abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42180743
http://tweakers.net/nieuws/40590

Heeft iemand ervaring met de vervanging van normale IDE (/SATA) HD's met deze snelle Western Digital Raptor schijven? Was het verschil in snelheid flink te merken?

En wanneer komen er grotere HD's van Raptor dan 150GB uit?
  woensdag 27 september 2006 @ 21:31:30 #2
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42180824
Ik las op tweakers dat de hitachi t7k500 niet eens zoveel langzamer is en die is een stuk groter.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_42180867
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:31 schreef Aoristus het volgende:
Ik las op tweakers dat de hitachi t7k500 niet eens zoveel langzamer is en die is een stuk groter.
Die zijn ook niet makkelijk te krijgen. Waarom hebben bijna alle dealers alleen WD en Maxtor ?
pi_42180923
Ik heb 2x 74gb in raid 0 hangen
De 150gb is trouwens al een paar maanden uit.
Ik heb raid 0 voor windows en applicaties, al mijn belangrijke data staat buiten de raid 0 en nog eens gebackupped op dvdr's en losgekoppelde hdd's.
pi_42180964
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Die zijn ook niet makkelijk te krijgen. Waarom hebben bijna alle dealers alleen WD en Maxtor ?
Omdat Hitachi een paar hele slechte series gehad heeft.
pi_42180967
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:34 schreef Dementor het volgende:
Ik heb 2x 74gb in raid 0 hangen
De 150gb is trouwens al een paar maanden uit.
Ik heb raid 0 voor windows en applicaties, al mijn belangrijke data staat buiten de raid 0 en nog eens gebackupped op een dvdr's en losgekoppelde hdd's.
Erg stoer, maar er staat niets over je ervaringen ermee .
pi_42181006
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Erg stoer, maar er staat niets over je ervaringen ermee .
Ach wat is stoer deze dagen.
Raid 0 is gewoon retesnel en dat is wat ik nodig heb.
Wat wil je weten?
Er staan zat benchmarks op tomshardware.com.
  woensdag 27 september 2006 @ 21:36:57 #8
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42181015
dat vraag ik me ook af. Ik kijk wel 2x uit voordat ik een braxtor neem en wd is meestal niet de vlugste onder de schijven, op de raptor na dan, wat gewoon een scsischijf is met een sata aansluiting.

Overigens ging het bij de test van die t7k500 om het buitenste spoor dat rond de 77 mb/sec haalde geloof ik.. Ik kan het niet meer terugvinden. Het stond vandeweek op tweakers.

Het wordt tijd dat de mechanische onderdelen eens vervangen worden door flashgeheugen ofzo
pi_42181262
Heb al een jaar of anderhalf jaar 2 35GB WD Raptors in RAID 1 staan. Ben er heel erg tevreden mee, tot nu toe 0,0 problemen mee gehad. Maxtor en Seagate heb ik daarentegen wel vaak problemen mee
Western Digital is wat mij betreft een topmerk.
pi_42182988
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:36 schreef Dementor het volgende:

[..]

Ach wat is stoer deze dagen.
Raid 0 is gewoon retesnel en dat is wat ik nodig heb.
Wat wil je weten?
Er staan zat benchmarks op tomshardware.com.
Je snapt het nog steeds niet he

OT: geen ervaring met WD
pi_42183004
Geen ervaring met WD
pi_42183111
Wat valt eraan te snappen?
Het merk staat als een huis en is alom gerespecteerd.
Als hij zou googlen was hij er al uit.
pi_42183659
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:35 schreef Dementor het volgende:

[..]

Omdat Hitachi een paar hele slechte series gehad heeft.
Maxtor staat overigens ook niet meer als een huis. Ik ben van mening dat Seagate zich steeds meer gaat onderscheiden van de rest om zich te settelen aan de top.

Raptor 150GB is wat Dementor zei al een tijdje uit, en is volop beschikbaar bij de betere computershops.

Heb overigens zelf ook ervaringen met verschillende Raptors. Zeker in RAID is de Raptor een topper! Windows en games gaan met een sneltreinvaart en is zicht- en merkbaar sneller dan zijn 7200 rpm broertjes. Enige nadeel is het geluid. Zeker op volle toeren is ie behoorlijk gehoorig.

Met de warmte wat de schijf afgeeft valt het best wel mee. Op volle toeren werd ie bij mij niet warmer dan 58 graden celcius.

Kortom: een aanrader voor diegene die een paar euro's meer over heeft voor een paar knappe schijven!
  woensdag 27 september 2006 @ 22:48:03 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42183802
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:43 schreef Eliminator20 het volgende:

[..]

Maxtor staat overigens ook niet meer als een huis. Ik ben van mening dat Seagate zich steeds meer gaat onderscheiden van de rest om zich te settelen aan de top.
Seagate heeft Braxtor opgekocht, ik vertrouw Seagate ook niet meer
pi_42183884
Ik hoorde laatst dat Raptors meer lawaai maken normale HD's. Kan iemand mij dat bevestigen, want ik wil ze zelf ook kopen.
  woensdag 27 september 2006 @ 22:52:59 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_42183970
Laten we het wel een beetje ontopic houden. Het moge duidelijk zijn dat het er hier niet om gaat welk merk er beter is, maar de TS wil graag weten wat de ervaringen zijn met de Raptor-serie
So we just called him Fred
pi_42184084
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:48 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Seagate heeft Braxtor opgekocht, ik vertrouw Seagate ook niet meer
De overname van Maxtor komt ze zeker niet slecht uit. Hun laatste 2 schijven waren van bedenkelijk niveau (diamondmax 10 & 11) terwijl Seagate steeds betere schijven aan het uitbrengen zijn (het was idd niet al te best)

Ik verwacht dat nu maxtor is overgenomen, ze in staat zijn dezelfde kwaliteit te leveren als WD.
pi_42184123
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:52 schreef FredvZ het volgende:
Laten we het wel een beetje ontopic houden. Het moge duidelijk zijn dat het er hier niet om gaat welk merk er beter is, maar de TS wil graag weten wat de ervaringen zijn met de Raptor-serie
Sorry
pi_42184319
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:50 schreef Mister_Bacardi het volgende:
Ik hoorde laatst dat Raptors meer lawaai maken normale HD's. Kan iemand mij dat bevestigen, want ik wil ze zelf ook kopen.
Hierboven net beschreven
pi_42185571
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:36 schreef Aoristus het volgende:
dat vraag ik me ook af. Ik kijk wel 2x uit voordat ik een braxtor neem en wd is meestal niet de vlugste onder de schijven, op de raptor na dan, wat gewoon een scsischijf is met een sata aansluiting.

Overigens ging het bij de test van die t7k500 om het buitenste spoor dat rond de 77 mb/sec haalde geloof ik.. Ik kan het niet meer terugvinden. Het stond vandeweek op tweakers.

Het wordt tijd dat de mechanische onderdelen eens vervangen worden door flashgeheugen ofzo
"gewoon een scsi schijf?" joh, beter kun je je niet wensen. De raptor is een 24/7 schijf, en retesnel. En die 77mb/sec is de doorvoersnelheid van niet gefragmenteerde data, en daar heb je niet zoveel aan. De grap met een Raptor is nu juist dat ie een hogere reactiesnelheid heeft dan 7200 touren hd's.
En als je nu echt wilt knallen zet dan een Seagate Cheetah 15K in je pc, of beter, 2 in raid 0.
Wordt wel een beetje duurder
  woensdag 27 september 2006 @ 23:41:00 #21
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42185618
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:39 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

"gewoon een scsi schijf?" joh, beter kun je je niet wensen. De raptor is een 24/7 schijf, en retesnel. En die 77mb/sec is de doorvoersnelheid van niet gefragmenteerde data, en daar heb je niet zoveel aan. De grap met een Raptor is nu juist dat ie een hogere reactiesnelheid heeft dan 7200 touren hd's.
En als je nu echt wilt knallen zet dan een Seagate Cheetah 15K in je pc, of beter, 2 in raid 0.
Wordt wel een beetje duurder
ik heb zo'n cheetah schijf en die heeft ook last van fragmentatie hoor
pi_42185762
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:41 schreef Aoristus het volgende:

[..]

uiteraard, maar ik doel op de doorvoersnelheid. Dat is minder relevant dan de reactiesnelheid van een Raptor.

Overigens komen er volgend jaar hybride harddiscs, met flashgeheugen. Het zou me niet verrassen dat dan de Raptor gedegradeerd wordt naar de b-liga. Mischien voor pberends niet zo'n gek idee om daar even op te wachten. Al weer ik niet in hoeverre zo'n harddisc compatibel is. Ik geloof dat Vista vereist is.
  donderdag 28 september 2006 @ 00:00:27 #23
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42186209
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:45 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

uiteraard, maar ik doel op de doorvoersnelheid. Dat is minder relevant dan de reactiesnelheid van een Raptor.

Overigens komen er volgend jaar hybride harddiscs, met flashgeheugen. Het zou me niet verrassen dat dan de Raptor gedegradeerd wordt naar de b-liga. Mischien voor pberends niet zo'n gek idee om daar even op te wachten. Al weer ik niet in hoeverre zo'n harddisc compatibel is. Ik geloof dat Vista vereist is.
4ms is wat mij betreft voorlopig goed genoeg
Wat doet zo'n raptor eigenlijk?

Momenteel is het nieuwe het perpendiculair maken van de schijven, dat schijnt in hitte te schelen, en het lost het probleem op dat die schijven stabieler worden en dus betrouwbaarder = in theorie sneller , duurzamer.

Wat die flashschijven zullen doen is nog niet bekend, ik zou wachten tot de kinderziektes er helemaal uit zijn en dat de schijven ook een stuk goedkoper worden, want momenteel is dat niet te betalen!

Vreemd is dat eigenlijk, je koopt een usbstick van een halve gigabyte voor nog geen 15 euro, maar als je een dimm of sdramreepje koopt, dan betaal je zeker 3x zoveel.. hmm, what's wrong with this picture?
pi_42186240
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:41 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ik heb ook een cheetah hier (15k) maar gezien de ouderdom denk ik dat een recentere 10k raptor minstens even snel...
  donderdag 28 september 2006 @ 00:02:02 #25
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42186265
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:01 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Ik heb ook een cheetah hier (15k) maar gezien de ouderdom denk ik dat een recentere 10k raptor minstens even snel...
ja, die bedoel ik eigenlijk, ik heb een 10k uit 2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')