Zou goed kunnen. Ik heb nog geen aflevering van het nieuwe seizoen gezien.quote:
Daar is toch die ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) waarde juist voor? Ik pak zelf elke ochtend een Centrum en ben daar nog niet ziek van geworden.quote:Op maandag 9 oktober 2006 15:24 schreef pdiscs het volgende:
Kan iemand hier licht in de duisternis scheppen? Is het slikken van vitaminen schadelijk voor de gezondheid? Bijvoorbeeld doordat je van bepaalde vitaminen te veel binnenkrijgt?
Dat over vitamini C heb ik ook wel eens gehoord. Maar andere vitaminen zouden wel schadelijk kunnen zijn.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Daar is toch die ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) waarde juist voor? Ik pak zelf elke ochtend een Centrum en ben daar nog niet ziek van geworden.
Toch wel typisch dat geen enkele instantie een éénduidig antwoord kan geven wat nu gewoon echt goed is en wat echt slecht. Misschien omdat de balans per mens verschilt? Gee idee. Ik zag laatst zelfs een artikel waarin beweerd werd dat je veel meer vitamince c nodig hebt dan de ADH. Maar mij is aangeleerd dat overtollig vitamine C niet kwaad kan in het lichaam omdat je dat dan gewoon weer via de natuurlijke weg kwijtraakt.
KIopt, vitamine C is wateroplosbaar. Een teveel plas je dus uit.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ik zag laatst zelfs een artikel waarin beweerd werd dat je veel meer vitamince c nodig hebt dan de ADH. Maar mij is aangeleerd dat overtollig vitamine C niet kwaad kan in het lichaam omdat je dat dan gewoon weer via de natuurlijke weg kwijtraakt.
en dat is weer goed voor je blaas, het houdt je urine zuur, dfus minder kans op blaasontstekingen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:42 schreef Rewimo het volgende:
[..]
KIopt, vitamine C is wateroplosbaar. Een teveel plas je dus uit.
Welke Vitaminen, (Anti)Oxidanten en mineralen zijn dan niet in water oplosbaar?quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:23 schreef Liopleurodon het volgende:
What Your Doctor Doesn't Know About Nutritional Medicine May Be Killing You by Ray D. Strand MD
Deze arts legt in dit boek uit waarom voedingssupplementen aan te raden zijn, met name anti-oxidanten.
Verandering van leefstijl en uitputting van landbouwgrond zijn bijvoorbeeld redenen dat de voorraad anti-oxidanten in je lichaam vaak niet optimaal zijn.
Schadelijk? Ja, overdaad schaadt. Alhoewel wateroplosbare vitamines niet echt kwaad kunnen.
De ADH is overigens een redelijk arbitrair gekozen getal, vaak gebaseerd op het MINIMUM waaronder mensen zichtbaar ziek worden tgv tekorten. Het zegt niets over wat de optimale dosering is.
Wat was dan de strekking van het "verhaal" van Keuringsdienst van Waarde?quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:54 schreef Sabsie het volgende:
Hummm, schadelijk? Zal wel meevallen denk ik. Ik gebruik nu sinds kort Multivitaminen en Mineralen van de Kruidvat. Ben benieuwd wat anderen hier nog over te melden hebben.
Fabeltje. Ook bij vitamine C is er een aanvaardbare bovengrens.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:42 schreef Rewimo het volgende:
[..]
KIopt, vitamine C is wateroplosbaar. Een teveel plas je dus uit.
En onthoud dat een evenwichtige voeding bij gezonde mensen optimaler is dan supplementen. Het gunstige effect van groente en fruit (o.a.) wordt veroorzaakt door de combinatie met bio-actieve stoffen. Deze zitten niet in supplementen. Ook zit er in echte groenten en fruit voedingsvezels die je nodig hebt voor een goede spijsvertering.quote:Een teveel van deze vitamine wordt via de urine uitgescheiden, maar toch kunnen er schadelijke effecten optreden. Bij doseringen hoger dan twee gram per dag, kunnen darmklachten (diarree) optreden. Een hoge inneming aan vitamine C kan ook gepaard gaan met een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek.
Bijv. vitamine A, D, K en E zijn vetoplosbare vitaminen. Wanneer je in combinatie met deze vitaminen wat vet eet, kunnen deze vitaminen 'beter hun werk doen'quote:Op maandag 9 oktober 2006 22:01 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Welke Vitaminen, (Anti)Oxidanten en mineralen zijn dan niet in water oplosbaar?
Met bio-actieve stoffen bedoel je de 'hulpstoffen' die in voedsel voorkomen en de opname en functie van vitamines en mineralen positief beinvloeden? Fytofactoren of fytochemicals worden die toch ook genoemd?quote:Op maandag 9 oktober 2006 22:49 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Fabeltje. Ook bij vitamine C is er een aanvaardbare bovengrens.
[..]
En onthoud dat een evenwichtige voeding bij gezonde mensen optimaler is dan supplementen. Het gunstige effect van groente en fruit (o.a.) wordt veroorzaakt door de combinatie met bio-actieve stoffen. Deze zitten niet in supplementen. Ook zit er in echte groenten en fruit voedingsvezels die je nodig hebt voor een goede spijsvertering.
Verder kan je niet zeggen of 'een voedingssupplement' schadelijk is. Hiervoor moet je de dosering op de etiketten nalezen en vergelijken met de Voedingsnormen.
Ik bedoel inderdaad de 'hulpstoffen'. Moet wel een beetje begrijpelijk blijven voor iedereen hèquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:53 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Met bio-actieve stoffen bedoel je de 'hulpstoffen' die in voedsel voorkomen en de opname en functie van vitamines en mineralen positief beinvloeden? Fytofactoren of fytochemicals worden die toch ook genoemd?
Deze zijn inderdaad belangrijk, maar worden in wetenschappelijk onderzoek helaas nauwelijks meegenomen. Traditioneel wil de onderzoeker zo min mogelijk variabelen hebben en kijkt dan bv alleen naar het effect van één stof. Uit de onderzoeken die wel gekeken hebben naar de effecten van bv combinaties van vitamines blijkt dat het positieve effect hiervan groter is. Idem met sommige biologische hulpstoffen.
Synthetische vitamines hebben als grootste nadeel dat er ook niet meer inzit dan alleen die vitmines.
Er zijn ook natuurlijke vitamines, of beter, vitamineconcentraten. Deze bevatten alles omdat deze gemaakt zijn van planten.
OK, welke studie doe je?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 10:17 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik bedoel inderdaad de 'hulpstoffen'. Moet wel een beetje begrijpelijk blijven voor iedereen hè
Moet zeggen dat er binnen mijn studie wèl uitgebreid aandacht wordt besteed hieraan, vanuit een wetenschappelijke achtergrond.
Er is naar mijn idee toch flink wat onderzoek gedaan naar de bioactieve stoffen in groenten en fruit, en naar de schadelijke effecten van overdosissen van vitaminene en mineralen...
Innemen (multi)vitaminen schadelijk?quote:Op maandag 9 oktober 2006 22:07 schreef pdiscs het volgende:
Wat was dan de strekking van het "verhaal" van Keuringsdienst van Waarde?
Iemand die het programma heeft gezien?
Ik studeer Voeding en Diëtetiek (Oftewel voor voedingskundig diëtistquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:35 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
OK, welke studie doe je?
Heb jij wat informatie over die onderzoeken? Ben erg in geinteresseerd in het onderwerp
Zelf ben ik alltijd erg huiverig voor (semi) overheidsinstellingen, maar je hebt gelijk als startpunt is het niet verkeerd.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:18 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik studeer Voeding en Diëtetiek (Oftewel voor voedingskundig diëtist) en mijn informatie haal ik (naast uit mijn studieboeken) van http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi (Pubmed) en De Gezondheidsraad. Daar kun je je flink uitleven als je geïnteresseerd bent in de medische wereld / diëtetiek
Succes!
Uiteraard!! Het is allang bewezen dat supplementen in bepaalde omstandigheden juist wèl heel nuttig zijn. Denk aan de foliumzuurtabletten voor zwangere vrouwen / vrouwen die zwanger willen worden of de vitamine K-injecties voor pasgeborenen. Zoals al eerder aangegeven, is wanneer mogelijk een complete voeding de beste manier om je vitaminen en mineralen binnen te krijgen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:48 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Zelf ben ik alltijd erg huiverig voor (semi) overheidsinstellingen, maar je hebt gelijk als startpunt is het niet verkeerd.
In het boek van Dr Ray Strand wat ik eerder noemde staan ook stapels referenties naar onderzoeken waarin verband gelegd wordt tussen sommige ziektes en uitgeputte anti-oxidant voorraden.
Hoewel wij het hier in dit topic hebben over het al dan niet schadelijk zijn van voedingssupplementen voor gezonde mensen, wil ik toch wijzen op geregistreerde positieve effecten van supplementen op mensen met een (chronische) aandoening.
OK, wanneer de kwaliteit en de hoeveelheid die je binnenkrijgt gelijk is aan het gemiddelde dieet uit de oertijd. Uiteraard met dezelfde dagelijkse inspanningen, luchtkwaliteit, stress... die men in de oertijd ondevond.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:40 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Uiteraard!! Het is allang bewezen dat supplementen in bepaalde omstandigheden juist wèl heel nuttig zijn. Denk aan de foliumzuurtabletten voor zwangere vrouwen / vrouwen die zwanger willen worden of de vitamine K-injecties voor pasgeborenen. Zoals al eerder aangegeven, is wanneer mogelijk een complete voeding de beste manier om je vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
Dat is jouw inziens. Beperk je tot de wetenschappelijke literatuur en je zult zien dat een uitgebalanceerde voeding en een goed werkend lichaam de beste combinatie zijn.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:37 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
OK, wanneer de kwaliteit en de hoeveelheid die je binnenkrijgt gelijk is aan het gemiddelde dieet uit de oertijd. Uiteraard met dezelfde dagelijkse inspanningen, luchtkwaliteit, stress... die men in de oertijd ondevond.
M.i. is dat in de moderne westerse wereld een utopie.
De lucht is vervuild, het voedsel is bewerkt, geconserveerd, opgeslagen en geproduceerd op eenzijdig bemeste en verder leeggeoogste akkers.
Daarnaast leven wij te gehaast, bewegen te weinig en worden we dagelijks blootgesteld aan allerhande kunststoffen, bestrijdingsmiddelen en andere stoffen die toendertijd nog niet eens uitgevonden waren.
Al deze zaken kunnen ertoe leiden, dat de anti-oxidant inname afneemt, terwijl de behoefte toeneemt.
Supplementen neem ik dan ook in als aanvulling (de naam zegt het al) en ter voorkomnig van mogelijke tekorten.
laatst las ik ( weet helaas alweer niet meer waar) dat anti-oxidanten in tabletvorm niet werken en dat we ze echt uit voedsel moeten halenquote:Op maandag 9 oktober 2006 17:23 schreef Liopleurodon het volgende:
What Your Doctor Doesn't Know About Nutritional Medicine May Be Killing You by Ray D. Strand MD
Deze arts legt in dit boek uit waarom voedingssupplementen aan te raden zijn, met name anti-oxidanten.
Verandering van leefstijl en uitputting van landbouwgrond zijn bijvoorbeeld redenen dat de voorraad anti-oxidanten in je lichaam vaak niet optimaal zijn.
Schadelijk? Ja, overdaad schaadt. Alhoewel wateroplosbare vitamines niet echt kwaad kunnen.
De ADH is overigens een redelijk arbitrair gekozen getal, vaak gebaseerd op het MINIMUM waaronder mensen zichtbaar ziek worden tgv tekorten. Het zegt niets over wat de optimale dosering is.
Ja maar dat is wat anders hequote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:40 schreef Rewimo het volgende:
Extra vitamines nemen kan best zinvol of zelfs noodzakelijk zijn. Ik heb een maag/darmoperatie ondergaan en moet elke 3 maanden bloed laten prikken om te kijken of ik geen tekorten ontwikkel. Ik moet nu elke 3 maanden een B12-injectie hebben, en extra hoeveelheden van andere vitamines slikken, omdat ik deze niet voldoende opneem uit mijn eten. Hoewel ik gezond eet.
Haha ja weet ik welquote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:58 schreef Rewimo het volgende:
Dat zeg ik toch ook?In de zin die je niet quote
Ja weet ikquote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:03 schreef Rewimo het volgende:
Klopt hoor, ik moet extra hoeveelheden slikken omdat ik ca. 80% van wat ik binnenkrijg by-pass.
Ja heb ik gezien.quote:Op maandag 9 oktober 2006 22:07 schreef pdiscs het volgende:
Wat was dan de strekking van het "verhaal" van Keuringsdienst van Waarde?
Iemand die het programma heeft gezien?
Kijk ... langzaam begin ik (een leek) er iets van te begrijpen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:32 schreef Spees_Eend het volgende:
Werd er niet gezegd dat het schadelijk kon zijn? Of werd er pertinent gezegd dat een te hoge dosis multivitaminen niet schadelijk is?
In het laatste geval: dat is gewoon niet waar. Er zijn aanvaardbare bovengrenzen voor de meeste vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld ijzer: wanneer je daar (gedurende langere tijd) een te hoge dosis van neemt:
- kan dit schade aanrichten in je lever
- het is moeilijk voor je lichaam om van een te hoge hoeveelheid in je lichaam af te komen
- kan de balans met andere mineralen (mn zink) verstoren
Ander voorbeeld: calcium
-bij een veel te hoge dosis kunnen er kalkafzettingen in je organen ontstaan
Vitamine C:
- tot in een zekere mate plas je een teveel uit, ga je veel te hoog zitten, kun je diarree krijgen
Supplementen Vitamine B3:
-bloedvatverwijding
- bij zeer hoge overdoses zelfs leverschade.
ETC
Daarom is het van groot belang om etiketten te lezen als je dan toch supplementen wil gebruiken. Bij "800% ADH! " zou er toch echt een belletje moeten gaan rinkelen
Bron: Understanding Nutrition, boek gebruikt voor Universiteit/HBO-studies gerelateerd aan voeding/gezondheid. Alles gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:42 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Kijk ... langzaam begin ik (een leek) er iets van te begrijpen.
Weet je wat mij een beetje onrustig maakt?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:47 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]Dat is mooi, want zoals je ziet zijn er een hoop fabeltjes / misverstanden in de wereld hierover. De website van het voedingscentrum is (ook voor leken) een begrijpelijke en betrouwbare bron wanneer je iets over voeding(sstoffen) wil opzoeken. Hun informatie berust op wetenschappelijk onderzoek.
Als ik het Vitamine B-100 complex van Kruidvat bekijk:quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:32 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Daarom is het van groot belang om etiketten te lezen als je dan toch supplementen wil gebruiken. Bij "800% ADH! " zou er toch echt een belletje moeten gaan rinkelen
Over het algemeen kan je zeggen dat er voor de B-vitamines niet écht een schadelijke bovengrens is, al kan hoge doses panthotheenzuur (500mg - enkele grammen) wel voor enkele bij-effecten zorgen. Maar zulke extreem hoge doses worden dan ook alleen als mogelijke oplossing van een slechte huid gebruikt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 06:13 schreef Spees_Eend het volgende:
Zeg ik dat dan? Nee.. Wel alles lezen hè.. En het gaat niet om meer dan de AHD, maar meer dan de aanvaardbare bovengrens, die er wèl is voor een heel aantal vitaminen en mineralen. Bij vitamine b12 zijn er inderdaad géén schadelijke effecten ontdekt, ook niet bij het geven van supplementinjecties. Maar dat wil niet zeggen dat dat bij alle vitaminen en mineralen zo is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |