een geeltjequote:
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:33 schreef Aurelium het volgende:
Ik spaarde vroeger die 5 guldenmunten.
Toen had ik er op een gegeven moment een stuk of 50 en die liet ik dan over mn hoofd kletteren zoals dagobert duck dat doet
quote:
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:49 schreef Arcee het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het mooiste geld ter wereld hadden we.
Bestonden die dan?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:32 schreef Chanty87 het volgende:
[..]
Ik heb zelfs nog een 5 gulden briefje
Je kan t nog steeds inwisselen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:07 schreef droks het volgende:
Ik heb ergens op zolder nog een 10 gulden briefje liggen.Gevonden nadat je je geld kon inwisselen.
![]()
Mijn vader rekent zijn auto's altijd cash af (hij's geen maffioso trouwensquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:14 schreef Erwtensoep het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo indrukwekkend als kind![]()
Idd en dat komt door dequote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:20 schreef Panick het volgende:
Als de gulden nu terug zou komen, zouden jullie spontaan een hartverzakking krijgen van de prijzen.
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:23 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Als we de gulden nog hadden gehad was er niks aan de hand geweest.
Op die van vijf staat Joost van den Vondel.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:16 schreef Nepthys het volgende:
Die oude biljetten zijn echt zoooo veel mooier dan die bruggen en poortenzooi die we nu hebben
Kan iemand mij toevallig vertellen wie die meneren ook alweer zijn die op de oude briefjes van 5 en 25 staan?
Die van 50 vond ik altijd mooiquote:
Ik ook nietquote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:52 schreef Symer het volgende:
Ik was altijd letterlijk als een kind zo blij als ik weer een dubbeltje had gevonden in de supermarkt![]()
Nu vind ik nooit meer wat![]()
Dat was echt de mooiste munt ooitquote:
Betekend dat je goed gezond bent in je bovenkamer, overspannen mensen kijken altijd naar de grond, die vinden dan ook al het geld.quote:
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:49 schreef Arcee het volgende:
[afbeelding]
Het mooiste geld ter wereld hadden we.
omg ja dat herinner ik me. Ik als kleinkind die mn moeder aan dr hoofd zeurde of ik alsjeblieft ook eens dat pas gepinde 1000tje mocht vasthoudenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:14 schreef Erwtensoep het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Briefjes van 1000 gulden uit een bankautomaat? Dat lijkt me wishfull thinking van je.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:03 schreef Zwaffel het volgende:
[..]
omg ja dat herinner ik me. Ik als kleinkind die mn moeder aan dr hoofd zeurde of ik alsjeblieft ook eens dat pas gepinde 1000tje mocht vasthouden
Ja balie danquote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:16 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Briefjes van 1000 gulden uit een bankautomaat? Dat lijkt me wishfull thinking van je.
Kan nog wel hoor. Maar het enige wat je dan nog bovenhaalt zijn 1, 2 en 5 cent. Die zijn namelijk van ijzer met een dun laagje koper...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:55 schreef WEST het volgende:
bij de gulden kon je nog eens wat uit het water vissen met een magneet, nu met die euro's kan dat niet meer![]()
daar heb je wat aanquote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:58 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kan nog wel hoor. Maar het enige wat je dan nog bovenhaalt zijn 1, 2 en 5 cent. Die zijn namelijk van ijzer met een dun laagje koper...
Die heb ik ook nog boven liggenquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:47 schreef mrdjey het volgende:
ik heb deze thuis toen gehad
[afbeelding]
Nu voel ik me echt oudquote:
een knaakquote:Op zondag 8 oktober 2006 11:35 schreef pieter_pontiac het volgende:
De rijksdaalder
Heb ik er ook nog twee van (gulden en rijksdaalder)quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:50 schreef mrdjey het volgende:
Die munten met dubbelkop waren ook vet.
[afbeelding]
quote:
Ow gelukkig, ik ben niet de enige. Na al die jaren heb ik ook nog steeds geen gevoel voor het snel pakken van het juiste kleingeld, ik moet ze nog steed "lezen".quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:43 schreef Yoni het volgende:
Ik geloof dat ik echt nooit helemaal ga wennen aan de euro. Blindelings het goede muntgeld pakken...moet na al die tijd nog steeds goed kijken of ik 10 of 20 ct pak
Mmm, op zich pak ik de muntjes zonder problemen, ik heb meer moeite met het waardegevoel. Een bedrag in euro's zegt me nog steeds niets. Ik reken alles om. Alles.quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:31 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ow gelukkig, ik ben niet de enige. Na al die jaren heb ik ook nog steeds geen gevoel voor het snel pakken van het juiste kleingeld, ik moet ze nog steed "lezen".
hmm, het probleem is nu dat je waarschijnlijk de waarde van de gulden ook overschat nu, doordat je impliciet de waarde van de euro normaal bent gaan vinden. 1 Gulden was namelijk ook echt helemaal niet zoveel waard, je moest er minimaal 4 hebben om een drankje bij uitgaan te kunnen kopen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:42 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mmm, op zich pak ik de muntjes zonder problemen, ik heb meer moeite met het waardegevoel. Een bedrag in euro's zegt me nog steeds niets. Ik moet alles omrekenen. Alles.
Ik heb dr nog een van 2.5!quote:
dat wel maar de ero is handiger, heel dat gedoe met omrekenen is voorbij. weten wat je betaalt op vakantie. is een voordeel.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Die briefjes waren wonderbaarlijk mooi eigenlijk.
De euro zuigt! Ben mijn vakantie gevoel kwijt in europa.... De briefjes zien er niet uit, en alles is duurder geworden kortom Euroquote:Op woensdag 11 oktober 2006 02:43 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
dat wel maar de ero is handiger, heel dat gedoe met omrekenen is voorbij. weten wat je betaalt op vakantie. is een voordeel.
Ik heb nog nooit in mijn hele leventje een gulden gezien of vast gehadquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:27 schreef koningdavid het volgende:
[afbeelding]
Knaken![]()
Die mooie 5-gulden munt![]()
Die mooie briefjes![]()
WOW dat zijn veel mooiere biljetten zegquote:Op woensdag 11 oktober 2006 02:35 schreef Blanchimont het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
Meid, ik weet niet eens meer wat ik in mijn eigen land betaal!quote:Op woensdag 11 oktober 2006 02:43 schreef Killer_Mom het volgende:
dat wel maar de ero is handiger, heel dat gedoe met omrekenen is voorbij. weten wat je betaalt op vakantie. is een voordeel.
zo! deed ik vroeger ook, en ik kocht altijd kauwgom waarvan je tong blauw werdquote:Op woensdag 11 oktober 2006 10:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik vind wel dat de huidige briefjes veel meer een eenheid zijn, maar mooi? Nah.
Ik weet nog dat ik vroeger 5 gulden (oeh, ik wilde euro typen) zakgeld kreeg en dat ik dan 25 lolly's kost van 20 cent
Ik heb in mijn leven nauwelijks euros vast gehad, uitgezonderd de periode februari - oktober 2002 toen ik in Belgie woonde. Maar vreemd genoeg heb ik wel een hoop van die dingen op de bank.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 08:27 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit in mijn hele leventje een gulden gezien of vast gehad![]()
maar ja woon hier pas 3 jaar ook whehe
![]()
waar heb je altijd gewoond dan?? toen ik hier kwam was de euro er al, dus ik heb dat gedoe met dat omrekenen etc nooit mee gemaakt eigenlijkquote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb in mijn leven nauwelijks euros vast gehad, uitgezonderd de periode februari - oktober 2002 toen ik in Belgie woonde. Maar vreemd genoeg heb ik wel een hoop van die dingen op de bank.
Polen, mooiquote:Op woensdag 11 oktober 2006 09:44 schreef -Wolf- het volgende:
[afbeelding]
De Euro is handiger ja, maar als ik nu zie wat voor mooie biljetten ze nog in Polen en Tsjechie hebben en me bedenk dat die ook zullen verdwijnen, dan stemt dat mij andermaal treurig.
mja idd, ben nou niet echt weg van de Zlotyquote:
Dat is dan wel weer makkelijk. Ik weet niet of het omrekenen ooit helemal verdwijnt in mijn hoofd. Je hebt wel het mooiste geld ter wereld gemist. Helaas had ik er niet zoveel van voor de euro werd ingevoerd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 06:24 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
waar heb je altijd gewoond dan?? toen ik hier kwam was de euro er al, dus ik heb dat gedoe met dat omrekenen etc nooit mee gemaakt eigenlijkvink nie erg hoor
mooiste geld van de wereld??? zal wel meevallen toch, Australische dollars zijn ook mooi hoorquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer makkelijk. Ik weet niet of het omrekenen ooit helemal verdwijnt in mijn hoofd. Je hebt wel het mooiste geld ter wereld gemist. Helaas had ik er niet zoveel van voor de euro werd ingevoerd.
Indonesiequote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:20 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
mooiste geld van de wereld??? zal wel meevallen toch, Australische dollars zijn ook mooi hooren het geld van indonesie is ook mooi vind ik.. de euro, ja ik ken nie anders, vind daar ook wel mooie biljetten tussen zitten hoor, die van 50 is mooi vind ik
ja daar ook ja, vooral zuid afrikaquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:22 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Indonesie
Eerder New Zeeland, Zwitserland, Zuid Afrika.
Eh ok, van het geld dat ik tot nu toe gezien heb, vind ik het vroegere Nederlandse toch het mooiste.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:20 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
mooiste geld van de wereld??? zal wel meevallen toch, Australische dollars zijn ook mooi hooren het geld van indonesie is ook mooi vind ik.. de euro, ja ik ken nie anders, vind daar ook wel mooie biljetten tussen zitten hoor, die van 50 is mooi vind ik
ja ik vind het wel jammer dat ik het niet heb meegemaakt meer, IK WIL OOK OMREKENEN whehequote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
Eh ok, van het geld dat ik tot nu toe gezien heb, vind ik het vroegere Nederlandse toch het mooiste.
foto's??quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Kep nog een zilveren tientje, en een briefje van 5 gulden.
Prachtig, dat is.. antiekquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:10 schreef Frederiqueske het volgende:
[afbeelding]
en dit noemde jullie het mooiste geld van de wereld???????? het ziet er...........groen uit..... da's toch een lelijk briefje man??????![]()
ja in JULLIE ogen, maar je zei, het mooiste geld van de wereld................ nou als ik dat zo zie is dat het lelijkste geld ter wereld ja, dat briefje ziet er niet uit man...... jullie zeggen gewoon dat het het mooiste geld ter wereld is omdat jullie niet met die euro om kunnen gaan whehequote:
Vind je ?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:20 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
Kwestie van smaakquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:21 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
ja in JULLIE ogen, maar je zei, het mooiste geld van de wereld................ nou als ik dat zo zie is dat het lelijkste geld ter wereld ja, dat briefje ziet er niet uit man...... jullie zeggen gewoon dat het het mooiste geld ter wereld is omdat jullie niet met die euro om kunnen gaan wheheen omdat jullie het graag terug willen hebben... waarom eigelijk??? omdat het toen allemaal goedkoper was zeker??
biljet van 50 euro is minder waard dan een euro zeg je??quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:26 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Vind je ?zijn in ieder geval wel minder waard dan de euro
Nee hoor, wij waren er in al onze bescheidenheid lang voor de euro al van overtuigd dat we het mooiste geld van de wereld hadden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:21 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
ja in JULLIE ogen, maar je zei, het mooiste geld van de wereld................ nou als ik dat zo zie is dat het lelijkste geld ter wereld ja, dat briefje ziet er niet uit man...... jullie zeggen gewoon dat het het mooiste geld ter wereld is omdat jullie niet met die euro om kunnen gaan wheheen omdat jullie het graag terug willen hebben... waarom eigelijk??? omdat het toen allemaal goedkoper was zeker??
De dollarquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:29 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
biljet van 50 euro is minder waard dan een euro zeg je??of bedoel je het andere geld war ik het over had??
kijk da's mooier geld dan dat geld in nederlandquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:44 schreef appelsientje het volgende:
[..]
De dollardat bedoel ik
![]()
Wat trouwens super irritant was ... de 1 dollar is groot en 2 dollar munt is klein... en in kiwi land was het precies andersom
[afbeelding]
kleurrijk is het in ieder geval wel
Nieuw zeelandquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:49 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
kijk da's mooier geld dan dat geld in nederland![]()
kiwi land????
ooh zal best, noemen wij gewoon new zealand hoorquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:53 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Nieuw zeeland
Moet jij toch weten
Tja dat is eigenlijk wel waar... ze noemen zichzelf vooral kiwi'squote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:55 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
ooh zal best, noemen wij gewoon new zealand hoor
In Perthquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:09 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Tja dat is eigenlijk wel waar... ze noemen zichzelf vooral kiwi's
totaal offtopic trouwens maar waar woonde je in Oz ? (Australië)
De Karolus guldenquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:50 schreef mrdjey het volgende:
Die munten met dubbelkop waren ook vet.
[afbeelding]
Mooi cricket stadion hebben ze daarquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:35 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
In Perthmaar ik ben naar school, anders kom ik te laat
tot straks doei
![]()
lol vin jij cricket leuk??quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:25 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Mooi cricket stadion hebben ze daar
quote:
Fuck me; hoe oud ben je dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 07:40 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
ja ik vind het wel jammer dat ik het niet heb meegemaakt meer, IK WIL OOK OMREKENEN whehe
Ze komt Australiëquote:
die briefjes zijn wel ok, maar die munten zijn zo dom met die streepjes erop.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:04 schreef iemanss het volgende:
ik kan het me nog helemaal herhinderen, de 5 gulden briefje een muntstuk geworden, de 10 gulden een andere afbeelding, enz.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit waren de meest gebruikte geldstukken die we in de jaren 90 gebruikten
hmm daar heb je wel een punt ja, maar ik heb dat eigenlijk nooit gedaanquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 10:50 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ze komt Australiëdaar hebben ze dollars... dus eigenlijk moet ze toch om rekenen.. .alleen dan niet naar de gulden
13quote:
op die 100 gulden na, vind ik deze echt lelijk, die groene van 5 gulden hoort ook zeker bij deze serie??quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:04 schreef iemanss het volgende:
in de jaren 90 had je deze ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 euro = 2,20371 Hollandsche Florijnquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:10 schreef Frederiqueske het volgende:
hoeveel euro is 1 gulden?
lol dus als jullie telkens iets kopen zitten jullie van.. verdomme, 100 euro is toch zeker wel 220,371 gulden zegquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:11 schreef Fixers het volgende:
[..]
1 euro = 2,20371 Hollandsche Florijn
Elke keer als ik dat biljet zie moet ik denken aan het programma 'over de rooie'quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:04 schreef iemanss het volgende:
[afbeelding]
Kan je voorstellen hoe ik me voelde toen ik in Australie wasquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:16 schreef Frederiqueske het volgende:
[..]
lol dus als jullie telkens iets kopen zitten jullie van.. verdomme, 100 euro is toch zeker wel 220,371 gulden zeg![]()
oh jee da gaak echt nie doen anders work gekdan zit ik heel de tijd van
1.00 Euro = 1.66502 Aud oh jee dan is 10 euro - 16,6502 euro en jeeetje 100 euro 166,502 audneee dan work gek whehe ik wil bij nader inzien toch liever niet narekenen
ZOLANG???quote:Op zondag 15 oktober 2006 02:36 schreef Sjengdanny het volgende:
Als je terug denk hoelang je wel niet met een briefje van 50 gulden deed, zeker 1 week. Als je je dan bedenkt hoelang je met 25 euro doet, 3/4 dagen zijn ze op![]()
beetje wel ja whehequote:Op zondag 15 oktober 2006 00:10 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Kan je voorstellen hoe ik me voelde toen ik in Australie was
Kopen? Tien euro!quote:Op dinsdag 7 november 2006 16:45 schreef Natalie het volgende:
Is mis die gulden. Good old gulden.
Toen bekend werd dat ie ging verdwijnen ben ik muntjes uit het jaar van m'n geboorte gaan sparen. Heb nu dus een stapel met munten uit 1979. Oh ja, en ook die tweekopiggen guldens en rijksdaalders natuurlijk.
Heb alleen geen vijfguldenmunt bewaard. Daar baal ik nog steeds van.
ik heb ze alle 2 nog in mijn bezit, en die laatst geslagen gulden met die tekening erop heb ik er nog 2 vanquote:Op dinsdag 7 november 2006 19:33 schreef iemanss het volgende:
De laatste serie guldens die werden gedrukt.
[afbeelding]
De wk vijfje
[afbeelding]
Ja, handig.quote:
Mijn grootste gemis: het kwartje, de knaak, het geeltje en de vuurtoren. Lang leve het kwartgeld!quote:
Heb ik ook nog, ik heb alle muntstukken bewaard.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:33 schreef iemanss het volgende:
[afbeelding]
Die heb ik ook allebij nogquote:Op dinsdag 7 november 2006 19:33 schreef iemanss het volgende:
[afbeelding]
De wk vijfje
[afbeelding]
Dat mis ik ook wel inderdaad.quote:Op dinsdag 14 november 2006 22:42 schreef Fixers het volgende:
[..]
Mijn grootste gemis: het kwartje, de knaak, het geeltje en de vuurtoren. Lang leve het kwartgeld!
ik heb een kwartje uit mijn geboorte jaarquote:Op dinsdag 7 november 2006 19:22 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik heb laatst een echtkwartje
gevonden bij de koffieautomaten
wow, nu nog omrekenen? Serieus, ik zou even langs een klinisch neuropsycholoog gaan, er is dan wel iets grondig verkeerd met je mogelijkheid om cognitieve vaardigheden te leren volgens mijquote:Op zondag 10 december 2006 13:16 schreef mousy31 het volgende:
k mis de gulden ook , idd nog steeds omrekenen nu en zoeken naar t juiste muntje
Mijn opa liep er ook altijd mee rond als hij naar de veehandel gingquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:14 schreef Erwtensoep het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
En je bent dan ook nog aan het omrekenen naar een prijsniveau van 5 jaar geleden.quote:Op maandag 18 december 2006 02:24 schreef Grumpey het volgende:
[..]
wow, nu nog omrekenen? Serieus, ik zou even langs een klinisch neuropsycholoog gaan, er is dan wel iets grondig verkeerd met je mogelijkheid om cognitieve vaardigheden te leren volgens mij![]()
Briefgeld heb ik wel van de hand gedaan net toen de euro is ingevoerd, maar ik heb de laatst geslagen gulden uit 2001 en nog een dubbeltje kwartje 5 cent en 1 cent. Het grootste gedeelte van me leven heb ik van dit gebruik gemaakt dus die bewaar ik en geef ik later aan mijn kinderen (als ik ze krijg teminstequote:Op zaterdag 23 december 2006 19:31 schreef Iblardi het volgende:
Zou nostalgie de reden zijn dat veel mensen hun oude guldens nog niet hebben omgeruild voor euro's? Of is het misschien omdat het om kleine bedragen gaat waar je ook nog eens weinig voor terugkrijgt?
je wordt hopelijk toch wel ouder dan 47 mag ik hopen?quote:Op zaterdag 23 december 2006 20:05 schreef WEST het volgende:
[..]
Briefgeld heb ik wel van de hand gedaan net toen de euro is ingevoerd, maar ik heb de laatst geslagen gulden uit 2001 en nog een dubbeltje kwartje 5 cent en 1 cent. Het grootste gedeelte van me leven heb ik van dit gebruik gemaakt dus die bewaar ik en geef ik later aan mijn kinderen (als ik ze krijg teminste) het kwartje komt uit 1983 mijn geboorte jaar
De 1 cent heb ik van mijn opa gekregen dus daar ben ik zuinig op.
![]()
De 100 en 1000 gulden biljetten straalden iets uit. Een vorm van respect. Ik mis vooral het 100 gulden biljetquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:04 schreef iemanss het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |