Klinkt goed in theorie. De werkelijkheid is dat je met mensen te maken hebt. En niet iedere kiezer kijkt naar z'n printje.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:17 schreef sigme het volgende:
Ik heb het in een eerder topic uitgewerkt: Laat iedere stemmer een printje zien (met daarop dus in tekst) van de gemaakte keuze, en bij bevestiging door de kiezer valt dit printje voor de kiezer leesbaar, vanuit het kieslokaal zichtbaar, in de stembus. Niemand kan er met de tengels aankomen.
In een recent onderzoek hebben twee onderzoekers van de Massachussets Institute of Technology (MIT) gekeken of de kiezer de print-out wel controleert.2 Hun bevindingen: “Out of 108 elections that contained errors, […] 25 errors were recognized while using the VVAATT system as compared to only 3 while using the VVPAT system.”quote:“ To prevent an attack from being noticed in a recount, our attacker could create a Software Attack Program that also directs the printer to record the wrong vote. This “Paper Misrecords Vote” attack is Attack Number 6 in the DRE w/VVPT Catalog.
The attack could work the same way as DRE w/VVPT Attack Number 1a
(Trojan Horse Triggered with Hidden Commands in Ballot Definition File),151
except that it would add a step: the paper receipt printed after the voter has made
all of her selections would incorrectly record her vote for governor. In practice,
this is how it would work:
■ When a targeted voter chooses Tom Jefferson, the screen would indicate that
she has voted for Tom Jefferson.
■ After she has completed voting in all other races, the DRE would print a
paper record that lists her choices for every race, except for governor. Under
the governor’s race, it would state that she has selected Johnny Adams.
■ When the DRE screen asks the voter to confirm that the paper has recorded
her vote correctly, one of two things would happen:
1) The voter would fail to notice that the paper has misrecorded the vote
and accept the paper recording; or
2) The voter would reject the paper record, and opt to vote again.
■ If the voter rejects the paper record, the second time around it would show
that she voted for Tom Jefferson. This might lead her to believe she had accidentally
pressed the wrong candidate the first time. In any event, it might
make her less likely to tell anyone that the machine made a mistake.” (zie 1)
Het is niet zo equivalent als je het over doet komen. Bij een in de computer ingebouwde check is nog altijd maar een heel beperkt aantal mensen betrokken. Als de PvdA of het CDA de verkiezingen wil "kopen" is dat dus relatief makkelijk vergeleken met een situatie waarbij die partijen tevoren niet weten in wélke stembureaus er handmatig gecontroleerd wordt.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:55 schreef Autodidact het volgende:
Sigme. Dat papiertje dat je bedenkt, is het equivalent van de vraag voor je bevestiging op het schermpje. Het is gewoon hetzelfde. Die controle door de stembus om te draaien is typisch zo'n klus waar je een computer op af moeten sturen, en geen mensen, door dit met een digitale tabel te doen. Waar de beveiligingsfocus op moet staan is de structuur van de programmeerorganisatie. Loops die stemmen muteren kan een beetje programmeur zo herkennen, ken je de film Office Space? Een goede structuur met functiescheiding, controle en individuele aansprakelijkheid is waar de veiligheid beter op wordt, en niet van redundante printjes. Dat is jaren '80 IT.
Dat ligt dus aan hoe je de organisatiestructuur van de programmeurs inricht. Ik denk dat het onmogelijk is tientallen mensen om proberen te kopen en er mee wegkomen. Een verzoek zal in de media terecht komen (al dan niet bewust) en dan is het over en uit met het CDA. Erg onaantrekkelijk om zoiets te pogen. Hoe weet jij dat hackers niet de Rabobank heeft omgekocht om foute programmatuur voor PIN-apparaten te schrijven? Als ze dat proberen komen ze meteen de bak in natuurlijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:40 schreef Petera het volgende:
[..]
Het is niet zo equivalent als je het over doet komen. Bij een in de computer ingebouwde check is nog altijd maar een heel beperkt aantal mensen betrokken. Als de PvdA of het CDA de verkiezingen wil "kopen" is dat dus relatief makkelijk vergeleken met een situatie waarbij die partijen tevoren niet weten in wélke stembureaus er handmatig gecontroleerd wordt.
In het geval van de pinfraude is tenminste duidelijk hoe dat aan het licht komt. Bij de stemfraude niet. Als de bank erin is geslaagd om z'n programmeurs om te kopen, komen er immers óf pintransacties op de bankafschriften die de klant niet heeft gedaan, óf de klant kan op een gegeven moment domweg niet over geld beschikken, dat hij volgens z'n bankafschriften wél zou moeten hebben. Op dat moment komt aan het licht dat er iets niet in de haak is.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat ligt dus aan hoe je de organisatiestructuur van de programmeurs inricht. Ik denk dat het onmogelijk is tientallen mensen om proberen te kopen en er mee wegkomen. Een verzoek zal in de media terecht komen (al dan niet bewust) en dan is het over en uit met het CDA. Erg onaantrekkelijk om zoiets te pogen. Hoe weet jij dat hackers niet de Rabobank heeft omgekocht om foute programmatuur voor PIN-apparaten te schrijven? Als ze dat proberen komen ze meteen de bak in natuurlijk.
OMG.... Die man zegt gewoon dat iedereen er effe een chipje in kan stoppen en dat alles in Nederland daarom veiliger is dan een stemcomputerquote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:05 schreef NewOrder het volgende:
Kijktip: over een kwartier (18.20) bij EenVandaag een item over stemcomputers.
Da's wat kort door de bocht ja, niet iedereen heeft natuurlijk de kennis om zo'n chip te bemachtigen of er zelf één te fabriceren. Dat iedereen het zou kunnen was dus wat overdreven om te zeggenquote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:33 schreef calvobbes het volgende:
[..]
OMG.... Die man zegt gewoon dat iedereen er effe een chipje in kan stoppen en dat alles in Nederland daarom veiliger is dan een stemcomputerwat een eikel...
Psst? Iedere computer is te manipuleren als je bepaalde chips vervangt. Dombo.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:52 schreef EchtGaaf het volgende:
5 vandaag heeft het aangetoond met extrene deskundigen: ze SLAAGDEN ERIN OM DE STEMCOMPUTER PRAKITISCH TE MANIPULEREN. NODIG 2 CHIPS EN EEN SCHROEVENDRAAIER!!
ja, hehe. Als ik een onderdeel kapot maak, dan heb ik de computer ook gemanipuleerd. Ik bedoel natuurlijk zodanig te manipuleren dat er een verkeerde uitslag uitrolt...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Psst? Iedere computer is te manipuleren als je bepaalde chips vervangt. Dombo.
dus ook het papieren systeem.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
ja, hehe. Als ik een onderdeel kapot maak, dan heb ik de computer ook gemanipuleerd. Ik bedoel natuurlijk zodanig te manipuleren dat er een verkeerde uitslag uitrolt...
Maar in dit topic heb ik al meerdere keren aangegeven dat elk systeem te omzeilen is. Ik zie de reportage gewoon als een bevestiging. Niks meer of minder.
Klopt, maar niettemin vond zelfs de prof Bart Jacobs, computerbeveiliging, het verstandiger om met potlood en papier te stemmen. Dat zegt toch wel iets...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dus ook het papieren systeem.
Ja idd,. waar ik nog harder van schrok is dat een gemeente zomaar een stemcomputer uitleent...quote:het geen waar ik het meest van schrok was wel dat die apparaten ergens onbeheert staan.
Ik ben erg benieuwd wat Nicolai eraan gaat doen. Hem staat wel een pittige klus te wachten....quote:Dat ze met een chipje om te programeren zijn hoeft niet uit te maken zolang die krengen maar verzegeld zijn en bewaakt.
Dus? Nogmaals, als je chips vervangt is iedere computer te manipuleren. Met een chip kan ik ervoor zorgen dat jouw computer nooit meer correct 1+1=2 kan optellen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:11 schreef EchtGaaf het volgende:
ja, hehe. Als ik een onderdeel kapot maak, dan heb ik de computer ook gemanipuleerd. Ik bedoel natuurlijk zodanig te manipuleren dat er een verkeerde uitslag uitrolt...
Maar in dit topic heb ik al meerdere keren aangegeven dat elk systeem te omzeilen is. Ik zie de reportage gewoon als een bevestiging. Niks meer of minder.
Je kunt de originelen toch ook gebruiken voor de hertellingquote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:20 schreef Da_Ripper het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar was/is dat papieren systeem wel beter te checken?
Kun je niet een stembiljet met carbonpapier hebben, zodat je een orgineel + een kopie hebt, voor een eventuele hertelling?
Maar hier kan mee gefraudeerd worden. Als je deze naast de kopie kunt leggen, zie je wat er precies veranderd is.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je kunt de originelen toch ook gebruiken voor de hertelling![]()
Denk je dat jij de kans krijgt om die manipukatie uit te voeren in een stemlokaal?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:52 schreef EchtGaaf het volgende:
5 vandaag heeft het aangetoond met extrene deskundigen: ze SLAAGDEN ERIN OM DE STEMCOMPUTER PRAKITISCH TE MANIPULEREN. NODIG 2 CHIPS EN EEN SCHROEVENDRAAIER!!
Iedereen kan eproms verwisselen. Er is verder maar 1 persoon nodig die het programma hackt of een nieuw programma schrijft en er is maar 1 persoon nodig die de eproms brandt. Het is zó eenvoudig dat het haast lachwekkend is dat de overheid er zo laconiek over doet alsof er niets aan de hand is.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:56 schreef Petera het volgende:
Da's wat kort door de bocht ja, niet iedereen heeft natuurlijk de kennis om zo'n chip te bemachtigen of er zelf één te fabriceren. Dat iedereen het zou kunnen was dus wat overdreven om te zeggen
Dat is zo ongeveer de grootste open deur die ik hier op Fok zo ingeveer ben tegengekomen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus? Nogmaals, als je chips vervangt is iedere computer te manipuleren.
EEPROMMETJE met kieslijst eruithalen, inlezen en tabel aanpassen vereist niet veel kennis.......Heb je het programma zelfs niet voor nodig.quote:Vraag mij alleen wel af hoe het waarheidsgehalte is van dit verhaal, zonder de programmatuur te kennen haalt het vervangen van chips geen ruk uit om stemmingen te manipuleren en je stelt zelf dat de programmatuur niet bekend is.
Check het zelf op uitzendinggemist.nl. Over 3.5 uur ongeveer beschikbaar.quote:Ofwel EenVandaag hangt een lulverhaal op of jij, het is een van de twee.
ja idd daar schrok ik nog meer van.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Klopt, maar niettemin vond zelfs de prof Bart Jacobs, computerbeveiliging, het verstandiger om met potlood en papier te stemmen. Dat zegt toch wel iets...
[..]
Ja idd,. waar ik nog harder van schrok is dat een gemeente zomaar een stemcomputer uitleent...
[..]
dat iddquote:Ik ben erg benieuwd wat Nicolai eraan gaat doen. Hem staat wel een pittige klus te wachten....
Nee, natuurlijk niet. Dit moet natuurlijk wel vooraf gebeuren.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:24 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Denk je dat jij de kans krijgt om die manipukatie uit te voeren in een stemlokaal?
Denk je dat de stembussen ook het hele jaar door bewaakt werden?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dus ook het papieren systeem.
het geen waar ik het meest van schrok was wel dat die apparaten ergens onbeheert staan.
Dat ze met een chipje om te programeren zijn hoeft niet uit te maken zolang die krengen maar verzegeld zijn en bewaakt.
Ik denk dat de verslaggeving aangeeft dat in geval iemand kwaad wil, het wel heel erg makkelijk is om kwaad te doen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus? Nogmaals, als je chips vervangt is iedere computer te manipuleren. Met een chip kan ik ervoor zorgen dat jouw computer nooit meer correct 1+1=2 kan optellen.
Vraag mij alleen wel af hoe het waarheidsgehalte is van dit verhaal, zonder de programmatuur te kennen haalt het vervangen van chips geen ruk uit om stemmingen te manipuleren en je stelt zelf dat de programmatuur niet bekend is.
Ofwel EenVandaag hangt een lulverhaal op of jij, het is een van de twee.
PS: Als de programmatuur open source is dan is het maken van vervangende, gemanipuleerde chips een stuk makkelijker![]()
Dus je gaat ervan uit dat die machines, op de verkiezingsdag niet meer gecontroleerd worden door het verkiezingsbureau.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Dit moet natuurlijk wel vooraf gebeuren.
nu ze kunnen zelf iets geschreven hebben als vervangende code zonder de andere nodig te hebben.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus? Nogmaals, als je chips vervangt is iedere computer te manipuleren. Met een chip kan ik ervoor zorgen dat jouw computer nooit meer correct 1+1=2 kan optellen.
Vraag mij alleen wel af hoe het waarheidsgehalte is van dit verhaal, zonder de programmatuur te kennen haalt het vervangen van chips geen ruk uit om stemmingen te manipuleren en je stelt zelf dat de programmatuur niet bekend is.
Ofwel EenVandaag hangt een lulverhaal op of jij, het is een van de twee.
PS: Als de programmatuur open source is dan is het maken van vervangende, gemanipuleerde chips een stuk makkelijker![]()
mwah ik ben er vrij zeker van dat ze leeg zijn wanneer het stemmen begint.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:25 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Denk je dat de stembussen ook het hele jaar door bewaakt werden?
Dat hoeft natuurlijk ook niet, omdat daarvan iets makkelijker ter plekke is vast te stellen of ze aan de eisen voldoen, welke dat dan ook zijn.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:25 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Denk je dat de stembussen ook het hele jaar door bewaakt werden?
Makkelijk? Mjah, natuurlijk, de gemeente zal mij vast wel even een stemmachine lenen zodat ik er wat andere chipjes in kan solderen die ik toevallig hier heb liggen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:26 schreef haaahaha het volgende:
Ik denk dat de verslaggeving aangeeft dat in geval iemand kwaad wil, het wel heel erg makkelijk is om kwaad te doen.
Maar je snapt toch wel welk punt er wordt aangekaart? Het gaat hier om de tool om onze regering te kiezen, die uiteindelijk onze wetten maakt. Dat begint dus bij die uit het midden jaren 80 stammende computer. 1tje die totaal niet beveiligd is. Ik zie dat punt wel en ik vind het verondrustend.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
Makkelijk? Mjah, natuurlijk, de gemeente zal mij vast wel even een stemmachine lenen zodat ik er wat andere chipjes in kan solderen die ik toevallig hier heb liggen.![]()
'quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:23 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Maar hier kan mee gefraudeerd worden. Als je deze naast de kopie kunt leggen, zie je wat er precies veranderd is.
tuurlijk. Er is meer voor nodig om het tot een succes te brengen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:26 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dus je gaat ervan uit dat die machines, op de verkiezingsdag niet meer gecontroleerd worden door het verkiezingsbureau.
Op de dag van de verkiezingen, hoeven ze ook niet beveiligd te zijn. Als je denkt dat je zo'n apparaat kunt beinvloeden op de verkiezingsdag, dan moet je wel een soort Hans Klok zijn. En dan maakt het ook niet uit of je met stemcomputers werkt of stembiljetten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:32 schreef haaahaha het volgende:
Maar je snapt toch wel welk punt er wordt aangekaart? Het gaat hier om de tool om onze regering te kiezen, die uiteindelijk onze wetten maakt. Dat begint dus bij die uit het midden jaren 80 stammende computer. 1tje die totaal niet beveiligd is.
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:35 schreef calvobbes het volgende:
Voor zover ik weet worden de computers, als de juiste stemlijsten zijn ingevoerd, wel verzegeld en eventueel bewaakt tot de verkiezings dag.
Dat heb ik ergens anders gehoord cq gelezen. Eens kijken of ik daar wat over kan vinden.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:36 schreef haaahaha het volgende:
Hoe weet je dat?
Ja doen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:37 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat heb ik ergens anders gehoord cq gelezen. Eens kijken of ik daar wat over kan vinden.
Nee, het gaat niet om de veiligheid van de computer, het gaat om de controleerbaarheid door een normale waarnemer, die niet hoeft te vertrouwen op iets anders dan eigen ogen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:55 schreef Autodidact het volgende:
Sigme. Dat papiertje dat je bedenkt, is het equivalent van de vraag voor je bevestiging op het schermpje. Het is gewoon hetzelfde. Die controle door de stembus om te draaien is typisch zo'n klus waar je een computer op af moeten sturen, en geen mensen, door dit met een digitale tabel te doen. Waar de beveiligingsfocus op moet staan is de structuur van de programmeerorganisatie. Loops die stemmen muteren kan een beetje programmeur zo herkennen, ken je de film Office Space? Een goede structuur met functiescheiding, controle en individuele aansprakelijkheid is waar de veiligheid beter op wordt, en niet van redundante printjes. Dat is jaren '80 IT.
Als de stemlijsten op de dag zelf worden ingevoerd in het stemlokaal.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:37 schreef haaahaha het volgende:
En 'eventueel bewaakt tot de verkiezings dag', hoezo eventueel? Wanneer wel en wanneer niet?
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:03 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Klinkt goed in theorie. De werkelijkheid is dat je met mensen te maken hebt. En niet iedere kiezer kijkt naar z'n printje.
quote:Daarnaast is een printer ook te infecteren.1 Zie onderstaand verhaal.
[..]
In een recent onderzoek hebben twee onderzoekers van de Massachussets Institute of Technology (MIT) gekeken of de kiezer de print-out wel controleert.2 Hun bevindingen: “Out of 108 elections that contained errors, […] 25 errors were recognized while using the VVAATT system as compared to only 3 while using the VVPAT system.”
VVAATT staat overigens voor 'voter-verified audio audit transcript trail'. Als de kiezer z'n keuze te horen krijgt zal hij daarop eerder aanslaan dan wanneer hij naar een printje kijkt.
1) Brennan Center for Justice at NYU school of Law, The machinery of democracy: protecting elections in an electronic world, 2006, pag. 65
2) Selker and Cohen, An active approach to voting verification, 2005, pag. 4-5
Ik begrijp je even niet. De computer wordt eventueel bewaakt. Dus in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet. Wanneer wel en wanneer niet?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:41 schreef calvobbes het volgende:
Als de stemlijsten op de dag zelf worden ingevoerd in het stemlokaal.
Dat weet ik ook niet precies meer.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:44 schreef haaahaha het volgende:
Ik begrijp je even niet. De computer wordt eventueel bewaakt. Dus in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet. Wanneer wel en wanneer niet?
en dat liet die docu mooi zienquote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:55 schreef haaahaha het volgende:
Ja mij lijkt het logisch dat computers waarmee wij onze regering kiezen niet zomaar mee te nemen zijn door burgers. Het is mooi dat we allemaal dingen logisch nemen, maar dat hoeft nog geen schets van de werkelijkheid te zijn.
En dat 1 keer in de 4 jaar 1 stemcomputer wordt getest door TNO. En dan nog niet eens op veiligheid, maar op zaken als bestendigheid tegen stroomuitval, water e.d.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
tuurlijk. Er is meer voor nodig om het tot een succes te brengen.
waar het fout kan gaan:
1 in de opslagloods, die niet bewaakt is.....(zoals in R'dam)
2 onderweg naar Nedap voor onderhoud.....
3 ....etc
Dat is idd de kern van het probleem. De afwezigheid van onafhankelijke waarnemers. Bij een papieren stemming is dat veel gemakkelijker te organiseren (of nog steeds de simpele invoering van een bonnetje, dan kunnen de stemmen handmatig nog eens geteld worden).quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om de veiligheid van de computer, het gaat om de controleerbaarheid door een normale waarnemer, die niet hoeft te vertrouwen op iets anders dan eigen ogen.
Dat die computer beter kan tellen etc, betrouwbaar geprogrammeerd kan worden, is allemaal niet het punt. Het punt is - iemand van buiten het systeem (het verkiezingsorganiserend systeem) moet met eigen ogen en vingers de boel kunnen natellen. Dat garandeert de eerlijkheid van verkiezingen (samen met anoniem stemmen & een juiste verdeling van stemkaarten).
Het idee van de onafhankelijke waarnemers. Die dus niet de programmatuur van de computer hoeven te raadplegen, doorgronden etc. Gewoon de combinatie: stemmer ziet dat zijn keuze word weggeschreven, waarnemer ziet dat alle stemmen in dezelfde ongemanipuleerde bak belanden. Dat moet in de procedure zitten, dan is daarna uitvoering van die waarneming overbodig.
Inderdaad; heb ik gezien. Ik was er behoorlijk van geschrokken.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En dat 1 keer in de 4 jaar 1 stemcomputer wordt getest door TNO. En dan nog niet eens op veiligheid, maar op zaken als bestendigheid tegen stroomuitval, water e.d.
Gecombineerd met de brakke beveiliging van zo'n loods geeft me dat nu niet direct veel vertrouwen in het hele systeem van stemcomputers.
Helemaal. Ronduit zorgwekkend dus.quote:Met stembussen heb je zelf als burger een controlemogelijkheid. Je kunt je aanmelden voor dienst in stemlokalen, en dan worden de stemmen geteld. Met computers ben je afhankelijk van experts. En wie controleert de experts?
Idd. Er was wel een en ander op te merken aan die docu (het zal allemaal neit zo gemakkelijk gaan als ze brachten), maar dat er flinke gaten in het systeem zitten, lijkt me wel duidelijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat liet die docu mooi zien
En dat de rapporten van het TNO over die controle dan ook nog eens geheim zijn. Dat vind ik eigenlijk te belachelijk voor woorden.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad; heb ik gezien. Ik was er behoorlijk van geschrokken.
[..]
Helemaal. Ronduit zorgwekkend dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |