quote:
Je mist m'n punt compleet. In plaats daarvan zit je een beetje op je eigen gelijk te tamboureren. Dat vind ik jammer.
Ik weet niet of je een krant leest, of je beperkt tot alleen de spits en de metro, of dat je alleen maar wat nieuws kijkt op luistert op de radio. Anyway, als je een tijdje wat vakliteratuur leest van een bepaalde richting, dan gaat je opvallen dat heel veel persberichten nagenoeg ongewijzigd in de krant verschijnen. Is 't je wel eens opgevallen dat de wachtlijsten de ene dag 'problematisch' zijn, en twee dagen later opeens nietbestaand? Nogmaals: als er een sector is waarin 't nieuws wordt bespeeld door op emoties te werken, dan is 't de medische sector wel.
Daarnaast, als je dat soort blaadjes leest, dan krijg je opeens een hele andere kijk op de medische stand. Dan merk je bijvoorbeeld dat medici helemaal niet lopen te bakkeleien over de wachtlijsten; daar valt wel uit te komen. Waar sommige artsen *echt* problemen mee hebben is dat ze hun autonomie dreigen te verliezen; dat ze in plaats van ondernemers (met alle fiscale voordelen van dien) worden gedegradeerd tot ordinaire werknemers in loondienst.
Kortom, 't ligt allemaal een heel stuk complexer dan je op 't eerste gezicht denkt, ook omdat er net iets teveel mensen en bedrijven zijn met allerlei belangen. Zodra iemand dus een jankverhaal ophangt over 'de wachtlijsten in de zorrug', dan is-ie in mijn ogen meteen gediskwalificeerd voor verdere discussie. Want zo simpel ligt 't niet.
En 't is natuurlijk heel stoer om te roepen 'dat de PvdA de discussie over het zorgstelsel jarenlang voor zich uitgeschoven', maar datzelfde geldt ook voor de CDA, de VVD, de medische stand, de zorgverzekeraars en VWS. D'r is al minstens 25 jaar gedoe over ons zorgstelsel. Dat kun je niet alleen op 't conto van de PvdA schuiven.
[ Bericht 1% gewijzigd door gronk op 01-10-2006 00:56:22 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.