abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:50:08 #51
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_42232998
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:45 schreef Jarno het volgende:

[..]

Zie je, ik ben niet gek! .
Je bent Stargate fan, helemaal normaal zou ik je niet willen noemen in ieder geval.
I'm getting too old for this....
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:51:13 #52
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_42233020
Noem me ouderwets maar ik zou zelfs nog kleiner gaan wonen om zonder het salaris van mijn vrouw rond te komen zodat zij thuis kan blijven bij mijn dochter.
pi_42233035
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:48 schreef Moonah het volgende:
En nee, 'samen' spelen zal altijd wel íets opleveren. Maar dat doet die van mij dan maar met kinderen van vriendinnen. Ik vind het iig geen argument om je kind daarom naar een KDV te brengen.
nee, maar het omgekeerde (ze zijn er nog te klein voor) is ook geen argument om hem/haar daarom NIET te laten gaan. ik vind 4 dagen per week zelf trouwens ook erg veel hoor. dan is het gewoon meer dan de helft van de week, en dat is voor mij wel een (gevoelsmatige) grens.
quote:
Waarom kom jij nou net dit topic binnen vallen als ik op het punt sta iets anders te gaan doen?
tsk, moet jij zeggen. ik heb 't veel te druk eigenlijk om op je verhaal in te gaan maar ik MOEST nu wel even!
pi_42233093
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:51 schreef bixister het volgende:

tsk, moet jij zeggen dat laatste. ik heb 't veel te druk eigenlijk om op je verhaal in te gaan maar ik MOEST nu wel even!
Oké, dan ga ik me nú optutten om naar het terras te gaan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_42233137
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:51 schreef Havoc het volgende:
Noem me ouderwets maar ik zou zelfs nog kleiner gaan wonen om zonder het salaris van mijn vrouw rond te komen zodat zij thuis kan blijven bij mijn dochter.
het enige wat ik daar ouderwets aan vind is het feit dat alleen je vrouw thuis lijkt te moeten blijven. waarom jijzelf niet?
pi_42233151
haha terras-ze! ik ga nog even werken. (want oja daar werd ik als mama zo gelukkig van. ).
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:56:50 #57
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_42233174
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:55 schreef bixister het volgende:

[..]

het enige wat ik daar ouderwets aan vind is het feit dat alleen je vrouw thuis lijkt te moeten blijven. waarom jijzelf niet?
Graag zelfs, onze situatie leent zich daar alleen niet voor.
pi_42234117
ik ken de situatie, michelle heeft 2 dagen oppas nodig, 1 dag KDV, en 1 dag oma. Deze combi bevalt me erg goed, ik merk dat het voor michelle ook goe dis om een dagje met andere kindjes omgaat, en dus wat meer socialer word.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  † In Memoriam † vrijdag 29 september 2006 @ 16:05:24 #59
43556 miss_dynastie
pi_42234805
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:52 schreef dwarfs het volgende:
Daarom zouden opa en oma dan maar niet mogen oppassen en moet het kind naar een externe opvang, wat mij dus echt helemaal niets lijkt.
Ik snap de 'daarom' geloof ik niet helemaal.
Ik snap wél dat opa en oma het niet zien zitten om na alle zorgen voor het eigen gezin al die jaren weer aan het gezin van hun kinderen vast te zitten... leuk als opa en oma willen, maar als ze niet willen, moeten ze niet het gevoel krijgen dat ze hun kleinkind tekort doen omdat er na papa en mama niemand is die zoveel van het kind houdt.
  vrijdag 29 september 2006 @ 22:31:23 #60
39970 dwarfs
revenge !!!!!
pi_42244784
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:14 schreef Jarno het volgende:
Het is natuurlijk ook wel een luxe als je uberhaupt kúnt kiezen of je thuis wilt blijven of niet. Kun je wel heel principieel over gaan doen, maar de huur of hypotheek zal ook betaald moeten worden.
Dit is dus een keuze die je zelf maakt! Wil je in en groot huis met een dure hypotheek wonen ten koste van je kind. Dat is wat je m.i. moet afvragen. Je kunt ook kleiner gaan wonen en minder lux leven.
I am sure that I am unsure of being sure
  vrijdag 29 september 2006 @ 22:33:57 #61
39970 dwarfs
revenge !!!!!
pi_42244864
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:24 schreef Jarno het volgende:

[..]

[..]

Ach kom, uitzonderingen?! Dan moeten er toch ondertussen heel wat verknipte zieltjes rondlopen als het allemaal zo dramatisch zou zijn.
Laten we eerlijk zijn.... zo gaat het niet met onze jeugd. Normen en waarden vervagen en dat komt m.i. ook door dit soort ontwikkelingen
  vrijdag 29 september 2006 @ 22:39:09 #62
39970 dwarfs
revenge !!!!!
pi_42245003
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:51 schreef Havoc het volgende:
Mijn idee!
  vrijdag 29 september 2006 @ 22:42:27 #63
39970 dwarfs
revenge !!!!!
pi_42245079
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 16:05 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik snap de 'daarom' geloof ik niet helemaal.
Ik snap wél dat opa en oma het niet zien zitten om na alle zorgen voor het eigen gezin al die jaren weer aan het gezin van hun kinderen vast te zitten... leuk als opa en oma willen, maar als ze niet willen, moeten ze niet het gevoel krijgen dat ze hun kleinkind tekort doen omdat er na papa en mama niemand is die zoveel van het kind houdt.
Je reactie slaat niet op de geqoute tekst. Ik respecteer de mening van de opa en oma. Maar mijn ouders willen wel dus waarom zou dat dan niet mogelijk mogen zijn?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 september 2006 @ 22:49:22 #64
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42245254
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:27 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik ben me er heel goed van bewust dat ik een wat zwart/wit visie heb hoor.
Ik bedoel ook niet te beweren dat kinderen van 1 dagje KDV verknipt zouden raken hoor.
Zeker niet. En nood breekt wet. Maar 3 maanden 'oud' en een aantal (3? 4?) dagen KDV... Nee, dat doet imo een kind geen goed.
Onafhankelijk onderzoek in landen waar kinderopvang al jaren geaccepteert is toont aan dat het wel degelijk goed is. Kinderen worden socialer, taalvaardiger en zelf redzamer. Mbt hechting is er geen enkel probleem, de kinderen zijn WEL makkelijker in negatief aandacht vragen, maar minimaal. Er zijn geen (lange termijn) statistische verschillen in gedragsproblemen bij 'opvang-kindjes' en 'mama-kindjes'.

De veronderstelling dat het slecht is voor het kind lijkt dus meer gebaseerd op het egoisme van de ouder dan op de daadwerkelijke ontwikkeling van het kind.
pi_42245364
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:42 schreef dwarfs het volgende:
Je reactie slaat niet op de geqoute tekst. Ik respecteer de mening van de opa en oma. Maar mijn ouders willen wel dus waarom zou dat dan niet mogelijk mogen zijn?
wie zegt dan dat dat niet mogelijk is? dat is precies wat al 3 mensen hier zich afvragen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 23:11:24 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42245763
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:52 schreef bixister het volgende:

[..]

wie zegt dan dat dat niet mogelijk is? dat is precies wat al 3 mensen hier zich afvragen.
Ik denk dat zijn vrouw het dan niet leuk vind. Of haar ouders, of beide...
Zo van 'wij niet, dan zij ook niet, anders gaat ze zich te veel aan hen hechten'.
En dat dat hun eigen keus is maakt dan niet zo veel uit vaak.

Ik kan me wel voorstellen dat ze dan jaloers worden op dat contact, maar daar is een hele simpele oplossing voor.
pi_42246473
In die landen heeft kinderopvang vaak ook een andere status dan hier, en hoger opgeleide leidsters ed, en zoals Scandinavie vaak het eerste jaar thuis opvang en daarna pas kdv. Is niet zo te vergelijken met de NLse situatie.
En de pro-tbm's kunnen dit artikel weer lezen bijv http://observer.guardian.(...)6903,1583072,00.html
  † In Memoriam † vrijdag 29 september 2006 @ 23:56:52 #68
43556 miss_dynastie
pi_42247300
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:31 schreef dwarfs het volgende:

[..]

Dit is dus een keuze die je zelf maakt! Wil je in en groot huis met een dure hypotheek wonen ten koste van je kind. Dat is wat je m.i. moet afvragen. Je kunt ook kleiner gaan wonen en minder lux leven.
Mwoa, als je in je eentje voor een kind moet zorgen bijv. heb je al gauw weinig keus.
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:42 schreef dwarfs het volgende:

Dat zeg jij he, niet ik (zie je eigen openingspost).
  zaterdag 30 september 2006 @ 00:06:39 #69
39970 dwarfs
revenge !!!!!
pi_42247629
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 23:56 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg jij he, niet ik (zie je eigen openingspost).
Dat zeg ik dus niet, iets beter lezen
  Licht Ontvlambaar zaterdag 30 september 2006 @ 00:08:33 #70
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_42247673
quote:
Haar ouders hebben aangegeven dat ze dat absoluut niet zien ziitten, mijn ouders daarentegen wel. Daarom zouden opa en oma dan maar niet mogen oppassen en moet het kind naar een externe opvang, wat mij dus echt helemaal niets lijkt.
Wat zeg je hier dan wel? Want ik lees hetzelfde als Miss_Dynastie...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_42254610
Tja, leuk onderwerp, maar wat als opa's en oma's of andere familie geen optie is. De grootouders hier werken eigenlijk allemaal nog. Nu gaat Merlijn ook maar twee dagen naar het KDV en is het voor ons uiteindelijk helemaal niet zo duur. Moeten zelf 110 euro per maand bijleggen. Ik zal absoluut niet zeggen dat het KDV perfect is omdat ik doordat ik borstvoeding geef tegen veel problemen aanloop door onwetendheid van de leidsters. Merlijn is zeer sociaal ingesteld, hoe klein hij ook is. Het contact met andere kinderen/mensen vind hij heel belangrijk, zoekt hij ook zelf op en dat kan ik hem thuis niet echt iedere dag bieden. En dat krijgt hij op het KDV juist wel.
pi_42255383
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:49 schreef Swetsenegger het volgende:

Onafhankelijk onderzoek
Noem mij een slecht wetenschapper, maar ik heb zelf genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan en gelezen om er niet ál te veel waarde aan te hechten. Voor elk bewezen onderzoek is een tegenonderzoek aan te halen/ te doen om bijna exact het tegenovergestelde te bewijzen. Ligt maar net aan de vraagstelling, opzet vh onderzoek en interpratie vd gegevens. Ik vind dergelijke 'bewijzen' (zéker op het sociaal wetenschappelijke vlak) altijd zeer betrekkelijk.
Jaja, weer kort door de bocht, ik weet het...
quote:
De veronderstelling dat het slecht is voor het kind lijkt dus meer gebaseerd op het egoisme van de ouder dan op de daadwerkelijke ontwikkeling van het kind.
Neuh, is niet gebaseerd op egoisme in mijn geval. Wél op een heel duidelijke visie/overtuiging.
En ja, die verschilt van persoon tot persoon. Ieder heeft zijn eigen motivaties en beweegredenen om al dan niet te kiezen voor KDV. En ik probeer écht om die te respecteren...
pi_42255403
Overigens is mijn lief lekker nuchter en vooral een 'doener' dus dat zorgt vast voor een mooi tegenwicht als ik dreig door te slaan in mijn visie.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 september 2006 @ 11:22:38 #74
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42255785
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 10:40 schreef Moonah het volgende:

[..]

Noem mij een slecht wetenschapper, maar ik heb zelf genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan en gelezen om er niet ál te veel waarde aan te hechten. Voor elk bewezen onderzoek is een tegenonderzoek aan te halen/ te doen om bijna exact het tegenovergestelde te bewijzen. Ligt maar net aan de vraagstelling, opzet vh onderzoek en interpratie vd gegevens. Ik vind dergelijke 'bewijzen' (zéker op het sociaal wetenschappelijke vlak) altijd zeer betrekkelijk.
Jaja, weer kort door de bocht, ik weet het...
Mjah, maar onderzoeken uit scandinavie, uk en amerika die allemaal min of meer hetzelfde aantonen gaan toch op een patroon lijken
quote:
Neuh, is niet gebaseerd op egoisme in mijn geval. Wél op een heel duidelijke visie/overtuiging.
JOUW visie, dus egoisme. Dat is trouwens niet per definitie slecht
quote:
En ja, die verschilt van persoon tot persoon. Ieder heeft zijn eigen motivaties en beweegredenen om al dan niet te kiezen voor KDV. En ik probeer écht om die te respecteren...
Tja, ik zie om mij heen dat kinderen die wel naar het KDV gaan inderdaad voorlopen in taalontwikkeling en sociaal gedrag. Mijn persoonlijke beleving onderbouwt de diverse wereldwijde onderzoeken.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 september 2006 @ 11:30:01 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42255885
Overigens denk ik ook wel dat het ook aan het KDV ligt. Hier was (gekolvde) borstvoeding geen enkel probleem, de leidsters zijn (uiteraard) allemaal gediplomeerd. Er wordt zo min mogelijk gewerkt met invalsters en de invalsters DIE er zijn werken in een poolsysteem voor alle KDV's en PSZ van de stichting waarbij het is ondergebracht. Invalsters zijn dus vaak dezelfde en vertrouwd voor de kinderen.

Er is een actieve oudercommisie en veel ouder participatie. Er worden regelmatig (llerzame) uitstapjes met de kinderen gemaakt naar bv de dierentuin waarbij er minimaal 1 leidster op 2 kinderen is, etc, etc
pi_42256114
edit: alles is al gezegd wat ik wou zeggen

[ Bericht 90% gewijzigd door MevrouwKoRn op 30-09-2006 11:52:14 ]
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 september 2006 @ 12:02:38 #77
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42256270
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 11:46 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Wat sommigen als argument gebruiken om te kiezen voor een KDV geloof ik niet helemaal.
Een baby kan echt nog niet samen spelen met andere kinderen, of leren delen enz. Waarschijnlijk pikt hij/zij wel dingen op, maar dat kan net zo goed bij opa en oma,
Waarom dan wel voor Oma en Opa kiezen en niet voor het KDV

Het linkje wat poejmon net plaatste toont aan dat wanneer je er vanuit gaat of gelooft dat het 'slecht' is dat het kind niet door de moeder verzorgt wordt het niet veel uitmaakt door wie het kind wordt opgevangen.
quote:
One of the longest and most detailed studies of UK childcare has concluded that young children who are looked after by their mothers do significantly better in developmental tests than those cared for in nurseries, by childminders or relatives
Maar ik begrijp nooit waarom er zo snel geoordeeld wordt over KDV kinderen. Ik denk dat (praktisch) elke ouder het beste wil voor zijn/haar kind. Daarnaast zijn keuzes soms door noodzaak ingegeven. Persoonlijk denk ik dat het niet gek veel verschil maakt. 'thuisblijf' kindjes zullen zich op andere vlakken beter ontwikkelen dan 'kdv-kindjes' en vica versa. Oordelen over de keuze van een ander, zeker bij zo'n gevoelig onderwerp is natuurlijk erg makkelijk .
pi_42256737
[quote]Op zaterdag 30 september 2006 12:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom dan wel voor Oma en Opa kiezen en niet voor het KDV

[/qoute]

Omdat baby bij opa/oma alle aandacht krijgt, een KDV is zo massaal (ok niet overal zijn de groepen groot) en het kindje is nog zo klein,
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_42256890
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 12:48 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Omdat baby bij opa/oma alle aandacht krijgt, een KDV is zo massaal (ok niet overal zijn de groepen groot) en het kindje is nog zo klein,
Maar waarom zou een kind per definitie "alle aandacht" nodig hebben? Even over die opa's en oma's, een groot deel daarvan is bijvoorbeeld opgegroeid in gezinnen die veel groter waren. Vader werkte, en destijds waren werkweken een stuk langer dan nu, dus die droeg niet echt veel bij in aandacht en liefde. Moeder deed het huishouden, wat niet even de stofzuiger door het huis halen was of een voorgesneden groente bereiden, maar luiers uitkoken, vegen, dweilen en aardappels schillen. Tussendoor de kinderen uit elkaar trekken bij de zoveelste ruzie... Exclusieve aandacht? Ja, misschien het kusje voor ze naar bed gingen...

Begrijp me goed, ik vind dat iedereen het zelf moet bepalen wat hij/zij belangrijk vindt. Ik denk alleen niet dat het noodzaak is voor een kind dat er altijd, vierentwintig uur per dag, iemand is bij ze, iemand tijd aan hen besteedt. Zolang ze maar voelen dat áls ze iemand nodig hebben, die er ook is. En ik denk dat die persoon er ook op een goed kinderdagverblijf kan zijn.
pi_42256962
Dat het KDV massaal is, is wel zo (groepen van 15, hier). Maar ons kind krijgt er toch wel heel veel lichamelijk contact met de leidsters omdat hij dat nodig heeft. Zijn zorgleidster (vaste leidster) draagt veel met hem rond en knuffelt veel omdat wij Merlijn ook zo opvoeden. Door de borstvoeding en het familiebed is hij juist dat lichamelijke gewend en het is fijn om te weten dat hij het daar ook krijgt.
pi_42257409
groepen van 15? ook voor de kleinsten? vind ik wel erg groot ja, randa.
pi_42257415
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:14 schreef Randa_v het volgende:
Dat het KDV massaal is, is wel zo (groepen van 15, hier). Maar ons kind krijgt er toch wel heel veel lichamelijk contact met de leidsters omdat hij dat nodig heeft. Zijn zorgleidster (vaste leidster) draagt veel met hem rond en knuffelt veel omdat wij Merlijn ook zo opvoeden. Door de borstvoeding en het familiebed is hij juist dat lichamelijke gewend en het is fijn om te weten dat hij het daar ook krijgt.
hoeveel leidsters zitten er eigenlijk bij zo'n groep?
  zaterdag 30 september 2006 @ 13:58:22 #83
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_42257488
hier zijn het 9 kinderen op 2 leidsters in de babygroep.
De peutergroep heeft 13 kinderen op 2 leidsters.

groepen met 15 kinderen, zitten daar dan 4 leidsters op?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_42257608
Het is een gemengde groep van 0-2 jaar, kan wel 4 leidsters. Op de peutergroep 2-4 zitten er 3 leidsters. De groepen zijn van 8-15 kinderen, maar bij Merlijn zitten er vaak 15 kinderen op de groep. Is dan ook wel het maximum.
pi_42257639
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:58 schreef E.T. het volgende:
hier zijn het 9 kinderen op 2 leidsters in de babygroep.
Da's dus ongeveer 1 op 4 (en een halve...) Tja, als dat "niet voldoende" aandacht is, dan kan ik nu al zeggen dat heel veel kindjes thúís ook tekort komen. Kindjes met meer dan 2 grote broers/zussen...

Nogmaals, iedereen mag het lekker zelf bepalen en ik denk dat het voor een kind ook zeker belangrijk is dat ouders zich goed voelen bij hun keuze... Maar ik vind dat "aandachtstekortverhaal" wat ver gezocht.
pi_42257773
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:52 schreef dwarfs het volgende:
<knip>
Hetgeen wat er het meest in de buurt komt zijn wat mij betreft de ouder (opa en oma), ook qua normen en waarden en opvatting van de opvoeding.

Kennen jullie deze situatie en zo ja hoe hebben jullie die opgelost? Ik zie het gewoon niet zitten om mijn kind aan een wild vreemde mee te gegeven. Dat doe ik niet eens met mijn auto en wat is nu waardevoller?
Om met je laatste vraag te beginnen, een kind is waardevoller dan een auto ja. Ik geef mijn auto wel eens aan een wildvreemde mee hoor. Een bekwame vakman bijvoorbeeld als mijn auto naar de garage moet.

Onze dochter gaat 2 dagen per week naar het KDV en 1 dag per week naar opa en oma. Wij vinden het precies goed zo. Ze heeft heel duidelijk behoefte aan omgang met andere kinderen. En opa en oma vinden het leuk om te doen.

Dat die automatisch qua normen en waarden en opvatting over de opvoeding het meest dicht bij de ouders zouden komen ben ik niet met je eens. Daarbij is vaak ook makkelijker tegen een 'vreemde' te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent dan tegen ouders/schoonouders.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')