Nee, de zwaartekracht is te bewijzen. De uitspraak van deze monnik is dat niet. Overigens zeg ik ook helemaal niet dat hij het bij het verkeerde end heeft, ik verbaas me er alleen over dat een groot deel van de wetenschap gebaseerd is op een statement die uit een tijd voorkomt waarin de wetenschap nou niet bepaald een voorbeeldfunctie had (denk aan alchemie e.d.).quote:Op donderdag 30 november 2006 15:46 schreef gronk het volgende:
O ja, 'nieuw is beter'. Dat Newton al 300 jaar dood is betekent 'dus' dat de zwaartekracht niet bestaat.![]()
Wat dit betreft ben ik het wel met je eens hoorquote:Ik erger me er heel erg aan dat kwakzalvers zoals in dat artikel dit soort dingen oppakken, die allemaal best complex zijn, en waarvan de wetenschap ook niet even goed weet hoe het nu precies werkt, maar waarvan wel duidelijk is dat de verklaring niet 'nulpuntsenenergie' is. Wat, zo even bij de weg, een geleend concept is uit de natuurkundige hoek, en wat hier nota bene wordt gebruikt om allerlei bullshit te legitimeren --- 'kijk, in de wetenschap hebben ze het over nulpuntsenergie, en vacuumenergie, en schroedingers kat, en blablabla, en dus moet alles wel met elkaar verbonden zijn: het is immers bewezen in de westerse wetenschap'.
![]()
Hoe wil je geld verdienen aan het geblinddoekt uitkiezen van je eigen tekening?quote:En dan nog: who cares? Als die methode echt zou werken, betrouwbaar, gegarandeerd, dan was er vast al iemand die daar geld mee verdiende. Dat zien we niet. In plaats daarvan zien we wel heel veel mensen die geld verdienen met het publiceren van boeken vol met zacht gewauwel. Drie keer raden wat er wel werkt.
Jammer dat je je eigen argument niet kan onderbouwen met bronnen.quote:Nope. Je zou op een universiteitsbibliotheek eens wat issues van science door kunnen spitten.
Je moest eens weten hoeveel d'r afgeprutst wordt in de wetenschapquote:Op donderdag 30 november 2006 16:28 schreef Geartsjuh het volgende:
Nee, de zwaartekracht is te bewijzen. De uitspraak van deze monnik is dat niet. Overigens zeg ik ook helemaal niet dat hij het bij het verkeerde end heeft, ik verbaas me er alleen over dat een groot deel van de wetenschap gebaseerd is op een statement die uit een tijd voorkomt waarin de wetenschap nou niet bepaald een voorbeeldfunctie had (denk aan alchemie e.d.).
Nou, dan nietquote:En wat Jogy zegt: misschien is de meest simpele verklaring wel helemaal niet de verklaring.
Bedenk maar iets met beurskoersenquote:Hoe wil je geld verdienen aan het geblinddoekt uitkiezen van je eigen tekening?
Ach, ach, te lui om zelf te googlen op 'consciousness neurons' of 'distributed consciousness' of een andere goede kreet en dan de juiste links te pakken. En ondertussen wel de bikkel (v) proberen te spelen door keihard om bronnen proberen te vragenquote:Jammer dat je je eigen argument niet kan onderbouwen met bronnen.
quote:Op donderdag 30 november 2006 17:05 schreef gronk het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel d'r afgeprutst wordt in de wetenschap. Halfbakken hypotheses, beginnen met verkeerde materialen en methoden, bevooroordeelde onderzoekers, selectieve proefjes doen.... Als je wetenschap 'volgens het boekje' zou doen zou 't veel minder hard opschieten.
.
Dat lijkt me ook niet echt handig nee, dat is hetzelfde als de bijbel pakken en concluderen dat de aarde 12000 jaar oud is omdat ze de leeftijden van de aanwezige personages bij elkaar opgeteld hebben en de bijbel altijd gelijk heeftquote:Anyway, wat die monnik eigenlijk beschrijftis iets wat je heden ten dagen nog wel het beste zou kunnen omschrijven als 'procesmethodologie'. En dan komt 't eropneer dat, 'het simpelste proces vaak het beste is'. SImpelweg omdat als je meer processen achter elkaar hangt, de waarschijnlijkheid dat er iets fout gaat exponentieel toeneemt. Een verklaring waarbij je 4 processen achter elkaar moet hangen om iets uit te leggen versus een waarbij je er maar een gebruikt is simpelweg veel onwaarschijnlijker.
Overigens, in de optiek van een 'believer' is het natuurlijk eenvoudig om te beweren dat het veel simpeler is dat er een magische kracht is die alles goed laat uitkomen, en dat de wetenschap alleen maar aankomt met hele moeilijke verklaringen en formules, en dat Ockham's razor *dus* in het voordeel is van de magische kracht
Hangt ervanaf wie je met zweverige mensen bedoeld. 'n holistische aanpak in combinatie met erkennen dat 'we ernaast kunnen zitten', da's een. Driehonderd jaar wetenschap van tafel gooien omdat een lepe zakenman handig inspeelt op de verwachtingen van huisvrouwen en 'nieuwetijdskinderen' is wat andersquote:Op donderdag 30 november 2006 17:29 schreef jogy het volgende:. Zie je wel
. Veel wetenschap begint ook met een brainfart en gaan daarna verder. Dus zweverige mensen hebben wel hun nut
.
quote:Op donderdag 30 november 2006 17:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Hangt ervanaf wie je met zweverige mensen bedoeld. 'n holistische aanpak in combinatie met erkennen dat 'we ernaast kunnen zitten', da's een. Driehonderd jaar wetenschap van tafel gooien omdat een lepe zakenman handig inspeelt op de verwachtingen van huisvrouwen en 'nieuwetijdskinderen' is wat anders
Kgeloof dat Kuhn nog een heel stuk had over 'paradigma shifts'. Die gaan niet van hartequote:Op donderdag 30 november 2006 17:43 schreef jogy het volgende:
[..]. true that maar mensen die alles als zoete koek slikken verdienen het om bedrogen te worden. Echter als je als wetenschapper een idee hebt wat in de wetenschappelijke kringen niet wordt geaccepteerd omdat het 'niet mogelijk is'en later blijkt hij harde bewijzen op tafel te leggen dat het wel degelijk zo is en de wetenschap gaat daardoor een grote stap voorruit heeft zijn nut wel bewezen. En die wetenschappers beginnen meestal met een beetje 'out of the box' denken
.
Excuus voor de late reactie was de hele dag druk bezig met dingen regelen voor kart team.quote:
Wetenschap heeft een wetenschappelijke basis, dat wil zeggen dat het falsificeerbaar is. Dit is totaal iets anders dan maar wat roepen met behulp van je 'intuitie', daar kun je geen waarde aan ontlenen.quote:Op donderdag 30 november 2006 18:19 schreef Ashavan het volgende:
[..]
Excuus voor de late reactie was de hele dag druk bezig met dingen regelen voor kart team.
Veel individuen van de New-Age spreken over trillingsniveaus, dimensies en meer van dat soort zaken. Helaas nemen ze die teksten iets te letterlijk. Maar het wordt wel verteld in kreten die zij begrijpen en hen aanspreekt. Ze zullen het intuitief begrijpen, maar niet onder woorden weten te brengen....en zeker niet met kreten van een totaal andere wereld.
De totaal andere wereld is in dit geval de wetenschap. In feite zeggen beide groepen precies hetzelfde, maar in andere bewoordingen die tot de verbeelding spreekt tot die "Wereld". Het is alleen dankzij die verschillen dat ze constant langs elkaar heen lullen.
Een voorbeeld. Trillingsniveau's heeft effect op dichtheid wat hier precies besproken wordt. Het aantrekken en afstoten van bepaalde cellen zijn de trillingen in kwestie. De dimensies waar over gesproken zijn eerder de ratio's/snelheden waarmee het aantrekken/afstoten gebeurd en iets meer dichtheid is dan een ander wat minder snel "vibreert".
Even beknopt en haastig uitgelegd aangezien ik weer verder moet sponsoren werven
Dat komt omdat het een logische beredenering is. Ockams razor houdt in dat de oplossing waarvoor je de minste aannames moet maken de meest waarschijnlijke is.quote:Op donderdag 30 november 2006 15:02 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Het feit dat deze man al exact 655 jaar dood is? Dat in de periode dat hij nog leefde men nog dacht dat de aarde plat was en zij het middelpunt vormde van ons zonnestelsel? Mijn punt is dat zijn statement inmiddels behoorlijk achterhaald kan zijn.
Immers, de believer neemt de aanname dat er een magische kracht is. Terwijl de wetenschap niet ontkent dat er een magische kracht is (dat zou immers een aanname zijnquote:Op donderdag 30 november 2006 17:05 schreef gronk het volgende:
[..]
Overigens, in de optiek van een 'believer' is het natuurlijk eenvoudig om te beweren dat het veel simpeler is dat er een magische kracht is die alles goed laat uitkomen, en dat de wetenschap alleen maar aankomt met hele moeilijke verklaringen en formules, en dat Ockham's razor *dus* in het voordeel is van de magische kracht
Geen wetenschappelijke waarde nee, dat klopt.quote:Op donderdag 30 november 2006 23:07 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Wetenschap heeft een wetenschappelijke basis, dat wil zeggen dat het falsificeerbaar is. Dit is totaal iets anders dan maar wat roepen met behulp van je 'intuitie', daar kun je geen waarde aan ontlenen.
Wat jij wilt. Veranderd niets aan het feit dat beiden hetzelfde zeggen. Dat de 1 het heeft onderzocht en beter kan verwoorden/onderbouwen is bijzaak. Maar goed we gaan offtopic.quote:Op donderdag 30 november 2006 23:07 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Wetenschap heeft een wetenschappelijke basis, dat wil zeggen dat het falsificeerbaar is. Dit is totaal iets anders dan maar wat roepen met behulp van je 'intuitie', daar kun je geen waarde aan ontlenen.
Hmm vaak werkt het als volgt. Een oudere wetenschapper heeft een mooie theorie ontwikkelt. Maar is in zijn vak en denken vastgeroest. Een jongere student of iemand die buiten het vak staat ziet dat er dingen zijn die niet stroken met de theorie. En komt met een nieuwe. De oudere wetenschapper bang voor zijn idee en baan pikt dat niet. Er onstaat discussie en ruzie en zo komt er uiteindelijk een bredere discussie op gang. Met als resultaat wellicht een nieuwe theorie. Zo zit wetenschap in de praktijk in elkaar.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:43 schreef jogy het volgende:
[..]. true that maar mensen die alles als zoete koek slikken verdienen het om bedrogen te worden. Echter als je als wetenschapper een idee hebt wat in de wetenschappelijke kringen niet wordt geaccepteerd omdat het 'niet mogelijk is'en later blijkt hij harde bewijzen op tafel te leggen dat het wel degelijk zo is en de wetenschap gaat daardoor een grote stap voorruit heeft zijn nut wel bewezen. En die wetenschappers beginnen meestal met een beetje 'out of the box' denken
.
Botsende ego's kom je overal tegen zo blijkt, ook bij de mensen van de wetenschap.quote:Op vrijdag 1 december 2006 07:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hmm vaak werkt het als volgt. Een oudere wetenschapper heeft een mooie theorie ontwikkelt. Maar is in zijn vak en denken vastgeroest. Een jongere student of iemand die buiten het vak staat ziet dat er dingen zijn die niet stroken met de theorie. En komt met een nieuwe. De oudere wetenschapper bang voor zijn idee en baan pikt dat niet. Er onstaat discussie en ruzie en zo komt er uiteindelijk een bredere discussie op gang. Met als resultaat wellicht een nieuwe theorie. Zo zit wetenschap in de praktijk in elkaar.
Je slaat de spijker op z'n kop vind ikquote:Op donderdag 30 november 2006 18:19 schreef Ashavan het volgende:
Veel individuen van de New-Age spreken over trillingsniveaus, dimensies en meer van dat soort zaken. Helaas nemen ze die teksten iets te letterlijk. Maar het wordt wel verteld in kreten die zij begrijpen en hen aanspreekt. Ze zullen het intuitief begrijpen, maar niet onder woorden weten te brengen....en zeker niet met kreten van een totaal andere wereld.
De totaal andere wereld is in dit geval de wetenschap. In feite zeggen beide groepen precies hetzelfde, maar in andere bewoordingen die tot de verbeelding spreekt tot die "Wereld". Het is alleen dankzij die verschillen dat ze constant langs elkaar heen lullen.
Een voorbeeld. Trillingsniveau's heeft effect op dichtheid wat hier precies besproken wordt. Het aantrekken en afstoten van bepaalde cellen zijn de trillingen in kwestie. De dimensies waar over gesproken zijn eerder de ratio's/snelheden waarmee het aantrekken/afstoten gebeurd en iets meer dichtheid is dan een ander wat minder snel "vibreert".
Energie is geen kracht.. Energie wordt gebruikt om een kracht uit te oefenen, maar dat maakt het nog niet een krachtquote:Op vrijdag 1 december 2006 10:02 schreef Geartsjuh het volgende:
Ook zo'n mooie: energie. In de wetenschap een meetbare kracht, bij spirituelen is dit ook een kracht maar eentje die niet persé te meten is maar wel gevoelsmatig is waar te nemen. Net zoals trillingen en vibraties e.d.
Ahja, dat bedoel ik natuurlijk ookquote:Op vrijdag 1 december 2006 15:57 schreef Devolution het volgende:
[..]
Energie is geen kracht.. Energie wordt gebruikt om een kracht uit te oefenen, maar dat maakt het nog niet een kracht
Hrm, dat van die dimensies en energieniveaus is best nog te begrijpen. Wat ik alleen jammer vind is dat de spirituele hoek wetenschappelijke theorieen tot een soort van eigen waarheid masseert, die er vervolgens als zoete koek ingaat bij de 'gelovigen'. Ik bedoel, begin dan je eigen theorie.quote:Op vrijdag 1 december 2006 18:22 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ahja, dat bedoel ik natuurlijk ook.
Occultisten doen ook niet moeilijk dat wetenschappers een lading theorien "gejat" hebben. Dus de New-Agers mogen dat ook bij de wetenschap doen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:07 schreef gronk het volgende:
[..]
Hrm, dat van die dimensies en energieniveaus is best nog te begrijpen. Wat ik alleen jammer vind is dat de spirituele hoek wetenschappelijke theorieen tot een soort van eigen waarheid masseert, die er vervolgens als zoete koek ingaat bij de 'gelovigen'. Ik bedoel, begin dan je eigen theorie.
Je begrijpt me verkeerd. Als je even wat verder leest: het gaat mij er niet zozeer om dat de 'new-agers' theorieen van de wetenschap jatten. Hoe meer hoe beter. Waar het mij specifiek om gaat is dat 'new agers' de wetenschap afwijzen, als in 'hopeloos verblind door tunnelvisie', en tegelijkertijd hun eigen theorieen geloofwaardiger proberen te maken door ze met veel quantummechanische poespas op te poetsen, en tegelijkertijd iets te kraaien als 'kijk, dit heeft de wetenschap ontdekt; zie je wel dat we gelijk hebben'.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:32 schreef Ashavan het volgende:
Occultisten doen ook niet moeilijk dat wetenschappers een lading theorien "gejat" hebben. Dus de New-Agers mogen dat ook bij de wetenschap doen.
Zo gek is dat niet. Het idee dat de natuur logisch is te doorgronden, is nog veel ouder.quote:Op donderdag 30 november 2006 11:46 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Zit je me nou te vertellen dat onze hele wetenschap gebaseerd is op een statement van een 14e eeuwse monnik? Niet dat daar iets mis mee is hoor, maar het verbaast me wel.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |