abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42268553
Wat is de reden daarachter?

Het is niet alsof je een jerrycan vol kan tanken met LPG om er vervolgens gekke dingen mee te gaan doen. Dat kan wel met de andere brandstoffen.

Ik wil gewoon 's nachts als alles dicht zit ook LPG kunnen tanken

Wat is de reden hier achter?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_42268580
Sorry voor die extra 'e' of voor de weggelaten 's'
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  Moderator zaterdag 30 september 2006 @ 23:03:55 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_42268680
Volgens mij is dat omdat het gevaarlijk is en ook wettelijk niet is toegestaan (waarom heb ik niet zo snel kunnen vinden).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zaterdag 30 september 2006 @ 23:05:35 #4
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42268715
Dat is wettelijk verboden. Schijnbaar is LPG inderdaad een stuk gevaarlijker dan andere brandstoffen. Volgens mij is het ook zo dat tankstations in woonwijken het helemaal niet mogen verkopen.

Waarschijnlijk door al die ontplofte tankstations de afgelopen jaren.

Maar leuk is inderdaad anders.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_42268824
Omdat als het misgaat je zoiets krijgt:
in a crowd you lose humanity
pi_42268986
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:05 schreef Dwersdriever het volgende:
Dat is wettelijk verboden. Schijnbaar is LPG inderdaad een stuk gevaarlijker dan andere brandstoffen. Volgens mij is het ook zo dat tankstations in woonwijken het helemaal niet mogen verkopen.

Maar leuk is inderdaad anders.
Je hebt ook pin tankstations buiten de bebouwde kom.

Verder zou ik het eerlijk gezegd niet weten.

Denk dat het gewoon te duur is om om te bouwen.
pi_42269210
quote:
In de eerste plaats een uitspraak van 13 mei 2003 (Hilversum 200302451/2) waarin de Raad van State aangeeft dat voorschrift 3.1 van het Besluit LPG tankstations bepaalt dat er een met toezicht belaste van persoon met een leeftijd van tenminste 18 jaar in de inrichting aanwezig moet zijn. Hiermee is dus duidelijk aangegeven dat toezicht van buiten de inrichting met bewakingscameras in een centrale meldkamer bij aflevering van LPG niet is toegestaan.

In dit verband is ook een passage in de circulaire schadevergoeding Wet milieubeheer in verband met de sanering van LPG-tankstations van het Ministerie van VROM (EV 2003036534) van belang .

Hierin wordt benadrukt dat LPG verkoop bij een onbemand LPG tankstation op grond van het Besluit LPG tankstations niet is toegestaan en dat daar dan ook handhavend tegen moet worden opgetreden. In dat soort gevallen is ook geen schadevergoeding aan de orde.
bron
  zaterdag 30 september 2006 @ 23:26:51 #8
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_42269217
Het is inderdaad vanwege veiligheid. Er moet iemand zijn die op de noodstop kan duwen als er wat misgaat. En als er iets misgaat met de persoon die naast de pomp staat, kan die niet meer op de noodstop duwen en moet een omstander dat doen die er natuurlijk niet altijd is bij onbemande tankstations. Bij tankstations waar je buiten openingstijden wel kunt tanken met pinpas of tankpas kun je buiten openingstijden ook geen LPG tanken, alleen benzine en diesel.

LPG is vluchtig, benzine en diesel blijven wel op de grond liggen of in de tank. Het brandgevaar is veel groter. Dat is gelijk ook de reden waarom LPG niet (zomaar) in de bebouwde kom mag. De tank moet een bepaalde afstand van de bebouwing (m.u.v. het tankstation zelf) staan en dat is in de bebouwde kom vaak niet haalbaar.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_42269300
Verder, dat je geen lpg in de bebouwde kom mag tanken is larie. Hier in Hardenberg zit 1 pomp 500 meter van het centrum 1 tussen 2 woonwijken en 3 op de industrietereinen.

Al deze 5 pompen zitten binnen de stadsgrenzen.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_42269346
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:30 schreef MRPhone het volgende:
Verder, dat je geen lpg in de bebouwde kom mag tanken is larie. Hier in Hardenberg zit 1 pomp 500 meter van het centrum 1 tussen 2 woonwijken en 3 op de industrietereinen.

Al deze 5 pompen zitten binnen de stadsgrenzen.
Correct. Het mag (nog), maar er moet wel een bepaalde afstand tussen de LPG-tank en woonbebouwing zijn.
(Uit mijn hoofd 80 meter afstand van de tank en 50 meter van het vulpunt, of andersom).
pi_42271723
dan kunnen er per direct 2 dicht als dat waar zou zijn, maar dat lijkt me sterk.

1 woning zit 4 meter van de pomp en 15 meter van de ondergrondse tank.

andere pomp zit op een industrieterein. De beheerder woont er nog geen 20 meter vandaan.

Aangezien deze beide pompen al jaren bestaan zal dit wel mogen, anders zouden ze toch ook geen vergunning verstrekt krijgen.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_42271818
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:26 schreef babsjuh het volgende:
Het is inderdaad vanwege veiligheid. Er moet iemand zijn die op de noodstop kan duwen als er wat misgaat. En als er iets misgaat met de persoon die naast de pomp staat, kan die niet meer op de noodstop duwen en moet een omstander dat doen die er natuurlijk niet altijd is bij onbemande tankstations. Bij tankstations waar je buiten openingstijden wel kunt tanken met pinpas of tankpas kun je buiten openingstijden ook geen LPG tanken, alleen benzine en diesel.

LPG is vluchtig, benzine en diesel blijven wel op de grond liggen of in de tank. Het brandgevaar is veel groter. Dat is gelijk ook de reden waarom LPG niet (zomaar) in de bebouwde kom mag. De tank moet een bepaalde afstand van de bebouwing (m.u.v. het tankstation zelf) staan en dat is in de bebouwde kom vaak niet haalbaar.
LPG is zwaarder dan lucht.
pi_42285486
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 01:12 schreef MRPhone het volgende:
dan kunnen er per direct 2 dicht als dat waar zou zijn, maar dat lijkt me sterk.

1 woning zit 4 meter van de pomp en 15 meter van de ondergrondse tank.

andere pomp zit op een industrieterein. De beheerder woont er nog geen 20 meter vandaan.

Aangezien deze beide pompen al jaren bestaan zal dit wel mogen, anders zouden ze toch ook geen vergunning verstrekt krijgen.
Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen nieuwe en bestaande situaties. Voor bestaande situaties die niet aan de normen voldoen geldt een saneringstraject.

Overigens: als de beheerder 20 m van de pomp woont, kan 'ie nog wel wat verder van de LPG tank en het vulpunt wonen (het vulpunt is niet de LPG-pomp bij het benzinestation, maar het vulpunt waar de LPG-tankwagens de LPG-tank van het benzinestation vullen).

Ik ken een situatie waar de tank en het vulpunt meer dan 100 meter van het benzinestation liggen (vulpunt en tank lagen vroeger bij het benzinestation, maar zijn verplaatst vanwege nieuwbouw).
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:50:57 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_42290949
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:05 schreef Dwersdriever het volgende:
Nou, dat gebeurt nogal eens he?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_42296496
Ik heb wel is ( in NL ) LPG getankt bij een Nachtautomaat, gewoon met de pinpas zoals je ook benzine/diesel kan tanken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')