een relatief zakelijk recht moet nog worden uitgevonden.quote:Op dinsdag 21 november 2006 14:56 schreef Lauder-Frost het volgende:
Hoi, even een vraagje van een eerstejaars.
Hoe weet je nu of een recht absoluut zakelijk of relatief zakelijk is?
Het verschil weet ik wel, absoluut (zoals eigendom) geldt tegenover iedereen en relatief geldt alleen tegenover de contractspartijen. Maar hoe kun je nou weten of bijv. hypotheek alleen geldt voor de contractspartijen of tegenover iedereen?
quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:59 schreef Lauder-Frost het volgende:
Dus zakelijke rechten zijn per definitie absoluut?
Uit: Pitlo deel 3: Goederenrecht.quote:De kern van het absolute recht op een goed is dat iedereen het moet respecteren: de gerechtigde kan ook met speciale acties tegen iedere schending optreden. Een relatief recht, bijvoorbeeld een vordering, geldt slechts tegen een of enkele personen en alleen de wederpartij(en) van de gerechtigden kan dit schenden.
Zoals ik al zei weet ik wat het onderscheid is, ik wilde alleen weten hoe je er achter kunt komen wanneer iets absoluut is of niet. Kennelijk is het dus domweg rijtjes leren. Verder geeft het stukje geen antwoord op mijn vraag, dus: zakelijke rechten zijn per definitie absoluut?quote:Op dinsdag 21 november 2006 17:19 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
[..]
Uit: Pitlo deel 3: Goederenrecht.
Een pand- of hypotheekrecht geld jegens iedereen. Als jij bijvoorbeeld een pandrecht hebt op een vrachtwagen van mij, blijft dat pandrecht ook gelden als ik de vrachtwagen aan een derde verkoop.
Niet zozeer domweg rijtjes leveren, maar kijken naar de aard van het recht. Een zakelijk recht rust op de zaak en geldt dus jegens iedereen die een claim meent te hebben op die zaak (welke claim dan ook). Het zaaksgevolg is daar ook een uitvloeisel van. Ook na eigendomsoverdracht blijft het zakelijk recht op de zaak rusten.quote:Op dinsdag 21 november 2006 17:46 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
Zoals ik al zei weet ik wat het onderscheid is, ik wilde alleen weten hoe je er achter kunt komen wanneer iets absoluut is of niet. Kennelijk is het dus domweg rijtjes leren. Verder geeft het stukje geen antwoord op mijn vraag, dus: zakelijke rechten zijn per definitie absoluut?
Huh? Morele zaken in juridische categorieėn plaatsen, dat lijkt me niet echt nuttig.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:54 schreef Lauder-Frost het volgende:
het verwarrende voor mij was/is dat je een hypotheek (moreel)gezien ook als overeenkomst kan zien en dan zou het dus in de 2e categorie vallen. Lijkt dus slechts een arbitrair onderscheid.
Nee, zeker niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:54 schreef Lauder-Frost het volgende:
het verwarrende voor mij was/is dat je een hypotheek (moreel)gezien ook als overeenkomst kan zien en dan zou het dus in de 2e categorie vallen. Lijkt dus slechts een arbitrair onderscheid.
Helder.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, zeker niet.
Je moet twee zaken scheiden:
Een hypotheek vindt zijn grondslag in een overeenkomst. Een hypotheek is immers niet alleen een zakelijk recht maar ook een zekerheidsrecht en zekerheidsrechten strekken per definitie tot de (terug)betaling van een vordering. Er ligt dus een geldleningsovereenkomst aan ten grondslag.
De hypotheek zelf rust echter op de onroerende zaak.
Het vindt zijn oorsprong in een overeenkomst, maar is naar haar aard een zakelijk recht. Dat onderscheid is ZEKER niet arbitrair. Het is juist bijzonder fundamenteel.
Hihi, en, was mijn inzet stimulerend voor het invullen van de enquetes?quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:24 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Ik heb jou gisteren trouwens in levende lijven aanschouwd Sessy
Dat was gisteren bij het uitdelen van die enquetes van "beste Docent"-verkiezing tijdens hoorcollege Verbintenissenrecht A. Ik dacht al dat je op de een of andere manier bekend voorkwam, maar dat was dus omdat ik blijkbaar eens een keer in jouw fotoboek had gekeken.![]()
Ik was blij dat ik rechts zat. De pepernoten, auwwie lijkt me dat.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:49 schreef bladibladibla het volgende:
De vakgroep Insolventierecht heeft zich gisteren tijdens het college echt overtroffen:
Van Doornmalen als Sinterklaas (die nog bijna zijn nek brak, zijn tabbert verloor en Playboy's uitdeelde na de pauze)
Niet weggekocht hoor.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:37 schreef Sessy het volgende:
Het schijnt dat de docente die vorig jaar had gewonnen is weggekocht door uni R'Dam.![]()
Helemaal bovenin je scherm staat rechts een envelopje:quote:Op woensdag 22 november 2006 12:43 schreef Sessy het volgende:
Pool. hoe stuur ik nou een private message?! Of bedoelde je het fotoboek.
.
Insolventierecht vind ik eigenlijk echt niet moeilijk, zeker niet nu ik de logica doorheb. Wel fijn dat het open boek tentamen is: al die curatoren uit de arresten titels kan ik echt noet onthouden...quote:Op woensdag 22 november 2006 12:38 schreef Sessy het volgende:
Gister in 't werkcollege was ik blijkbaar de enige die de casus had voorbereid. Nog eentje zei dat ze 't had voorbereid maar had van die vragen waarvan je denkt van, ohja heb je 't voorbereid ja?![]()
Hmpf. Ik durf dan echt geen bal meer te zeggen omdat ik dan alle vragen loop te beantwoorden en dat komt ook zo over zeg.Te meer omdat ik het fout doe in die zin dat ik een hele hoop stappen oversla omdat ik dat te logisch vind. Moet ik op tentamen geloof ik vooral niet doen...
![]()
verrek!quote:Op woensdag 22 november 2006 12:45 schreef Pool het volgende:
Daarmee kom je op messages.fok.nl en kun je PM's sturen.
Ja natuurlijk. Was echt heel erg leuk.quote:Op donderdag 23 november 2006 16:41 schreef Guiduuuuw het volgende:
Vandaag is Topadvocaat Gezocht! Op de UVT --> Dante Buildin, geweest. Heeft iemand dit gezien?
Ehh...neequote:Op donderdag 23 november 2006 18:37 schreef TerroRobbie het volgende:
HBO rechten lekker toch veel leukerder![]()
Op de arbeidsmarkt lijkt me Uni rechten dan weer geiniger.quote:Op donderdag 23 november 2006 18:37 schreef TerroRobbie het volgende:
HBO rechten lekker toch veel leukerder![]()
das ook een mooi vak!quote:Op donderdag 23 november 2006 23:08 schreef TerroRobbie het volgende:
Ach valt reuze mee, als ik klaar ben met de opleiding kan ik ook zo aan de slag op een advocatenkantoor. Wettenbundels kaften.
Over wetbundels kaften gesproken: ik zag gisteren in de mensa een eerstejaars zitten die haar wetbundels had gekaftquote:Op donderdag 23 november 2006 23:08 schreef TerroRobbie het volgende:
Wettenbundels kaften.
Wel gedrevenquote:Op woensdag 29 november 2006 15:09 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Over wetbundels kaften gesproken: ik zag gisteren in de mensa een eerstejaars zitten die haar wetbundels had gekaft![]()
kaften van boeken is sowieso een beetje erg "middelbare school". Maar je wetbundels...... die flikker je toch weg na een jaarquote:Op woensdag 29 november 2006 15:09 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Over wetbundels kaften gesproken: ik zag gisteren in de mensa een eerstejaars zitten die haar wetbundels had gekaft![]()
uh...nee.quote:Op woensdag 29 november 2006 16:13 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
kaften van boeken is sowieso een beetje erg "middelbare school". Maar je wetbundels...... die flikker je toch weg na een jaar![]()
Je hebt raspaarden en je hebt werkpaardenquote:Op woensdag 29 november 2006 16:20 schreef TerroRobbie het volgende:
Waarom hebben jullie van dat soort leuke dingen, en wij nietKut HBO.
nou, ik bedoel eigenlijk dat ik niet ieder jaar een nieuwe wettenbundel koop. Hooguit een apart boekje van de Awb of BW ofzo. Dat is ook niet zo zwaar.quote:Op woensdag 29 november 2006 16:44 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Mijn record staat op 24 Meter.
Knoops is zelf een dubieuze zaak..quote:Op woensdag 29 november 2006 15:11 schreef Pool het volgende:
Zijn er gisteren nog andere Tilburgs naar het symposium Dubieuze Zaken geweest? Korvinus, Spong, Hiddema, Knoops en Peter R. de Vries waren erbij, ik vond het echt een goed symposium.![]()
Doe ik ook altijd. Ik ontleen mijn diepe inzichten altijd aan de HR.quote:Op maandag 27 november 2006 10:52 schreef Sessy het volgende:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article54237721.ece?cid=rss
Knoops zou plagiaat hebben gepleegd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |