abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42514830
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:40 schreef m021 het volgende:

[..]

Dat was ik ook aan het posten, maar hij gooide me terug naar het "plaats reactie op..." scherm. Daar heb jij toch niks mee te maken, hè...

Ik heb die Mod's hier gewoon goed betaald
pi_42514854
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:39 schreef fee-tje het volgende:
Warm, warm. Kweenie of je daaraan kunt overlijden acuut, maar twas iig niet de stof die ik in gedachten had
Uhm oke. We gaan verder met denken. Leuke casus iig
pi_42514966
Ik kreeg hem net in een werkgroep .
Je kan natuurlijk ook wat vragen stellen he (niet dat ik ze allemaal ga weten te beantwoorden denk ik, maar er is zeker wel 1 gegeven wat je nu mist wat je enorm op het goeie spoor kan zetten).
pi_42515097
Uhm... Hoe is het met de open haard c.q. kachel. Goede afvoer enzo? Gebruiken ze pesticiden?
pi_42515115
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:31 schreef DDM het volgende:

[..]

Nee sensibiliteitsstoornissen passen erbij.
Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42515134
De open haard en de kachel enzo zijn verleden week nog gecontroleerd door de Gamog . En het is een ouderwetse biologische boer . (Ze hebben geeneens riolering, laat staan pesticiden )
pi_42515196
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:

[..]

Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
Een ziekte presenteert zich natuurlijk maar zelden volgens het boekje
pi_42515262
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:

[..]

Nee m.i. niet. Het begint meestal in de onderste extremiteiten met sensibiliteits -en motoriekstoornissen en gaat dan omhoog. Bij de longen enzo uit het zich dan alleen nog in motorische stoornissen. Sowieso is deze casus al in extreme vorm aanwezig.
pi_42516816
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 16:46 schreef fee-tje het volgende:
Ik kreeg hem net in een werkgroep .
Je kan natuurlijk ook wat vragen stellen he (niet dat ik ze allemaal ga weten te beantwoorden denk ik, maar er is zeker wel 1 gegeven wat je nu mist wat je enorm op het goeie spoor kan zetten).
zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vast
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:08:57 #260
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42519893
H2S gas?
pi_42519898
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:48 schreef Repeat het volgende:

[..]

zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vast
Stelletje prutsers .

Letterlijk staat er
quote:
Soms lees je in de krant dat een boer in een beerput valt en daarbij omkomt. Ook mensen die komen helpen, komen soms niet levend uit de beerput. Hoe is dit medisch te verklaren?
Dan komen jullie er ook niet uit hoor .
Maar met de intoxicatie door gas was je close, tis alleen een ander gas

voor Kang-He
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:20:31 #262
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42520336
Iedereen is vrij om de volgende casus te posten , ik heb op het moment geen inspiratie en ben met andere dingen bezig.

En laks uiteraard.
pi_42521113
Dan zal ik maar eens even mijn fantasie er op los laten.

Een 18 jarige vrouw komt bij de dokter met de klacht dat ze de laatste tijd zeer vermoeid is. De dokter kan hier niet veel mee en vraagt door, maar aangezien de dame in kwestie meer bezig is met haar vriendjes dan met haar gezondheid komt hier ook niet veel informatie uit.

Toch vertrouwt de dokter het niet en laat het bloed van de vrouw onderzoeken, na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter. Na dit gehoord te hebben wil de dokter haar meteen onderzoeken en merkt tijdens het onderzoek op dat haar lever en milt vergroot zijn. De eerste uitslagen van het bloed tonen ook aan dat haar Hb-gehalte te laag is op de andere uitslagen moet de arts nog wachten.

Rara wat kan dit zijn.

[edit] Aangezien DDM dit niet eens weet, zal het wel echt te vaag zijn, spontaan krijgt deze jonge dame na het afstappen van de onderzoekstafel last van haar botten, na wat navragen van de dokter blijkt ze hier al lang last van te hebben, ze kreeg ongeveer rond de zelfde tijd hier last van als van haar vermoeidheid.

Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.

[ Bericht 5% gewijzigd door Spyronius op 09-10-2006 20:06:18 ]
pi_42521229
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:43 schreef Spyronius het volgende:
na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter.
Dit is normaal hoor. We zijn geen supermensen. Je bedoelt zeker dat het blijft bloeden? Ten tweede heeft deze symptomatologie een lange DD. Dus deze is lekker makkelijk
pi_42521312
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:48 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit is normaal hoor. We zijn geen supermensen. Je bedoelt zeker dat het blijft bloeden? Ten tweede heeft deze symptomatologie een lange DD. Dus deze is lekker makkelijk
hehe lol ja ik bedoel het blijft bloeden. Ik kon even niets anders verzinnen dan dat, had ook wel iets in de trand kunnen zeggen van deze blonde stoot was tijdens het bevredigen van haar vriend blijven haken aan zijn piercing en deze wond is nooit gaan helen
pi_42521368
Ik kies voor hepatitis B. Kan ook C zijn Dit i.v.m. haar verhalen over haar vele vriendjes Het kan namelijk ook leukemie ofzo zijn.
pi_42521452
nee, nee en nee. Ik zal straks nog wat extra toevoegen aangezien ik blijkbaar iets heb neer getypt wat ook symptomen voor andere ziektes kunnen zijn.

Maar keep on guessing
pi_42521488
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:55 schreef Spyronius het volgende:
nee, nee en nee. Ik zal straks nog wat extra toevoegen aangezien ik blijkbaar iets heb neer getypt wat ook symptomen zijn voor andere ziektes kunnen zijn.
Oke en verander dit ook: Rara wat kan dit zijn Want dit kan echt van alles zijn
pi_42521792
ok done.
pi_42522158
quote:
Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.
Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zit

Ik denk: Morbus Kahler
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:22:39 #271
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42522352
Even tussendoor, kan iemand mij vertellen waarom alleen IgG moleculen de placenta kunnen passeren? Het zal natuurlijk wel weer iets met de structuur te maken hebben, maar wat precies ?
pi_42522730
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:17 schreef DDM het volgende:

[..]

Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zit

Ik denk: Morbus Kahler
Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
pi_42522928
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:22 schreef Kang-He het volgende:
Even tussendoor, kan iemand mij vertellen waarom alleen IgG moleculen de placenta kunnen passeren? Het zal natuurlijk wel weer iets met de structuur te maken hebben, maar wat precies ?
De placentacellen hebben receptoren voor IgG. Dus deze wordt gewoon door de placenta geaccepteerd. De rest is niet nuttig of kan zelf averechts werken.
pi_42522986
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
Oh oke Nou ik nu even weg. En zal blijven nadenken. Hopelijk heeft iemand anders het antwoord gegeven als ik weer terugkom

En als iemand een nieuw topic maakt zet mijn er dan aub even bij. Of kan alleen Singa dat? Ik zit op de VU.
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:41:21 #275
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42523210
Je kan je hier zelf toevoegen:

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
pi_42527314
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:41 schreef Kang-He het volgende:
Je kan je hier zelf toevoegen:

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
Dank je Iemand had het al gedaan zag ik
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Dan zal het wel een lysosomale stapelingsziekte zijn Maar welke weet ik niet zo snel.
pi_42527400
quote:
Dan zal ik maar eens even mijn fantasie er op los laten.

Een 18 jarige vrouw komt bij de dokter met de klacht dat ze de laatste tijd zeer vermoeid is. De dokter kan hier niet veel mee en vraagt door, maar aangezien de dame in kwestie meer bezig is met haar vriendjes dan met haar gezondheid komt hier ook niet veel informatie uit.

Toch vertrouwt de dokter het niet en laat het bloed van de vrouw onderzoeken, na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter. Na dit gehoord te hebben wil de dokter haar meteen onderzoeken en merkt tijdens het onderzoek op dat haar lever en milt vergroot zijn. De eerste uitslagen van het bloed tonen ook aan dat haar Hb-gehalte te laag is op de andere uitslagen moet de arts nog wachten.

Rara wat kan dit zijn.

[edit] Aangezien DDM dit niet eens weet, zal het wel echt te vaag zijn, spontaan krijgt deze jonge dame na het afstappen van de onderzoekstafel last van haar botten, na wat navragen van de dokter blijkt ze hier al lang last van te hebben, ze kreeg ongeveer rond de zelfde tijd hier last van als van haar vermoeidheid.

Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?

Gezien de botpijn kan je denken aan sikkelcelanemie. De combi trombopenie en anemie wijst echter ook op een autoimmuun hemolytische anemie.

Zit ik warm
pi_42528591
fee-tje helaas, DDM zat er nu wel heel dicht bij in de buurt.

Ik zal het maar zeggen, het was de ziekte van Gaucher en dan wel type 1, bij de andere types wordt je niet oud en type 1 is niet te genezen, maar wel te onderdrukken, door medicijnen te nemen die dit bepaalde enzym in de bloedbaan krijgen, waardoor de desbetreffende cellen dit op kunnen nemen.

Er zit namelijk in de cel een mooi systeem wat ervoor zorgt, dat wanneer er iets fout gaat in het proces van eiwit modificatie van RER naar Golgi, in dit geval aan het manose wordt geen fosfaat gekoppeld, waardoor het Golgi het niet kan herkennen zodat bij de trans golgi kant deze naar het endosoom/lysosoom kan worden gestuurd.

Wanneer dit dus verkeerd gaat kan via endocytose het bepaalde enzym worden opgenomen en kan er dan als nog een fosfaat gekoppeld worden, zodat het in het lysosoom aktief kan worden. Dit eiwit wordt dan dus via medicatie opgenomen en hierdoor is de ziekte dus te onderdrukken.

Bovenstaande werkt natuurlijk wel alleen in de cel, als er een signaal kan worden afgegeven dat dit specifieke enzym daadwerkelijk mist. Er zijn namelijk ook varianten van lysosomale stapelingsziekten waar de cel denkt dat het enzym aanwezig is en ook werkend is, hierdoor zal dus nooit het enzym worden opgenomen, omdat de cel denkt dat het enzym aanwezig is en goed werkt.

Dit is het geval bij bijvoorbeeld een variant van Tay Sachs.

PS. Ik had je er al aan toegevoegd trouwens, maar was te lui om dat te typen
pi_42542816
Dank je voor het toevoegen en ik bedank je ook namens iedereen voor je fantastische uitleg betreffende de ziekte van Gaucher Zelf denk ik dat je 100 jaar arts moet zijn wil je zo een ziekte treffen. Klopt ook wel, want dit soort ziekten zijn zeldzaam. Maar het houdt ons scherp. Ik zal meteen even een nieuwe casus brengen. Ik hou het even simpel.

Vrouw 84 jaar komt bij de huisarts omdat het haar man opviel dat ze de laatste tijd zo van die gele ogen heeft. Bij de tractusanamnese komen er behoudens wat vermoeidheidsklachten geen andere bijzonderheden aan het licht. Bij lichamelijk onderzoek van de buik voelt de huisarts een zwelling onder de arcus costalis rechts. Deze zwelling doet geen pijn en ook bij palpatie van de gehele buik geeft mevrouw geen pijn aan. De huisarts krijgt een beetje een naar gevoel omtrent deze symptomen.

Heb jij dat ook? En wat is de waarschijnlijksdiagnose?
pi_42544006
Courvoisier?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42544063
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:59 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?
Een woord dat ik ken
pi_42544577
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:17 schreef intoxicated het volgende:
Courvoisier?
Ja dat wil ik niet horen , want dat is geen diagnose. Maar je bent warm.
pi_42544682
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:19 schreef Nuna het volgende:

[..]

Een woord dat ik ken
Wel meedoen met het spel he Kan je van leren
pi_42544906
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:31 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja dat wil ik niet horen , want dat is geen diagnose. Maar je bent warm.
Pancreaskopcarcinoom
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42545114
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:38 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Pancreaskopcarcinoom
pi_42546039
Oke, nieuwe:
Een 9-jarige jongen van Irakese afkomst presenteert zich met hoge koorts en buikpijn op het spreekuur. Hij zegt de afgelopen tijd regelmatig last te hebben gehad van deze symptomen, waarbij elke episode enkele dagen tot een week duurt. Hij vertelt u tijdens zo'n episode soms ook last te hebben van zijn linker enkel, maar nu niet. Bij lichamelijk onderzoek ziet u een matig ziek kind, met 38.5 graden koorts. Verder treft u geen afwijkingen aan.

Eitje als je 'm kent denk ik
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:16:49 #287
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_42550678
ik heb geen flauw idee, moet ik dit weten?

misschien enkelitis?
pi_42551201
Ik heb een DD van Malaria vivax en schistomiasis, maar het komt er allebei niet echt sterk uit imho . Ik stem voor doorverwijzen naar de medisch microbioloog .
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:39:58 #289
139820 mol_air
pi_42551402
ik gebruik een hulplijn, ik bel een irakese arts :-P
pi_42551425
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:39 schreef mol_air het volgende:
ik gebruik een hulplijn, ik bel een irakese arts :-P
Kan jij Irakees dan?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:41:56 #291
139820 mol_air
pi_42551476
rabiës?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:43:03 #292
139820 mol_air
pi_42551507
ken wel een nederlands sprekende irakees :p
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:44:23 #293
139820 mol_air
pi_42551551
oe, tetanus!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:54:15 #294
139820 mol_air
pi_42551860
menschen eet eensch door! ik wil antwoord!
pi_42551947
IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
당신을 사랑합니다
pi_42552064
Salmonella, Shigella, Yersinia of Campylobacterinfectie met reactieve artritis?
pi_42552087
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:56 schreef Microtechs het volgende:
IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
Nee geneeskunde is niet moeilijk. Niet voor deze mensen op dit forum tenminste
pi_42552228
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:33 schreef fee-tje het volgende:
Ik stem voor doorverwijzen naar de medisch microbioloog .
Die gaat je niet verder kunnen helpen
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:06:01 #299
139820 mol_air
pi_42552276
ik wil een labtest aanvragen. Wat wil ik weten:

HB
Ht/BSE
MCV
Leuko's en diff.
leverenzymen
bloeddruk en hartfreq.
pi_42552292