Alleen heeft die dyslexiequote:Op maandag 2 oktober 2006 15:56 schreef boyv het volgende:
hier nog iemand met hetzelfde probleem
Postbank indenticatie blabla
Das wel vreemd, hij wordt wel degelijk gekopieerd dacht ik.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:52 schreef DennisMoore het volgende:
'k Las ergens dat banken eigenlijk helemaal geen kopiëen van legitimatiebewijzen mogen verzamelen... Gewoon eenmalig de identiteit verifiëren is voldoende.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:54 schreef tho_Omas het volgende:
Das wel vreemd, hij wordt wel degelijk gekopieerd dacht ik.
quote:Banken verzamelen onrechtmatig kopie paspoort
De banken verzamelen onrechtmatig kopieen van paspoorten van miljoenen klanten. "Als argument voert de Nederlandse Vereniging van Banken aan dat de Wet Identificatie Dienstverlening (WID) van 2003 hiertoe verplicht. Dit is onjuist," zo stelt het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht. De WID eist enkel dat bij opening van een rekening de identiteit van de klant wordt vastgesteld als die klant niet bij de bank bekend is. Postbus 51 bevestigt dit.
Banken verzamelen onrechtmatig kopie paspoortIdentificeren betekent volgens het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht controleren of de naam die de klant opgeeft overeenkomt met die in het getoonde identiteitsbewijs. "De wet vraag niet om kopieen. Als men al een afschrift van het identiteitsbewijs geeft, dan voldoet een afschrift zonder vermelding van het sofinummer. Het sofinummer mag alleen gevraagd worden bij het afnemen van financiele diensten, zoals een hypotheek, aandelen of een andere vorm van vermogensbeheer, waarvoor informatie moet worden verstrekt aan de fiscus, volgens de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR)," aldus het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht.
Het inscannen van persoonsbewijzen, wat massaal gebeurt, druist volgens het Meldpunt in tegen de privacybescherming. Het inscannen druist in tegen de wet omdat pasfoto's in beginsel alleen mogen worden gebruikt waarvoor ze zijn afgegeven. In dit geval dus alleen voor het vervaardigen van identiteitskaarten. Ingescande foto's kunnen worden gebruikt om in combinatie met camerasystemen hele andere doelen te dienen.
Het inscannen van het sofinummer is volgens het Meldpunt nu al een inbreuk op de privacy. Zo gauw dit nummer omgezet wordt in het Burgerservice Nummer "zijn hier nog veel meer gegevens dan het belastingnummer in gevangen, met name gegevens over zorgverzekeringen die weer makkelijk te verbinden zijn aan medische gegevens".
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft de Nederlandse Vereniging van Banken bij brief gevraagd de banken te informeren om hun clienten hier op te wijzen. Het CBP houdt - onder de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) - toezicht op de naleving van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen.
Die snap ik niet.quote:Wijze van vastlegging
De WID vertelt niet op welke wijze de gegevens moeten worden vastgelegd. Digitaal of feitelijk is beide mogelijk. De toezichthouder van de branche bepaalt of de vastlegging ook in overeenstemming is met aanverwante wetgeving (zoals met de privacywetgeving).
De WID verplicht banken dus niet een kopie of scan te maken van het legitimatiebewijs van hun klanten, maar op grond van de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) zijn banken verplicht om een afschrift van het identiteitsbewijs van hun klanten op te nemen in hun administratie.
Ja nogal tegenstrijdig dus. Mijn identificatie werd gewoon gekopieerd. Maarja blijkbaar mag het dus niet en moet het wel.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:05 schreef DennisMoore het volgende:
http://www.postbus51.nl/i(...)/displaydefaultintro
[..]
Die snap ik niet.
Hoe kun je ánders een afschrift van het identiteitsbewijs opnemen in de administratie dan door het te scannen of te kopiëren? Wat is 'feitelijk' vastleggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |