abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42236433
Hallo

Kan je het kozijn van een deur zonder problemen weghalen?

Onze tuindeuren komen namelijk niet meer uit in de tuin maar in de aanbouw. Nu willen we deze deuren weghalen en voor de bestaande muur schuifdeuren plaatsen.

Mijn vraag is dus of ik zomaar het kozijn weg kan halen zonder dat het huis instort
  vrijdag 29 september 2006 @ 17:16:15 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42236620
Maar die schuifdeuren hebben dan toch ook een kozijn nodig? Of snap ik je niet?
pi_42236771
voor de muur waar nu het kozijn in zit komt een boekenkast, en de schuifdeuren schuiven dan achter de boekenkast en vóór de muur.

Ik zal binnenkort wel ff een tekening plaatsen.
pi_42236910
een kozijn is nooit een dragend onderdeel van een huis, dus dat kan je met gemak wegbreken.
pi_42237159
quote:
een kozijn is nooit een dragend onderdeel van een huis, dus dat kan je met gemak wegbreken.
kijk dat wilde ik ff weten thx
pi_42237164
Van mij mag je.
Gelukkig zonder haar
pi_42237203
maar waar ga je dan staan als er een aardbeving uitbreekt?
pi_42237954
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 17:30 schreef _VoiD_ het volgende:
idd je kan elk kozijn zo weghalen , in de bouw worden ze meestal ook achteraf geplaatst
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
  Moderator vrijdag 29 september 2006 @ 21:50:20 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42243628
Zoals al eerder aangegeven een kozijn is geen dragend deel.
In de bouw worden ze ook meestal achteraf pas geplaatst ivm met beschadigingen
  vrijdag 29 september 2006 @ 21:51:38 #10
3185 Adelante
To let it go now
pi_42243658
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 17:42 schreef JoPiDo het volgende:
maar waar ga je dan staan als er een aardbeving uitbreekt?
tussen de schuifdeuren natuurlijk!
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_42243708
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 17:30 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik denk ook niet dat je een deur nog open zou krijgen als dat wel zo was.
pi_42243920
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 18:12 schreef Norro-tje het volgende:

[..]

idd je kan elk kozijn zo weghalen , in de bouw worden ze meestal ook achteraf geplaatst
heb ik het dan altijd verkeerd gedaan ?
pi_42244875
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 21:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Zoals al eerder aangegeven een kozijn is geen dragend deel.
In de bouw worden ze ook meestal achteraf pas geplaatst ivm met beschadigingen
Kozijnankers zijn toch ankers die in het kozijn gedraaid worden, om daarna ingemetseld te worden in de muur waar het kozijn omheen dient te komen? Toch! Daarom heten ze ook kozijn ankers.
Kozijn wat later geplaatst word zet men vast met PUR schuim.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat een kazijn nooit een muur draagt. Al is dat natuurlijk wel op het moment dat je op het kozijn een rollaag(bewapend) aanbrengt.
Dus antwoord op de vraag kun je kozijn weghalen zonder... Ja

Vraag: waarom moet dat kozijn eigenlijk weg??? Daarkun je toch een mooie betimmering omheen maken.
  Moderator vrijdag 29 september 2006 @ 23:29:53 #14
92034 crew  Vonkenboer
pi_42246329
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:34 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Kozijnankers zijn toch ankers die in het kozijn gedraaid worden, om daarna ingemetseld te worden in de muur waar het kozijn omheen dient te komen? Toch! Daarom heten ze ook kozijn ankers.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat een kazijn nooit een muur draagt. Al is dat natuurlijk wel op het moment dat je op het kozijn een rollaag(bewapend) aanbrengt.

Vraag: waarom moet dat kozijn eigenlijk weg??? Daarkun je toch een mooie betimmering omheen maken.
Binnen in het gebouw worden ze meestal achteraf geplaatst
pi_42255542
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 23:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Binnen in het gebouw worden ze meestal achteraf geplaatst
maar het gaat over een tuindeuren kozijn
pi_42255733
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:34 schreef Solingjan het volgende:

[..]

er is een verschil tussen een stelkozijn en het daadwerkelijke kozijn. Vaak wordt er met ankers een stelkozijn vastgezet. Hierna komt later het daadwerkelijke kozijn.

Een kozijn dat achteraf geplaatst wordt en met PUR schuim wordt vastgezet is geen goede methode en ik zou dan ook nooit akkoord gaan met dergelijke bouwmethoden. Ook een kozijn dat achteraf geplaatst wordt kan gewoon met ankers/schroeven vastgezet worden. Maar daar heb je wel vaak al iets voor nodig in de vorm van hout ed (steen kan trouwens ook gewoon).

Bij aluminium kozijnen is het gangbaar om eerst een frame te maken van hout waarna het aluminium kozijn hiertegenaan geplaatst wordt en vastgeschroefd.
  Moderator zaterdag 30 september 2006 @ 11:41:53 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_42256043
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 10:59 schreef sybsyb het volgende:

[..]

maar het gaat over een tuindeuren kozijn
Een kozijn is hoe dan ook geen dragend deel
  zaterdag 30 september 2006 @ 12:46:35 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42256723
Ik zou toch wel iets aan brengen (Stalen balk ofzo) om die muur te ondersteunen die nu op het kozijn rust.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42258058
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 11:17 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

er is een verschil tussen een stelkozijn en het daadwerkelijke kozijn. Vaak wordt er met ankers een stelkozijn vastgezet. Hierna komt later het daadwerkelijke kozijn.

Een kozijn dat achteraf geplaatst wordt en met PUR schuim wordt vastgezet is geen goede methode en ik zou dan ook nooit akkoord gaan met dergelijke bouwmethoden.

[]Kun je me vertellen waarom dit geen goed methode is?

Ook een kozijn dat achteraf geplaatst wordt kan gewoon met ankers/schroeven vastgezet worden. Maar daar heb je wel vaak al iets voor nodig in de vorm van hout ed (steen kan trouwens ook gewoon).

Bij aluminium kozijnen is het gangbaar om eerst een frame te maken van hout waarna het aluminium kozijn hiertegenaan geplaatst wordt en vastgeschroefd. Lijkt me een dure methode en omslachtig.
pi_42262927
pur is geen bevestigingsmiddel maar een vulmiddel.

Je gaat toch ook geen stenen metselen met pur schuim?
pi_42263062
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 12:46 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou toch wel iets aan brengen (Stalen balk ofzo) om die muur te ondersteunen die nu op het kozijn rust.
Ik denk dat een (eventueel afgezaagde) bezemsteel voldoende ondersteuning geeft.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_42263171
Let op, in NL is een kozijn NOOIT dragend mits aangebracht door een deskundig iemand. In het buitenland (Belgie) kan een kozijn dragend zijn uitgevoerd
pi_42275049
Er wordt wel een latei boven het kozijn geplaatst om het gat op te vangen.
Of mufor (van die stalen pennen die boven het kozijn worden ingemetseld).

Het kozijn is niet dragend omdat er zoiets boven zit en kan dus gewoon worden weggehaald. Ik weet niet hoe het vroeger gebeurde, maar wij hebben boven onze kozijnen een latei geplaatst.
pi_42275915
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 08:53 schreef arithaterhorst het volgende:
Er wordt wel een latei boven het kozijn geplaatst om het gat op te vangen.
om het gat op te vangen
  zondag 1 oktober 2006 @ 13:41:39 #25
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_42278724
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 10:40 schreef sybsyb het volgende:

[..]

om het gat op te vangen
Anders valt het gat natuurlijk he
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_42278879
Ik kwam tot de ontdekking dat de kozijnen van mijn huis wel dragend zijn, het is een huis uit begin 60er jaren.
Waarschijnlijk een maniertje geweest om sneller te kunnen bouwen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_42280952
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 13:41 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Anders valt het gat natuurlijk he
Een gat valt natuurlijk niet... het lost op
pi_42304675
Ik zou wel even opppassen met het weghalen, als je een oud huis hebt, en er geen latei boven zit maar een rollaag (stenen die rechtop staan) kunnen die wel een beetje rusten op het kozijn, en als je dan gaat rukken en sjorren om het kozijn eruit te slopen, kan het zijn dat de stenen loskomen.
pi_42343844
Huis is uit 1985 dus das niet echt oud te noemen. En het staat in Nederland dus de kans op Belgishe kozijnen is klein

Het kozijn aftimmeren zou ook mogelijk zijn maar dan word het gat kleiner. Dus ik ga het kozijn weghalen en de spaumuur dicht metselen en afsmeren. Dan zie je er als het goed is ook niets meer van.

Heeft er nog iemand tips om te voorkomen dat mijn gat gaat vallen of anderzins van plaats veranderd want is het is kanp lastig als je elke dag het gat van de deur moet gaan zoeken
pi_42345142
Kun je een foto plaatsen?
Hoeveel ruimte/steen is er boven het kozijn?
pi_42346232

Zoals beloofd een tekening.

Boven: de huidige situatie met tuindeuren.

Onder met rood aangegeven wat er gemaakt gaat worden: schuifdeuren en versmalling van gat voor de deuren.
pi_42346307
@ Solingjan. Waarom wil je dat weten?

Boven de deuren zitten bovenlichtjes en daarboven stucwerk. Aan de ene kant zo'n 20cm tot het plafond en aan de kant van dea aanbouw is het plafond gelijk met de bovenkant van het kozijn.
pi_42347476
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:22 schreef Gurb het volgende:
Ik zou wel even opppassen met het weghalen, als je een oud huis hebt, en er geen latei boven zit maar een rollaag (stenen die rechtop staan) kunnen die wel een beetje rusten op het kozijn, en als je dan gaat rukken en sjorren om het kozijn eruit te slopen, kan het zijn dat de stenen loskomen.
Nou om deze rede. Zoals Gurb schreef.
Helaas Geen foto te zien.
Normaalgesproken moet er op een latei minstens drie lagen gemetseld zijn. Dit is om de druk te verdelen over de lengte van de latei.
Wat je zou kunnen doen is aan een kant de staander doorzagen op twee plaatsen zodat je er een stuk uithaalt van ongeveer 40 cm. Je zou dan kunnen zien hoe het kozijn geplaatst is.
a. Nadat er een (ja daar komt ie weer) gat is gemetseld, waar naderhand het kozijn is in gezet.
a . dit kan zijn doormiddel van slagschroeven/pennen (dat zou je dus nu ook al kunnen zien.
b. Kozijn is in het gat pas gesteld en met purschuim vast gezet.
In dit geval is er dus eerst een gat gemaaklt en kun je het kozijn zondermeer weghalen.
b.Het kozijn is eerst pasgesteld en daarna is de muur eromheen gemetseld en het kozijn vast gezet met kozijnankers.
Aangezien dat je toch moet bij pleisteren/stucken zou je boven het kozijn aan een kant het stuckwerk weg kunnen bikken/hakken en kijken wat er achter het stuckwerk zit.
Zit daar een latei
Dan kun je zondermeer het kozijn weg halen.
Indien geen latei maar een rollaag:
Aangezien je buiten zou als je schrijft geen ruimte hebt is het lastig om alsvorens je het kozijn er uit haalt de muur te ondersteunen middels het volgende.
Maak 2 gaten twee stenen boven het kozijn. Zo groot dat er een balk door kan. Steek de balk er door en ondersteun deze aan beide zijden met een stempel. Dus je hebt vier stempels nodig.
Je kunt het kozijn er dan uit halen.
Nu moet je wel, voor alle zekerheid nog een latei onder die "dragende" muur leggen en weer opmetselen.
Ik kan mij in iedergeval niet voorstellen dat er nu geen latei boven zit.
pi_42371402
hmm dat plaatje is al weg. Weet iemand miss een site waar ik plaatjes makkelijk kan uploaden om ze hier te kunnen plaatsen? Dan post ik ook ff een foto.
pi_42371707

Hier zie je hoe de tuindeuren eruit zagen voordat de aanbouw er was.
Tis moeilijk te zien of er een latei aanwezig is.
Bij onze voordeur zit wel een latei, maar bij de achterdeur niet

En hier was het huis nog in aanbouw. De kozijnen waren al geplaatst tijdens het metsel werk.
pi_42372382
Gezien de geringe afstand, de rollaag, de binnen muur die hier aanvast moet zitten, lijkt mij onwaarschijnlijk dat er geen latei zit en het aantal stenen wat er boven opgemetseld zijn, zou ik zeggen, dat kozijn kan zondermeer weg.
Zoals ik al schreef. Voor alle zekerheid, je eigen geruststelling. Hak boven aan de zijkant een stuk weg. dat moet toch gepleister worden ivm de schuifdeuren. Dat hoeft niet veel te zijn een hoek je maar.
pi_42375795
Op de eerste foto is volgens mij een stalen hoekprofiel zichtbaar dat dient als latei. Direct onder het metselwerk dat gekanteld is. Er zit sowieso een latei in. Tenzij er enorm gebeund is.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_42375983
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:47 schreef julekes het volgende:
Op de eerste foto Is de loodslabbe zichtbaar . Direct onder het metselwerk dat gekanteld is.(Dit is de rollaag) Er zit sowieso een latei in. Tenzij er enorm gebeund is.
Heb dit maar even aangepast julekes
pi_42376136
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:54 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Heb dit maar even aangepast julekes
Leek me erg dik voor een loodswabbe, maar dat zou idd ook kunnen.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_42380614
Als we over dubbele deuren praten, en het huis is uit 1985, kun je er van op aan dat er een geveldrager zit die het metselwerk opvangt, voor de zekerheid kun je even een lange steenboor pakken, en door de onderste steen of voeg heenboren, ben je door de steen heen, zul je als het klopt wat ik zeg een stalen hoeklijn tegenkomen.

Nu heb je wel pas alleen de buitenspouwmuur te pakken op de foto, maar bij een binnenspouw (wat de hoofddraagconstructie van het huis is) kun je er helemaal van op aan dat er een latei bovenligt (of wat ook heel goed zou kunnen als ik de 2e foto zie, dat er tot aan de verdiepingsvloer niet meer gemetseld is, maar het gewoon uitgetimmerd is)
pi_42383296
Nou zie ik het pas goed. Zie foto twee.
Je ziet die dikke betonstenen boven aan. Dan zie je links en rechts een laag kalkzandstenen en dan van de ene kant naar de andere kant een............ ingesmeerd.
Maar dit is geen foto vanhet gat van de tuindeuren. Wat doet dat muurtje achter die kinderen?
Ik zie het nu, de kinderen staan in de kruipruimte!!

[ Bericht 4% gewijzigd door Solingjan op 05-10-2006 11:48:48 ]
  donderdag 5 oktober 2006 @ 11:29:57 #43
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_42383425
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:25 schreef Solingjan het volgende:
Nou zie ik het pas goed. Zie foto twee.
Je ziet die dikke betonstenen boven aan. Dan zie je links en rechts een laag kalkzandstenen en dan van de ene kant naar de andere kant een............ ingesmeerd.
Maar dit is geen foto vanhet gat van de tuindeuren. Wat doet dat muurtje achter die kinderen?
Wat jij van de ene naar de andere kant ziet gaan is volgens mij een steigerpijp, van het steigerwerk dat achter het muurtje staat
Toevallig loopt die pijp op de foto in lijn met de muur
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_42383890
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:29 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Wat jij van de ene naar de andere kant ziet gaan is volgens mij een steigerpijp, van het steigerwerk dat achter het muurtje staat
Toevallig loopt die pijp op de foto in lijn met de muur
Ja daar heb je inderdaad gelijk.Dacht dat in eerste instantie ook, maar als je nu goed kijkt zie je dat ze met die kalkzandstenen gestopt zijn. Gelijkertijd hebben ze daar reeds wat specie afgesmeerd om .........

De latei op te leggen zodat deze op gelijke hoogte komt met de reeds gemetselde kalkzandstenen.
pi_42384367

Foto van dag later. Kinders weer met de zelfde kleren aan wn zelfde positie. Maar wel met latei
pi_42431759
Op de foto staan niet de tuindeuren maar de voorkant van het huis met de erker.

Ik had de foto alleen geplaatst omdat hierop te zien was dat de kozijn al geplaatst waren op het mooment dat men aan het metselen was.

Ik hab bij de tuindeuren al de latei ontdekt na het verwijderen van een stukje plafond.

Overigens is het huis helemaal van steen en niet verder uitgetimmerd. Op deze foto waren ze net klaar met de binnenmuren van de beganegrond
pi_42440671
Dat wordt dan slopen morgen. Toch? Na zoveel gekrakeel moet dat kozijn er nu maar aan geloven.

Vond het al vreemd die foto met dat muurtje waar de kinderen voor staan.
Je hebt ons op het verkeerde been gezet.

Trouwens die deuren kun je met een beetje aanpassing gebruiken als schuifdeuren.
pi_42446672
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 19:11 schreef Marsepein het volgende:
Let op, in NL is een kozijn NOOIT dragend mits aangebracht door een deskundig iemand. In het buitenland (Belgie) kan een kozijn dragend zijn uitgevoerd
In België is een kozijn ook NOOIT dragend, ookal omdat een kozijn hier ALTIJD NA de ruwbouw word geplaatst. (ik heb het in Nederland al anders gezien?...)
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
pi_42465619
De drempel is er al uit maar eerst een weekje griekenland en dan gaat de rest van het kozijn er aan geloven.
pi_42465957
Prettige vakantie

Heb je even tijd om er over na te denken
pi_42468021
Mijn nieuwe kozijnen zijn vandaag binnen, nu nog wachten op het glas en de oude kozijnen eruit breken.
Ik zal vast enkele stenen verliezen maar die metsel ik er wel weer tussen.

Het oude kozijn is dus dragend voor de buitenmuur.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_42470805
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 06:35 schreef squiddie het volgende:

[..]

In België is een kozijn ook NOOIT dragend, ookal omdat een kozijn hier ALTIJD NA de ruwbouw word geplaatst. (ik heb het in Nederland al anders gezien?...)
Ik ken voorbeelden van een ander forum waarin in Belgie een kzoijn dragen mocht zijn en zo was uitgevoerd. Maar de vraag voor dit topic is beantwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')