Daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik heb een gezin, of ik nu 1 of 2 kinderen heb.quote:Op woensdag 27 september 2006 12:24 schreef Brighteyes het volgende:
Een collega'tje van mij zei eens: 'Met eentje heb je een kind, met 2 wordt het pas een gezin.'
Maar dat is volgens mij ook een gevoelsmatig iets.
Daar doe ik sowieso niet aan. Fam. zus of zo. Ik ben meer van de voornamen...quote:Op woensdag 27 september 2006 12:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Owja, dus als er een kind uit huis gaat ben je ineens geen gezinnetje meer ofzo?
Ik denk dan altijd aan onze vakantiekaarten enzo. Als er een kindje bijkomt wordt het Familie zus en zo, anders was het de heer en mevrouw zus en zo.
Dus wel degelijk een gezin met 1 kind hoor.
Ik heb een oom en tante met 7 kinderenquote:Op woensdag 27 september 2006 13:10 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daar doe ik sowieso niet aan. Fam. zus of zo. Ik ben meer van de voornamen...
Maar ik vond het ook een rare opvatting hoor. Maar zij voelde dat zo.
Ooms en tantes krijgen sowieso geen vakantiekaart.quote:Op woensdag 27 september 2006 13:15 schreef Troel het volgende:
Ik heb een oom en tante met 7 kinderenZo klein schrijf ik niet
En hoezo is dat dan per se iets wat komt doordat hij enigkind was?quote:Op woensdag 27 september 2006 13:44 schreef zeeuwse het volgende:
Als partner van een enig kind kan ik me goed vinden in sommige ervaringen die hier gedeeld worden.
Inderdaad is mijn partner niet gewend om zaken te delen. Hij is erg gericht op wat van 'hem' is en wat van mij'. En dat gaat niet alleen over materiele zaken (geld bv) maar ook over bijvoorbeeld verantwoordelijkheden, zoals het huishouden. Even meedenken of bijspringen is zeker niet vanzelfsprekend.
Hji is erg egocentrisch in die zin dat hij alles alleen vanuit zijn oogpunt kan zien. Als hij het ergens niet mee eens is gebeurt het gewoon niet, ongeacht hoe ik er over denk. En dat is wel eens moeilijk. Heb soms het gevoel dat ik constant voor mezelf moet opkomen. (en daar heb ik toch al moeite mee, maar dat is meer voor R&P)
Pa en ma hebben heel zijn leven lang alleen voor hem klaar gestaan, hij hoefde alleen de commando's maar te geven.
Ook praktisch heeft het wel eens nadelen. Bijvoorbeeld met de kerst naar mijn familie in Zeeland is lastig, want dan zit schoonmoeder alleen. En ook al zal ze daar nooit moeilijk over doen, toch wil je dat dan eigenlijk niet. Toen wij nog niet samenwoonden ging ik dan maar alleen naar mijn familie en bleef hij bij zijn moeder.
Hij zegt ook zelf wel eens dat hij het wel jammer vindt dat hij geen broers of zussen heeft als hij bij ons ziet hoe gezellig het kanzijn.
Maar dit is natuurlijk bij ieder persoon verschillend en voor een groot deel afhankelijk van hoe je je kind opvoedt.
Gewoon voor jezelf blijven denken en je niet gek laten maken door 'de maatschappij'. Wij zijn hoogstwaarschijnlijk ook wel 'klaar' nu, mocht dat later veranderen zien we dat dan wel weer. Maar de mensen die gelijk vragen 'wanneer komt de 2e' kunnen bij het grof vuil wat mij betreft. Het lef om je daar mee te bemoeien zeg.quote:Op woensdag 27 september 2006 13:38 schreef snakelady het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat het algemeen standaard 2 kinderen is.
Heb je 1 kind krijg je de vraag , waneer komt de 2de?
Heb je 2 kinderen (en het liefst nog van hetzelfde geslacht volgens vele ) dan ben je klaar
Heb je 3 of meer kinderen dan vragen mensen zich af waar je aan begint of ze gaan ervanuit als de 1ste 2 van het zelfde geslacht zijn dat je daarom doorgaat.
Het zal voor een deel ook te maken met zijn eigen karakter. Dat heeft het ook zeker wel versterkt.quote:Op woensdag 27 september 2006 13:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En hoezo is dat dan per se iets wat komt doordat hij enigkind was?
Dat is dan een 'fout' van zijn ouders.quote:Op woensdag 27 september 2006 14:11 schreef zeeuwse het volgende:
[..]
Het zal voor een deel ook te maken met zijn eigen karakter. Dat heeft het ook zeker wel versterkt.
Maar voor het grootste deel komt dit gewoon omdat hij thuis nooit aandacht en speelgoed heeft hoeven delen. Dat heeft hij dus ook gewoon nooit geleerd.
Dat is juist in tegenspraak met wat er beweert wordt over enig-kinderen ... die kennen juist meestal minder goed het begrip 'mijn' en 'dein', domweg omdat ze de ervaring hebben dat alles sowieso van 'hun' is, maar veelal ook niet zoveel problemen hebben iets te delen, omdat ook de angst ontbreekt dat een 'concurrent' (een broertje of zusje) dan eventueel met zijn 'bezit' zou kunnen wegrennen en ze het dan kwijt zouden kunnen zijn...quote:Op woensdag 27 september 2006 13:44 schreef zeeuwse het volgende:
Als partner van een enig kind kan ik me goed vinden in sommige ervaringen die hier gedeeld worden.
Inderdaad is mijn partner niet gewend om zaken te delen. Hij is erg gericht op wat van 'hem' is en wat van mij'.
Maarja, dat werkt natuurlijk alleen als je kinderen hebt die een béétje bij elkaar in de buurt zitten qua leeftijd. Een grote broer van 14 zal het voor een keer wel leuk vinden om met z'n zusje van 6 te spelen, maar lang niet altijd. Daarnaast kan het voor de sociale ontwikkeling natuurlijk geen kwaad als ze regelmatig bij anderen komen of ze ontvangen.quote:Op woensdag 27 september 2006 14:40 schreef Meaghan het volgende:
Wat mij opvalt is dat kinderen zonder broertje en/of zusje haast bedelen om maar ergens te mogen spelen of dat een kind bij hun komt spelen. Ik vind dat soms best sneu, ook al ervaren die kinderen en hun ouders dat zelf helemaal niet zo durf ik te wedden. Mijn kinderen zijn niet afhankelijk van andere kinderen om te spelen, ze hebben immers elkaar en dat vind ik ergens wel een fijne gedachte. Ze genieten van elkaars aanwezigheid en daar geniet ik weer enorm van![]()
Maar daaruit kan het ook weer zo zijn dat kinderen die niet enigkind zijn alleen maar willen spelen met broers en zussen en zich zo niet openstellen voor andere kinderen.quote:Op woensdag 27 september 2006 14:40 schreef Meaghan het volgende:
Wat mij opvalt is dat kinderen zonder broertje en/of zusje haast bedelen om maar ergens te mogen spelen of dat een kind bij hun komt spelen. Ik vind dat soms best sneu, ook al ervaren die kinderen en hun ouders dat zelf helemaal niet zo durf ik te wedden. Mijn kinderen zijn niet afhankelijk van andere kinderen om te spelen, ze hebben immers elkaar en dat vind ik ergens wel een fijne gedachte. Ze genieten van elkaars aanwezigheid en daar geniet ik weer enorm van![]()
Dat is ook zoquote:Op woensdag 27 september 2006 14:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maarja, dat werkt natuurlijk alleen als je kinderen hebt die een béétje bij elkaar in de buurt zitten qua leeftijd. Een grote broer van 14 zal het voor een keer wel leuk vinden om met z'n zusje van 6 te spelen, maar lang niet altijd. Daarnaast kan het voor de sociale ontwikkeling natuurlijk geen kwaad als ze regelmatig bij anderen komen of ze ontvangen.
Mijn oudste dochter speelt ook bij vriendinnetjes en vriendjes en is erg sociaal naar andere kinderen toe, dus dat niet kunnen of willen openstellen naar andere kinderen toe gaat hier niet op. En dat in een eigen wereldje leven zal dan ook niet gebeuren, op school alleen al leren ze zoveel kindjes kennen dus aan vriendjes geen gebrekquote:Op woensdag 27 september 2006 14:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar daaruit kan het ook weer zo zijn dat kinderen die niet enigkind zijn alleen maar willen spelen met broers en zussen en zich zo niet openstellen voor andere kinderen.
Dat ze zich dus opsluiten in hun vertrouwde wereldje zonder contact te maken met anderen buiten school om.
Te veel vertrouwen op hun broer of zus en zo geen zelfvertrouwen krijgt.
En dat zal voor een paar best zo zijn, maar voor de meeste denk ik niet, net als dat voor de meeste enigkinderen niet opgaat wat jij hebt geschreven.
Dat evenwicht ervaar ik ook zo ja. Ze vormen ook echt een eenheid, komen op voor elkaar, steunen en troosten elkaar op eenzelfde niveau. Maar er zijn ook momenten dat ze elkaar spreekwoordelijk in de haren vliegen en mama of papa de aangewezen persoon is om je zaak kracht bij te zettenquote:Op woensdag 27 september 2006 15:06 schreef bixister het volgende:
snakelady, daarom is het zo lastig om zo'n vraag in z'n algemeenheid te beantwoorden en zul je toch voor jezelf moeten afwegen wat je 't prettigst en 't best vindt voor jullie gezin.
ieder voordeel hep se nadeel enz. ik denk dat het voor piet vooral wel heel goed is geweest (en nog) dat hij er een zus bij gekregen heeft. maar hij heeft er ook wel last van gehad (en nog), hij krijgt stukken minder aandacht van ons nu dan toen hij nog alleen was (da's ook wel weer gezond tot op zekere hoogte). hij was nog zo klein toen anna kwam, dat vond ik wel heel sneu af en toe, dat ik 'm dingen nog niet uit kon leggen / bespreken. dat begin nu gelukkig heel veel beter te worden.
wat ik het 'zieligst' vind aan 'enig-kinderen' is wel de van nature wat onevenwichtige uitgangspositie van dat ene kind tegenover 2 (ozomachtige) ouders. een broer/zus is dan -behalve concurrent- ook medestander, gelijke. vond ik hier in ieder geval als een veel 'gezonder' evenwicht aanvoelen.
ik ben zelf ook jarenlang min-of-meer enig kind geweest. ik had wel 2 oudere halfbroers maar die woonden bij hun moeder, de 1e vrouw van mijn vader. en toen ik 9 was kreeg ik er nog een broertje bij, ooh wat vond ik dat geweldig. niet dat ik me trouwens erg alleen heb gevoeld voordien, ik had altijd meer dan genoeg vriendinnen en kon me prima alleen vermaken, maar de komst van m'n broertje was toch wel echt ongeveer het mooiste wat me toen kon overkomen. en ondanks dat leeftijdsverschil (jarno!) hebben we veel samen gespeeld en lol gehad en is de band nog altijd hartstikke goed. je hebt bij zo'n groot leeftijdsverschil ook veel minder gelegenheid/redenen om ruzie te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |