zou ik niet doen, die 2 dingen zet je niet op 1 groep en al zeker niet als toch al alles verbouwd moet worden....quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A. Verder zou je de wasmachine en de vaatwasser op 1 groep kunnen zetten. Om 12 uur 's nachts zet je dan de vaatwasser aan, terwijl de wasmachine bijvoorbeeld pas om 4 uur 's nachts aan gaat of overdag. Het is maar iets om over na te denken..
Ik zal inderdaad 3 fasen moeten aanvragen. In dit geval 3x35A. Daar ga ik het wel mee redden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A.
Wasmachine op de aardlek is een nieuwe voor mij. Ik dacht altijd dat die te veel stroom lekte. Ik neem het mee.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:13 schreef quo_ het volgende:
Alles moet via een aardlek, dus ook de wastoestellen.
Voor de rest zit je wel aardig goed volgens mij, ik kom op 13 groepen plus een 3 fasegroep.
Als je toch bezig bent en er kans bestaat dat je in de toekomst zware apparatuur in je garage wilt gebruiken zou ik daar nog een extra 3 fase groep voor meenemen.
Euh, we houden inderdaad van koken. En we hebben wel eens gasten. Dus als je het toch doet, dan maar meteen goed.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:23 schreef Gompy58 het volgende:
3 ovens ???????
Is de volgende fokmeeting soms in jullie nieuwe keuken met een heerlijk diner???
In dat geval meld ik me bij deze vast aan
Dat zou ik juist niet doen. Want je kunt er beter een meer hebben des te minder valt er in huis uit als ie er een keer uitklaptquote:Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
En ik zou dat niet doen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
Ik ben erg van het naleven van regels. Dus er komen gewoon 4 aardlekschakelaars.quote:Op zondag 8 oktober 2006 16:47 schreef KristianT het volgende:
[..]
En ik zou dat niet doen.![]()
3 Aardlekschakelaars x 4 groepen = 12 groepen.
Dan kom je wat te kort he.
En het MAG NIET.
Dus..![]()
Ik zeg altijd maar zo, ieder zijn vakquote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef 525TDS het volgende:
Vonkenboer, bedankt voor je hele uitgebreide advies, hier kan ik dus echt wat mee.(nederige buiging)
Voor de verdeling van de gehele installatie is het zo ie zo beter om voor 3 x 35 A te kiezen.quote:De woning is uit 1954 en heeft inderdaad, zoals jij zegt, de oude kleuren, 2 groepen en zeer waarschijnlijk ook 1x25A. Die ijzeren leidingen heb ik niet kunnen nakijken maar ik weet van een soortgelijk huis daar in de buurt dat het daar niet het geval was. Dus duimen maar.
Wat betreft het elektrisch koken: Bij een aansluitwaarde van 7500 watt op een hoofdzekering van 25A moet ik naast het koken wel erg voorzichtig zijn. Dus ik denk dat ik niet onder 3x35A uit kom.
Vroeger, heel vroeger jaar of 10 / 15 geleden bestond dit nog. Toen had je groepen die wel achter een aardlek zaten en groepen die niet achter een aardlek zatenquote:De vier punten die je opnoemt:
- Een aardlekschakelaar is verplicht in de hele woning:
Dat wist ik niet. Ik dacht dat een wasmachine er niet overheen hoefde. Mooi dat ik hier dus advies krijg ander zat ik mooi fout. Houdt dat ook meteen in dat er niet meer zoiets bestaat als witte en groene groepen???
Had gekund; ik merk zelf een opkomst in dat soort koelkastenquote:- maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar wist ik.![]()
- hoofdschakelaar is natuurlijk altijd een goed idee. En nog verplicht ook.
- 3680 per 16A groep. Yep. We can do the math!
Toch geen amerikaanse koelkast. Zo groot is het huis nou ook weer niet![]()
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik zou je dat dus niet kunnen vertellenquote:Betreft de wasmachine en droger op de zolder. Tja, ergens anders hebben we gewoon geen plek.
Je indeling van groepen is ook wel zo'n beetje wat ik zelf in gedachte had. En van een elektromonteur had ik eens begrepen dat je de groepen vrij makkelijk over de fase kan verdelen waarbij je dan wel rekening moet houden met een gelijke last en met je gelijktijdigheidsfactor. Zit ook wat in ja.
Hoofdschakelaar is geloof ik +/- ¤ 30,-quote:De site van elektroonline had ik idd al eens doorgespit en ik was ook op diezelfde kast uitgekomen. Het is ook erg handig dat je die geheel bekabeld kan bestellen, dat scheelt toch ook weer uitzoeken enzo. En zeg nou zelf; voor dat geld heb je dan ook een hele mooie kast!!!Ik mis alleen de hoofdschakelaar nog geloof ik. Maarja, dat zijn ook de kosten niet.
Vonk, nogmaals hartelijk bedankt voor je advies en vriendelijke groeten,
Rob eeeeeeeeeehhhhhh 525TDS.
Geen dankquote:Op zondag 8 oktober 2006 15:28 schreef Marsepein het volgende:
Vonk, complimenten voor je voortreffelijke advies. Veel werk van gemaakt. Ik zou echter wel naar een 3 fasen gaan, puur omdat je dan wel alle ovens tegelijk kunt gebruiken
Dus dit doen ze dan voor 100 euro per groep:quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:39 schreef Marsepein het volgende:
Als je alles laat doen, inclusief afbreken van oude groepen en aansluiten van nieuwe groepen kun je ongeveer op 100 euro per groep rekenen. Je moet dan wel zelf alle groepen al bedraad hebben en tot aan je meterkast hebben aangelegd.
@Vonkie: Waarom kies je voor gewone automaten icm een aardlek, en niet voor alematjes en een hoofdschakelaar? die werken imho een stuk prettiger, en heeft als grote voordeel dat als er 1 uit klapt, de rest gewoon blijft werken. Als je bij gewone automaten een aardlek eruit gooit, liggen er in 1 keer 4 groepen af.quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:36 schreef Marsepein het volgende:
ER zijn ook automaten die en aardlek- en zekeringautomat zijn. Ik heb die zelf ook. Het komt er eigenlijk op neer dat elke groep zijn eigen aardlek heeft. Ze zijn iets duurder, maar geven behoorlijk meer gemak.
(Bij het uitvallen van een aardlekautomaat vallen er niet meteen meerdere groepen af)
Ik ga het ook volgens Vonk's aanwijzingen opvolgen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:14 schreef tnimble het volgende:
Ik heb even allees terug gelezen en ben het 100% met vonkie eens. (ik ben ex monteur maar nog wel volledig VCA)
Om de laatste vraag nog even te beantwoorden:
Standaard neem je altijd loose automaten en aardleks. Je bent dan een behoorlijk stuk goedkoper uit bij aanschaf. Als er een flinke storing in de instalatie optreedt kan een automaat er uitgaan, en ook door slijtage gaan automaten na ver loop van tijd kapot. In dat geval hoeft er minder vervangen te worden. Wil je meer confort dat moch er een aardlek fout optreden er een kleiner deel spanningsloos geraakt kies dan voor een aardlek fout + overstroombeveilings combinatie automaat zoals een alamat of haco.
Omdat er veel in de keuken komt, is het het overwegen waard om een extra onderverdeler in de keuken te plaatsen. Dit bespaard een behoorlijk aantal kabel / buizen naar de keuken toe, en er kan makkeliker een extra groep later in de keuken worden geplaatst zonder veel hak en breekwerk. (de extra onderverdeler zit in een keukenkastje)
Ja dat is iets om rekening mee te houden. Alle apparaten hebben een uitgestelde start instelling. Alleen van de boiler weet ik het nog niet.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 07:03 schreef Marsepein het volgende:
Denk je ook nog aan dag- en nachtstroom zodat de boiler, wasmachine, wasdroger, vaatwasser ook 's nachts kunnen draaien op goedkopere stroom.
Dat moet in jouw geval zeker rendabel zijn.
Er bestaan van die voorschakelapparaten voor elektrische boilers, dan warmen ze alleen op als er geodkope stroom is. (Vonk, weet jij daar meer van?)quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:42 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Ja dat is iets om rekening mee te houden. Alle apparaten hebben een uitgestelde start instelling. Alleen van de boiler weet ik het nog niet.
In verband met legionella en een aantal andere bacterien MOET een boiler altijd zijn temperatuur boven de 65 graden kunnen houden. Ook al ben je overdag niet thuis moet de boiler aan staan. Het is NIET voldoende dan 's avonds als je er wel weer bent de temperatuur na afgekoelt geweest te zijn weer heet is! Daarnaast kost het opwarmen meer geld dan op temperatuur houden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:07 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Er bestaan van die voorschakelapparaten voor elektrische boilers, dan warmen ze alleen op als er geodkope stroom is. (Vonk, weet jij daar meer van?)
Hmm, OK, dat is ook weer handig. Kan dan desnoods met een ordinaire tijdklokschakelaar als die functie er niet op zit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:18 schreef Marsepein het volgende:
Een moderne boiler kan dat heus wel. Zelfs na een weekend stroomloos was mijn boiler nog loeiend heet.
onze oude daalderop boiler staat ook gewoon 24/7 aan, en das een oud beestje, wel eens voor de grap een metertje tussen gehangen, blijkt dat als je geen warm water pakt dat die mischien een uurtje per dag stroom lurktquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:51 schreef Marsepein het volgende:
tnimble, tussen de regels door lees ik dat er geen boilers meer alleen op goedkope stroom mogen worden aangesloten. Klopt dat? Of is er tegenwoordig wat meer intelligentie in boilers, waardoor ze in een bepaalde tijdsperiode ook een minimale temperatuur kunnen instellen van 65 graden?
De intellegentie is niet echt nodig door de hysterese die in het regel systeem van de boiler zit. Als je de boiler op 65 graden instelt zal hij het water opwarmen tot iets boven de 65 graden. Na dat het verwarming uit gezet wordt zit er in het verwarmings element en het water direct rondom het verwarmingselement nog extra warmte capaciteit. Dit zal langzaam aan de rest van het water worden afgegeven waardoor nog enkele graden zal stijgen. (overshoot)quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:51 schreef Marsepein het volgende:
tnimble, tussen de regels door lees ik dat er geen boilers meer alleen op goedkope stroom mogen worden aangesloten. Klopt dat? Of is er tegenwoordig wat meer intelligentie in boilers, waardoor ze in een bepaalde tijdsperiode ook een minimale temperatuur kunnen instellen van 65 graden?
Waar heb je die 150meter XMVK dan voor nodig?? je gaat toch niet alles met kabel aanleggen??quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:02 schreef 525TDS het volgende:
Het is alleen de kast en die is compleet bedraad en voorzien van alle spullen (16 automaten enzo). Zit nog geen installatie bij maar dat doe ik zelf nadat Nuon 3 x 35 ampere bij me heeft aangelegd met de nieuwe meter.
Overigens heb ik de kabel al wel gekocht. Bij de praxis weten ze kennelijk nog niks van een oplopende koperprijs. Ik betaalde namelijk 130 euro voor 150 meter XMVK kabel, 3x2,5mm.
Nee hoor, kijk effe in de antwoorden van Vonkenboer en Tnimble.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:08 schreef BTKlus het volgende:
Mis ik niet nog een 5de aardlekschakelaar voor de fornuisgroep ?
Alles moet toch achter een aardlekschakelaar tegenwoordig
Yep. Rond de 600 euro. Ze moeten namelijk ook een kabel trekken naar het transformatorhuis.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:10 schreef BTKlus het volgende:
Heb je al een offerte aangevraagd bij de nuon voor het wisselen van de hoofdzekering en de aansluiting op 3x35Amp ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |