abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 19:43:37 #1
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_42431105
Ik vind het zelf lekker om wijn door de chili, lasagne, pasta (zowel rode als witte) te doen. Maar waar doe JIJ het nog meer doorheen? Ik vind namelijk dat eten er extra lekker door wordt. Hmmm!!!!
KISSSSSSSSSSS
pi_42431363
choq au vin ofzo
Xbox Live: koenpijl
pi_42431379
Witte wijn bij visgerechten, rode wijn bij wildgerechten.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 20:18:10 #4
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_42431729
kip braden in wijn =
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_42431783
risotto met witte wijn is erg lekker. De alcohol verdampt, maar de smaak blijft. hmmmm
pi_42431808
vandaag stoofperen met Port gemaakt ... mjum
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 20:48:04 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_42432342
Stoofschotels met veel wijn de alcohol verdampt en de wijn vormt samen met het vocht van groente en vlees een heerlijke saus... moet je wel even geduld hebben

Deze heb ik dinsdag nog gemaakt (met varkensvlees ipv lam, vanwege de prijs )
http://mrooijer.web-log.nl/mrooijer/2006/08/lamsvlees_met_r.html
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_42432368
eigenlijk kan je bijna door alles wat je braadt wel een scheut wijn doen, rode wijn bij rood vlees (soms ook bij kip) en witte bij wit vlees..
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 20:52:33 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_42432463
Kip stoven met zwarte olijven, een stukje citroenschil, knoflook, wat andere kruiden en een halve fles zachte witte wijn is ook geweldig trouwens
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_42434654
Geen sausje zonder wijn
  zondag 8 oktober 2006 @ 16:38:34 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42482376
Hachee met een goede scheut rode wijn
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 8 oktober 2006 @ 17:59:53 #12
97348 Matness
Matt about you
pi_42485108
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:52 schreef Flurry het volgende:
Kip stoven met zwarte olijven, een stukje citroenschil, knoflook, wat andere kruiden en een halve fles zachte witte wijn is ook geweldig trouwens
hmm, klinkt goed, heb je daar misschien een receptje van?
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:04:02 #13
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_42485263
ik lees het wel vaker in recepten,,,,, plus een scheut witte wijn , Ik weet dan nooit wat voor wijn ik moet hebben ,dus probeer ik het bij voorbaat al niet

jammer eigenlijk
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:13:07 #14
97348 Matness
Matt about you
pi_42485549
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:04 schreef Bep het volgende:
ik lees het wel vaker in recepten,,,,, plus een scheut witte wijn , Ik weet dan nooit wat voor wijn ik moet hebben ,dus probeer ik het bij voorbaat al niet

jammer eigenlijk
wijn is wijn hoor, in dat geval. gewon erbij gooien wat je in huis hebt, maar het spreekt voor zich dat je dat niet met je 35 jaar oude veel te dure wijntje doet.
pi_42485790
quote:

jammer eigenlijk
Over het algemeen een droge wijn. Vaak staat er ook wel een wijntip bij.
Ben je wel een beetje goed in wijn uitzoeken om bij het eten te drinken? Die is meestal ook wel geschikt om erin te gooien.
En anders vraag je advies bij de slijter, een goede slijter moet je daar mee kunnen helpen.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:21:13 #16
58560 Oksel
Gezellig.
pi_42485808
Wijn in eten mag goedkope wijn zijn. Keukenwijn.
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:21:53 #17
58560 Oksel
Gezellig.
pi_42485823
En wijn bij een slijter kopen voor in je eten is zonde. Koop gewoon de huiswijn van de supermarkt, die is meestal wel te hakken en áltijd goed genoeg voor in je eten.
pi_42485984
Bij de slijter hebben ze ook goedkope wijn.
Daarnaast is een gerecht nooit beter dan zijn slechtste ingrediënt, als je met rotzooi kookt dan eet je rotzooi. Zeker als de wijn niet is aangepast op het gerecht.
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:34:55 #19
58560 Oksel
Gezellig.
pi_42486225
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Bij de slijter hebben ze ook goedkope wijn.
Daarnaast is een gerecht nooit beter dan zijn slechtste ingrediënt, als je met rotzooi kookt dan eet je rotzooi. Zeker als de wijn niet is aangepast op het gerecht.
Onzin. Ik werk in de keuken van een hoog aangeschreven & duur restaurant, en heb een gedegen wijnkennis.. vertel me dus NIET dat je wijn aan moet passen aan het gerecht. Keukenwijn is keukenwijn, en dat voldoet prima, bij elk gerecht. En bocht erin is natuurlijk onzin, maar een gewone fles huiswijn zal altijd voldoen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:37:46 #20
153991 roque79
nog geen ondertiteling
pi_42486303
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:21 schreef Dialecticator het volgende:
lekker!!!!(kan de kwijlsmiley niet vinden)
Neem je dromen eens mee de dag in..
pi_42486865
In risotto gebruik in Vermouth. Hieronder 2 recepten die ik al eens eerder had gepost.
quote:
Stoofschotel
Ingediënten:
Runderstooflappen
boter
rode wijn
bouillon
kruidnagels
laurierbladeren
ui
knoflook
peper

Bereidingswijze:
Braad de stooflappen aan in de boter (ik gebruik echte boter), tot ze aan beide kant een mooi bruin kleurtje hebben gekregen. Doe de rest van de ingrediënten erbij en laat minstens 2 uur stoven. Zorg dat het vlees zo'n beetje onder staat. Anders af en toe wat heet water of nog meer wijn of bouillon toevoegen.
Als je bijna gaat eten haal je het deksel van de pan, en laat je alles een beetje inkoken. tot je een saus met heel veel stukjes hebt (beeldende omschrijving, niet?)
Ik kook zelf altijd een beetje op gevoel, dus over verhoudingen kan ik je niet veel vertellen. Ik weet nog wel dat ik drievierde fles wijn heb gebruikt.
Ik heb er zelf Opperdoezer ronde en bietjes bij gegeten, maar je kan er ook wat anders bij doen natuurlijk.
Oh ja, de kruidnagels en de laurier doe ik altijd in een thee-ei. Dan hoef je niet zo te vissen.
Oh ja 2: De bouillon zelf maken is het lekkerst en het leukst. Als je maar 1 dag de tijd hebt, zou ik het met een bouillonblokje doen.
quote:

Risotto
Ingrediënten:
1 liter bouillon
2 el olijfolie
1 klontje boter
1 ui
2 tenen knoflook
halve knolselderij
400 gr risottorijst
2 glazen vermout
hele dikke klont boter
150 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)

Bereidingswijze:
Bouillon opwarmen
Uitjes, knoflook en selderij in stukjes snijden en in 15 minuten op laag vuur fruiten in de olijfolie en klontje boter. De rijst toevoegen en het vuur hoger zetten
De rijst een minuutje bakken en daarna de vermout erbij doen. Als de vermout geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
pi_42488446
quote:

jammer eigenlijk
Inderdaad jammer, toch eens proberen hoor
Als je geen wijndrinker bent en telkens een volle fles open moet trekken voor een scheutje wijn in een gerecht, dan kan ik je de kleine flesjes tafelwijn van de AH aanraden.
Ik heb altijd standaard een flesje rode en witte wijn staan, in zo'n flesje zitten ca. 2 glazen wijn, je houdt dus weinig over. Altijd handig als je alleen even een paar scheutjes nodig hebt en geen fles open hebt staan!
pi_42488554
Gestoofde prei is erg lekker met witte wijn...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:17:06 #24
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_42520188
Bedankt voor de tips , dus droge witte wijn , hmz nu nog op zoek naar lekkere recepten , gestoofd vlees , vis mmmmmmmm
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:19:05 #25
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_42520272
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:43 schreef Serendips het volgende:
Gestoofde prei is erg lekker met witte wijn...
Kijk zoiets bedoelde ik dus , prei met wijn,,,,,

Wat voor wijn , droge , zoete? Gooi je het bij het koken erbij? En zo ja , hoeveel? Een scheutje of een halve fles?

Ik snap dat gewoon niet
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:21:54 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_42520390
In de goulash
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_42520944
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:19 schreef Bep het volgende:

[..]

Wat voor wijn , droge , zoete? Gooi je het bij het koken erbij? En zo ja , hoeveel? Een scheutje of een halve fles?

Ik snap dat gewoon niet
Google is je beste vriend.

klik
pi_42527058
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:19 schreef Bep het volgende:

Ik snap dat gewoon niet
Je snapt het wel, je durft het gewoon niet. Kwestie van uitproberen en de eerste keer goed opletten.
Je stooft de prei in boter of olijfolie. Ik doe dat altijd in een pan met dikke bodem zodat de warmte zich mooi kan verdelen. Als de prei een beetje glazig wordt, is het tijd voor de wijn. Ik doe altijd een scheut op gevoel, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is als je niet weet hoeveel je erin kunt gooien.
Laat een vol wijnglas langzaam in de pan erbij lopen. De prei hoeft niet te zwemmen, maar het moet ook niet gelijk droogkoken. Zet het vuur wat lager als je de wijn erbij hebt gegoten, zodat niet alle vocht gelijk verdampt en de wijn mooi in de groente kan trekken. Kookt het gelijk droog, dan doe je er nog wat bij.
Kwestie van uitproberen. Gaat het goed, dan weet je dat ook weer. Gaat het niet goed, volgende keer beter!

Zoals al eerder gezegd, kun je het beste huiswijn nemen. Ik gebruik bij voorkeur een droge wijn.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_42542676
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:55 schreef piepster het volgende:

Stoofschotel
Ingediënten:
Runderstooflappen
boter
rode wijn
bouillon
kruidnagels
laurierbladeren
ui
knoflook
peper

Bereidingswijze:
Braad de stooflappen aan in de boter (ik gebruik echte boter), tot ze aan beide kant een mooi bruin kleurtje hebben gekregen. Doe de rest van de ingrediënten erbij en laat minstens 2 uur stoven. Zorg dat het vlees zo'n beetje onder staat. Anders af en toe wat heet water of nog meer wijn of bouillon toevoegen.
Als je bijna gaat eten haal je het deksel van de pan, en laat je alles een beetje inkoken. tot je een saus met heel veel stukjes hebt (beeldende omschrijving, niet?)
Ik kook zelf altijd een beetje op gevoel, dus over verhoudingen kan ik je niet veel vertellen. Ik weet nog wel dat ik drievierde fles wijn heb gebruikt.
Ik heb er zelf Opperdoezer ronde en bietjes bij gegeten, maar je kan er ook wat anders bij doen natuurlijk.
Oh ja, de kruidnagels en de laurier doe ik altijd in een thee-ei. Dan hoef je niet zo te vissen.
Oh ja 2: De bouillon zelf maken is het lekkerst en het leukst. Als je maar 1 dag de tijd hebt, zou ik het met een bouillonblokje doen.
Dit heb ik 5 minuten geleden opgezet! Met 3/4 fles van deze wijn:

Chateau Tour Cazelon, uit Montagne Saint-Emilion, 1975. Hij was over z'n dronk heen, maar perfect voor in een stoofpot. Lekker sterk van smaak. Even voor de duidelijkheid: Dit is dus géén standaard wijn voor in een gerecht.

Ik heb als extra ingredient een groene appel toegevoegd. En zoet/zuurtje erin, leuke toevoeging gok ik zo.
pi_42542731
Ik weet alleen nog niet wat ik er bij ga maken. Ik denk dat ik even een paar eieren kluts, daar aardappelstukjes en spinazie doorheen doe, in een kleine ovenschaal, in de oven. Soort fritatta zonder kruiden zegmaar..
pi_42545001
Je kan er ook nog foelie, nootmuskaat en chili's in doen. Ik knoei altijd vrolijk verder als het eenmaal opstaat. Gewoon bijven proeven en bedenken of er nog iets bij moet.
Ik vind dit heel lekker met Opperdoezer ronde. Die kan je er zo lekker in soppen. Spruiten oid kunnen er ook goed bij denk ik. Oh ja, en wortels en champignons erbij. Daar trekt de smaak ook lekker in! Of prei, da's er ook lekker in. En een lik mosterd.

Succes, en laat even weten hoe het geworden is!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:44:19 #32
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_42545166
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:49 schreef Serendips het volgende:

[..]

Je snapt het wel, je durft het gewoon niet. Kwestie van uitproberen en de eerste keer goed opletten.
Je stooft de prei in boter of olijfolie. Ik doe dat altijd in een pan met dikke bodem zodat de warmte zich mooi kan verdelen. Als de prei een beetje glazig wordt, is het tijd voor de wijn. Ik doe altijd een scheut op gevoel, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is als je niet weet hoeveel je erin kunt gooien.
Laat een vol wijnglas langzaam in de pan erbij lopen. De prei hoeft niet te zwemmen, maar het moet ook niet gelijk droogkoken. Zet het vuur wat lager als je de wijn erbij hebt gegoten, zodat niet alle vocht gelijk verdampt en de wijn mooi in de groente kan trekken. Kookt het gelijk droog, dan doe je er nog wat bij.
Kwestie van uitproberen. Gaat het goed, dan weet je dat ook weer. Gaat het niet goed, volgende keer beter!

Zoals al eerder gezegd, kun je het beste huiswijn nemen. Ik gebruik bij voorkeur een droge wijn.
Ik ga dit donderdag toch eens proberen te maken
pi_42545472
Ik zat aan kaneel te denken, om erbij in te doen.
pi_42545768
Dat zou ook wel eens heel lekker kunnen zijn. Zeker als je er al een appel bij doet.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:26:03 #35
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_42546758
Als ik met kalfvlees of paddo's werk, dan is er altijd witte wijn bij betrokken

Als ik met stoofgerechten, warm fruit of wild werk, dan is er een rood flesje aanwezig.
Ook kook ik veel met wodka en whiskey
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:28:32 #36
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_42546873
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:51 schreef Oksel het volgende:
Ik zat aan kaneel te denken, om erbij in te doen.
geniaal! zit standaard in mijn stoofvlees
gedurfd wijntje trouwens die je erbij hebt geflikkerd
pi_42552233
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:28 schreef SHE het volgende:

[..]

geniaal! zit standaard in mijn stoofvlees
gedurfd wijntje trouwens die je erbij hebt geflikkerd
Hehe, ik had geen kaneelstokjes meer.. maar zonder was het erg lekker. Die appel gaf een licht frisje eraan. En de wijn was perfect voor in een stoofpot. Heb nog 10 flessen ervan liggen.. Hij was nog drinkbaar, maar erg zwaar, bruinrood en weinig karakter. Gewoon, oud. Vind ik niet gek van een wijn van ruim 30 jaar oud..
  woensdag 11 oktober 2006 @ 15:16:42 #38
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_42578224
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:21 schreef Dialecticator het volgende:
Klinkt zeker lekker als het erg rot weer is buiten..
KISSSSSSSSSSS
  woensdag 11 oktober 2006 @ 15:20:42 #39
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_42578359
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:26 schreef SHE het volgende:
Als ik met kalfvlees of paddo's werk, dan is er altijd witte wijn bij betrokken

Als ik met stoofgerechten, warm fruit of wild werk, dan is er een rood flesje aanwezig.
Ook kook ik veel met wodka en whiskey
Wodka en Whiskey?! Welke combi's? Vooral Wodka vind ik erg lekker!!!
Kaneel met rode wijn is inderdaad lekker, zeker als je er ook nog een beejte sinaasappelsmaak, of schil in doet. Dan krijg je een soort gluhwein effect, maar dan met vlees.
KISSSSSSSSSSS
pi_42578541
Als je vodka gebruikt, gebruik dan keukenvodka, dit is goedkoop en voorgezouten/gepeperd.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 16:51:57 #41
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_42581517
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 15:20 schreef Fawn het volgende:

[..]

Wodka en Whiskey?! Welke combi's? Vooral Wodka vind ik erg lekker!!!
Kaneel met rode wijn is inderdaad lekker, zeker als je er ook nog een beejte sinaasappelsmaak, of schil in doet. Dan krijg je een soort gluhwein effect, maar dan met vlees.
wodka en whiskey zijn lekker met roodvlees, maar ook in stoofschotels
pi_42590443
Hé, da's een goeie, die vodka. ik hbe nog een halve fles Absolut staan.
Die is trouwens overgebleven na een avontuur met een grote watermeloen, een appelboor en de bewuste fles vodka.
pi_42629200
pastasaus is heerlijk met een klein scheutje rode wijn erdoor (rode saus dan)
in zalm of tonijnsalade is sherry of bij gebrek daaraan wijn en whiskey ook prima (niet te goeie whiskey gebruiken, das zonde!)
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_42890005
Even een kickje, aangezien ik hier nog 25 flessen wijn heb liggen uit de periode 1970 - 1980, die ws. allemaal over hun dronk heen zijn.

Eergister Coq au vin gemaakt met een fles wijn uit 1974. Was best lekker, maar was niet heel erg onder de indruk.

Ik heb nog een receptje:

Ingredienten:
- Kippenpoten 15 stuks
- 4 citroenen
- rode wijn
- rozemarijn
- 6 tenen knoflook
- kipkruiden

Kipkruiden over de poten heen.
Ovenschaal invetten met olie.
Laag kippenpoten, laag dikke citrotenplakken, rozemarijn, enzovoort.
Flink veel wijn en knoflook erbij in.

Lekker fruitige smaakvolle kip. Halverwege het garen even met een saladetang in de citroenen knijpen, dan loopt al het vocht eruit.
pi_42890247
Als ik jou was zou ik er azijn van maken. Als het dat al niet is.
pi_42890617
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 16:49 schreef piepster het volgende:
Als ik jou was zou ik er azijn van maken. Als het dat al niet is.
Over hun dronk is wat anders dan azijn. Het is nog drinkbaar, maar gewoon héél zwaar. Richting port, bruin qua kleur.

En wat moet ik met 20 liter azijn?
pi_42893347
Da's ook wel een goede vraag ja. Als je nou een hele grote augurkenplant neemt, kan je die weer inmaken.
pi_42897046
Ik kan ook de alcohol eruit filteren en mijn auto erop laten rijden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')