abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:14:25 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42458424
Ok, ik heb dus een woning gekocht uit 1954. De elektriciteit in dat huis is ook echt uit 1954 wat bijvoorbeeld inhoudt dat er maar twee groepen zijn en waarschijnlijk al helemaal geen drie fasen.
Omdat we elektrisch willen gaan kopen en omdat we verder een vrij uitgebreide keuken willen, komen we niet onder 3 fasen uit denk ik. Dit is een opsomming van wat er in het huis gaat gebeuren op elektra-gebied en ik zou graag van de experts op dit forum willen weten of ik het goed bedacht heb zo of dat ik hier en daar, of overal, de plank mis sla:
Keuken
1 a 1 kookplaat.................................7.5KW
2 a oven1.........................................2.5KW
3 a oven2.........................................2.5KW
4 a combimagnetron.........................2.0KW
5 a afzuigkap....................................0.3KW
6 a schouwkap.................................0.3KW
7 vaatwasser.................................2.5KW
8 a koelkast.......................................0.2KW
9 a WCD kookeiland (4x)..................variabel, maar denk aan waterkoker, friepan, elektrische BBQ
10 a WCD aanrecht (2x4)...................ook variabel, zie hierboven.
11 a verlichting zoals lichtlijsten..........0.1KW(?)

- De zaken die ik met a het aangeduid moeten, volgens mij over een aardlekschakelaar.
- Voor de kookplaat zal ik een kookgroep nodig hebben van 2 of 3 fasen.
- nummers 5, 6, 8, 9, 10 en 11 kunnen over 1 groep zodat ik voor de keuken 5 groepen nodig heb plus de kookgroep.

zolder
12 wasmachine................................2.5KW
13 droger..........................................3.5KW (!!! 16A aansluitwaarde, nooit gedacht!)
14 a combiketel...................................0.2KW(? zal niet veel meer of minder zijn denk ik)

eerste verdieping
15 a kleine elektrische radiotor in badkamer.........2.0KW
16 a slaapkamer 8x WCD......................................variabel
17 a slaapkamer 8x WCD......................................variabel
18 a badkamer (denk aan de regels hier!)............variabel

Begane grond
19 a woonkamer 4x4 WCD...................................variabel
20 a gang 2x2 WCD..............................................variabel

21 a garage en tuinverlichting...............................variabel

OK, de belastingen heb ik er, voor zover ik het wist, bij gezet. Als ik hier en daar wat combineer, kom ik in totaal op 13 groepen uit plus de kookgroep. 10 groepen gaan over een aardlekschakelaar zodat ik, bij maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar, 4 aardlekschakelaars nodig heb. (de groepen aangeduid met een a)
De verdeling over L1, L2 en L3 moet ik nog uitzoeken, dat heb ik bijna klaar.

Mijn vraag is dus heel konkreet; KLOPT DIT???

PS, wees niet te streng voor me, ik ben geen elektromonteur maar slechts eenvoudig ITer.......
pi_42459047
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A. Verder zou je de wasmachine en de vaatwasser op 1 groep kunnen zetten. Om 12 uur 's nachts zet je dan de vaatwasser aan, terwijl de wasmachine bijvoorbeeld pas om 4 uur 's nachts aan gaat of overdag. Het is maar iets om over na te denken..
pi_42459246
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A. Verder zou je de wasmachine en de vaatwasser op 1 groep kunnen zetten. Om 12 uur 's nachts zet je dan de vaatwasser aan, terwijl de wasmachine bijvoorbeeld pas om 4 uur 's nachts aan gaat of overdag. Het is maar iets om over na te denken..
zou ik niet doen, die 2 dingen zet je niet op 1 groep en al zeker niet als toch al alles verbouwd moet worden....

ik zou alles ter plaatse laten bekijken door een electricien en hem laten beslissen hoe het gemaakt kan worden....
  Moderator zaterdag 7 oktober 2006 @ 19:06:27 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42459699
tvp; ik kom hier morgen wel op terug
Heb vanavond geen tijd om dat ff allemaal uit te zoeken
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 19:09:34 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42459771
Ik zou even wachten tot Vonkenboer of Tnimble er is.......edit: ik ben net te laat!

Ik schrok van het aantal groepen voor de keuken, maar als je 3 ovens neemt dan is het niet eens absurd veel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 19:21:06 #6
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42460086
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A.
Ik zal inderdaad 3 fasen moeten aanvragen. In dit geval 3x35A. Daar ga ik het wel mee redden.
pi_42463811
3 ovens ???????

Is de volgende fokmeeting soms in jullie nieuwe keuken met een heerlijk diner???

In dat geval meld ik me bij deze vast aan
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_42465404
Alles moet via een aardlek, dus ook de wastoestellen.
Voor de rest zit je wel aardig goed volgens mij, ik kom op 13 groepen plus een 3 fasegroep.
Als je toch bezig bent en er kans bestaat dat je in de toekomst zware apparatuur in je garage wilt gebruiken zou ik daar nog een extra 3 fase groep voor meenemen.
-
  zondag 8 oktober 2006 @ 08:14:46 #9
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42473121
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 22:13 schreef quo_ het volgende:
Alles moet via een aardlek, dus ook de wastoestellen.
Voor de rest zit je wel aardig goed volgens mij, ik kom op 13 groepen plus een 3 fasegroep.
Als je toch bezig bent en er kans bestaat dat je in de toekomst zware apparatuur in je garage wilt gebruiken zou ik daar nog een extra 3 fase groep voor meenemen.
Wasmachine op de aardlek is een nieuwe voor mij. Ik dacht altijd dat die te veel stroom lekte. Ik neem het mee.

Goed idee van de krachtstroomgroep in de garage. Ik klus inderdaad nogal eens.
  zondag 8 oktober 2006 @ 08:15:43 #10
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_42473130
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 21:23 schreef Gompy58 het volgende:
3 ovens ???????

Is de volgende fokmeeting soms in jullie nieuwe keuken met een heerlijk diner???

In dat geval meld ik me bij deze vast aan
Euh, we houden inderdaad van koken. En we hebben wel eens gasten. Dus als je het toch doet, dan maar meteen goed.
  Moderator zondag 8 oktober 2006 @ 12:48:49 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42476502
Hallo,

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe woning, er zit zo te lezen nog aardig wat werk in
En dan vooral op elektrisch gebied als ik de eisen zo zie.

Als de woning uit 1954 stamt en de elektrische installatie is ook uit die tijd dan zullen er wel oude kleuren in verwerkt zijn (groen, rood, grijs, zwart) heb je misschien nog wel stalen leidingen in het huis zitten en de hele woning verdeeld over 2 groepen

Ongetwijfeld heeft de woning een 1 fase aansluiting van 1 x 25 A wat vroeger standaard was.
Er is eigenlijk bijna geen enkele eis waar de installatie nu nog aan voldoet

Je vermeld in je topic dat je elektrisch wilt gaan koken, dat kan ook prima op een één fase aansluting met behulp van een speciale kookgroep (2x 230 V)
Kookplaten zijn in twee verschillende aansluitingen te krijgen namelijk 1 x 380 V en 2 x 230 V, je hoeft dus niet perse voor 3 fase aansluiting te kiezen (3 x 35 A).

Ik behandel hier iedere ruimte voor zich en maak daarna een totaal overzicht hoe ik het zou doen.
Mijn advies is niet bindend, ik ben ook maar een leerlingmonteur (met 2 jaar ervaring ) en ik kan de plank natuurlijk ook geheel mis slaan.

Vier dingen die je moet weten voor dat we beginnen
- Een aardlekschakelaar is overal verplicht in de gehele woning.
- Maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar
- Hoofdschakelaar is sinds 1 juli verplicht
- Uit één 16 A groep kun je maximaal het vermogen halen van 16 A x 230 V = 3680 Watt

De keuken
1. Elektrische kookplaat - 7500 watt
2. Oven 1 - 2500 watt
3. Oven 2 - 2500 watt
4. Combimagnetron - 2000 watt
5. Vaatwasser - 2500 watt
6. Dedicated wandcontactdoos voor frietpan of elek. bbq - 2000 watt
7. Aansluitpunten voor afzuigkap / schouwkap / koelkast, overige wandcontactdozen in keuken ( 7 x) en verlichting.

- Ik ga er vanuit dat je bij koelkast geen amerikaanse koelkast incl. ijsmaker of iets dergelijks bedoeld, als dat wel het geval is dan moet die ook op een aparte groep.

Zolder
Aansluitingen op zolder voor een wasmachine / droger heb ik eigenlijk nog nooit begrepen, als je de was buiten op wilt hangen dan moet je het hele godsganselijke huis door naar boven en weer naar beneden om de was buiten op te hangen. Zelf zou ik kiezen voor de bijkeuken of in een geisoleerde garage.
Maar das mijn personelijke mening

8. Wasmachine - 2500 watt
9. Wasdroger - 3500 watt
10. Combiketel en verlichting en overige wandcontactdozen op zolder

Eerste verdieping
11. Slaapkamer #1 - 8 x wandcontactdozen en verlichting
12. Slaapkamer #2 - 8 x wandcontactdozen en verlichting
13. Badkamer - Badkamerkachel van 2000 watt en verlichting en wandcontactdozen

Begane grond
14. Woonkamer - 16 wandcontactdozen en verlichting
15. Gang - 2 wandcontactdozen en verlichting
16. Toilet - Verlichting
17. Overloop - 2 wantcontactdozen en verlichting

Overigen
18. Garage - Klusruimte ? - 3 fasen ?
19. Tuinverlichting - Aparte groep

Als ik dan een groepen indeling maak op basis van de hier bekende gegevens dan kom uit op het volgende

De aansluiting waarvoor ik de indeling maak is 1 fase (1 x 25A) dit verschilt niet zoveel van een 3 fase aansluiting; maar met dat laatste heb ik zelf geen ervaring mee, maar je kunt er in ieder geval mee naar een installateur van zo en zo heb ik het bedacht en uitgerekend maar nu wil ik het verdelen over 3 fasen hoe kan ik dat het beste doen.

Kastindeling
1. Keuken / Hal / Wc beneden
2. Woonkamer / Overloop / Slaapkamer 1
3. Oven 1 - 2500 watt
4. Oven 2 - 2500 watt

Groepen 1 t/m 4 achter 1 aardlekschakelaar

5. Badkamer / Slaapkamer 2 / Zolder
6. Grage / Buitenverlichting
7. Combimagnetron - 2000 watt
8. Vaatwasser - 2500 watt

Groepen 5 t/m 8 achter 1 aardlekschakelaar

9. Dedicated wandcontactdoos voor frietpan / elek. BBQ in keuken - 2000 watt
10. Wasmachine - 2500 watt
11. Wasdroger - 3500 watt

Groepen 9 t/m 12 achter 1 aardlekschakeaar

12. Elektrische kookplaat (3 x 380 / 2 x 230 V)
13. Tuinverlichting
14. Voeding naar Garage

Groepen 12 t/m 14 achter 1 aardlekschakelaar

- Apparatuur zoals een oven, combimagnetron, vaatwasser, wasmachine, wasdroger moeten op een aparte groep zodat bij een defect / reparatie uitbouwen de apparatuur apart uit te schakelen is van de rest van de installatie.

- Installatie heb ik zoveel mogelijk evenwichtig verdeeld.

Ik kom dus uit op 14 groepen, achter 4 aardleks.
Als ik www.electroonline erbij pak en ik kijk na een driefasen meterkast.

- Hager VKS444L 13 groepen / 4 aardlek - ¤ 526,08
- Hager kookgroep 2 x 230 V - ¤ 35,52
- Hager Beltrafo - ¤ 26,70

Totaal kosten : +/- ¤ 590,-

Natuurlijk valt daar links en rechts wel op te besparen maar personelijk kies ik altijd voor een Hager of Holec kast omdat in de praktijk blijkt dat deze het makkelijkst te installeren zijn en dat het kwalitatief goede installatiematerialen zijn.

Zelf zou ik met een mogelijk verdeling wel even na een lokale installateur gaan en vragen wat hun er van vinden. Ik ben zelf ook maar een leerling monteur en ik kan er op sommige vlakken natuurlijk ook naast zitten omdat ik alle ins en outs van het berekenen van een installatie ook niet ken.
Vooral omdat je een drie fase kast wilt gebruiken; waarmee ik zelf weinig ervaring heb.

Maar zo zou ik het verdeeld hebben

In afwachting van je reactie,
Met vriendelijke groeten,

Vonkie
pi_42480401
Vonk, complimenten voor je voortreffelijke advies. Veel werk van gemaakt. Ik zou echter wel naar een 3 fasen gaan, puur omdat je dan wel alle ovens tegelijk kunt gebruiken
  zondag 8 oktober 2006 @ 15:38:01 #13
72065 Et-Cetera
Party 4 Ever
pi_42480654
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
  zondag 8 oktober 2006 @ 16:45:56 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42482601
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
Dat zou ik juist niet doen. Want je kunt er beter een meer hebben des te minder valt er in huis uit als ie er een keer uitklapt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42482664
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
En ik zou dat niet doen.

3 Aardlekschakelaars x 4 groepen = 12 groepen.
Dan kom je wat te kort he.

En het MAG NIET.
Dus..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')