abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42509174
Ik zag van de week een programma waar men bepaalde producten onderzoekt en deze keer waren multivitaminen aan de beurt. Een onderzoek bij de huisarts bewees dat een normaal persoon al meer dan genoeg vitaminen binnen krijgt en de rest is dus gewoon overbodig en dat wordt dan ook niet opgenomen door je lichaam.
De huisarts had nog nooit iemand met vitaminengebrek gezien (afgezien van kleine kinderen en oudere mensen die nooit buitenkomen en dus vitamine D nodig hebben).
Het grappige was ook dat het idee leeft om extra vitamine C te slikken als je veel blikvoer eet maar daar schijnt nu juist al veel vitamine C in te zitten om het eten goed te houden.
Als je dan ziet hoeveel geld die multivitamines kosten kun je dat geld maar beter in je zak houden.
Audaces fortuna juvat
pi_42509280
Was - Keuringsdienst van waarden - geweldig programma

Maar dit is toch al langer bekend dat als je "normaal" eet, je geen extra vitamines nodig heb.
l
pi_42509316
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:43 schreef Bakkioli het volgende:
Was - Keuringsdienst van waarden - geweldig programma

Maar dit is toch al langer bekend dat als je "normaal" eet, je geen extra vitamines nodig heb.
l
Ja maar toch geven veel mensen nog steeds een hoop geld uit voor die onzin.
Audaces fortuna juvat
pi_42509354
quote:
Ships, dat had ik niet gezien.
Okee slotje dan maar.
Audaces fortuna juvat
pi_42509364
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:44 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ja maar toch geven veel mensen nog steeds een hoop geld uit voor die onzin.
Mensen geven veel geld uit voor allerlei onzin. Mensen geloven gretig in leugens.
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:46:48 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_42509397
Helaas eet volgens mij 2/3e van de bevolking juist niet normaal.
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:46:50 #8
120647 BadKeukenTegel
Heer ende Meester
pi_42509398
Vitmaninen zijn sowieso niet nodig, laat staan multivitaminen.
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:51:10 #9
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_42509529
Waar komt het op dan?
pi_42509707
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:45 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Mensen geven veel geld uit voor allerlei onzin. Mensen geloven gretig in leugens.
Het placebo effect, zoals die huisarts zei.
Het ergste is nog wel het aan de man brengen van anti-verouderingspillen.
En dan de juridische taal die men op zo'n potje zet.
Niemand kan namelijk controleren of jij er minder oud uit ziet na het gebruik van die vitaminen en dat is eigenlijk oplichting.
Audaces fortuna juvat
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:11:22 #11
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42510129
Wanneer je eet en beweegt zoals de mensheid deed toen ons lichaam ontwikkeld is (zeg even de oertijd?), dan heb je inderdaad niets extra's nodig.
Alleen eten wij nu minder, omdat wij minder bewegen. Ergo: niet alleen minder energie, maar ook minder vitaminen/mineralen etc.
Ook eten wij geen rauw voedsel meer, maar gekookt, bewerkt, gemodificeerd, doorgefokt en geconserveerd. Veel vitaminen werken als anti-oxidant, hetgeen inhoudt, dat wanneer het voedsel gekookt wordt of opgeslagen, de vitamines 'opraken'.
Tenslotte wordt de laatste eeuw voedsel op grote schaal op zo klein mogelijke oppervlaktes geproduceerd. De akkers worden wel bemest zodat de planten goed groeien, maar de voedingswaarde van die planten is de afgelopen jaren dramatisch gedaald.

Dat arsten geen patienten tegenkomen met (duidelijke) ondervoedingsverschijnselen vind ik niet vreemd. De tijd van scheurbuik is voorbij.
Wat wij daar voor terug gekregen hebben, zijn stapels zg welvaartsziekten.
Ik zeg niet dat deze veroorzaakt worden door verminderde vitamineconsumptie, maar ik vind de timing wel opvallend.

Tenslotte nog een opmerking: de adh (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is gebaseerd op het minimum wat de gemiddelde mens binnen moet krijgen om geen directe ondervoedingsverschijnselen te ontwikkelen. Het zegt niets over wat de optimale hoeveelheid is.
Voorbeeldje: stel dat je minimaal 1 kopje water per dag nodig hebt om niet dood te gaan. Dan wordt de adh gesteld op 1 kopje per dag. Dat je je veel beter voelt wanneer je 10 kopjes drinkt vergeet men dan even.
pi_42510190
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:51 schreef Zwansen het volgende:
Waar komt het op dan?
1e aflevering was 6 oktober, is op de RVU (Ned 3)

http://www.keuringsdienstvanwaarde.tv
pi_42511872
Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat mensen hier denken: baad het niet, dan schaadt het niet.
Ik slik zelf ook multi-vitamine + mineralen pillen, omdat ik gewoon niet weet of ik elke dag al de benodigde vitamines en essentiele mineralen binnen krijg. Ik ben een student en dan wil het nog wel eens niet lukken om elke dag groente en fruit genoeg naar binnen te krijgen.
Met vet-oplosbare vitamines moet je natuurlijk wel een beetje oppassen, maar die zijn ook pas toxisch bij zeer hoge doses.
Plus nog het feit dat een potje van zulke pillen (120 stuks) maar ongeveer 4,50 kost (huismerk Kruidvat), wat dus in een jaar 13,50 euro betekend. Dat vind ik niet echt veel geld.

Dus ik zeg: als je van je zelf niet weet of je wel genoeg binnen krijgt, slik die pillen gewoon . Een beetje extra vitamine C kan ook nooit weg.
Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
  maandag 9 oktober 2006 @ 15:12:27 #14
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_42512018
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:07 schreef rthls het volgende:
Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat mensen hier denken: baad het niet, dan schaadt het niet.
Ik slik zelf ook multi-vitamine + mineralen pillen, omdat ik gewoon niet weet of ik elke dag al de benodigde vitamines en essentiele mineralen binnen krijg. Ik ben een student en dan wil het nog wel eens niet lukken om elke dag groente en fruit genoeg naar binnen te krijgen.
Met vet-oplosbare vitamines moet je natuurlijk wel een beetje oppassen, maar die zijn ook pas toxisch bij zeer hoge doses.
Plus nog het feit dat een potje van zulke pillen (120 stuks) maar ongeveer 4,50 kost (huismerk Kruidvat), wat dus in een jaar 13,50 euro betekend. Dat vind ik niet echt veel geld.

Dus ik zeg: als je van je zelf niet weet of je wel genoeg binnen krijgt, slik die pillen gewoon . Een beetje extra vitamine C kan ook nooit weg.
Wat hij zegt. Overdoses vitamines krijg je er niet van. Ik plas liever teveel vitamines uit dan dat ik er te weinig binnenkrijg.

En een placebo effect is ook een effect. Als iemand zich beter voelt met pillen die geen werkzame stoffen bevatten, is dat toch goed? Net als vitaminepillen. Als iemand zich daardoor gezonder voelt (en daardoor lekkerder in zn vel zit, etc), prima toch? Wees blij dat ze vitamine slikken in plaats van MDMA om zich goed te voelen.
pi_42512058
-edit-
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:22:28 #16
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42514181
Interessant leesvoer op dit gebied:
What Your Doctor Doesn't Know About Nutritional Medicine May Be Killing You by Ray D. Strand MD
pi_42516293
Ik heb dat programma ook gezien...

voor mij ook geen multivitaminen meer dus
pi_42517627
als je teveel van Vitamine B krijg, kan je anders aardig neurologisch in de kreukels liggen...

Teveel aan caroteen (provitamine A) laat je oranje kleuren als een wortel
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_42518403
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:12 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Wat hij zegt. Overdoses vitamines krijg je er niet van. Ik plas liever teveel vitamines uit dan dat ik er te weinig binnenkrijg.
Nou, van vitamine C kun je zoveel slikken als je wilt. (En dat verhaal van nierstenen is echt een fabeltje). Ik denk dat je van andere vitamines toch wel een beetje op moet passen. Maar goed, dit is ook de reden dat ik multivitamines (van Solgar) slik. Ik eet over het algemeen gezond maar als ik een keer een dagje friet eet dan mis ik die dag al bepaalde vitamines.
quote:
Wees blij dat ze vitamine slikken in plaats van MDMA om zich goed te voelen.
MDMA moet je ook niet dagelijks nemen. .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:17:38 #20
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_42520210
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:11 schreef Godshand het volgende:
als je teveel van Vitamine B krijg, kan je anders aardig neurologisch in de kreukels liggen...

Dat zal ook wel afhangen van de soort vitamine B.
Heb je wel eens gekeken hoeveel er in die energy-drinks zit?
B12 is een van de belangrijkste ingredienten (houdt je alert).
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:24:08 #21
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_42520507
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:11 schreef Godshand het volgende:

Als je te weinig vitamines B binnenkrijgt kan je ook aardig in de kreukels liggen, ik heb het helaas zelf mogen ervaren.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_42536801
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:11 schreef Liopleurodon het volgende:
Wanneer je eet en beweegt zoals de mensheid deed toen ons lichaam ontwikkeld is (zeg even de oertijd?), dan heb je inderdaad niets extra's nodig.
Alleen eten wij nu minder, omdat wij minder bewegen. Ergo: niet alleen minder energie, maar ook minder vitaminen/mineralen etc.
Ook eten wij geen rauw voedsel meer, maar gekookt, bewerkt, gemodificeerd, doorgefokt en geconserveerd. Veel vitaminen werken als anti-oxidant, hetgeen inhoudt, dat wanneer het voedsel gekookt wordt of opgeslagen, de vitamines 'opraken'.
Tenslotte wordt de laatste eeuw voedsel op grote schaal op zo klein mogelijke oppervlaktes geproduceerd. De akkers worden wel bemest zodat de planten goed groeien, maar de voedingswaarde van die planten is de afgelopen jaren dramatisch gedaald.
Ik denk dat wij juist meer vitaminerijk voedsel tot onze beschikking hebben dan in de oertijd omdat men toen aan seizoenen gebonden was. Dat hield in dat men alleen in de zomer vers voedsel had (als de oogst meezat) en in de lange herfst/winter/voorjaar dus niet en dat is ook de reden dat wij lekker dik kunnen worden als wij ons volproppen omdat we dan een reserve hebben.
Het schijnt ook zo te zijn dat diepvriesproducten meer dan genoeg vitaminen bevatten, ik heb zelf gehoord dat er meer vitaminen inzitten dan in vers voedsel bij de groenteboer.
quote:
Dat arsten geen patienten tegenkomen met (duidelijke) ondervoedingsverschijnselen vind ik niet vreemd. De tijd van scheurbuik is voorbij.
Wat wij daar voor terug gekregen hebben, zijn stapels zg welvaartsziekten.
Ik zeg niet dat deze veroorzaakt worden door verminderde vitamineconsumptie, maar ik vind de timing wel opvallend.
Scheurbuik is gebrek aan vitamine en niet aan voedsel.
quote:
Tenslotte nog een opmerking: de adh (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is gebaseerd op het minimum wat de gemiddelde mens binnen moet krijgen om geen directe ondervoedingsverschijnselen te ontwikkelen. Het zegt niets over wat de optimale hoeveelheid is.
Voorbeeldje: stel dat je minimaal 1 kopje water per dag nodig hebt om niet dood te gaan. Dan wordt de adh gesteld op 1 kopje per dag. Dat je je veel beter voelt wanneer je 10 kopjes drinkt vergeet men dan even.
Ook hier heeft de ADH niets te maken met voedsel, het gaat om vitamines die je nodig hebt om gezond te blijven.
Nu denken wij allemaal dat meer vitamine altijd beter is maar je lichaam neemt niet meer op dan nodig dus eigenlijk is het weggegooid geld.
Dan zijn er ook nog vitamines die zich ophopen in je lichaam bij te grote hoeveelheden dus meer is soms zelfs slecht.
Audaces fortuna juvat
pi_42536933
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:07 schreef rthls het volgende:

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maar het is wel eens leuk om te zien wat de waarheid achter bepaalde zaken is.
Jij slikt multivitaminen en een ander gaat naar Jomanda of iets dergelijks en eigenlijk is het allemaal psychisch.
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:37:57 #24
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_42536959
---> LIF
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_42537508
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:37 schreef Colnago het volgende:

[..]

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maar het is wel eens leuk om te zien wat de waarheid achter bepaalde zaken is.
Jij slikt multivitaminen en een ander gaat naar Jomanda of iets dergelijks en eigenlijk is het allemaal psychisch.
Je zegt, dat wij genoeg vitaminen binnen krijgen met de groenten (op welke manier verpakt dan ook) die we eten, maar mijn punt is nu juist dat ik niet elke dag groente eet. Vandaar dat ik deze multivitamine pillen slik, zodat ik sowieso elke dag genoeg binnen krijg.
Mensen die elke dag netjes hun groenten en fruit eten, hoeven idd geen multivitamine pillen te slikken...
Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')