abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 september 2006 @ 12:39:55 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42166672
Een jaar of twintig geleden werd een aantal rechten als onvervreemdbaar beschouwd. Het recht op een inkomen. Het recht op zorg. Het recht op onderwijs. Het recht op een dak boven je hoofd. Het recht niet gediscrimineerd te worden. Het recht te gaan en staan waar je wilt, over grenzen heen. Als je toen had gezegd dat je dat niet per definitie een onvervreemdbaar recht van iedere individu op aarde vond, werd je weggehoond en niet serieus genomen.

Een aantal van die rechten is ter discussie gesteld. Liberalen zijn van mening dat zorg, onderwijs, volkshuisvesting, enzovoorts het beste en het efficientste aan de markt moeten worden overgelaten, omdat dat het goedkoopst en het meest vrijheidsminnend is. Alles wat de overheid op deze markt ingrijpt is "marktverstorend", als je de belastingen laag genoeg houdt dan vergroot je het zelfredzaam vermogen van de mensen.

Toch is er een aantal rechten waar de liberalen niet aan willen tornen. Een aantal daarvan ligt voor de hand: het recht om niet vermoord of verkracht of in elkaar geslagen te worden. Daar is in ieder geval op dit moment iedereen het over eens. (Bijna) iedereen wil ook wel belasting betalen voor veiligheid voor iedereen.

Dan blijft er nog één recht over dat bij liberalen onwrikbaar is: het eigendomsrecht. Daarom gaat dit topic over de fairness van het beschermen van het eigendomsrecht.

Ten eerste: er is een wezenlijk onderscheid tussen bezit en eigendom. Bezit is iets dat je in gebruik hebt. Eigendom is iets dat volgens de wet van jou is, maar waar je zelf geen gebruik van maakt. Zo heb ik mijn huisje in mijn bezit, maar mijn huisbaas heeft het als eigendom. Ik heb een bibliotheekboek in bezit dat eigendom is van de bibliotheek.
Iedereen die op dit topic reageert moet met dit verschil rekening houden. Ik behoud mij het recht voor om je reet van fok af te branden als je dit verschil niet kent en toch reageert.

Nu volgt de opmaat naar mijn stelling.
Bezit is een natuurlijke toestand. Ook zonder de overheid om het te beschermen kan ik bezit nemen van een plek aan de rivier, een vaas of een ploeg.
Eigendom, daarentegen, is een onnatuurlijk recht. Wie zegt dat iets dat jij niet gebruikt wel van jou is, waardoor je ervoor mag vragen wat jij wil?
Waarom laat je wel iedereen meebetalen om eigendom te beschermen, dus feitelijk de haves tegen de have-nots beschermt, maar bescherm je niet de rechten van de have-nots door kartelvorming, monopolies, woekerrente, huurextortie te voorkomen? Waarom zou je iedereen laten meebetalen voor het recht van enkelen, terwijl je niet enkelen wilt laten meebetalen aan het recht voor velen?

Stelling: het eigendomsrecht is net zo onnatuurlijk als het recht op onderwijs en het is inconsequent om het één wel met publieke middelen te willen beschermen en het andere niet.
pi_42166787
Toch nog even dit:
quote:
Eigendom is iets dat volgens de wet van jou is, maar waar je zelf geen gebruik van maakt.
Als ik de eigenaar ben van een auto behoort die auto tot mijn eigendom. Ik heb er immers voor betaald. Maar ik gebruik de auto - ik rijd erin - is het dan geen eigendom? .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 27 september 2006 @ 12:52:09 #3
56821 beyond_cool
Whosa numbah one now? LUIGI
pi_42167024
Wat een vreemde stelling. Je spreekt de stelling zelf al tegen in je OP. Door een duidelijk verschil te maken tussen bezit en eigendom verdedig je meteen de reden waarom er een verschil is tussen bezit en eigendom.

In al je voorbeelden stel je duidelijk dat je BEZIT niet noodzakelijkerwijs je rechtmatige eigendom is. Je hebt het eigendomsrecht niet verworven DUS het is van iemand anders. Eigendom is van iemand.

Volgende keer een wat minder makkelijke stelling, hoor.
  woensdag 27 september 2006 @ 12:52:34 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167037
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:44 schreef teknomist het volgende:
Toch nog even dit:
[..]

Als ik de eigenaar ben van een auto behoort die auto tot mijn eigendom. Ik heb er immers voor betaald. Maar ik gebruik de auto - ik rijd erin - is het dan geen eigendom? .
Jawel, dan is het zowel jouw eigendom als jouw bezit.
  woensdag 27 september 2006 @ 12:53:50 #5
56821 beyond_cool
Whosa numbah one now? LUIGI
pi_42167071
Waarom zou bezit overigens een natuurlijk iets zijn? Omdat jij ZEGT dat het van jou is, is het van jou? Haa haa ... Neen, daarom is er een geheel van wetten en rechten die bepalen wanneer iets van jou is. Bijvoorbeeld, als je het gekocht hebt.
  woensdag 27 september 2006 @ 12:54:44 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167097
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:52 schreef beyond_cool het volgende:
Wat een vreemde stelling. Je spreekt de stelling zelf al tegen in je OP. Door een duidelijk verschil te maken tussen bezit en eigendom verdedig je meteen de reden waarom er een verschil is tussen bezit en eigendom.
Dat is niet mijn eigenbedachte onderscheid, hoor. Dat onderscheid is juridisch.
quote:
In al je voorbeelden stel je duidelijk dat je BEZIT niet noodzakelijkerwijs je rechtmatige eigendom is. Je hebt het eigendomsrecht niet verworven DUS het is van iemand anders. Eigendom is van iemand.
Ja, eigendom is van iemand omdat we dat in de wet hebben staan, in de kadasters, in eigendomspapieren, enzovoorts. Dat is niet een natuurlijk iets, dat is hoe we de maatschappij hebben ingericht.
  woensdag 27 september 2006 @ 12:55:26 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167115
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:53 schreef beyond_cool het volgende:
Waarom zou bezit overigens een natuurlijk iets zijn? Omdat jij ZEGT dat het van jou is, is het van jou?
Nee, omdat je het gebruikt. Dan heb je het in je bezit, simpel.
pi_42167302
Ik waardeer je zeer, maar ik denk dat je best een paar bijlesjes recht kunt krijgen teneinde wat beter in de materie te zitten. Zo is het bv absoluut niet waar dat je eigendom beschermd wordt door de overheid. Als iemand je fiets meeneemt zonder te betalen, zul je toch echt een civiele vordering moeten instellen, de politie doet niets. Verder: wie gaat die vordering instellen als er geen eigenaar is?
pi_42167312
Je kunt geen 'recht' op iets hebben als dat voor anderen een plicht wordt. Het eigendomsrecht legt anderen geen verplichtingen op en is dus een fundamenteel recht. Iets is je eigendom als je het via een wederzijds vrijwillig aangegane transactie verkrijgt of als je het als eerste vindt. Alleen materiële zaken kunnen je eigendom zijn.
pi_42167318
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:39 schreef Floripas het volgende:
Dan blijft er nog één recht over dat bij liberalen onwrikbaar is: het eigendomsrecht. Daarom gaat dit topic over de fairness van het beschermen van het eigendomsrecht.
De communisten waren toch ook tegen bezit?

Alles was van de staat..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42167322
quote:
Op [url=http://forum.fok.nl/topic/919092/1/50#42166672]
Ten eerste: er is een wezenlijk onderscheid tussen [b]bezit
en eigendom. Bezit is iets dat je in gebruik hebt.
Nee, bezit is het houden van een goed voor je zelf (art 3:107 BW, maar dat is even uit mijn hoofd). Met gebruiken of niet gebruiken heeft het niets te maken.
quote:
Eigendom is iets dat volgens de wet van jou is, maar waar je zelf geen gebruik van maakt. Zo heb ik mijn huisje in mijn bezit, maar mijn huisbaas heeft het als eigendom.
Niet juist. Eigendom is het meest omvattende recht dat men op een zaak kan hebben (artikel 5:1 BW). Dat iemand zijn eigendom ook (zelf) gebruikt, doet niets af aan zijn eigendomsrecht. Dat iemand zijn zaak verhuurt ook niet. De verhuurder is eigenaar, middelijk bezitter, de huurder is houder (zeker geen bezitter).
quote:
Iedereen die op dit topic reageert moet met dit verschil rekening houden. Ik behoud mij het recht voor om je reet van fok af te branden als je dit verschil niet kent en toch reageert.
Je geeft nu zelf blijk van een gebrekkige opvatting ten aanzien van bezit, eigendom en houderschap.
quote:
Bezit is een natuurlijke toestand. Ook zonder de overheid om het te beschermen kan ik bezit nemen van een plek aan de rivier, een vaas of een ploeg. Eigendom, daarentegen, is een onnatuurlijk recht. Wie zegt dat iets dat jij niet gebruikt wel van jou is, waardoor je ervoor mag vragen wat jij wil¨
De bezitter van een goed wordt rechtens vermoed de eigenaar te zijn. De zogenaamde eigendomspresumptie. De houder wordt overigens vermoed bezitter te zijn.
quote:
Waarom laat je wel iedereen meebetalen om eigendom te beschermen, dus feitelijk de haves tegen de have-nots beschermt, maar bescherm je niet de rechten van de have-nots door kartelvorming, monopolies, woekerrente, huurextortie te voorkomen?
In zowel de mededingingswet, als in het EU-verdrag wordt kartelvorming en machtsmisbruik verboden.
quote:
Stelling: het eigendomsrecht is net zo onnatuurlijk als het recht op onderwijs en het is inconsequent om het één wel met publieke middelen te willen beschermen en het andere niet.
Ieder recht is onnatuurlijk. In het goederenrecht zijn bezit en eigendom de juridisch band die een persoon tot een zaak of goed kan hebben. De houder heeft slechts een feitelijke band met de zaak of het goed. Maar op welke wijze wordt de bescherming van eigendom door het publiekrecht geregeld? Als ik in mijn eigendomsrecht wordt gefrustreerd of beperkt, rest mij weinig anders dan de betrokken persoon aan te spreken uit onrechtmatige daad. Dat is een civielrechtelijke aangelegenheid.

Dat in het strafrecht zoiets als diefstal en vernieling strafbaar is gesteld, doet daar niets aan af. Die bepalingen bestaan niet ter bescherming van het eigendomsrecht, zij strekken ertoe de daarin strafbaar gestelde gedragingen middels sanctiedreiging te handhaven. Handhaving die dus niet strekt tot bescherming van de invididuele eigenaar, maar tot bescherming van de gemeenschap als zodanig. De gedachte is dat een gemeenschap waarin niet gestolen of vernield wordt, een prettiger gemeenschap is dan een gemeenschap waar dat wel gebeurd en waar dat straffeloos gebeurd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_42167366
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:02 schreef Argento het volgende:

[..]

Nee, bezit is het houden van een goed voor je zelf (art 3:107 BW, maar dat is even uit mijn hoofd). Met gebruiken of niet gebruiken heeft het niets te maken.
[..]

Niet juist. Eigendom is het meest omvattende recht dat men op een zaak kan hebben (artikel 5:1 BW). Dat iemand zijn eigendom ook (zelf) gebruikt, doet niets af aan zijn eigendomsrecht. Dat iemand zijn zaak verhuurt ook niet. De verhuurder is eigenaar, middelijk bezitter, de huurder is houder (zeker geen bezitter).
[..]

Je geeft nu zelf blijk van een gebrekkige opvatting ten aanzien van bezit, eigendom en houderschap.
[..]

De bezitter van een goed wordt rechtens vermoed de eigenaar te zijn. De zogenaamde eigendomspresumptie. De houder wordt overigens vermoed bezitter te zijn.
[..]

In zowel de mededingingswet, als in het EU-verdrag wordt kartelvorming en machtsmisbruik verboden.
[..]

Ieder recht is onnatuurlijk. In het goederenrecht zijn bezit en eigendom de juridisch band die een persoon tot een zaak of goed kan hebben. De houder heeft slechts een feitelijke band met de zaak of het goed. Maar op welke wijze wordt de bescherming van eigendom door het publiekrecht geregeld? Als ik in mijn eigendomsrecht wordt gefrustreerd of beperkt, rest mij weinig anders dan de betrokken persoon aan te spreken uit onrechtmatige daad. Dat is een civielrechtelijke aangelegenheid.

Dat in het strafrecht zoiets als diefstal en vernieling strafbaar is gesteld, doet daar niets aan af. Die bepalingen bestaan niet ter bescherming van het eigendomsrecht, zij strekken ertoe de daarin strafbaar gestelde gedragingen middels sanctiedreiging te handhaven. Handhaving die dus niet strekt tot bescherming van de invididuele eigenaar, maar tot bescherming van de gemeenschap als zodanig. De gedachte is dat een gemeenschap waarin niet gestolen of vernield wordt, een prettiger gemeenschap is dan een gemeenschap waar dat wel gebeurd en waar dat straffeloos gebeurd.
Ik sluit me hier volledig bij aan, puike post.
pi_42167395
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, omdat je het gebruikt. Dan heb je het in je bezit, simpel.
als ik jouw auto leen en deze ook gebruik, dan ben ik nog steeds slechts houder van de auto, geen bezitter. Kennelijk niet zo simpel.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_42167467
[]Stelling: het eigendomsrecht is net zo onnatuurlijk als het recht op onderwijs en het is inconsequent om het één wel met publieke middelen te willen beschermen en het andere niet.[/q]

Nou je hebt geen recht op eigendom maar je hebt wel recht op bescherming van je eigendom.

Het is volgens mij wel natuurlijk in de zin dat eigendom al zo oud is als de mens zelf. Al was het maar een steen dat waarvan men eigenaar was. Ook in het dierenrijk bestaat "eigendom" zoals een territorium of een vogelnestje.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 27 september 2006 @ 13:09:01 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167484
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik waardeer je zeer, maar ik denk dat je best een paar bijlesjes recht kunt krijgen teneinde wat beter in de materie te zitten. Zo is het bv absoluut niet waar dat je eigendom beschermd wordt door de overheid. Als iemand je fiets meeneemt zonder te betalen, zul je toch echt een civiele vordering moeten instellen, de politie doet niets. Verder: wie gaat die vordering instellen als er geen eigenaar is?
Ik ben maar een leek, hoor. In het geheel geen jurist. Ik heb wat boeken erover opgeslagen en dit heb ik begrepen over eigendom en bezit. Dat was naar aanleiding van Proudhon die zei: "Propriété, c'est le vol." Dat werd vertaald met "Bezit is diefstal", maar dat was verkeerd, want het was "eigendom is diefstal" Toen ben ik me in gaan lezen.

Ik open dan ook topics om iets van te leren, niet mijn eigen gelijk te bevestigen ofzo. Ik wil het graag horen als ik het mis heb.
pi_42167502
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je kunt geen 'recht' op iets hebben als dat voor anderen een plicht wordt. Het eigendomsrecht legt anderen geen verplichtingen op en is dus een fundamenteel recht. Iets is je eigendom als je het via een wederzijds vrijwillig aangegane transactie verkrijgt of als je het als eerste vindt. Alleen materiële zaken kunnen je eigendom zijn.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Aan ieder recht is een daaraan complementaire plicht verbonden.

Als ik op een normele kruising van rechts kom, heb ik recht op voorrang. De ander heeft de plicht die voorrang te verlenen. Dat is complementair aan mijn recht. Zou dat anders zijn, dan zouden aanrijdingen onvermijdelijk zijn.

Als ik een eigendomsrecht heb, rust op jou de plicht niets te doen dat mij in de uitoefening van dat recht beperkt. Een plicht om na te laten, is evengoed een plicht.
  woensdag 27 september 2006 @ 13:09:56 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167526
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je kunt geen 'recht' op iets hebben als dat voor anderen een plicht wordt.
Je huur moeten betalen is een plicht, hoor.
  woensdag 27 september 2006 @ 13:10:54 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167558
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:02 schreef Napalm het volgende:

[..]

De communisten waren toch ook tegen bezit?

Alles was van de staat..
EIGENDOM!!!!!
Fucking hell!
En, nee, ze waren niet tegen eigndom, maar ze vonden dat productiemiddelen gemeenschappelijk eigendom moest zijn.
pi_42167571
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:09 schreef Floripas het volgende:
Je huur moeten betalen is een plicht, hoor.
Een vrijwillig aangegaan contract.
  woensdag 27 september 2006 @ 13:12:43 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167601
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:02 schreef Argento het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Wacht even, wat even, dit is interessant.
Even zonder de jargon en het verwijzen naar de wet, kun je uitleggen wat het onderscheid is tussen eigendom, bezit en houderschap? Van die laatste heb ik nooit gehoord, daar heb ik bij de negentiende-eeuwers ook niks over gelezen, trouwens.
pi_42167604
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:09 schreef Argento het volgende:
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Aan ieder recht is een daaraan complementaire plicht verbonden.

Als ik op een normele kruising van rechts kom, heb ik recht op voorrang. De ander heeft de plicht die voorrang te verlenen. Dat is complementair aan mijn recht. Zou dat anders zijn, dan zouden aanrijdingen onvermijdelijk zijn.
Vrijwillig aangegane onderwerping aan verkeersregels. Mits de wegen natuurlijk in privaat bezit zijn.
quote:
Als ik een eigendomsrecht heb, rust op jou de plicht niets te doen dat mij in de uitoefening van dat recht beperkt. Een plicht om na te laten, is evengoed een plicht.
Semantische onzin.
  woensdag 27 september 2006 @ 13:13:54 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167629
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:08 schreef teknomist het volgende:
[]Stelling: het eigendomsrecht is net zo onnatuurlijk als het recht op onderwijs en het is inconsequent om het één wel met publieke middelen te willen beschermen en het andere niet.
Nou je hebt geen recht op eigendom maar je hebt wel recht op bescherming van je eigendom.

Het is volgens mij wel natuurlijk in de zin dat eigendom al zo oud is als de mens zelf. Al was het maar een steen dat waarvan men eigenaar was. Ook in het dierenrijk bestaat "eigendom" zoals een territorium of een vogelnestje.
[/quote]
Nee, dat is dus bezit.
Heb ik begrepen.
pi_42167632
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:09 schreef Floripas het volgende:
Ik open dan ook topics om iets van te leren, niet mijn eigen gelijk te bevestigen ofzo. Ik wil het graag horen als ik het mis heb.
Nou, degenen die het wel (denken) te weten mogen niet in dit topic reageren als ze niet met het door jou geformuleerde verschil rekening houden. Hoe denk je dan iets te gaan leren?
  woensdag 27 september 2006 @ 13:16:32 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42167684
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:14 schreef Argento het volgende:

[..]

Nou, degenen die het wel (denken) te weten mogen niet in dit topic reageren als ze niet met het door jou geformuleerde verschil rekening houden. Hoe denk je dan iets te gaan leren?
Je begrijpt best wat ik bedoel. Als ik het Proudhon-onderscheid tussen bezit en eigendom handhaaf, dan wil ik discussieren over het recht iets te hebben en te houden. Ik wil geen fokkers met een "mijn lichaam is ook van mij, mag jij het dan ook neuken?"-reacties. Serieus, we zijn nog steeds wel op Fok, hoor.

Dus doe eens niet zo zielepoterig en leg het me even uit.
pi_42167784
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wacht even, wat even, dit is interessant.
Even zonder de jargon en het verwijzen naar de wet, kun je uitleggen wat het onderscheid is tussen eigendom, bezit en houderschap? Van die laatste heb ik nooit gehoord, daar heb ik bij de negentiende-eeuwers ook niks over gelezen, trouwens.
Houderschap betekent met zoveel woorden dat je de macht over de zaak hebt. Je hebt de beschikking over de zaak en je kunt de zaak gebruiken. Dat is een feitelijke band met de zaak.

Bezit betekent dat je de zaak houdt met de innerlijke overtuiging dat je ook rechthebbende bent. Bezit gaat derhalve vaak samen met eigendom. Zodra er sprake is van bezit, ontstaat ook een juridische band met de zaak, die van belang is voor bijvoorbeeld verkrijgende verjaring (alleen bezitters kunnen door verjaring verkrijgen, houders niet. Zo is het ook dat bezitters van roerende en onroerende zaken (waaronder dieren), aansprakelijk zijn voor schade die met dat bezit samenhangt, houders zijn niet aansprakelijk).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')