hmm, klinkt goed, heb je daar misschien een receptje van?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 20:52 schreef Flurry het volgende:
Kip stoven met zwarte olijven, een stukje citroenschil, knoflook, wat andere kruiden en een halve fles zachte witte wijn is ook geweldig trouwens
wijn is wijn hoor, in dat geval. gewon erbij gooien wat je in huis hebt, maar het spreekt voor zich dat je dat niet met je 35 jaar oude veel te dure wijntje doet.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:04 schreef Bep het volgende:
ik lees het wel vaker in recepten,,,,, plus een scheut witte wijn , Ik weet dan nooit wat voor wijn ik moet hebben ,dus probeer ik het bij voorbaat al niet
jammer eigenlijk
Over het algemeen een droge wijn. Vaak staat er ook wel een wijntip bij.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:04 schreef Bep het volgende:
ik lees het wel vaker in recepten,,,,, plus een scheut witte wijn , Ik weet dan nooit wat voor wijn ik moet hebben ,dus probeer ik het bij voorbaat al niet
jammer eigenlijk
Onzin. Ik werk in de keuken van een hoog aangeschreven & duur restaurant, en heb een gedegen wijnkennis.. vertel me dus NIET dat je wijn aan moet passen aan het gerecht. Keukenwijn is keukenwijn, en dat voldoet prima, bij elk gerecht. En bocht erin is natuurlijk onzin, maar een gewone fles huiswijn zal altijd voldoen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Bij de slijter hebben ze ook goedkope wijn.![]()
Daarnaast is een gerecht nooit beter dan zijn slechtste ingrediënt, als je met rotzooi kookt dan eet je rotzooi. Zeker als de wijn niet is aangepast op het gerecht.![]()
lekker!!!!(kan de kwijlsmiley niet vinden)quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 20:21 schreef Dialecticator het volgende:
vandaag stoofperen met Port gemaakt ... mjum
quote:Stoofschotel
Ingediënten:
Runderstooflappen
boter
rode wijn
bouillon
kruidnagels
laurierbladeren
ui
knoflook
peper
Bereidingswijze:
Braad de stooflappen aan in de boter (ik gebruik echte boter), tot ze aan beide kant een mooi bruin kleurtje hebben gekregen. Doe de rest van de ingrediënten erbij en laat minstens 2 uur stoven. Zorg dat het vlees zo'n beetje onder staat. Anders af en toe wat heet water of nog meer wijn of bouillon toevoegen.
Als je bijna gaat eten haal je het deksel van de pan, en laat je alles een beetje inkoken. tot je een saus met heel veel stukjes hebt (beeldende omschrijving, niet?)
Ik kook zelf altijd een beetje op gevoel, dus over verhoudingen kan ik je niet veel vertellen. Ik weet nog wel dat ik drievierde fles wijn heb gebruikt.
Ik heb er zelf Opperdoezer ronde en bietjes bij gegeten, maar je kan er ook wat anders bij doen natuurlijk.
Oh ja, de kruidnagels en de laurier doe ik altijd in een thee-ei. Dan hoef je niet zo te vissen.
Oh ja 2: De bouillon zelf maken is het lekkerst en het leukst. Als je maar 1 dag de tijd hebt, zou ik het met een bouillonblokje doen.
quote:
Risotto
Ingrediënten:
1 liter bouillon
2 el olijfolie
1 klontje boter
1 ui
2 tenen knoflook
halve knolselderij
400 gr risottorijst
2 glazen vermout
hele dikke klont boter
150 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)
Bereidingswijze:
Bouillon opwarmen
Uitjes, knoflook en selderij in stukjes snijden en in 15 minuten op laag vuur fruiten in de olijfolie en klontje boter. De rijst toevoegen en het vuur hoger zetten
De rijst een minuutje bakken en daarna de vermout erbij doen. Als de vermout geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
Inderdaad jammer, toch eens proberen hoorquote:Op zondag 8 oktober 2006 18:04 schreef Bep het volgende:
jammer eigenlijk
Kijk zoiets bedoelde ik dus , prei met wijn,,,,,quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:43 schreef Serendips het volgende:
Gestoofde prei is erg lekker met witte wijn...
Google is je beste vriend.quote:Op maandag 9 oktober 2006 19:19 schreef Bep het volgende:
[..]
Kijk zoiets bedoelde ik dus , prei met wijn,,,,,
Wat voor wijn , droge , zoete? Gooi je het bij het koken erbij? En zo ja , hoeveel? Een scheutje of een halve fles?
Ik snap dat gewoon niet
Je snapt het wel, je durft het gewoon niet. Kwestie van uitproberen en de eerste keer goed opletten.quote:Op maandag 9 oktober 2006 19:19 schreef Bep het volgende:
Kijk zoiets bedoelde ik dus , prei met wijn,,,,,
Wat voor wijn , droge , zoete? Gooi je het bij het koken erbij? En zo ja , hoeveel? Een scheutje of een halve fles?
Ik snap dat gewoon niet
Dit heb ik 5 minuten geleden opgezet! Met 3/4 fles van deze wijn:quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:55 schreef piepster het volgende:
Stoofschotel
Ingediënten:
Runderstooflappen
boter
rode wijn
bouillon
kruidnagels
laurierbladeren
ui
knoflook
peper
Bereidingswijze:
Braad de stooflappen aan in de boter (ik gebruik echte boter), tot ze aan beide kant een mooi bruin kleurtje hebben gekregen. Doe de rest van de ingrediënten erbij en laat minstens 2 uur stoven. Zorg dat het vlees zo'n beetje onder staat. Anders af en toe wat heet water of nog meer wijn of bouillon toevoegen.
Als je bijna gaat eten haal je het deksel van de pan, en laat je alles een beetje inkoken. tot je een saus met heel veel stukjes hebt (beeldende omschrijving, niet?)
Ik kook zelf altijd een beetje op gevoel, dus over verhoudingen kan ik je niet veel vertellen. Ik weet nog wel dat ik drievierde fles wijn heb gebruikt.
Ik heb er zelf Opperdoezer ronde en bietjes bij gegeten, maar je kan er ook wat anders bij doen natuurlijk.
Oh ja, de kruidnagels en de laurier doe ik altijd in een thee-ei. Dan hoef je niet zo te vissen.
Oh ja 2: De bouillon zelf maken is het lekkerst en het leukst. Als je maar 1 dag de tijd hebt, zou ik het met een bouillonblokje doen.
Ik ga dit donderdag toch eens proberen te makenquote:Op maandag 9 oktober 2006 22:49 schreef Serendips het volgende:
[..]
Je snapt het wel, je durft het gewoon niet. Kwestie van uitproberen en de eerste keer goed opletten.
Je stooft de prei in boter of olijfolie. Ik doe dat altijd in een pan met dikke bodem zodat de warmte zich mooi kan verdelen. Als de prei een beetje glazig wordt, is het tijd voor de wijn. Ik doe altijd een scheut op gevoel, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is als je niet weet hoeveel je erin kunt gooien.
Laat een vol wijnglas langzaam in de pan erbij lopen. De prei hoeft niet te zwemmen, maar het moet ook niet gelijk droogkoken. Zet het vuur wat lager als je de wijn erbij hebt gegoten, zodat niet alle vocht gelijk verdampt en de wijn mooi in de groente kan trekken. Kookt het gelijk droog, dan doe je er nog wat bij.
Kwestie van uitproberen. Gaat het goed, dan weet je dat ook weer. Gaat het niet goed, volgende keer beter!
Zoals al eerder gezegd, kun je het beste huiswijn nemen. Ik gebruik bij voorkeur een droge wijn.
geniaal! zit standaard in mijn stoofvleesquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:51 schreef Oksel het volgende:
Ik zat aan kaneel te denken, om erbij in te doen.
Hehe, ik had geen kaneelstokjes meer.. maar zonder was het erg lekker. Die appel gaf een licht frisje eraan. En de wijn was perfect voor in een stoofpot. Heb nog 10 flessen ervan liggen..quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:28 schreef SHE het volgende:
[..]
geniaal! zit standaard in mijn stoofvlees
gedurfd wijntje trouwens die je erbij hebt geflikkerd![]()
Klinkt zeker lekker als het erg rot weer is buiten..quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 20:21 schreef Dialecticator het volgende:
vandaag stoofperen met Port gemaakt ... mjum
Wodka en Whiskey?! Welke combi's? Vooral Wodka vind ik erg lekker!!!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:26 schreef SHE het volgende:
Als ik met kalfvlees of paddo's werk, dan is er altijd witte wijn bij betrokken
Als ik met stoofgerechten, warm fruit of wild werk, dan is er een rood flesje aanwezig.
Ook kook ik veel met wodka en whiskey
wodka en whiskey zijn lekker met roodvlees, maar ook in stoofschotelsquote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:20 schreef Fawn het volgende:
[..]
Wodka en Whiskey?! Welke combi's? Vooral Wodka vind ik erg lekker!!!
Kaneel met rode wijn is inderdaad lekker, zeker als je er ook nog een beejte sinaasappelsmaak, of schil in doet. Dan krijg je een soort gluhwein effect, maar dan met vlees.![]()
Over hun dronk is wat anders dan azijn. Het is nog drinkbaar, maar gewoon héél zwaar. Richting port, bruin qua kleur.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:49 schreef piepster het volgende:
Als ik jou was zou ik er azijn van maken. Als het dat al niet is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |