abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 oktober 2006 @ 15:24:01 #1
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42512351
Sinds de laatste keer dat ik goed ziek ben geweest slik ik dagelijks een tablet zogn. multivitaminen.

Blijkbaar is er afgelopen weken een programma op TV geweest, waarin is verteld dat het slikken van vitaminen niet noodzakelijk, en zelfs slecht voor de gezondheid, is. Ik hoor dit "verhaal" nu opeens van verschillende kenissen.

Kan iemand hier licht in de duisternis scheppen? Is het slikken van vitaminen schadelijk voor de gezondheid? Bijvoorbeeld doordat je van bepaalde vitaminen te veel binnenkrijgt?
  maandag 9 oktober 2006 @ 15:33:05 #2
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_42512632
ik slik al jaren en jaren multivitamines, vitamine c en daarnaast ook nog een omega 3 6 en 9....
Nergens last van... heb juist het gevoel dat het wel werkt allemaal....

Maar als je die dingen als tikkels naar binnen gooit, kan het slecht voor je zijn ja!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 oktober 2006 @ 15:46:03 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42513066
Keuringsdienst van Waarde soms?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 9 oktober 2006 @ 15:55:25 #4
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_42513378
Mijn pis ziet er ongelofelijk artificieel geel uit van die dingen. Maar 't zal toch wel ergens goed voor zijn. Toch?
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:00:04 #5
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42513524
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Zou goed kunnen. Ik heb nog geen aflevering van het nieuwe seizoen gezien.

Op de website van de RVU vind ik dit:

Aflevering 1: Vitamine
In deze uitzending in het kader van de KVW Gezondheidsweken een verassende waarschuwing van Davitamon zelf. Je kan het aan je nieren krijgen van vitamines, daarom wordt in de pillen maar vijf keer zoveel gestopt als je nodig hebt.
En heb je die pillen dan nodig? Bange vraag, keihard antwoord.

Meer vitamine wetenswaardigheden op de volgende sites:

www.koagkag.nl
Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) en de Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG).

www.hne.wur.nl
Griep door vitaminepillen
Gebruikers van vitaminepreparaten hebben vaker griep. Dat blijkt uit de Grote Griepmeting. Volgens de meting, een initiatief van Nederlandse en Belgische universiteiten waarbij mensen via de website degrotegriepmeting.nl kunnen opgeven of ze griep hebben, hebben vitaminegebruikers tien procent meer kans om geveld te worden door het influenzavirus. Zijn vitaminepillen schadelijk?

www.agf.nl
Drie oorzaken van vitamineafbraak in groente en fruit
Bij het langdurig opslaan of over grote afstanden transporteren van groente en fruit gaan veel vitamines verloren. Spinazie bijvoorbeeld verliest bij kamertemperatuur binnen 24 uur 56% van zijn vitamine C. Bij koelkasttemperatuur vermindert deze afbraak met de helft.

www.english.lpravda.ru
Inwoner Ukraine leeft als plant: alleen op water en zonneschijn
Nikolai Dolgoruky noemt zichzelf 'a sun eater.'

www2.wur.nl
Toegevoegde vitamines: toegevoegde waarde?
De Europese Unie wil het toevoegen van vitamines aan levensmiddelen gaan reguleren. Dat heeft David Byrne, eurocommissaris voor consumentenzaken in Brussel bekendgemaakt. Een goede zaak? Prof. Frans Kok, sectie Humane voeding en epidemiologie over de kwestie.
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:04:58 #6
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42513633
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Maar ... dan heb ik nog geen antwoord. Is het schadelijk? Waarom? ...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 oktober 2006 @ 16:14:26 #7
13151 crew  Rewimo
pi_42513902
Het is in principe niet schadelijk, hoewel je van in vet oplosbare vitamines een overdosis zou kunnen nemen. Maar het heeft ook weinig zin, tenminste als je gezond bent en normaal eet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_42514436
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:24 schreef pdiscs het volgende:

Kan iemand hier licht in de duisternis scheppen? Is het slikken van vitaminen schadelijk voor de gezondheid? Bijvoorbeeld doordat je van bepaalde vitaminen te veel binnenkrijgt?
Daar is toch die ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) waarde juist voor? Ik pak zelf elke ochtend een Centrum en ben daar nog niet ziek van geworden.

Toch wel typisch dat geen enkele instantie een éénduidig antwoord kan geven wat nu gewoon echt goed is en wat echt slecht. Misschien omdat de balans per mens verschilt? Gee idee. Ik zag laatst zelfs een artikel waarin beweerd werd dat je veel meer vitamince c nodig hebt dan de ADH. Maar mij is aangeleerd dat overtollig vitamine C niet kwaad kan in het lichaam omdat je dat dan gewoon weer via de natuurlijke weg kwijtraakt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:34:47 #9
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42514615
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Daar is toch die ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) waarde juist voor? Ik pak zelf elke ochtend een Centrum en ben daar nog niet ziek van geworden.

Toch wel typisch dat geen enkele instantie een éénduidig antwoord kan geven wat nu gewoon echt goed is en wat echt slecht. Misschien omdat de balans per mens verschilt? Gee idee. Ik zag laatst zelfs een artikel waarin beweerd werd dat je veel meer vitamince c nodig hebt dan de ADH. Maar mij is aangeleerd dat overtollig vitamine C niet kwaad kan in het lichaam omdat je dat dan gewoon weer via de natuurlijke weg kwijtraakt.
Dat over vitamini C heb ik ook wel eens gehoord. Maar andere vitaminen zouden wel schadelijk kunnen zijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 oktober 2006 @ 16:42:14 #10
13151 crew  Rewimo
pi_42514858
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ik zag laatst zelfs een artikel waarin beweerd werd dat je veel meer vitamince c nodig hebt dan de ADH. Maar mij is aangeleerd dat overtollig vitamine C niet kwaad kan in het lichaam omdat je dat dan gewoon weer via de natuurlijke weg kwijtraakt.
KIopt, vitamine C is wateroplosbaar. Een teveel plas je dus uit.
  maandag 9 oktober 2006 @ 17:23:38 #11
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42516081
What Your Doctor Doesn't Know About Nutritional Medicine May Be Killing You by Ray D. Strand MD

Deze arts legt in dit boek uit waarom voedingssupplementen aan te raden zijn, met name anti-oxidanten.
Verandering van leefstijl en uitputting van landbouwgrond zijn bijvoorbeeld redenen dat de voorraad anti-oxidanten in je lichaam vaak niet optimaal zijn.
Schadelijk? Ja, overdaad schaadt. Alhoewel wateroplosbare vitamines niet echt kwaad kunnen.
De ADH is overigens een redelijk arbitrair gekozen getal, vaak gebaseerd op het MINIMUM waaronder mensen zichtbaar ziek worden tgv tekorten. Het zegt niets over wat de optimale dosering is.
  maandag 9 oktober 2006 @ 17:26:08 #12
97348 Matness
Matt about you
pi_42516142
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:42 schreef Rewimo het volgende:

[..]

en dat is weer goed voor je blaas, het houdt je urine zuur, dfus minder kans op blaasontstekingen.
ik gebruik zelf vitamine c tabletten (1000 mg)
en heb ook poeder, voor als ik weer een ontsteking heb.
ontzettend zuur, en je moet er niet teveel van nemen, want dan slaat je maag op hol.
pi_42523776
Hummm, schadelijk? Zal wel meevallen denk ik. Ik gebruik nu sinds kort Multivitaminen en Mineralen van de Kruidvat. Ben benieuwd wat anderen hier nog over te melden hebben.
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:01:55 #14
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42526064
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:23 schreef Liopleurodon het volgende:
What Your Doctor Doesn't Know About Nutritional Medicine May Be Killing You by Ray D. Strand MD

Deze arts legt in dit boek uit waarom voedingssupplementen aan te raden zijn, met name anti-oxidanten.
Verandering van leefstijl en uitputting van landbouwgrond zijn bijvoorbeeld redenen dat de voorraad anti-oxidanten in je lichaam vaak niet optimaal zijn.
Schadelijk? Ja, overdaad schaadt. Alhoewel wateroplosbare vitamines niet echt kwaad kunnen.
De ADH is overigens een redelijk arbitrair gekozen getal, vaak gebaseerd op het MINIMUM waaronder mensen zichtbaar ziek worden tgv tekorten. Het zegt niets over wat de optimale dosering is.
Welke Vitaminen, (Anti)Oxidanten en mineralen zijn dan niet in water oplosbaar?
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:07:07 #15
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42526135
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:54 schreef Sabsie het volgende:
Hummm, schadelijk? Zal wel meevallen denk ik. Ik gebruik nu sinds kort Multivitaminen en Mineralen van de Kruidvat. Ben benieuwd wat anderen hier nog over te melden hebben.
Wat was dan de strekking van het "verhaal" van Keuringsdienst van Waarde?

Iemand die het programma heeft gezien?
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:49:56 #16
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42527080
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:42 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Fabeltje. Ook bij vitamine C is er een aanvaardbare bovengrens.
quote:
Een teveel van deze vitamine wordt via de urine uitgescheiden, maar toch kunnen er schadelijke effecten optreden. Bij doseringen hoger dan twee gram per dag, kunnen darmklachten (diarree) optreden. Een hoge inneming aan vitamine C kan ook gepaard gaan met een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek.
En onthoud dat een evenwichtige voeding bij gezonde mensen optimaler is dan supplementen. Het gunstige effect van groente en fruit (o.a.) wordt veroorzaakt door de combinatie met bio-actieve stoffen. Deze zitten niet in supplementen. Ook zit er in echte groenten en fruit voedingsvezels die je nodig hebt voor een goede spijsvertering.

Verder kan je niet zeggen of 'een voedingssupplement' schadelijk is. Hiervoor moet je de dosering op de etiketten nalezen en vergelijken met de Voedingsnormen.
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:50:50 #17
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42527102
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:01 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Welke Vitaminen, (Anti)Oxidanten en mineralen zijn dan niet in water oplosbaar?
Bijv. vitamine A, D, K en E zijn vetoplosbare vitaminen. Wanneer je in combinatie met deze vitaminen wat vet eet, kunnen deze vitaminen 'beter hun werk doen'
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:53:00 #18
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42533314
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:49 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Fabeltje. Ook bij vitamine C is er een aanvaardbare bovengrens.
[..]

En onthoud dat een evenwichtige voeding bij gezonde mensen optimaler is dan supplementen. Het gunstige effect van groente en fruit (o.a.) wordt veroorzaakt door de combinatie met bio-actieve stoffen. Deze zitten niet in supplementen. Ook zit er in echte groenten en fruit voedingsvezels die je nodig hebt voor een goede spijsvertering.

Verder kan je niet zeggen of 'een voedingssupplement' schadelijk is. Hiervoor moet je de dosering op de etiketten nalezen en vergelijken met de Voedingsnormen.
Met bio-actieve stoffen bedoel je de 'hulpstoffen' die in voedsel voorkomen en de opname en functie van vitamines en mineralen positief beinvloeden? Fytofactoren of fytochemicals worden die toch ook genoemd?
Deze zijn inderdaad belangrijk, maar worden in wetenschappelijk onderzoek helaas nauwelijks meegenomen. Traditioneel wil de onderzoeker zo min mogelijk variabelen hebben en kijkt dan bv alleen naar het effect van één stof. Uit de onderzoeken die wel gekeken hebben naar de effecten van bv combinaties van vitamines blijkt dat het positieve effect hiervan groter is. Idem met sommige biologische hulpstoffen.
Synthetische vitamines hebben als grootste nadeel dat er ook niet meer inzit dan alleen die vitmines.
Er zijn ook natuurlijke vitamines, of beter, vitamineconcentraten. Deze bevatten alles omdat deze gemaakt zijn van planten.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:17:28 #19
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42534906
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 08:53 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

Met bio-actieve stoffen bedoel je de 'hulpstoffen' die in voedsel voorkomen en de opname en functie van vitamines en mineralen positief beinvloeden? Fytofactoren of fytochemicals worden die toch ook genoemd?
Deze zijn inderdaad belangrijk, maar worden in wetenschappelijk onderzoek helaas nauwelijks meegenomen. Traditioneel wil de onderzoeker zo min mogelijk variabelen hebben en kijkt dan bv alleen naar het effect van één stof. Uit de onderzoeken die wel gekeken hebben naar de effecten van bv combinaties van vitamines blijkt dat het positieve effect hiervan groter is. Idem met sommige biologische hulpstoffen.
Synthetische vitamines hebben als grootste nadeel dat er ook niet meer inzit dan alleen die vitmines.
Er zijn ook natuurlijke vitamines, of beter, vitamineconcentraten. Deze bevatten alles omdat deze gemaakt zijn van planten.
Ik bedoel inderdaad de 'hulpstoffen'. Moet wel een beetje begrijpelijk blijven voor iedereen hè
Moet zeggen dat er binnen mijn studie wèl uitgebreid aandacht wordt besteed hieraan, vanuit een wetenschappelijke achtergrond.
Er is naar mijn idee toch flink wat onderzoek gedaan naar de bioactieve stoffen in groenten en fruit, en naar de schadelijke effecten van overdosissen van vitaminene en mineralen...
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:35:10 #20
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42536873
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 10:17 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Ik bedoel inderdaad de 'hulpstoffen'. Moet wel een beetje begrijpelijk blijven voor iedereen hè
Moet zeggen dat er binnen mijn studie wèl uitgebreid aandacht wordt besteed hieraan, vanuit een wetenschappelijke achtergrond.
Er is naar mijn idee toch flink wat onderzoek gedaan naar de bioactieve stoffen in groenten en fruit, en naar de schadelijke effecten van overdosissen van vitaminene en mineralen...
OK, welke studie doe je?
Heb jij wat informatie over die onderzoeken? Ben erg in geinteresseerd in het onderwerp
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:16:43 #21
13151 crew  Rewimo
pi_42538109
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:07 schreef pdiscs het volgende:

Innemen (multi)vitaminen schadelijk?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:18:40 #22
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42552716
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:35 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

OK, welke studie doe je?
Heb jij wat informatie over die onderzoeken? Ben erg in geinteresseerd in het onderwerp
Ik studeer Voeding en Diëtetiek (Oftewel voor voedingskundig diëtist ) en mijn informatie haal ik (naast uit mijn studieboeken) van http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi (Pubmed) en De Gezondheidsraad. Daar kun je je flink uitleven als je geïnteresseerd bent in de medische wereld / diëtetiek
Succes!
  woensdag 11 oktober 2006 @ 13:48:32 #23
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42574982
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:18 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Ik studeer Voeding en Diëtetiek (Oftewel voor voedingskundig diëtist ) en mijn informatie haal ik (naast uit mijn studieboeken) van http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi (Pubmed) en De Gezondheidsraad. Daar kun je je flink uitleven als je geïnteresseerd bent in de medische wereld / diëtetiek
Succes!
Zelf ben ik alltijd erg huiverig voor (semi) overheidsinstellingen, maar je hebt gelijk als startpunt is het niet verkeerd.
In het boek van Dr Ray Strand wat ik eerder noemde staan ook stapels referenties naar onderzoeken waarin verband gelegd wordt tussen sommige ziektes en uitgeputte anti-oxidant voorraden.
Hoewel wij het hier in dit topic hebben over het al dan niet schadelijk zijn van voedingssupplementen voor gezonde mensen, wil ik toch wijzen op geregistreerde positieve effecten van supplementen op mensen met een (chronische) aandoening.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 14:40:37 #24
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42576766
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 13:48 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

Zelf ben ik alltijd erg huiverig voor (semi) overheidsinstellingen, maar je hebt gelijk als startpunt is het niet verkeerd.
In het boek van Dr Ray Strand wat ik eerder noemde staan ook stapels referenties naar onderzoeken waarin verband gelegd wordt tussen sommige ziektes en uitgeputte anti-oxidant voorraden.
Hoewel wij het hier in dit topic hebben over het al dan niet schadelijk zijn van voedingssupplementen voor gezonde mensen, wil ik toch wijzen op geregistreerde positieve effecten van supplementen op mensen met een (chronische) aandoening.
Uiteraard!! Het is allang bewezen dat supplementen in bepaalde omstandigheden juist wèl heel nuttig zijn. Denk aan de foliumzuurtabletten voor zwangere vrouwen / vrouwen die zwanger willen worden of de vitamine K-injecties voor pasgeborenen. Zoals al eerder aangegeven, is wanneer mogelijk een complete voeding de beste manier om je vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 15:37:32 #25
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42578930
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:40 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Uiteraard!! Het is allang bewezen dat supplementen in bepaalde omstandigheden juist wèl heel nuttig zijn. Denk aan de foliumzuurtabletten voor zwangere vrouwen / vrouwen die zwanger willen worden of de vitamine K-injecties voor pasgeborenen. Zoals al eerder aangegeven, is wanneer mogelijk een complete voeding de beste manier om je vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
OK, wanneer de kwaliteit en de hoeveelheid die je binnenkrijgt gelijk is aan het gemiddelde dieet uit de oertijd. Uiteraard met dezelfde dagelijkse inspanningen, luchtkwaliteit, stress... die men in de oertijd ondevond.
M.i. is dat in de moderne westerse wereld een utopie.
De lucht is vervuild, het voedsel is bewerkt, geconserveerd, opgeslagen en geproduceerd op eenzijdig bemeste en verder leeggeoogste akkers.
Daarnaast leven wij te gehaast, bewegen te weinig en worden we dagelijks blootgesteld aan allerhande kunststoffen, bestrijdingsmiddelen en andere stoffen die toendertijd nog niet eens uitgevonden waren.
Al deze zaken kunnen ertoe leiden, dat de anti-oxidant inname afneemt, terwijl de behoefte toeneemt.
Supplementen neem ik dan ook in als aanvulling (de naam zegt het al) en ter voorkomnig van mogelijke tekorten.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 16:23:27 #26
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42580522
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 15:37 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

OK, wanneer de kwaliteit en de hoeveelheid die je binnenkrijgt gelijk is aan het gemiddelde dieet uit de oertijd. Uiteraard met dezelfde dagelijkse inspanningen, luchtkwaliteit, stress... die men in de oertijd ondevond.
M.i. is dat in de moderne westerse wereld een utopie.
De lucht is vervuild, het voedsel is bewerkt, geconserveerd, opgeslagen en geproduceerd op eenzijdig bemeste en verder leeggeoogste akkers.
Daarnaast leven wij te gehaast, bewegen te weinig en worden we dagelijks blootgesteld aan allerhande kunststoffen, bestrijdingsmiddelen en andere stoffen die toendertijd nog niet eens uitgevonden waren.
Al deze zaken kunnen ertoe leiden, dat de anti-oxidant inname afneemt, terwijl de behoefte toeneemt.
Supplementen neem ik dan ook in als aanvulling (de naam zegt het al) en ter voorkomnig van mogelijke tekorten.
Dat is jouw inziens. Beperk je tot de wetenschappelijke literatuur en je zult zien dat een uitgebalanceerde voeding en een goed werkend lichaam de beste combinatie zijn.
pi_42586190
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:23 schreef Liopleurodon het volgende:

laatst las ik ( weet helaas alweer niet meer waar) dat anti-oxidanten in tabletvorm niet werken en dat we ze echt uit voedsel moeten halen
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:24:27 #28
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42586216
En daarbij, als je een overschot neemt aan anti-oxidanten, kunnen ze zelfs averechts (als pro-oxidanten) gaan werken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 oktober 2006 @ 19:40:46 #29
13151 crew  Rewimo
pi_42586680
Extra vitamines nemen kan best zinvol of zelfs noodzakelijk zijn. Ik heb een maag/darmoperatie ondergaan en moet elke 3 maanden bloed laten prikken om te kijken of ik geen tekorten ontwikkel. Ik moet nu elke 3 maanden een B12-injectie hebben, en extra hoeveelheden van andere vitamines slikken, omdat ik deze niet voldoende opneem uit mijn eten. Hoewel ik gezond eet.

Maar voor gezonde mensen die gevarieerd en over het algemeen gezond eten, is extra vitamines nemen niet nodig.
pi_42586867
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:40 schreef Rewimo het volgende:
Extra vitamines nemen kan best zinvol of zelfs noodzakelijk zijn. Ik heb een maag/darmoperatie ondergaan en moet elke 3 maanden bloed laten prikken om te kijken of ik geen tekorten ontwikkel. Ik moet nu elke 3 maanden een B12-injectie hebben, en extra hoeveelheden van andere vitamines slikken, omdat ik deze niet voldoende opneem uit mijn eten. Hoewel ik gezond eet.
Ja maar dat is wat anders he
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 oktober 2006 @ 19:58:16 #31
13151 crew  Rewimo
pi_42587211
Dat zeg ik toch ook? In de zin die je niet quote
pi_42587303
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:58 schreef Rewimo het volgende:
Dat zeg ik toch ook? In de zin die je niet quote
Haha ja weet ik wel Maar ik bedoel qua schadelijkheid
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 oktober 2006 @ 20:03:18 #33
13151 crew  Rewimo
pi_42587402
Klopt hoor, ik moet extra hoeveelheden slikken omdat ik ca. 80% van wat ik binnenkrijg by-pass.
pi_42587793
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:03 schreef Rewimo het volgende:
Klopt hoor, ik moet extra hoeveelheden slikken omdat ik ca. 80% van wat ik binnenkrijg by-pass.
Ja weet ik
  woensdag 11 oktober 2006 @ 20:31:51 #35
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_42588432
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:07 schreef pdiscs het volgende:

Ja heb ik gezien.
Strekking was dat praktisch niemand in Nederland een vitamine C tekort kan hebben ook omdat dat in alle voedsel zit en juist meer in fastfood dan .. um.. niet fastfood.. Alleen vitamine B? kan je tekort hebben.
Ging ook over de reclames op de verpakkingen, dat je niet mag claimen dat het bv. tegen verkoudheid is.
Ook dat extra vitamines bij een griep of verkoudheid niet zou helpen: Volgens een of andere doctor heb je zeg maar of genoeg of niet genoeg, als je genoeg hebt is dat genoeg. Een dag minder of meer maakte volgens haar ook niet uit.
Maar niet dat het schadelijk zou zijn. Alleen dat het niet bewezen is dat je er iets aan hebt.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 21:32:14 #36
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42591051
Werd er niet gezegd dat het schadelijk kon zijn? Of werd er pertinent gezegd dat een te hoge dosis multivitaminen niet schadelijk is?

In het laatste geval: dat is gewoon niet waar. Er zijn aanvaardbare bovengrenzen voor de meeste vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld ijzer: wanneer je daar (gedurende langere tijd) een te hoge dosis van neemt:
- kan dit schade aanrichten in je lever
- het is moeilijk voor je lichaam om van een te hoge hoeveelheid in je lichaam af te komen
- kan de balans met andere mineralen (mn zink) verstoren
Ander voorbeeld: calcium
-bij een veel te hoge dosis kunnen er kalkafzettingen in je organen ontstaan
Vitamine C:
- tot in een zekere mate plas je een teveel uit, ga je veel te hoog zitten, kun je diarree krijgen
Supplementen Vitamine B3:
-bloedvatverwijding
- bij zeer hoge overdoses zelfs leverschade.

ETC

Daarom is het van groot belang om etiketten te lezen als je dan toch supplementen wil gebruiken. Bij "800% ADH! " zou er toch echt een belletje moeten gaan rinkelen

Bron: Understanding Nutrition, boek gebruikt voor Universiteit/HBO-studies gerelateerd aan voeding/gezondheid. Alles gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 11:42:27 #37
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42605351
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 21:32 schreef Spees_Eend het volgende:
Werd er niet gezegd dat het schadelijk kon zijn? Of werd er pertinent gezegd dat een te hoge dosis multivitaminen niet schadelijk is?

In het laatste geval: dat is gewoon niet waar. Er zijn aanvaardbare bovengrenzen voor de meeste vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld ijzer: wanneer je daar (gedurende langere tijd) een te hoge dosis van neemt:
- kan dit schade aanrichten in je lever
- het is moeilijk voor je lichaam om van een te hoge hoeveelheid in je lichaam af te komen
- kan de balans met andere mineralen (mn zink) verstoren
Ander voorbeeld: calcium
-bij een veel te hoge dosis kunnen er kalkafzettingen in je organen ontstaan
Vitamine C:
- tot in een zekere mate plas je een teveel uit, ga je veel te hoog zitten, kun je diarree krijgen
Supplementen Vitamine B3:
-bloedvatverwijding
- bij zeer hoge overdoses zelfs leverschade.

ETC

Daarom is het van groot belang om etiketten te lezen als je dan toch supplementen wil gebruiken. Bij "800% ADH! " zou er toch echt een belletje moeten gaan rinkelen

Bron: Understanding Nutrition, boek gebruikt voor Universiteit/HBO-studies gerelateerd aan voeding/gezondheid. Alles gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Kijk ... langzaam begin ik (een leek) er iets van te begrijpen.
pi_42607188
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:42 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Kijk ... langzaam begin ik (een leek) er iets van te begrijpen.
Dat is mooi, want zoals je ziet zijn er een hoop fabeltjes / misverstanden in de wereld hierover. De website van het voedingscentrum is (ook voor leken) een begrijpelijke en betrouwbare bron wanneer je iets over voeding(sstoffen) wil opzoeken. Hun informatie berust op wetenschappelijk onderzoek.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:39:43 #39
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_42612055
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:47 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Dat is mooi, want zoals je ziet zijn er een hoop fabeltjes / misverstanden in de wereld hierover. De website van het voedingscentrum is (ook voor leken) een begrijpelijke en betrouwbare bron wanneer je iets over voeding(sstoffen) wil opzoeken. Hun informatie berust op wetenschappelijk onderzoek.
Weet je wat mij een beetje onrustig maakt?

In zoveel produkten is tegenowoordig wel iets "goeds" toegevoegd. Extra vitamine C, extra calcium, noem maar op.

Als je 's ochtends een drink-ontbijt neemt, heb je al "de voedingsstoffen van een boterham met kaas" te pakken. En tevens "50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C". Als je dan alles wat je op 1 dag hebt gegeten bij elkaar optelt, kom je al heel snel op meer dan 2x zoveel vitamine C dan is aanbevolen. Vervolgens ben je bang dat je allerlei andere stoffen te weinig binnen krijgt en slik je een "hooggedooseerde multi vitamine" preparaat (uiteraard wel een natuurlijke variant). Maar ... daarin zit dan ook weer 1x de aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

Allemaal heel tegenstrijdig.

En dan hebben we het nog niet gehad over aminozuren en weet ik wat het allemaal is en hoe het allemaal heet.
pi_42616668
Het verschil is, dat er bij voedingsmiddelen een veel scherpere contole is op toevoegingen en gezondheidsclaims. Bij multivitaminepillen is dit niet het geval. Daar blijft het ongeveer bij een disclaimer in het kleinste lettertype bij een gevarieerde en volwaardige voeding is het gebruik van supplementen niet nodig o.i.d.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 01:34:32 #41
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42630636
Wil je betrouwbare informatie, dan raad ik de Merck Manual aan. (18e editie is dit jaar uitgekomen)
Ook online te raadplegen:
http://www.merck.com/mrkshared/mmanual/home.jsp

Chapter 3. Vitamin Deficiency, Dependency, And Toxicity

Alle verwijzingen naar vitamine B12 zijn iets moeilijker terug te vinden via de online search. (in de gedrukte versie geen probleem)
Anemias Caused By Deficient Erythropoiesis Na heel wat scrollen beland je bij "Anemia Caused by Vitamin B12 Deficiency"
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 01:45:00 #42
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42630796
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 21:32 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Als ik het Vitamine B-100 complex van Kruidvat bekijk:

Vitamine B12: 10 000% ADH (100 microgram)
Welk belletje zou er nu moeten gaan rinkelen?

Een B12 gebrek wordt veelal behandeld door middel van dagelijkse IM injecties van megadoses (1 milligram= 100 000 % ADH)
Niet elke vitamine wordt even efficiënt opgenomen via de spijsvertering. En niet elke vitamine is schadelijk als men er meer dan de ADH van neemt.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 06:13:10 #43
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_42632018
Zeg ik dat dan? Nee.. Wel alles lezen hè.. En het gaat niet om meer dan de AHD, maar meer dan de aanvaardbare bovengrens, die er wèl is voor een heel aantal vitaminen en mineralen. Bij vitamine b12 zijn er inderdaad géén schadelijke effecten ontdekt, ook niet bij het geven van supplementinjecties. Maar dat wil niet zeggen dat dat bij alle vitaminen en mineralen zo is
pi_42632328
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 06:13 schreef Spees_Eend het volgende:
Zeg ik dat dan? Nee.. Wel alles lezen hè.. En het gaat niet om meer dan de AHD, maar meer dan de aanvaardbare bovengrens, die er wèl is voor een heel aantal vitaminen en mineralen. Bij vitamine b12 zijn er inderdaad géén schadelijke effecten ontdekt, ook niet bij het geven van supplementinjecties. Maar dat wil niet zeggen dat dat bij alle vitaminen en mineralen zo is
Over het algemeen kan je zeggen dat er voor de B-vitamines niet écht een schadelijke bovengrens is, al kan hoge doses panthotheenzuur (500mg - enkele grammen) wel voor enkele bij-effecten zorgen. Maar zulke extreem hoge doses worden dan ook alleen als mogelijke oplossing van een slechte huid gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')