abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42221744
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC was een prachtige Nederlandse onderneming in vooral de 16e en 17e eeuw. Het was het boegbeeld van een sterk en machtig Nederland dat veel geld verdiende met internationale handel en wereldwijd kolonies heeft gesticht. Met recht een parel van onze geschiedenis. En daarom ook geheel terecht dat Balkenende naar deze prachtige organisatie verwijst. Er is niets om ons voor te schamen. Die belachelijke politiek-correcte opmerkingen van menig linkse FOK!er raken kant noch wal. Slavenhandel en landjepik was in die tijd doodnormaal. Iedereen deed net. Leer nou eens dat dergelijke zaken in de tijdsgeest moeten worden verplaats en niet door een 21-eeuwbril dienen te worden bekeken. Die misplaatste verontwaardiging zou plaats moeten maken voor terechte trots
Juistem! Dat waren nog eens tijden. Oerhollandse handelsmentaliteit. Tsjakkkkkkaaaaaaa.

Nederlanders waren in die tijd gewoon erg behulpzaam.
Arme buitenlanders die niet op vakantie konden kregen gratis en voor niets een cruise aangeboden.
Ze stonden allemaal te trappelen om mee te mogen met deze loveboat. Omdat de vakantiegangers elkaar verdrongen om aan boord te kunnen gaan, greep de Nederlander af en toe in met een corrigerende tik richting de boosdoener.
Heel normaal in die tijd hoor. Eenmaal onderweg was het een en al feest. Drank, muziek, mooie meiden. Het kon niet meer stuk. Heerlijke maaltijden werden naar binnen gewerkt met het zilvere bestek. De vreemdelingen huilden van blijdschap. De Nederlanders waren doordrongen van het licht van Jezus Christus. Deze beste man had immers allang duidelijk gemaakt dat je lief moest zijn voor je naasten. De Nederlandse barmhartigheid deed die van Jezus verbleken. Hoe kon deze gratis aangeboden vakantie voor de armen anders worden verklaard?
Eenmaal aangekomen op de bestemming konden de vakantiegangers zich tegoed doen aan heerlijke thee en chocolade. Een beetje verveeld van het niets doen besloten sommigen om cacaobladeren te plukken. Beweging is goed voor het lichaam moet men gedacht hebben. De organisator was zo blij dat hij iets voor de armen kon doen, dat hij ze aanbood om wat langer te blijven. Dit aanbod werd uiteraard niet afgeslagen door de vakantie vierende mensen.
En ze leefden nog lang en gelukkig.

Ik denk dat Balkenende doelde op deze eigenschap van de VOC. We mogen er terecht trots op zijn vind ik.
Goed dat onze barmhartige minister president, trots is op onze barmhartige VOC.
Ik vermoed dat Balkenende met deze uitspraak definitief een plekje in de hemel heeft bemachtigd. Het is hem gegund.
  vrijdag 29 september 2006 @ 01:21:45 #127
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42221852
Laten we ons nu alsjeblieft niet in linkserige zelfhaat wentelen door te suggereren dat de Nederlanders als geen ander volk wisten wat wreedheid was.

Niks om je voor te schamen wat de VOC betreft: de juiste organisatie op de juiste plek in de juiste periode. Het tijdperk van de universele mensenrechten was nog bepaald niet aangebroken, en daar handelde men dan ook naar.

Sommige mensen hier geloven nog liever in Swiebertje dan in de Gouden Eeuw.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_42221906
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 01:21 schreef Ringo het volgende:
Laten we ons nu alsjeblieft niet in linkserige zelfhaat wentelen door te suggereren dat de Nederlanders als geen ander volk wisten wat wreedheid was.
Wie doet dat dan?
Dit lijkt me typisch weer voortkomen uit nationalistische doofpotterij
quote:
Niks om je voor te schamen wat de VOC betreft: de juiste organisatie op de juiste plek in de juiste periode.
Ik schaam me ook niet voor die gewelddadige mafiosi...
pi_42224033
Ja! De VOC mentaliteit! Laten we die weer oppoetsen!
Lekker met militair geweld monopolies afdwingen . Dat zal Nederland weer op de kaart zetten. Zolang het werkt levert het enorm veel geld op. En veel vijanden. Volgens mij hebben we geen gebrek aan geld en geen behoefte aan vijanden, dus ik zie niet zo wat het voordeel ervan zou zijn.

Wat een idiote discussie over trots en schaamte trouwens.
Het ontlenen van persoonlijke gevoelens van trots of schaamte ontleent aan verrichtingen van een verzameling mensen een paar eeuwen geleden in toevallig dezelfde moerasdelta als waar je zelf nu woont of geboren bent..
Persoonlijk vind ik dat zoiets als enorm meeleven met de personages in een televisieserie. Niet onbegrijpelijk en toch bizar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 29 september 2006 @ 08:47:34 #130
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_42224342
TIs maar goed dat de meeste mensen in dit topic geen historici zijn. Wát een domheid, onwil, vooroordelen en verdraaingen van feiten zeg.

17e eeuwse daden beoordelen naar 21e eeuwse normen en waarden?
Een 21e eeuwse uitspraak zelfs nog helemaal verkeerd interpreteren?
Selectief geheugen toepassen om iets met foute argumenten als slecht af te willen doen?

Stom gezeik van die moralistische mensen. Al hadden jullie 100 jaar terug geleeft hadden jullie allemaal negers als minderwaardig en dom gezien en was er niks aan de hand. Maar neehoor, in dit tijdperk hebben we eventjes het idee dat iedereen gelijk is en hop, opeens is alles wat vroeger gebeurd is fout en we moeten ons schamen voor dingen van honderden jaren terug en blabla.

Veroordelen jullie voortaan ook alle Afrikanen? Die verkochten vroeger tenslotte de slaven aan ons. Foei, stoute afrikanen, geen geld meer voor jullie want 300 jaar terug deden jullie stoute dingen.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:19 schreef Genverbrander het volgende:
Je kunt natuurlijk proberen om je in te leven in die tijd, maar ik zou zelf niet weten waar ik moest beginnen. Daarbij is het oordeel over slavernij niet cultuurafhankelijk. Het gaat simpelweg tegen het natuurrecht in, ofwel het allersimpelste 'gezond verstand'.
Mag ik even lachen. Onthou je alsjeblieft ver met álles wat met geschiedenis te maken heeft want als je zulke onzin denkt als dit kan je er maar beter niks over zeggen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_42224384
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 08:20 schreef sigme het volgende:
Ja! De VOC mentaliteit! Laten we die weer oppoetsen!
Lekker met militair geweld monopolies afdwingen . Dat zal Nederland weer op de kaart zetten. Zolang het werkt levert het enorm veel geld op. En veel vijanden. Volgens mij hebben we geen gebrek aan geld en geen behoefte aan vijanden, dus ik zie niet zo wat het voordeel ervan zou zijn.

Wat een idiote discussie over trots en schaamte trouwens.
Het ontlenen van persoonlijke gevoelens van trots of schaamte ontleent aan verrichtingen van een verzameling mensen een paar eeuwen geleden in toevallig dezelfde moerasdelta als waar je zelf nu woont of geboren bent..
Persoonlijk vind ik dat zoiets als enorm meeleven met de personages in een televisieserie. Niet onbegrijpelijk en toch bizar.
Natuurlijk kun je alles wegrelativeren, maar dan kun je nergens trots op zijn. Puur rationeel gezien is het volkomen zinloos om ergens trots op te zijn. Emoties en gevoel, ethiek, esthetiek etc. spelen juist wel een beslissende rol of je het nu leuk vindt of niet. In andere landen (op de Balkan) snijden ze elkaar de strot af ivm met gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in de 13e eeuw.

Als je dan toch een gevoelloos objectief argument wilt hebben voor de VOC, dan kun je stellen dat mede dankzij de winsten die toen gemaakt zijn en ook later dmv de Nederlandsche Handelsmaatschappij (later ABN) Nederland welvarend is geworden. Om hiervoor dankbaar te zijn of trots op te zijn is weer een kwestie van gevoel, maar er is wel een oorzakelijk verband.

On topic:
Op zich heeft Balkende wel gelijk als hij bedoelt dat Nederland zich weer meer op de handel moet richten en hierin wat aggressiever moet zijn (met de middelen van deze tijd). Nederland als innovatieland is en blijft een mislukking, dus dan maar de handel.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_42224427
"Achievement is its own reward, pride obscures it."
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 29 september 2006 @ 08:58:42 #133
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42224498
Het is inderdaad tamelijk stompzinnig om persoonlijke trots te ontlenen aan de glorieuze danwel mensonterende daden van een club wereldbestormers uit de zeventiende eeuw. Daarentegen is het nog stompzinniger om, met de morele bril van nu, die wereldbestormers van toen af te doen als een stel harteloze criminelen, terwijl je weet dat zij handelden volgens normen die in die tijd volstrekt gebruikelijk waren.

Nederland heeft toen gewoon een uitstekende positie verworven binnen Europa én op het wereldtoneel, mede dankzij de VOC, en daar plukken we nog steeds de vruchten van. Daar hoef je echt niet neerbuigend over te doen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_42224572
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 08:51 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je alles wegrelativeren, maar dan kun je nergens trots op zijn. Puur rationeel gezien is het volkomen zinloos om ergens trots op te zijn. Emoties en gevoel, ethiek, esthetiek etc. spelen juist wel een beslissende rol of je het nu leuk vindt of niet. In andere landen (op de Balkan) snijden ze elkaar de strot af ivm met gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in de 13e eeuw.
Dat laatste lijkt me dan ook een uitstekend argument tegen het oppoetsen van historische gebeurtenissen als nationaal verbindend 'gevoel'. Welk stuk historie je ook gaat oppoetsen - je loopt altijd tegen de moderne verbondenen aan van mensen die er minder goede herinneringen aan kunnen oproepen (onzin natuurlijk - die herinneringen zijn er niet, maar worden in het leven geroepen).
Verder, als je je tevéél inleeft in pak 'm beet die 17e eeuw kan je wel weer schuimbekkend kwaad worden op de Engelsen en Portugezen, dat hoorde er immers ook bij.
quote:
Als je dan toch een gevoelloos objectief argument wilt hebben voor de VOC, dan kun je stellen dat mede dankzij de winsten die toen gemaakt zijn en ook later dmv de Nederlandsche Handelsmaatschappij (later ABN) Nederland welvarend is geworden. Om hiervoor dankbaar te zijn of trots op te zijn is weer een kwestie van gevoel, maar er is wel een oorzakelijk verband.
Ja, het moge duidelijk zijn dat Nederland, dit stuk gebied met steeds weer nieuwe inwoners, profijt heeft gehad van de nijverheid in de Gouden Eeuw. Ik meen dat men met terugwerkende kracht dit meer op het conto van de turf dan van de scheepvaart schrijft, maar die turf is dan wel omgezet in veel aansprekends: wereldreizen, wetenschap, moderne steden, droogleggingen etc.
quote:
On topic:
Op zich heeft Balkende wel gelijk als hij bedoelt dat Nederland zich weer meer op de handel moet richten en hierin wat aggressiever moet zijn (met de middelen van deze tijd). Nederland als innovatieland is en blijft een mislukking, dus dan maar de handel.
Denk je dat hij dat bedoelde? Ik kreeg meer de indruk dat hij bedoelde dat we gróót moeten denken en niet neuzelen over details.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42224575
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 08:47 schreef ethiraseth het volgende:

Stom gezeik van die moralistische mensen. Al hadden jullie 100 jaar terug geleeft hadden jullie allemaal negers als minderwaardig en dom gezien en was er niks aan de hand. Maar neehoor, in dit tijdperk hebben we eventjes het idee dat iedereen gelijk is en hop, opeens is alles wat vroeger gebeurd is fout en we moeten ons schamen voor dingen van honderden jaren terug en blabla.
We hoeven het niet te veroordelen, we hoeven ons er niet voor te schamen, maar we hoeven er ook niet opnieuw naar te streven, want dat zou in de huidige tijd wel verwerpelijk zijn.
Are you pondering what I'm pondering?
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:38:48 #136
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42225237
Even serieus, zijn er echt mensen die zich schamen voor het VOC tijdperk? Dan zul je je ook wel schamen voor de heksenjacht en tientallen andere historische gebeurtenissen.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42225398
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:38 schreef mr.vulcano het volgende:
Even serieus, zijn er echt mensen die zich schamen voor het VOC tijdperk? Dan zul je je ook wel schamen voor de heksenjacht en tientallen andere historische gebeurtenissen.
Letterlijk schamen natuurlijk niet, zeg. Wel dat het qua uitbuiting etc. een beschamende episode is geweest.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42226331
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 01:21 schreef Ringo het volgende:
Het heeft weinig met zelfhaat te maken. Het is slechts het kritisch terugblikken op een periode waarin een hoop fout is gegaan. Zoals de Duitsers wel eens kritisch zullen terugdenken aan de nazitijd. Dat betekent niet dat de Duitsers of de Nederlanders een aangeboren wreedheid hebben nee. Maar het kritisch zijn op het verleden is de enige manier om te verbeteren in de toekomst.
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 08:47 schreef ethiraseth het volgende:
TIs maar goed dat de meeste mensen in dit topic geen historici zijn. Wát een domheid, onwil, vooroordelen en verdraaingen van feiten zeg.

17e eeuwse daden beoordelen naar 21e eeuwse normen en waarden?
Een 21e eeuwse uitspraak zelfs nog helemaal verkeerd interpreteren?
Selectief geheugen toepassen om iets met foute argumenten als slecht af te willen doen?

Veroordelen jullie voortaan ook alle Afrikanen? Die verkochten vroeger tenslotte de slaven aan ons. Foei, stoute afrikanen, geen geld meer voor jullie want 300 jaar terug deden jullie stoute dingen.
[..]

Mag ik even lachen. Onthou je alsjeblieft ver met álles wat met geschiedenis te maken heeft want als je zulke onzin denkt als dit kan je er maar beter niks over zeggen.
Zo jij gebruikt veel ROFL-smileys.

Ik denk juist dat het heel belangrijk is om kritisch op het verleden terug te blikken. Als je naar de geschiedenis kijkt door je in te leven kun je niets anders zeggen dan 'Sja toen ging het nu eenmaal zo'. Dat lijkt me niet wenselijk.
pi_42226731
Om meer dan 1 reden was de uitspraak totaal fout.

1 Geld verdienen is ok, maar nooit ten koste van anderen. Ik ben liever iemand van een win-win situatie. Daar kan je trots op zijn. Dus niet op de VOC destijds. Als ik over lijken ga, dan kan ik ook schatrijk worden, daar is geen kunst aan. Het was dus een schaamteloze vertoning van onze premier die 0,0% empathie in zijn lijf heeft.

2 Hij geeft blijkt dat het om geld gaat ipv mensen.

3 Hij legt de nadruk weer op "handel" , terwijl dat een te smalle basis vormt om alleen daarop een economie te bouwen. Sinds jaar een dag is bekend dat we veel te weinig aan innovatie doen. Daar hoor je onze premier maar amper over.
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:40:07 #140
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42226738
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:26 schreef Genverbrander het volgende:
Ik denk juist dat het heel belangrijk is om kritisch op het verleden terug te blikken. Als je naar de geschiedenis kijkt door je in te leven kun je niets anders zeggen dan 'Sja toen ging het nu eenmaal zo'. Dat lijkt me niet wenselijk.
Er is toch al kritisch gekeken naar het verleden. Of is bijvoorbeeld de slavernij nog niet afgeschaft? Dus om daar nu nog kritisch naar te kijken is mijn inziens overdreven.
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:40:33 #141
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42226750
Al met al wat meer ondernemingsgeest mag best.

Maar is Balk degenen die daartoe mag oproepen? In NL hebben we allemaal intiatiefdodende regeltjes;van luxe sociale vangnetten tot aan 1001 formulieren om in te vullen als je een eigen zaak wil oprichten..
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:13 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Wat zeg ik nou net? Die banen krijgen zij helemaal niet omdat zij het Nederlandse minimumloon verdienen (lees: nodig hebben om van te leven) en de aspergeboer liever Polen inhuurt.
Wat? Kan de boer dan opeens lager dan het miniumloon betalen?

Dan kan hij natuurlijk net zo goed illegalen in dienst nemen, nog goedkoper. Gezien de grote toestroom van Polen is dat niet waarschijnlijk..

[ Bericht 7% gewijzigd door Napalm op 29-09-2006 11:53:28 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:35:44 #142
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42228323
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Om meer dan 1 reden was de uitspraak totaal fout.

1 Geld verdienen is ok, maar nooit ten koste van anderen.
Ik hoop dat jezelf inziet dat je de plank volledig misslaat, anders is het wel bedroevend met je gesteld. Bij concurrentie is er altijd sprake dat de ene ten koste van de ander het product/ de dienst mag leveren.

Je doet wel erg je best om de uitspraken van Balkenende in een zo'n kwaad mogelijk daglicht te stellen. Heeft hij vroeger een snoepje van je gestolen?
pi_42228408
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:38 schreef Genverbrander het volgende:

[..]
Daar heb je een punt, maar Balkenende had het wel wat subtieler uit kunnen drukken. De VOC-mentaliteit associeer ik meteen met uitbuiting. slavernij en onderdrukking. In feite was de 17de eeuw de meest genante eeuw uit onze geschiedenis, weinig reden om mee te kokketeren dus.
Het is wel te merken dat je niet op de hoogte bent van geschiedenis. De VOC heeft voornamelijk handelsposten opgezet en handel gedreven. De VOC was ook helemaal niet zo geinteresseerd in het "veroveren" of innemen van land, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Engelsen.

Verder kots ik op al het gezeik over slavenhandel; wie leverde namelijk de slaven aan? Juist, dat waren Afrikanen, niet Europeanen. Het is erg makkelijk om dat voor 100% op Europa af te schuiven wanneer dat een algemeen geaccepteerd fenomeen was in die tijd. Niet dat ik er zo'n fan van ben trouwens.

Het feit blijft dat we kennelijk niet trots mogen zijn op onze rijke historie, maar dat er altijd weer van die azijnpissers zijn die wel iets kunnen vinden om maar lekker negatief te moeten doen. Ik vind het juist geweldig dat men zo'n omvangrijk handelsnetwerk heeft weten op te zetten zonder de militaire inspanningen die andere landen deden.
pi_42228644
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:38 schreef drexciya het volgende:

[..]

Het is wel te merken dat je niet op de hoogte bent van geschiedenis.
Je hebt een te geïdealiseerd beeld van de VOC, misschien erin geramd door wat te nationalistische geschiedenisboekjes. Ik quote nog een keer (bron):

"In de gebieden waar de VOC de dienst uitmaakte ging de inheemse bevolking gebukt onder het juk van de Hollanders. Gehuiverd werd voor Jan Pieterszoon Coen, koopmanszoon uit Hoorn, bijgenaamd: de Slachter van Banda. Teneinde de monopoliepositie op foelie en kruidnagelen te handhaven, liet Coen in 1621 vijfduizend Bandanezen uirroeien en de rest verschepen naar andere eilanden. Op Kaap de Goede Hoop regeerde Jan van Riebeeck de kolonie ook met harde hand. De inheemse bevolking werkte op verschillende plantages en werd als slaaf verhandeld naar bijvoorbeeld Suriname. Daarnaast leidde de kolonisering tot apartheid."

Zo 'geweldig' is het dus allemaal niet.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:56:20 #145
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42228909
Pak je dan niet een uitzondering? Zo kan je elke stelling bewijzen; dan is Shell ook een moordenaarsbedrijf en AH een berg fraudeurs.

"was het geweld dat hij bereid was te gebruiken om zijn doelstellingen te bereiken zelfs voor menig tijdgenoot te veel.."

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/personalia/coen.html
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42228978
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:38 schreef drexciya het volgende:

Verder kots ik op al het gezeik over slavenhandel; wie leverde namelijk de slaven aan? Juist, dat waren Afrikanen, niet Europeanen. Het is erg makkelijk om dat voor 100% op Europa af te schuiven wanneer dat een algemeen geaccepteerd fenomeen was in die tijd. Niet dat ik er zo'n fan van ben trouwens.
Ik geloof niet dat de meeste slaven door Afrikaanse stamhoofden zelf werden verkocht, hoewel je dat verhaal wel eens hoort. Ik denk dat de druk van het westen de grootste rol speelde. Maar al was het wel zo, dan nog vind ik het niet relevant. Ook dingen die je worden aangeboden kun je afwijzen.
pi_42229026
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:56 schreef Napalm het volgende:
Pak je dan niet een uitzondering? Zo kan je elke stelling bewijzen; dan is Shell ook een moordenaarsbedrijf en AH een berg fraudeurs.

"was het geweld dat hij bereid was te gebruiken om zijn doelstellingen te bereiken zelfs voor menig tijdgenoot te veel.."

Goeie link, Napalm. Zo normaal was het zelfs toen dus al niet.
pi_42229058
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:40 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Er is toch al kritisch gekeken naar het verleden. Of is bijvoorbeeld de slavernij nog niet afgeschaft? Dus om daar nu nog kritisch naar te kijken is mijn inziens overdreven.
Gezien de neiging in dit topic VOC-praktijken te verdoezelen en goed te praten is het niet overdreven.
Eigenlijk is het schokkend te zien hoeveel mensen nu nog koloniaal denken..
Nog steeds niks geleerd na 400 jaar..
pi_42229167
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:56 schreef Napalm het volgende:

Grappige discussies krijg je hiervan.

Dat tijdgenoten ook al inzagen dat zoveel geweld niet zuiver op de graat was geeft óók aan dat men ook toen best wist dat andere mensen ook mensen waren. Dus dat uitbuiting en slavernij toch typisch iets is wat je je bekende medemens (en jezelf in de eerste plaats) niet wil aandoen - maar waarvoor je wel de ogen kan sluiten als het lekker ver weg is.
pi_42229216
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 12:00 schreef Genverbrander het volgende:

Goeie link, Napalm. Zo normaal was het zelfs toen dus al niet.
Alsof het de norm was van slaven tot slaaf gemaakt te worden.
Alsof de inwoners van Djajakarta (Batavia) en Banda het er mee eens waren dat zij werden verdreven en vermoord.
Alsof het de norm van de vorsten in die bezette regio's was hun macht te verliezen aan indringers..

Lekkere redenering over 400 jaar:...ja maar... Joden vervolgen en vermoorden was normaal toen.. dus dat mag je nu niet veroordelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')