jaar na de dood van de geportretteerde in stand. Het is alleen uit te oefenen door de directe rechthebbenden. Als het een afbeelding is met daarop meerdere personen, dan is voor openbaarmaking van die afbeelding toestemming nodig van al die personen.
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.
Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.
Hmmm, ik sta als klein meisje op de cover van een cd. De foto werd gemaakt op een festival en het jaar daarop kwam ik daar weer, en zag ik overal posters, boekjes en cd's met mij erop. En nee, het was geen groep, en het was echt een close-up....quote:Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.
Maar de foto is er toch vaak eerder dan de vraag of het mag? (tenzij je juist geposeerde foto's wil natuurlijk) Ik bedoel, als je een hele dag foto's schiet op straat ga je echt niet iedereen expliciet om toestemming vragen? Stel ik me zo voor.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 01:03 schreef Sade het volgende:
Maar ontopic: Ik vind het ook erg onbeleefd om zomaar mensen te gaan fotograferen zonder erbij te zeggen wat je ermee van plan bent en te vragen of ze zich kunnen vinden in je plannen.
Ik neem ff aan dat de dames wegens hun geloof gesluierd waren. In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van gesluierde dames zonder dat de dames in kwestie toestemming aan hun familie hebben gevraagd. Dit vanwege verbanning, echtscheiding, straf etc... Ooit eens op NGC gehoord.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:32 schreef Ringo het volgende:
Ik zag dat er twee gesluierde vrouwen stonden te gebaren, van, jij-met-je-camera kom eens hier.
Dus ik op hen af. Zegt de een: zeg als je foto's van mij wil maken, vráág dat dan eerst. Altijd eerst vrágen voordat je iemand op de foto zet.
Zijn daar ongeschreven regels voor? Is het inderdaad onbeleefd om iemand ongevraagd op de foto te zetten? Of waren die twee dames gewoon aan het zeuren?
dit is geen arabisch land...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef PS het volgende:
[..]
<knip> ... In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van... <knip>
Sterker; als je het ongevraagd doet loop je een redelijke kans met stenen bekogeld te worden.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef PS het volgende:
[..]
Ik neem ff aan dat de dames wegens hun geloof gesluierd waren. In arabische landen kun je niet zomaar foto's maken van gesluierde dames zonder dat de dames in kwestie toestemming aan hun familie hebben gevraagd. Dit vanwege verbanning, echtscheiding, straf etc... Ooit eens op NGC gehoord.
je woont in amsterdam?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Sterker; als je het ongevraagd doet loop je een redelijke kans met stenen bekogeld te worden.![]()
* k_man spreekt uit ervaring.![]()
Militaire dingen mogen idd niet zomaar gefotografeerd worden, wellicht was er ergens een bordje wat je daarop attendeerde, al staan ze vaak erg verdekt opgesteld die bordjes.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:18 schreef Bond het volgende:
Wat ik me dan weer afvraag. ik fotografeerde een keer van die soldaten die voor de ambasade van amerika stonden. dat vonden ze niet leuk en ik MOEST de foto wissen, heb ik dan maar braaf gedaan(een geweer vind ik toch wel intimiderend nl)
Maar moest ik dit ook doen of eigenlijk mag dat gewoon?
Nou ja, wat heet mogen in zo'n geval. Een geweer op je knar is toch een reden om van dat 'mogen' af te zien.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:18 schreef Bond het volgende:
Wat ik me dan weer afvraag. ik fotografeerde een keer van die soldaten die voor de ambasade van amerika stonden. dat vonden ze niet leuk en ik MOEST de foto wissen, heb ik dan maar braaf gedaan(een geweer vind ik toch wel intimiderend nl)
Maar moest ik dit ook doen of eigenlijk mag dat gewoon?
doe ik lekker tochquote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:42 schreef Vava het volgende:
[..]
Verder weet ik wel dat arabische vrouwen niet afgebeeld mogen worden, althans, de vrouwelijke vormen niet.
Ehm... subtiel verschil...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:42 schreef Vava het volgende:
Verder weet ik wel dat arabische vrouwen niet afgebeeld mogen worden, althans, de vrouwelijke vormen niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |