Goeie tekst!quote:Op woensdag 18 juli 2007 21:31 schreef tipsch het volgende:
"Ordinaire aanranding!" - artikel Party
http://img45.imageshack.us/my.php?image=party1720julihl6.jpg
Bronquote:Het gevaar van reality shows
'Kijkers worden negatief beïnvloed en deelnemers beschadigd'
donderdag 19 juli 2007 om 09:42
Door Grieteke Meerman
Kandidaten uit realityshows onderschatten het effect van deelname op hun geestelijk welzijn. Dat stelt Kelly Willemse, maker van de documentaire Life After Creality. In de film onderzoekt ze waar deelnemers uit programma's als Big Brother en Expeditie Robinson nadien mee te maken kregen. "In het huis, op het eiland of in het kasteel gaat alles prima. Maar na afloop komt de klap. Opeens zijn ze BN'ers. Bovendien zijn ze op tv vaak te zien geweest als iemand waarin ze zichzelf niet herkennen. Dat heeft een grote impact, velen belanden dan ook in een crisis."
In het geval van De Gouden Kooi, waarin bewoners elkaar deze week opnieuw te lijf gingen, zal het effect na deelname nog een stuk heftiger zijn, denkt Willemse. De shows waaruit ze mensen voor haar documentaire heeft geïnterviewd, zijn eigenlijk nog best lief, zegt ze. "Dit is veel meer over de top. Als deelnemers hieruit komen, belanden ze minstens in een depressie." Toch vindt ze het niet nodig het programma aan banden te leggen. "Ik snap dat de overheid er een probleem van maakt, maar ik hou niet van censuur."
Zinloos geweld
Bart Wisbrun, oprichter van de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld, is het met Willemse eens. "Ik denk dat je zulke programma's niet kunt verbieden. Je houdt het toch niet tegen, daarvoor zijn er te veel mazen in de wet. Als je het niet leuk vindt, moet je er gewoon niet naar kijken."
In het verleden heeft Wisbrun, die zich met zijn organisatie richt tegen iedere vorm van zinloos geweld, geprobeerd tot een samenwerking te komen met de makers van De Gouden Kooi . Toen bewoonster Nena uit de villa werd gezet nadat ze iemand had geschopt, besloot omroep Tien haar verloren borg van 10.000 euro aan een goed doel te schenken. "Ik heb ze toen gebeld, met de vraag of ze daarbij misschien aan ons konden denken. Maar daar hebben we niets meer op gehoord", vertelt hij. "Later zijn we nog een keer door hen benaderd. Of we een tegel met ons logo in het huis wilden plaatsen. Dat wilden wij alleen als we dan meer voor het programma konden betekenen. Daar stonden ze niet voor open."
Schouders ophalen
Jammer, vindt hij. "Het programma is doordrenkt van fysiek, verbaal en psychisch geweld. Het lijkt puur te draaien om de vraag: hoe maak je iemand kapot? Ik geloof zeker dat dat op kijkers geen goede invloed heeft. Gelukkig zijn er ook mensen die sterker in hun schoenen staan en gewoon hun schouders ophalen. Ik hoop dan ook dat de meesten dat doen."
Hier is een samenvattingquote:Op donderdag 19 juli 2007 22:16 schreef ilona-scuderia het volgende:
Atsma komt zometeen weer aan het woord in Nova op Ned.2
100.000 streamkijkers?quote:Op donderdag 19 juli 2007 21:39 schreef avonne het volgende:
Fanclub schiet Lieke en Huub te hulp met overvliegende spandoeken
Dagelijks trekt de serie ongeveer 350.000 tv-kijkers en 100.000 internetbezoekers. Nog eens 100.000 mensen hebben er zelfs geld voor over om iedere dag live, via streams, de ontwikkelingen in de luxe villa op de voet te volgen.
Eén van hen is Hans Bruger, lid van fansite nowlive.eu. Hij gaat nogal ver in zijn fanatisme voor het programma en schaart zich samen met andere leden openlijk achter de 'geslachtofferde' Lieke en Huub.
http://www.spitsnet.nl/ni(...)p=rubriek1%20links,6
Ik weet ook niet of het klopt natuurlijk, maar als je de 'dagjesmensen' meetelt zou het best kunnen.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 01:07 schreef APK het volgende:
[..]
100.000 streamkijkers?
Geloof ik geen ruk van.![]()
Zal wel van die overdrijvers van nowlive komen.
Een prachtige comment op die spitsnet sitequote:Amanda, die moet er ook uit met terug werkende kracht, reden omdat zij totaal geen spijt heeft van deze actie, in tegendeel haar woorden, als ik had geweten dat ik deze boete kreeg had ik haar nog harder aangepakt, heb maling aan die boete, pak haar zo weer.
Ik las in de COS dat DGK_Redactie had gezegd dat het 6000 mensen waren.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 01:20 schreef soylent het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of het klopt natuurlijk, maar als je de 'dagjesmensen' meetelt zou het best kunnen.
Laten we vooral op gezond verstand hopen. Bij de makers van dit programma is dat ver te zoeken! Maar zolang er leven is (of zoiets, een vorm van..) is er hoop?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 01:38 schreef sander89 het volgende:
[knip]
Want als het wordt verboden, is het format kapot. Laten we hopen dat het gezond verstand zegeviert.
[knip]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |