Hallo,
Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe woning, er zit zo te lezen nog aardig wat werk in
![]()
En dan vooral op elektrisch gebied als ik de eisen zo zie.
Als de woning uit 1954 stamt en de elektrische installatie is ook uit die tijd dan zullen er wel oude kleuren in verwerkt zijn (groen, rood, grijs, zwart) heb je misschien nog wel stalen leidingen in het huis zitten en de hele woning verdeeld over 2 groepen
![]()
Ongetwijfeld heeft de woning een 1 fase aansluiting van 1 x 25 A wat vroeger standaard was.
Er is eigenlijk bijna geen enkele eis waar de installatie nu nog aan voldoet
Je vermeld in je topic dat je elektrisch wilt gaan koken, dat kan ook prima op een één fase aansluting met behulp van een speciale kookgroep (2x 230 V)
Kookplaten zijn in twee verschillende aansluitingen te krijgen namelijk 1 x 380 V en 2 x 230 V, je hoeft dus niet perse voor 3 fase aansluiting te kiezen (3 x 35 A).
Ik behandel hier iedere ruimte voor zich en maak daarna een totaal overzicht hoe ik het zou doen.
Mijn advies is niet bindend, ik ben ook maar een leerlingmonteur (met 2 jaar ervaring
![]()
) en ik kan de plank natuurlijk ook geheel mis slaan.
Vier dingen die je moet weten voor dat we beginnen
- Een aardlekschakelaar is overal verplicht in de gehele woning.
- Maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar
- Hoofdschakelaar is sinds 1 juli verplicht
- Uit één 16 A groep kun je maximaal het vermogen halen van 16 A x 230 V = 3680 Watt
De keuken1. Elektrische kookplaat - 7500 watt
2. Oven 1 - 2500 watt
3. Oven 2 - 2500 watt
4. Combimagnetron - 2000 watt
5. Vaatwasser - 2500 watt
6. Dedicated wandcontactdoos voor frietpan of elek. bbq - 2000 watt
7. Aansluitpunten voor afzuigkap / schouwkap / koelkast, overige wandcontactdozen in keuken ( 7 x) en verlichting.
- Ik ga er vanuit dat je bij koelkast geen amerikaanse koelkast incl. ijsmaker of iets dergelijks bedoeld, als dat wel het geval is dan moet die ook op een aparte groep.
ZolderAansluitingen op zolder voor een wasmachine / droger heb ik eigenlijk nog nooit begrepen, als je de was buiten op wilt hangen dan moet je het hele godsganselijke huis door naar boven en weer naar beneden om de was buiten op te hangen. Zelf zou ik kiezen voor de bijkeuken of in een geisoleerde garage.
Maar das mijn personelijke mening
8. Wasmachine - 2500 watt
9. Wasdroger - 3500 watt
10. Combiketel en verlichting en overige wandcontactdozen op zolder
Eerste verdieping11. Slaapkamer #1 - 8 x wandcontactdozen en verlichting
12. Slaapkamer #2 - 8 x wandcontactdozen en verlichting
13. Badkamer - Badkamerkachel van 2000 watt en verlichting en wandcontactdozen
Begane grond14. Woonkamer - 16 wandcontactdozen en verlichting
15. Gang - 2 wandcontactdozen en verlichting
16. Toilet - Verlichting
17. Overloop - 2 wantcontactdozen en verlichting
Overigen18. Garage - Klusruimte ? - 3 fasen ?
19. Tuinverlichting - Aparte groep
Als ik dan een groepen indeling maak op basis van de hier bekende gegevens dan kom uit op het volgende
![]()
De aansluiting waarvoor ik de indeling maak is 1 fase (1 x 25A) dit verschilt niet zoveel van een 3 fase aansluiting; maar met dat laatste heb ik zelf geen ervaring mee, maar je kunt er in ieder geval mee naar een installateur van zo en zo heb ik het bedacht en uitgerekend maar nu wil ik het verdelen over 3 fasen hoe kan ik dat het beste doen.
Kastindeling1. Keuken / Hal / Wc beneden
2. Woonkamer / Overloop / Slaapkamer 1
3. Oven 1 - 2500 watt
4. Oven 2 - 2500 watt
Groepen 1 t/m 4 achter 1 aardlekschakelaar
5. Badkamer / Slaapkamer 2 / Zolder
6. Grage / Buitenverlichting
7. Combimagnetron - 2000 watt
8. Vaatwasser - 2500 watt
Groepen 5 t/m 8 achter 1 aardlekschakelaar
9. Dedicated wandcontactdoos voor frietpan / elek. BBQ in keuken - 2000 watt
10. Wasmachine - 2500 watt
11. Wasdroger - 3500 watt
Groepen 9 t/m 12 achter 1 aardlekschakeaar
12. Elektrische kookplaat (3 x 380 / 2 x 230 V)
13. Tuinverlichting
14. Voeding naar Garage
Groepen 12 t/m 14 achter 1 aardlekschakelaar
- Apparatuur zoals een oven, combimagnetron, vaatwasser, wasmachine, wasdroger moeten op een aparte groep zodat bij een defect / reparatie uitbouwen de apparatuur apart uit te schakelen is van de rest van de installatie.
- Installatie heb ik zoveel mogelijk evenwichtig verdeeld.
Ik kom dus uit op 14 groepen, achter 4 aardleks.
Als ik www.electroonline erbij pak en ik kijk na een driefasen meterkast.
- Hager VKS444L 13 groepen / 4 aardlek - ¤ 526,08
- Hager kookgroep 2 x 230 V - ¤ 35,52
- Hager Beltrafo - ¤ 26,70
Totaal kosten : +/- ¤ 590,-
![]()
Natuurlijk valt daar links en rechts wel op te besparen maar personelijk kies ik altijd voor een Hager of Holec kast omdat in de praktijk blijkt dat deze het makkelijkst te installeren zijn en dat het kwalitatief goede installatiematerialen zijn.
Zelf zou ik met een mogelijk verdeling wel even na een lokale installateur gaan en vragen wat hun er van vinden. Ik ben zelf ook maar een leerling monteur en ik kan er op sommige vlakken natuurlijk ook naast zitten omdat ik alle ins en outs van het berekenen van een installatie ook niet ken.
Vooral omdat je een drie fase kast wilt gebruiken; waarmee ik zelf weinig ervaring heb.
Maar zo zou ik het verdeeld hebben
![]()
In afwachting van je reactie,
Met vriendelijke groeten,
Vonkie