abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:57:04 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42365969
Dit keer een topic over de keuken. In vergelijking met de andere topics zal dit een sluimertopic zijn. Vanaf 25 september begint mn studie weer, dus heb ik veel minder tijd over. Misschien in de weekends, misschien savonds, misschien enkel in de vakanties, wie zal het zeggen
Ik hoop ergens voor kerstdag de dingen rond te hebben. Dit topic maak ik nu al om wat druk voor mezelf te hebben dat ik de werken niet uitstel enzo maar ook om tips te krijgen over problemen die zich nu al stellen en kleuradvies en...

Het vorige deel
waar het meer over iets anders ging dan de keuken
De keuken

Het doel
Een keuken, obviously. Een basic keuken wel, we zijn geen restaurant die een super bling bling keuken willen. Het buget is 2800¤. Dat is veel te weinig als je gewoon een keuken wil kopen, rekeninghoudend met het feit dat de plaats waar de keuken moet komen zelf ook nog moet gerenoveerd worden. Er moet electriciteit gelegd worden, een aparte groep voor de keuken alleen natuurlijk, het plafond moet gedaan worden, de vloer moet eruit en getegeld worden, de muren, etc etc.
Een filmpje (met ondertitels zelfs ) van hoe het nu is:
http://www.youtube.com/watch?v=iMDodIl7VG8
De oude keuken
Ziet er zo uit:

Tijd voor verbetering dus.

Points of interest
De staat van dat stuk tot 2003:

en toen is er al aan gewerkt tussendoor (rond 2004 geloof ik), maar aan zeer laag tempo want ik mocht het niet alleen doen:

(de broer @work)

Een panoramatje van de plaats waar de keuken moet komen:
[afbeelding]

De koepel waar ik iets op moet vinden. Hij moet kleiner, moet geisolee
rd zijn. Melkglas? Verlichting?
[afbeelding]
De vloer moet er uit. Hoe diep moet er beton? moet dat gewapend zijn? Welke tegels? Nu nog vragen, hopelijk later niet meer
[afbeelding]

Het moeilijkste:

is intussen al opgelost.

Bedenkingen
Met het tight budget lijkt dat mss ondoenbaar, maar alle werken tot nu toe hebben <3000¤ gekost tot nu toe, dus volgens mij moet dat te doen zijn. Zeker als ik de keukenmeubels zelf bouw moet dat goedkoop kunnen, de apparaten zelf kosten ook wat natuurlijk.
Het voordeel van een custom keuken bouwen is natuurlijk dat ge het zo zot kunt maken als ge maar wilt. MDF is niet superduper duur maar wel goed bewerkbaar. Ik wil een basic keuken, maar ook geen saaie.
Ik vrees zelfs dat mijn handelsmerk, zijnde de gekleurde lichtjes, ook hier zullen opduiken. Het eigenlijke ontwerp van de keuken zal nog op zich laten wachten. Meestal krijg ik de ideëen als ik \'s avonds in mn bed lig te denken, dus we zien wel.

Verwacht dus geen al te snelle updates hier, dit project is nog in sub-embrionale fase

Update muurtje:

Update electriciteit

Volgens dit schema:

LET OP: de kleuren zijn nu wel juist, maar er moet een apart net zijn van 10A voor het licht. Zoals het nu is is het dus nog altijd niet goed, maar dat fix ik vanavond nog.

En tot slot, oktober is de maand van de behandeling van de.mrs. She's always on my mind en ik hoop dat ze onvermoeibaar voor haar leven zal vechten. Hou vol A.

[ Bericht 28% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 19:25:36 ]
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:59:24 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42366063
Ik werk subiet de startpost af.
Om te antwoorden op de laatste vraag, jeps, overal een aarde naar, behalve naar de schakelaars. Ik heb trouwens net gedaan met alle draden trekken.

Nu even pauze en dan alles verbinden enzo.
Trouwens best goed dat we al die draden nog liggen hadden, want zo'n bobijngeval kostte 29¤ in de Hubo, en ik had er 4 nodig (van kleuren)
pi_42366131
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:59 schreef MMach het volgende:
Ik werk subiet de startpost af.
Om te antwoorden op de laatste vraag, jeps, overal een aarde naar, behalve naar de schakelaars. Ik heb trouwens net gedaan met alle draden trekken.
[afbeelding]
Nu even pauze en dan alles verbinden enzo.
Trouwens best goed dat we al die draden nog liggen hadden, want zo'n bobijngeval kostte 29¤ in de Hubo, en ik had er 4 nodig (van kleuren)
smeerwerk ziet er goed uit

eh tja die draadjes uhm ook

en volgens mij kan je je halve huis verbouwen met materiaal wat je gewoon heb liggen

tevens een tvp
  woensdag 4 oktober 2006 @ 19:30:32 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42366959
Opnieuw een wijziging in het schema:

Voor het licht moet er een aparte 10A groep zijn, alle stopcontacten hangen nu aan een 16A groep, en de wasmachine heeft een aparte sterke groep (aandachtige kijkers zien op deze foto dat er nog een extra electrabuis moet aan de meest rechtrse contactdoos). Nu kloppen alle regels, en gelukkig is er niet echt een probleem in de buizen die er nu al liggen omldat ik mijn licht gewoon kan aftakken van de al bestaande lichtkring van de grote keuken.

[ Bericht 17% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 19:46:52 ]
  Moderator woensdag 4 oktober 2006 @ 19:51:41 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42367497
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:30 schreef MMach het volgende:
Opnieuw een wijziging in het schema:
[afbeelding]
Voor het licht moet er een aparte 10A groep zijn, alle stopcontacten hangen nu aan een 16A groep, en de wasmachine heeft een aparte sterke groep (aandachtige kijkers zien op deze foto dat er nog een extra electrabuis moet aan de meest rechtrse contactdoos). Nu kloppen alle regels, en gelukkig is er niet echt een probleem in de buizen die er nu al liggen omldat ik mijn licht gewoon kan aftakken van de al bestaande lichtkring van de grote keuken.
Moet een wasmachine en wasdroger niet op een aparte 16 A groep ?
En denk ook eens aan eventuele uitbreidingen in de keuken / loze leidingen naar de meterkast.

Beter nu aanleggen dan later bedenken van owhjah daar moest ik nog een leidingkje voor hebben
Weet jij zo of de NEN1010 ook geldig is voor Belgie ?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 19:54:47 #6
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42367581
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet een wasmachine en wasdroger niet op een aparte 16 A groep ?
En denk ook eens aan eventuele uitbreidingen in de keuken / loze leidingen naar de meterkast.

Beter nu aanleggen dan later bedenken van owhjah daar moest ik nog een leidingkje voor hebben
Weet jij zo of de NEN1010 ook geldig is voor Belgie ?
De wasmachine heeft toch een aparte groep? en de droger blijft daar niet staan denkek want anders heb ik niks van ruimte meer onder mijn werkblad. En zo'n droogkast heeft alleen maar electriciteit nodig en geen wateraan en afvoer dus moet die niet zo nodig in de keuken staan.
En alle info over de belgische normen is hier te vinden:
http://users.skynet.be/btv.info/electriciteit.htm
(de nederlandse normen zijn strenger dan de belgische btw, dus het kan alleszins geen kwaad als ze kloppen volgens de nederlandse. Er zal ooit wel een europese norm komen zoals die er is voor kleurtjes, en dan zullen ze wel gaan voor de strengere)

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 20:00:30 ]
  woensdag 4 oktober 2006 @ 20:04:26 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42367889
Toch vind ik het nog best rap gaan voor een sluimertopic hoor.
Er zijn klussers die veel langer over dingen doen.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 20:25:50 #8
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42368549
Echt snel zou ik het nu ook niet noemen

Dit onderste leidingkje was nog te kort (groepen moeten in een aparte leiding liggen), de onderste is voor de wasmachinegroep, die erboven voor de stopcontacten.
Jammergenoeg is de afstand tussen de gaatjes van de centraaldoos anders dan de afstand tussen de buizen in een dubbele buisbeugel. Daardoor lopen ze nu niet mooi parallel , maar ja, je zal er toch niks meer van zien.
pi_42368786
meteen maar een loze leiding leggen voor de ingebouwde speakers ?
pi_42368875
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:25 schreef MMach het volgende:
Echt snel zou ik het nu ook niet noemen
[afbeelding]
Dit onderste leidingkje was nog te kort (groepen moeten in een aparte leiding liggen), de onderste is voor de wasmachinegroep, die erboven voor de stopcontacten.
Jammergenoeg is de afstand tussen de gaatjes van de centraaldoos anders dan de afstand tussen de buizen in een dubbele buisbeugel. Daardoor lopen ze nu niet mooi parallel , maar ja, je zal er toch niks meer van zien.
Lieve MMach als er geen 2 groepen in 1 buis mogen, hoe denk je dat dat voor een centraaldoos geldt? Of zie ik het verkeerd?
pi_42368918
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:37 schreef tnimble het volgende:

[..]

Lieve MMach als er geen 2 groepen in 1 buis mogen, hoe denk je dat dat voor een centraaldoos geldt? Of zie ik het verkeerd?
zo op de foto lijkt het idd wel het geval
pi_42369245
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:38 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zo op de foto lijkt het idd wel het geval
Ja, maatr het is best te corrigeren zonder al te veel problemen. De Stofgod heeft dat zo gefixed mocht de foto niet liegen.
pi_42369476
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:48 schreef tnimble het volgende:

[..]

Ja, maatr het is best te corrigeren zonder al te veel problemen. De Stofgod heeft dat zo gefixed mocht de foto niet liegen.
wat ik zou doen ( ook al mag het zeer waarschijnlijk niet ) is gewoon de buis door de lasdoos steken zonder onderbreking?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:13:39 #14
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42370004
wel ja, dat leek mij ook een vaag iets.
quote:
Benoît- De stofgod (werkt a/d keuken-electriciteit) zegt:
2 groepen mogen niet in dezelfde buis, ma wel passeren in een centraaldoos hopelijk?
[Squid]zegt:
ja
hmm, ook dat maar even zoeken
Swat, dan moeten er maar wat centraaldozen bij.
Er ligt nu nog een extra leiding (die eigenlijk niet nodig is, want de schakeldraden zouden wel in dezelfde buis mogen als het stopcontact, maar ik wil verwarring vermijden ) naar de horizontale centraaldoos die alle lichtbuizen zal samenvoegen:

Nu eindigt alles in deze centraaldoos, 3 groepen, die van de wasmachine, het licht en de stopcontactengroep.
Mag dat niet (zoals ik het logisch zou gevonden hebben, maar wat dus volgens iemand die electriciteit heeft gestudeerd op school wel mag (mss verschil belgie/nl) dan moeten er nog 2 extra dozen, geen groot probleem wel.
pi_42371062
Als ik omhoog scrol zie ik dat het licht nog brand in de WC
Staat er geen stroom op die draden??????????????
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:44:28 #16
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42371088
En sneller dan ge 'onomatopee' kunt zeggen is het daar al opgelost. Ik weet nu nog altijd niet of het mag in Belgie, maar als we toch alles volgens een strengere norm doen, neem ik het zekere voor het onzekere.

Kheb al mooiere uitlijningen gezien, maar het zal werken en volgens de regels zijn.

En nee, Solingjan nog niks van die draden is verbonden met iets stroomvoerend, maar de wclamp hangt nog aan een voorlopig (hangt al jaren zo) aan een ander lichtnet van de grote keuken ernaast.
pi_42371389
Waarom doe je dat licht niet uit? Is toch zonde.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:57:24 #18
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42371556
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:52 schreef Solingjan het volgende:
Waarom doe je dat licht niet uit? Is toch zonde.
Over welke foto heb je het nu eigenlijk? Die tl-buis is mn werklicht, het licht van de wc is een keer aan geweest om te tonen dat de schakelaar daar werkte (gisteren of eergisteren), nu is het echt wel uit hoor
Omdat het niet echt in de norm staat of er een gele buis door de centraaldoos mag of niet, maar ik de veiligste optie wil, zal ik dus een bochtje rond de centraaldoos maken (en dan heb ik het over de centraaldoos waar de wasmachinekring aan hangt) Wat wordt het duidelijk allemaal
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:02:51 #19
81237 releaze
best of both worlds
pi_42371752
Nouja, de nieuwe topicreeks was me nog nieteens opgevallen....! Veel succes met de keuken (en de studie!) Mmach!
pi_42371810
Zijn er nog veel projectjes in jullie huis MMach?
pi_42371894
sorrie hoor... maar hoe je keuken was... lijkt wel WW2
Back to the 70's
pi_42372115
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:04 schreef Raissa het volgende:
Zijn er nog veel projectjes in jullie huis MMach?
Lees de topics dan eens , als je interesse hebt om te volgen.

@MMach : af en toe een geintje mag toch wel ? bv. dat het licht nog brandt !
Ms zijn we een beetje bang dat opeens de reeks klussen ophoudt.

En heb je je hanger om ? als talisman .
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:24:55 #23
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42372754
Knelpunt 2 is omzeild:

Alles in orde nu dus, het missende steunpuntje hangt er wel al intussen. (ty tnimble voor het advies)
Nog een paar draadjes verbinden, morgen of overmorgen (moet nog zien wanneer ik les heb) verbinden met de plonkast en gaan met die banaan

er zijn nog vele projecten, wees maar gerust , al wordt de lijst korter, en schuift de ergste plaats in huis steeds op.

en de talisman heb ik sinds donderdag aan de.mrs gegeven (ja, vrijdag gebotst met de fiets ) en kheb nu deze (hopend op het placeboeffect)

En inderdaad, mijn handen zijn vuil
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:35:03 #24
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_42373248
Blijf het leuk vinden dat je echt overal foto's van maakt!
Vind de keuken idd al best wel vlot opschieten hoor, neem je ook wel af en toe rust?? ( al werkt dat klussen rustgevend voor je, af en toe niets doen kan ook geen kwaad he!!)
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_42373368

Het licht in de WC brand nog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')