Bron: VPRO gids - week 28
Leven op de apenrots
Of: Hoe ik compleet verslaafd raakte aan De Gouden Kooi
Door Aaf Brandt Corstius
De eerste keer dat ik naar DGK keek, was dat met weerzin. Maar ja, ik moest het toch een keer gezien hebben. Wat ik aantrof (ik heb het nu over 1 van de eerste afleveringen, oktober 2006): een groep mensen, lethargisch hangend op Fatboy’s, met glazen wijn in hun hand, keuvelend over……….
Over niets, natuurlijk, want waar keuvel je over als je met een stel anderen ‘voor eeuwig’ opgesloten bent in een Gooise villa, met 65 camera’s om je heen? Want dat is de formule van DGK: sluit een groep mensen op in een door Jan des Bouvrie ongemeubileerde villa, film ze dag en nacht en degene die het het langst volhoudt krijgt een miljoen en het huis. Iets anders dan zo’n groepje saaie mensen had ik niet verwacht, na seizoenen en seizoenen BB, een serie die ooit spannend was, maar al gauw verzandde in saai geouwehoer op een gele IKEAbank.
Natuurfilm
Dit kende ik wel. De Kooi ging uit. Tot bijna een jaar later. Een vriend begon mij met een haast evangelische blik in de ogen te overtuigen dat DGK wel wat was. Het was spannend, bizar en, zei hij, verslavend. Hij keek inmiddels elke dag; DGK stond in de harddiskrecorder geprogrammeerd voor als hij niet thuis was. Deze vriend verklaarde ik onmiddellijk voor gek, maar ik ging toch weer even kijken. En ik zou graag willen beweren dat het die vriend nog weken kostte om mij te overtuigen, maar ik was eigenlijk al na 10 minuten totaal gefascineerd.
De lethargische mensen op de zitzakken waren binnen een jaar tijd veranderd in schreeuwende, gillende, huilende, manipulerende, wijnslempende, kettingrokende, neukende, kotsende, vechtende apen.
Apen, want wie naar DGK kijkt, kijkt eigenlijk naar een natuurfilm over de mens in zijn meest primitieve staat.
De aap, dus.
Waar de deelnemers in BB konden winnen door vriendjes te maken en de gunsten van de kijkers te krijgen, werkt het in DGK andersom. Je kunt winnen door de anderen het huis uit te werken, zodat je als enige overblijft.
Dan moet je dus niet lief zijn, maar stomvervelend. En dat helpt het als je, zoals Jaap, een van de sleutelfiguren van de kooi, niet te beroerd bent om af en toe iemand onder te kotsen en vervolgens in je eigen kots te wentelen.
En de volgende dag een nog integraal bitterballetje uit je eigen kots te vissen, en dat naar de schoonmaakster van de kooi te gooien.
Avondbutler
Ik begrijp dat ik met bovenstaande beschrijving niet per se zieltjes win voor de kooi. Er zullen mensen zijn die zeggen: Ik kijk liever naar een natuurfilm over dolfijnen, want die gooien niet met bitterballetjes. Dat begrijp ik.
Maar ik ben niet zo geïnteresseerd in dolfijnen, en wel in mensen en wat ze doen, en hoe ze werken, en ik heb zelden een programma gezien, of van een psychologisch experiment gehoord waarbij zo duidelijk is hoe de diepste, donkerste, raarste krochten van de menselijke ziel eruit zien.
En het gaat niet alleen om de slechte kanten die zo duidelijk naar boven komen, het pesten, het schreeuwen en het vechten. Ook andere instincten blijken in DGK niet meer te onderdrukken. Iedereen wil bijvoorbeeld constant met elkaar naar bed/elkaar bepotelen in het bubbelbad/zwierend met geslachtsdelen door het beeld lopen.
Er zijn 2 stelletjes in de kooi, maar monogaam zijn ze niet. Zodra er iemand voorbij komt, springen ze erboven op. Dit gebeurt vaak, als de programmamakers een callgirl in de kooi gooien, of als er een nieuwe ‘avondbutler’ is aangenomen, een typische ‘kooiterm’ die betekent; werknemer die vage klusjes doet maar vooral de vrouwen probeert te versieren.
Lapdance
Het ene oment ligt Huub onder een dik donzen dekbed onduidelijke dingen te doen bij Amanda, het volgende moment staat Amanda onder de douche met Brian en weer een weekje later zien we Amanda een lapdance uitvoeren bij de avondbutler, en weer een paar dagen verder mag Jaap in het bubbelbad 10 seconden aan Amanda’s borsten zitten. En zij is niet de enige die zo opereert; bewoners zijn constant met elkaar aan het fluisteren wie ze nu weer gaan verleiden om de positie van de ander zwakker te maken.
Ondanks al hun primaire apenbezigheden verkeren de bewoners zelf namelijk constant in de waan dat zij een complex spel vol slimme intriges met elkaar aan het spelen zijn. Zelf nemen de bewoners hun plannenmakerij echter heel serieus.
Wat gaat er met deze mensen gebeuren? Zelf hoop ik dat ze op RTL mogen doormodderen, want 10 stopt. Ik hoop de deelnemers oud te zien worden - tenslotte is het motto van DGK ‘oneindig gevangen in luxe’.
Dat er kinderen geboren worden in de kooi. Of nee, dat wens je geen kind toe. Stiekem (en dat is dan weer mijn duistere kantje) hoop ik wel eens dat iemand een moord op Huub beraamt.
Mijn verslaving is echter in gevaar. Fons van Westerloo van RTL vindt de kooi maar zo-zo. Misschien wordt het programma stopgezet. En dan worden de bewoners losgelaten, de normale wereld in. Een interessant vervolgexperiment.
Wie is wie?
Jaap
TerrorJaap. Dikke man met getroebleerde jeugd. Terroriseert met genoegen andere bewoners. Die kijken niet meer op als hij met een emmer stront door het huis zeult. ‘Over wie ga je dat nu weer heen gooien, Jaap?’ klinkt het verveeld.
Huub
Samen met Jaap koning van de apenrots. Klein, maar berekenend mannetje. Heeft een relatie met Lieke, die hij als een stuk vuil behandelt. Pestte op angstaanjagende wijze de homoseksuele Eric, met wie hij bevriend was, het huis uit.
Lieke
Vriendin/voetveeg van Huub. Type meeloper tot in het gevaarlijke. Pest graag, maar is eigenlijk the weakest link door haar adoratie voor Huub.
Amanda
Blonde stoeipoes met opblaas borsten. Heeft een relatie met Brian, maar is niet te beroerd om ingewikelde seksdansjes uit te voeren met elke mannelijke bezoeker en avondbutler in de kooi. Goedaardig.
Brian
Dommige mooie jongen met dichterlijke inslag. Kan echter ook erg kwaad - para - worden en trekt dan Hulkachtig zijn overhemd uit. Wordt zeer jaloers als Mannie met anderen flirt, wat aan de lopende band gebeurt.
Natasia
Zeer domme luide vrouw. Kwam in het nieuws omdat ze haar 2 kinderen achterliet om de kooi in te gaan. Vindt zichzelf een diva en lijkt verliefd op Brian. Kan goed schreeuwen.
Dennis en Nadia
Nieuwe bewoners van het huis. Nog geen peil op te trekken. (zoals de meeste bewoners trouwens)
Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee!