quote:
FC wil Kolder om z’n kwaliteiten
Vanavond scoorde Marnix Kolder, topscorer in de Jupiler League, zijn negende treffer van het seizoen. BV Veendam speelde uiteindelijk met 2-2 gelijk tegen FC Eindhoven en staat nu vierde in de Eerste Divisie. FC Groningen begeert de spits van de Oost-Groningse club.
Trainer Ron Jans reageerde vrijdag na de training van FC Groningen op de interesse. Dit mede naar aanleiding van de berichtgeving in de regionale media, die Kolder mogelijk zou hebben afgeleid van het duel met FC Eindhoven van vanavond: “We vinden dat hij over langere periode heeft aangetoond, nog niet stil te staan in zijn ontwikkeling. We hadden anderhalf jaar geleden nog geen interesse, maar aan het einde van vorig seizoen en ook in dit seizoen is hij enorm vooruitgegaan. Hij is fysiek sterk, linksbenig en inmiddels gewend in een twee-spitsensysteem te spelen en is een ‘target-man’. Niet met de rug naar de goal, maar ook één die kan scoren.
Bovendien denken we dat hij als mens goed past binnen de groep. We hebben in de selectie genoeg voorbeelden van jongens die uit de Eerste Divisie kwamen en zich hebben aangepast aan het niveau van de Eredivisie, zoals Antoine van der Linden, Koen van de Laak, Gibril Sankoh en in het recente verleden Danny Buijs en Gijs Luirink. Er zijn natuurlijk ook voorbeelden van spelers die het niet hebben gered, zoals Jack Tuyp en Kiran Bechan. Maar we hebben alle vertrouwen het kunnen van Marnix Kolder. Het voordeel van een overgang in de winterstop is dat hij hier alvast kan wennen. Aan het hogere niveau op de trainingen, waar alles sneller en verfijnder gaat.
Om hem alvast te laten wennen, willen we hem graag in de winterstop al naar FC Groningen halen. De transferperiode is er nu eenmaal in januari. Hij zal zich moeten bewijzen en de concurrentie aangaan met de drie andere spitsen Nevland, Salmon en Suárez. Maar hij zal zeker ook in de tweede seizoenshelft al van waarde zijn. Bijvoorbeeld als pinchhitter. Het klopt dat spelers die niet in het eerste spelen, op maandag meespelen met Jong FC Groningen. Maar hij wordt niet gehaald als ‘vierde’ spits. Maar als één van de vier spitsen.”
“En voor het volgende seizoen is hij voorlopig één van de drie spitsen, omdat Glen Salmon heeft aangegeven niet over contractverlenging te willen praten,” vulde Technisch Manager Henk Veldmate aan.
Bron: FC Groningen
quote:
Luis Suárez: ’Voetballen is voor mij de kans om iets van het leven te maken’
Met Luis Suárez in de spits zet FC Groningen zich vanavond in de Amsterdam Arena schrap voor de competitiewedstrijd tegen Ajax. Op jacht naar een doelpunt zal de Uruguayaan regelmatig het pad kruisen met Jaap Stam. ”Ajax en Jaap Stam zijn ook in Uruguay grote namen en ik weet natuurlijk ook dat Jaap Stam bij AC Milan heeft gespeeld. Maar ik maak me er niet druk om wie mijn tegenstander is. Ik probeer elke wedstrijd zo goed mogelijk mijn best te doen.”
Luis Suárez heeft zich gevestigd in de Groninger wijk Helpman. Hij woont daar samen met zijn vriendin Sofia, net als hij van Uruguayaanse origine, maar uitgewaaid naar Barcelona, waar zij de afgelopen drie jaar heeft gewoond. Het afgelopen, competitieloze weekeinde hebben de 19-jarige aanvaller van FC Groningen en zijn meisje gebruikt voor een flitstrip naar de Catalaanse hoofdstad.
In Luis Suárez’ ‘casa’ aan de Thorbeckelaan zijn sinds zondag zijn moeder Sandra en zijn broertjes Maximiliano en Farcunda op bezoek. “Het is voor het eerst dat mijn moeder in Europa is. Ze vindt de huizen hier heel mooi en alles hier ook zo schoon en netjes en het is haar ook opgevallen dat het hier allemaal zo strak is georganiseerd.” Zelf vindt hij dat ook. “Het is in Nederland heel anders dan in Uruguay.
Om acht, negen uur ’s avonds is alles hier dicht. Dan zit iedereen thuis en zie je niemand meer op straat. In Uruguay begint het dan pas. Iedereen leeft daar buiten. Daar moet ik aan wennen. Net als aan het tijdstip waarop hier ’s avonds wordt gegeten. Om zes uur gaat iedereen aan tafel. Inmiddels ben ik al zo ver dat ik ’s avonds om zeven uur ga eten. In Uruguay deed ik dat meestal pas om tien, elf uur.”
Het eten in Nederland zegt hij ‘niet zo raar’ te vinden. Lekker vindt Suárez met name de gehaktballen die Menco Huizinga, de beheerder van het spelershome met zekere regelmaat na de ochtendtrainingen serveert. ”En de soep van Menco is ook lekker. Menco is een topkok.” Hij lacht. ”En boerenkool heb je nog niet eens gehad”, lacht Hugo, de Braziliaanse oud-voetballer van FC Groningen die als tolk fungeert, met hem mee. ”En straks krijg je ook nog stamppot en zuurkool en snert.” Luis Suárez kijkt hem niet begrijpend aan. Hij heeft geen flauw idee waarover de Braziliaan het heeft.
Luis Suárez werd geboren op 24 januari 1987 in Salto, de 100.000 inwoners tellende hoofdstad van het gelijknamige district, vijfhonderd kilometer ten noordwesten van Montevideo. “Salto is vooral bekend om zijn thermische bronnen”, zegt hij. Hij heeft vier broers en twee zussen. ”Ik ben precies de middelste.” Zijn vader, die nog niet in Groningen is geweest, is huismeester van beroep, zijn moeder is huisvrouw. Vader en moeder Suárez leven gescheiden van elkaar. Luis vertelt het met beiden evengoed te kunnen vinden.
Zijn eerste club was Deportivo Artigas. Hij speelde er in een jeugdteam en woonde toen nog in Salto. ”Een mooie tijd was dat.” Armoede kende hij toen nog niet. Dat veranderde toen het gezin-Suárez na de breuk tussen zijn ouders uiteen viel. Hij was toen zeven, acht jaar; hij kan het zich niet meer precies herinneren. De kleine Luis werd na de scheiding in Salto op de bus gezet en stapte 500 kilometer verderop weer uit in Montevideo, waar zijn oma, de moeder van zijn moeder, de zorg van zijn opvoeding op haar nam.
Het was een moeilijke tijd, laat Luis weten. Hij miste niet alleen zijn vader en moeder, geld was er ook niet. Voetbalschoenen kon hij daarom niet kopen en zijn contributie bij Urreta FC, de club waarbij hij zich had aangemeld, niet betalen. ”Dan moet je maar van het voetballen af, zei mijn moeder, zo kan het niet meer.” Zo ver kwam het niet. Omdat hij ook toen al heel aardig tegen een bal aan kon trappen, besloot de club hem vrij te stellen van het betalen van contributie en hij kreeg ook voetbalschoenen.
Een studiebol was hij niet. ”Als ik thuis kwam van school trok ik direct mijn schoolkleren uit en ging voetballen.” Toen hij zestien was trok hij de deur van het leslokaal voor het laatst achter zich dicht, tot een diploma heeft zijn verblijf in de schoolbanken niet geleid. Hij voetbalde inmiddels al bij Nacional Montevideo, waarnaar hij op zijn veertiende was verkast. ”In het begin was ik helemaal niet zo fanatiek. Ze speelden in die periode bij de club zelfs met de gedachte mij weg te sturen.”
Een seizoen later kreeg Luis Suárez ineens de geest. ”Ik kreeg een nieuwe trainer en die had veel vertrouwen in mij. En ik kreeg ook steeds meer het gevoel van ja, ik wil toch wel heel graag voetballer worden. Ik begon in te zien dat voetballen de kans voor mij was om iets van het leven te maken en besloot te proberen die kans te grijpen. Het was voor mij ook de kans mijn familie financieel te ondersteunen. Elke maand maak ik, binnen mijn mogelijkheden, wat geld over en dat doe ik graag.”
Op 2 maart 2005 debuteerde Luis Suárez in de hoofdmacht van Nacional Montevideo. Hij deed dat in een wedstrijd om de Copa Libertadores, de Zuid-Amerikaanse equivalent van de Champions League, tegen Atletico Junior uit Colombia. ”Daarna brak voor mij een periode aan van spelen, niet spelen in het eerste elftal. Vanaf september/oktober 2005 heb ik ’vol’ in de basis gespeeld.”
Afgelopen seizoen werd hij met Nacional kampioen van Uruguay en met twaalf doelpunten in negenentwintig duels had Suárez een voornaam aandeel in de 41ste landstitel. ”Nacional is een topclub. De druk om te presteren is in Uruguay vele malen groter dan bij FC Groningen. Als je in Uruguay minder goed hebt gespeeld, schelden de supporters je ook uit. Hier wordt dat veel beter geaccepteerd.”
Maar hoe groot Nacional Montevideo ook is, de organisatie bij FC Groningen steekt volgens Suárez veel beter in elkaar dan bij zijn vorige club. ”En ook de kwaliteit van het stadion is veel beter. Waar ik aan heb moeten wennen zijn de trainingen. In Uruguay trainden we vaak heel relaxed. Hier heeft iedere training het karakter van een wedstrijd. FC Groningen is een club met meer ambitie dan ik dacht. Mijn eigen ambitie? Ik heb van Zuid-Amerika naar Europa een grote stap gemaakt. Nu wil ik proberen stapje voor stapje hogerop te komen. Maar voorlopig ben ik helemaal gefocust op FC Groningen.”
’Hartstikke leuk om met Luis te werken’
Ron Jans verklaart ’hartstikke blij’ te zijn met de komst van Luis Suárez naar FC Groningen. ”Hij is een verrijking voor onze selectie. Maar of hij een echt waardevolle speler voor ons gaat worden en niet incidenteel, moet nog blijken. Hij heeft het wel in zich. Hij heeft wel iets van een straatvoetballer en vooral dicht bij de goal is hij levensgevaarlijk.”
De trainer van FC Groningen vindt Suárez ook een verrijking voor hemzelf. Hij doelt daarmee op onder meer het verschil in cultuur tussen het voetballen in Nederland en Uruguay. ”Ik weet niet altijd of ik hem wel begrijp en hij weet niet altijd of ik hem wel begrijp. Dat heeft tijd nodig, maar ik vind het hartstikke leuk om met hem te werken. Hij moet zijn eigen ik, zijn eigen identiteit ook houden en als hij in de communicatie, de tactiek en de trainingsbeleving vooruit gaat, zie ik een mooie toekomst voor hem.” (bron: DvhN)
aardige column btw Bliksem.
[ Bericht 29% gewijzigd door venomsnake op 14-10-2006 11:06:18 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill