abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:50:36 #1
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42534373
Ik heb foto's gemaakt die een gemeente van me wil kopen voor gebruik in voorlichting en brochures. Er komt dan iets moois als portretrecht etc om de hoek kijken. Er zijn bijna geen topics (deze bijvoorbeeld) hierover in FOT, die hier wat hints en tips voor geven. Daarom heb ik deze geopend, om te proberen centraal informatie te verzamelen over de rechten en plichten rond fotografie en het publiceren/doorverkopen van foto's.

Ik vind de wiki van portretrecht erg helder. Hierin is eigenlijk dit uitgangspunt centraal:
quote:
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen vermenigvuldiging of openbaarmaking, voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten.
Naast wiki heeft de site Ius mentis een aardige uitleg van portretrecht.

Als er mensen zijn die nog meer links, hints of tips hebben, of vragen over specifieke situaties, dan lijkt me dit de plek om ze te stellen. Aangezien het niveau van FOT vaak hoog ligt, is het niet ondenkbaar dat er al meer FOTters hiermee te maken hebben gehad, of mee te maken gaan krijgen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:54:29 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_42534448
Auteursrecht en fotografie.

Edit:

Tekst weggehaald , linkje laten staan.

[ Bericht 48% gewijzigd door Lord Dreamer op 10-10-2006 14:58:10 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:56:50 #3
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_42534492
En nog een stukje waarin de verscherping van het Portretrecht duidelijk naar voren komt:

PORTRETRECHT AANGESCHERPT

Edit:

Tekst weggehaald , linkje laten staan.

[ Bericht 83% gewijzigd door Lord Dreamer op 10-10-2006 14:58:45 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:19:18 #4
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42534936
Euh, Ynske, bedankt voor je posts, maar het is niet de bedoeling dat de websites letterlijk in dit topic geplakt worden denk ik. Het zijn wel handige stukjes, maar ik denk dat het topic wat overzichtelijker blijft als we met een korte beschrijving en links werken. De voorbeelden die je noemt staan bijvoorbeeld ook in de links die ik gepost heb.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf donderdag 12 oktober 2006 @ 15:58:04 #5
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_42612608
Intressant topic (tvp)
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties