quote:Jurgens: ontkennen holocaust niet strafbaar
Het onkennen van de holocaust moet volgens PvdA-senator Erik Jurgens niet strafbaar zijn. ,,Het valt onder de vrijheid van meningsuiting, tenzij iemand aanzet tot rassenhaat'', vindt Jurgens.
,,Ik ben er vrij zeker van dat als een nationale rechter een ontkenner veroordeelt, die later gelijk krijgt van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.'' Jurgens zei dit maandag naar aanleiding van een debat over de Turkse volkerenmoord op Armenen begin vorige eeuw. Die ontkenning is evenmin strafbaar.
Bij de Holocaust hebben de nazi's miljoenen joden omgebracht. ,,Als iemand dat ontkent, kun je zeggen: dat is een idiote mening. Maar je kunt het niet bestraffen'', redeneert Jurgens, parlementslid bij de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa in Straatsburg. Enkele Turkse kandidaten zijn vorige week van Nederlandse kandidatenlijsten geschrapt omdat ze de Armeense volkerenmoord ontkennen. Het staat partijen vrij om dat te doen, vindt Jurgens.
In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 bepaald dat Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht.
De Holocaust verwijst expliciet naar de Joden (e.a.) vernietiging in de Tweede Wereld-oorlog. Houdt de geschiendenis en de taal zuiver en gebruik Holocaust alleen om de vernietiging van de Joden aan te duiden. Dus: Armeense genocide.quote:Op maandag 2 oktober 2006 23:44 schreef Napalm het volgende:
Pvda zal wel moeten. Anders kunnen ze moeilijk de Turken wel toestaan de Armeense Holocaust te laten ontkennen.
Ik zeg het niet vaak maar : "Je hebt gelijk".quote:Op maandag 2 oktober 2006 23:47 schreef Gimmick het volgende:
De Holocaust verwijst expliciet naar de Joden (e.a.) vernietiging in de Tweede Wereld-oorlog. Houdt de geschiendenis en de taal zuiver en gebruik Holocaust alleen om de vernietiging van de Joden aan te duiden. Dus: Armeense genocide.
Je geeft nu een zeer verkeerd signaal af, weet je dat?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:49 schreef Yildiz het volgende:
Ik ontken de maanlanding, het was allemaal studiowerk, kijk maar naar de RedBull reclame!
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:52 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Je geeft nu een zeer verkeerd signaal af, weet je dat?
Holocaust is de gehele volkerenmoord uit WO2. Als je het echt zuiver wilt houden, spreek je voor de uitroeiing van de Joden over de Shoah.quote:Op maandag 2 oktober 2006 23:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De Holocaust verwijst expliciet naar de Joden (e.a.) vernietiging in de Tweede Wereld-oorlog. Houdt de geschiendenis en de taal zuiver en gebruik Holocaust alleen om de vernietiging van de Joden aan te duiden. Dus: Armeense genocide.
Ehm, niet helemaal: Holocaust is de Engelse vertaling van Shoah.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Holocaust is de gehele volkerenmoord uit WO2. Als je het echt zuiver wilt houden, spreek je voor de uitroeiing van de Joden over de Shoah.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:38 schreef Oxyligen het volgende:
[..]
Ehm, niet helemaal: Holocaust is de Engelse vertaling van Shoah.
Het CDA heeft altijd al gezegd dat de vrijheid van meningsuiting grenzen kent. De wet kent namelijk die grens ook. Ik zeg in mijn post ook dat Jurgens juridisch gelijk heeft, maar dat ik het moreel volstrekt verwerpelijk vindt de moord op zes miljoen mensen te ontkennen. Ik vind dat crimineel en het verbaast me zeer dat Jurgens het signaal afgeeft dat mensen vooral de Holocaust moeten gaan ontkennen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:45 schreef Genverbrander het volgende:
Jurgen, knap hoe je van een mug een olifant maakt. Senator Jurgens wijst er alleen op dat het Europese recht het verbiedt om het hebben van een mening strafbaar te stellen, en dat klopt natuurlijk gewoon.
Heel opvallend ook dat CDA'ers en VVD'ers hier nu over vallen, terwijl die vier jaar lang moord en brand hebben lopen schreeuwen over de vrijheid van meningsuiting. Hypocriet zootje, het is duidelijk verkiezingstijd.![]()
De term Holocaust (met een hoofdletter) wordt nu idd gebruikt in meer algemene zin maar eigenlijk onterecht:quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Sho·ah (de ~ (m.))
1 de massale moord op de Joden in WO II
ho·lo·caust (de ~ (m.))
1 massale vernietiging, volkerenmoord
dus zo opportunistisch is het ook weer niet.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 08:14 schreef milagro het volgende:
Lekker opportunistisch weer
Draaikomterij ook.
Hoewel ik zelf ook vind dat ontkennen moet mogen, graag alle idiote meningen out in the open.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |