abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42100892
Daar ben ik heel benieuwd naar, of iemand wel eens heeft gebeden tot God (ofzo)en dat het dan ook echt verhoord werd... Ik ben zelf niet echt gelovig, maar ik heb 4 jaar geleden uit wanhoop gebeden voor iemand die echt van mij zou houden, omdat ie maar niet langs kwam en ik er heel erg depressief er van werd. Mijn gebed werd kort daarop verhoord en zijn we nu nog steeds bij elkaar .
pi_42101017
=edit= , ongepast.

[ Bericht 87% gewijzigd door renz0r op 24-09-2006 23:48:53 ]
pi_42101058
quote:
Op zondag 24 september 2006 23:08 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Daar ben ik heel benieuwd naar, of iemand wel eens heeft gebeden tot God (ofzo)en dat het dan ook echt verhoord werd... Ik ben zelf niet echt gelovig, maar ik heb 4 jaar geleden uit wanhoop gebeden voor iemand die echt van mij zou houden, omdat ie maar niet langs kwam en ik er heel erg depressief er van werd. Mijn gebed werd kort daarop verhoord en zijn we nu nog steeds bij elkaar .
Als een examen zeg maar
- ..mux.. -
  zondag 24 september 2006 @ 23:18:01 #4
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_42101094
Nou ja is wel eens gebeurd.
Maar om dan te beweren dat er 'dus iets moet zijn daarboven' daar durf ik geen uitspraak over te doen.
  zondag 24 september 2006 @ 23:18:07 #5
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42101095
Met pinksteren ging ik bidden voor genezing van mijn bijna dove oor. Vlak daarna kon ik weer goed horen (wat medisch gezien niet mogelijk was aan gezien er te veel littekenweefsel op mijn trommelvlies zat) Een tijdje later was mijn oor weer dicht maar nu hoor ik weer een stuk beter dan voor de genezing met af en toe pieken van een perfect gehoor.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zondag 24 september 2006 @ 23:20:38 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42101151
Ik denk trouwens dat God gebeden kan en wil verhoren van alle mensen, of je nou wel of niet geloofd.
pi_42101267
quote:
Op zondag 24 september 2006 23:20 schreef maok het volgende:
Ik denk trouwens dat God gebeden kan en wil verhoren van alle mensen, of je nou wel of niet geloofd.
Maar mensen die niet geloven zouden in principe sowieso al niet bidden. Ik doe het in iedergeval niet. Mocht er een God bestaan dan zou de mogelijkheid uiteaard wel bestaan, dit omdat God volgens gelovingen bovennatuurlijk is.
  zondag 24 september 2006 @ 23:29:20 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42101384
quote:
Op zondag 24 september 2006 23:24 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Maar mensen die niet geloven zouden in principe sowieso al niet bidden. Ik doe het in iedergeval niet. Mocht er een God bestaan dan zou de mogelijkheid uiteaard wel bestaan, dit omdat God volgens gelovingen bovennatuurlijk is.
latexpiepbeestje schrijft ook niet echt gelovig te zijn en wel gaan bidden. Trouwens een schietgebedje is ook bidden, veel mensen zullen denken, niet geschoten is altijd mis, dus bidden kan geen kwaad.
pi_42101453
Ik ga God wel een beetje aan een examen wijden ja. Ik ga wanneer t kan een speciaal gebed doen voor iemand die geen kinderen kan krijgen in de rooms katholieke kerk. Je moet zeg maar een berichtje voor God opschrijven (kan een zonde zijn of een gebed) en dat wordt dan in een speciale schaal verbrandt. De rook stijgt dan symbolisch op naar God. Als Hij dat gebed dan echt verhoort, heb ik besloten om me weer bij de kerk aan te sluiten of in ieder geval echt te gaan geloven. Het is misschien typisch, mensen hebben nu eenmaal bewijs nodig, maar ik wil echt een teken als Hij bestaat. Deed ie in het Oude testament ook, mag ie nu dan ook wel doen vind ik. Ik vind het heel erg dat die vrouw, die zo ontzettend aardig is en mij heel erg helpt op dit moment geen kinderen kan krijgen terwijl ze het zo erg verdiend.
  zondag 24 september 2006 @ 23:38:09 #10
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42101622
quote:
Op zondag 24 september 2006 23:31 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Ik ga God wel een beetje aan een examen wijden ja. Ik ga wanneer t kan een speciaal gebed doen voor iemand die geen kinderen kan krijgen in de rooms katholieke kerk. Je moet zeg maar een berichtje voor God opschrijven (kan een zonde zijn of een gebed) en dat wordt dan in een speciale schaal verbrandt. De rook stijgt dan symbolisch op naar God. Als Hij dat gebed dan echt verhoort, heb ik besloten om me weer bij de kerk aan te sluiten of in ieder geval echt te gaan geloven. Het is misschien typisch, mensen hebben nu eenmaal bewijs nodig, maar ik wil echt een teken als Hij bestaat. Deed ie in het Oude testament ook, mag ie nu dan ook wel doen vind ik. Ik vind het heel erg dat die vrouw, die zo ontzettend aardig is en mij heel erg helpt op dit moment geen kinderen kan krijgen terwijl ze het zo erg verdiend.
Helaas geeft Ie niet altijd bij iedereen tekens, maar hij kan het wel. Bij was het tot geloof komen ook niet echt pats boem met een teken, meer een proces van een aantal jaar. Al gaat het nu ineens wel heel snel, dat met m'n oor en ik ervaar hem veel meer in mijn leven, wel fijn trouwens
pi_42101876
Kun je misschien over nog meer tekens vertellen?
  maandag 25 september 2006 @ 00:03:44 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42102247
Ik denk dat als iets van God is je dat dan wel merkt. Ik heb zelf verder niet hele duidelijke tekens gehad. Al vind ik het wel bijzonder dat God bepaalde mensen in mijn leven op mijn 'pad' heeft gebracht waardoor ik eigenlijk niet echt om God heen kon, al is dat wel een beetje moeilijk uitleggen.
Ik geloof trouwens dat je geloof niet echt kunt afdwingen, geloven kun je niet zelf maar daar heb je God (of eigenlijk de Heiligegeest maar dat is ook God) bij nodig. Dat klinkt een beetje als een soort 'cirkel' (of hoe je het ook wilt noemen) waar je in moet komen. Het enige wat je eigenlijk zelf kan doen is proberen te bidden en meer over het geloof te weten te komen. Als geïntresseerd bent is de Heiligegeest denk ik ook al wel bezig.
Ik ga trouwens wel slapen nu.
pi_42103105
quote:
Op zondag 24 september 2006 23:20 schreef maok het volgende:
Dat is dan knap lullig voor mensen die ledematen zijn kwijt geraakt wier gebeden om een terug groeiende arm nooit worden verhoord.

Wat je hier zegt wordt overigens wel beweerd door Jezus, ja. (Mar 11,23)

Hier is trouwens een aardig filmpje over bidden.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_42104108
quote:
Ik ga wanneer t kan een speciaal gebed doen voor iemand die geen kinderen kan krijgen in de rooms katholieke kerk.
Nou, ik sluit niets uit want ik heb zelf en in mijn omgeving wel genezingen meegemaakt. Iemand die ik ken had ernstig fibromyalgie en kon ook geen kinderen krijgen. Ze was al tien jaar getrouwd en wist al acht jaar dat ze onvruchtbaar was en dat het uitgesloten was dat ze kinderen zou krijgen. Ze is naar een speciale bijeenkomst geweest waar werd gebeden voor zieken, ze ging daar naar toe voor die fibromyalgie. Daar werd uitgesproken dat ze zou genezen van die fibromyalgie, maar óók dat er kinderen zouden komen... Vanaf dat moment heeft ze nooit meer pijnstillers hoeven nemen (ze slikte morfine) en niet lang daarna heeft ze een trektocht door Schotland gemaakt, wat daarvóór echt ondenkbaar was geweest. Niet veel later was ze zwanger. Hun zoontje is nu bijna twee jaar.

Zelf heb ik nogal gammele gewrichten en kreeg ik zo ongeveer in 2000, 2001 verschrikkelijke pijn in mijn linkerheup. De fysiotherapeut waar ik toch al kwam wist niet wat we konden doen om de pijn te verlichten. De pijn werd steeds erger, het maakte niet uit of ik zat of liep, het deed vaak ondraaglijk zeer. Dat heeft zeker drie jaar geduurd, tot ik een keer met een groepje mensen uit mijn kerk op een avond bij elkaar was. Ik had die hele avond ontzettend veel pijn aan die heup gehad en wist van gekkigheid bijna niet hoe ik moest zitten. Aan het eind van de avond ging iemand bidden voor de zieken die we kenden. Overigens had ik mezelf daar nooit onder geschaard, ik ken wel meer zieke mensen, maar tijdens dat gebed voelde ik een raar soort tinteling door me heen gaan die ik wel eens eerder gevoeld had, destijds ook op een bijzonder moment tijdens een gebed. Op dat moment besefte ik nog niet helemaal wat er gebeurde, maar tien minuten later realiseerde ik me opeens dat ik mijn heup helemaal niet meer voelde. En toen ik opstond ook niet meer. En toen ik naar huis fietste niet meer. En toen ik in mijn flat alle trappen naar vier hoog opliep ook niet. Ik weet nog dat ik thuis dacht, ben ik nou gek, verbeeld ik me dit nou? Maar het is nu bijna twee jaar later en ik heb echt NOOIT meer pijn aan die heup gehad.

Verder heb ik jaren geleden een heel zware depressie gehad die letterlijk van de ene op de andere dag over was, tot mijn eigen stomme verbijstering en die van mensen uit mijn omgeving.

Maar niet alleen als het om ziektes gaat heb ik gebedsverhoringen meegemaakt, ook op heel andere gebieden. Het vinden van woonruimtes die letterlijk precies waren wat ik zocht, van de lokatie tot het bedrag dat ik kon betalen. Is tot vier keer toe gebeurd.

Ik kan wel eindeloos doorgaan, met verhalen uit mijn eigen leven of die van mensen die ik ken. Een meisje dat op haar vierde een tumor in haar hoofd had die spontaan wegging, dat meisje is nu een jaar of zeventien. Enz enz.

En toch... het gaat niet om die wonderen. De wonderen zijn geen doel op zich van God, ik geloof ook niet omdát ik wonderen heb meegemaakt. God wil graag dat je op hem vertrouwt, dat je je helemaal aan hem overgeeft, dat je je leven door hem wilt laten leiden. En dat is niet per se alleen maar rozengeur en manenschijn. Maar dit soort wonderen laten mij beseffen dat God er altijd bij is, wat er ook gebeurt, dat Hij zich bekommert om onze levens, om grote en kleine dingen, het zorgt ervoor dat ik graag God betrek bij mijn leven, dat ik liefde voel, van God voor mij en andersom.

Je hebt nu op de EO een programma waarin mensen op zoek gaan naar genezing. Van de 7 mensen werden er 0 genezen. Sommige mensen werden er bijna boos van, alsof ze recht op genezing hebben. Maar dan heb je het niet begrepen. Het gaat namelijk niet om die genezing. Niet dat het niet geweldig is om genezen te worden, maar God wil graag dat je niet in de eerste plaats verlangt naar een wonder maar dat je verlangt naar een relatie met hém. Daarom weet ik niet of God zich wel op deze manier laat testen...... Als je echt wilt weten of God bestaat, ga dan niet op zoek naar het spectaculaire of naar bewijslast, maar zoek naar zijn liefde. Dáár wil Hij om gekend worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door _Floddertje_ op 25-09-2006 01:42:52 ]
pi_42104847
quote:
Op maandag 25 september 2006 01:28 schreef _Floddertje_ het volgende:
Je hebt nu op de EO een programma waarin mensen op zoek gaan naar genezing. Van de 7 mensen werden er 0 genezen. Sommige mensen werden er bijna boos van, alsof ze recht op genezing hebben. Maar dan heb je het niet begrepen. Het gaat namelijk niet om die genezing. Niet dat het niet geweldig is om genezen te worden, maar God wil graag dat je niet in de eerste plaats verlangt naar een wonder maar dat je verlangt naar een relatie met hém. Daarom weet ik niet of God zich wel op deze manier laat testen...... Als je echt wilt weten of God bestaat, ga dan niet op zoek naar het spectaculaire of naar bewijslast, maar zoek naar zijn liefde. Dáár wil Hij om gekend worden.
Sorry, maar niet begrijpen doe jij nu. Het is een heel normaal verschijnsel dat sommige mensen genezen van iets zonder een medische ingrijp. Dat overkomt ook niet-gelovige mensen of dieren ook wel eens. Om er achter te komen af dat bidden dergelijke genezingen zou beinvloeden heeft men uitgebreid onderzoek gedaan. Men keek of er meer verbeteringen optraden bij mensen waarvoor werd gebeden dan bij mensen waar niet voor werd gebeden. En de conclusie luidde dat bidden geen enkel resultaat opleverde. Een ander onderzoek door andere onderzoeken gaf hetzelfde resultaat.

Doe wat met die kennis. Onderzoeken worden niet voor niets verricht.
pi_42105852
quote:
Op maandag 25 september 2006 01:28 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Als je echt wilt weten of God bestaat, ga dan niet op zoek naar het spectaculaire of naar bewijslast, maar zoek naar zijn liefde. Dáár wil Hij om gekend worden.
Of zoek de liefde in jezelf, voor jezelf. Meestal geeft dat al heel veel verlichting. Acceptatie dat je nu eenmaal zo bent of een bepaalde ziekte hebt. Acceptatie kan leiden naar genezing, het kan je in ieder geval een beter gevoel geven. Noem het God, noem het wat je maar wilt. Bijeenkomsten zoals de kerk, Jomanda whatever geven een gevoel van samen zijn, niet alleen zijn en alleen dat gevoel kan veel mensen steunen en zelfs genezen, denk ik.

Voor mezelf: ik roep ook weleens dat ik wil dat een bepaalde situatie NU stopt en dan gebeurt dat meestal ook wel maar meer omdat ik zelf dat inzicht heb gekregen. Het uitspreken was voldoende om de oplossing te vinden, maar dat is mijn visie. Als je daar een hogere macht dankbaar voor wilt zijn, ook goed.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_42106456
quote:

Als Hij dat gebed dan echt verhoort, heb ik besloten om me weer bij de kerk aan te sluiten of in ieder geval echt te gaan geloven.
Geloof je het dan ook echt met je hart en ziel, of bedoel je dat je handelstransactie met God geslaagd is in dat geval?
pi_42107321
quote:
Op maandag 25 september 2006 02:16 schreef onemangang het volgende:
Sorry, maar niet begrijpen doe jij nu. Het is een heel normaal verschijnsel dat sommige mensen genezen van iets zonder een medische ingrijp. Dat overkomt ook niet-gelovige mensen of dieren ook wel eens. Om er achter te komen af dat bidden dergelijke genezingen zou beinvloeden heeft men uitgebreid onderzoek gedaan. Men keek of er meer verbeteringen optraden bij mensen waarvoor werd gebeden dan bij mensen waar niet voor werd gebeden. En de conclusie luidde dat bidden geen enkel resultaat opleverde. Een ander onderzoek door andere onderzoeken gaf hetzelfde resultaat.
Zoals ik al schreef: ik betwijfel ten zeerste of God zich laat testen via wat voor onderzoek dan ook, om de reden die ik hierboven al gaf. God wil niet dat je in hem gelooft op basis van één of andere klinische uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek. Dit soort onderzoeken zeggen mij helemaal niets. Ik zou ook niet weten waarom ik wel zo'n onderzoek zou moeten geloven en niet al die ervaringen die ik alleen al in mijn eigen omgeving heb meegemaakt. Ik vind het trouwens een fascinerend verschijnsel dat een uitkomst van zo'n onderzoek blindelings wordt geloofd, maar dat ervaringen met gebedsgenezing die mensen hebben buiten zo'n onderzoek om onmiddellijk worden weggewimpeld, gerelativeerd en verklaard trachten te worden.
pi_42108236
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:06 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef: ik betwijfel ten zeerste of God zich laat testen via wat voor onderzoek dan ook, om de reden die ik hierboven al gaf. God wil niet dat je in hem gelooft op basis van één of andere klinische uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek. Dit soort onderzoeken zeggen mij helemaal niets.
Godsgeloof is praktisch volledig gebaseerd op de zogenaamde tekenen die hij zou geven. Van een brandend struikje tot een verduisterde zon, van een drooggevallen Rietzee tot een verdwenen lijk, en ook van de voorbeelden van mensen die volgens jou volgens gods hulp zouden zijn genezen. Zonder dergelijke zaken die mensen niet hebben kunnen verklaren zou godsgeloof niet eens bestaan. Dit onderzoek was gewoon een poging om het bestaan van god te testen, iets wat jij ook doet, of iemand die stelt 'als mijn gebeden worden verhoord, dan geloof ik weer in God'. Dat het resultaat van dit onderzoek negatief uitpakt voor gelovigen moet je niet aangrijpen om het resultaat te ontkennen, maar om er wat mee te doen. Toen Galileo ontdekte dat de aarde niet in het middelpunt van het universum staat, werd er aanvankelijk ook met ongeloof op gereageerd, omdat het de bijbelse visie tegenspreekt, net als de evolutietheorie dat nog steeds doet. Maar je zou dergelijke onderzoeken ook gewoon kunnen zien als pogingen om de wereld beter te begrijpen. Om die wereld te begrijpen ontkom je niet eraan om beweringen te testen.
quote:
Ik zou ook niet weten waarom ik wel zo'n onderzoek zou moeten geloven en niet al die ervaringen die ik alleen al in mijn eigen omgeving heb meegemaakt.
Om te voorkomen dat je dezelfde fout maakt als de conclusie dat wanneer jouw buurman de loterij wint, dat dat een gods wonder is. Dat is het niet, want een miljoen andere mensen hebben niets gewonnen. Zo ook met genezingen.
quote:
Ik vind het trouwens een fascinerend verschijnsel dat een uitkomst van zo'n onderzoek blindelings wordt geloofd, maar dat ervaringen met gebedsgenezing die mensen hebben buiten zo'n onderzoek om onmiddellijk worden weggewimpeld, gerelativeerd en verklaard trachten te worden.
Persoonlijke verhalen zeggen uiteindelijk niets over het volledige plaatje: mensen zijn geneigd om zich te focussen op opvallende gebeurtenissen en te rest te negeren. Zo'n onderzoek brengt het in perspectief, het ontkent niet dat bepaalde mensen waarvoor gebeden is, een genezing hebben ondervonden, het toont slechts aan dat hetzelfde geldt voor mensen waar niet voor is gebeden.
pi_42109130
Jouw aanname dat mijn geloof in God gebaseerd is op het feit dat ik wonderen meemaak is eenvoudigweg niet waar.

Deze discussie tussen ons tweeën over of God wel of niet bestaat is volkomen zinloos, want je wil mij van mijn geloof af brengen wat gewoon niet zal gebeuren. De TS vroeg naar ervaringen met gebedsverhoringen en in antwoord op haar vraag heb ik mijn eigen ervaringen beschreven, that's all.
pi_42109293
Het grappige was dat een paar jaar eerder in het oosten het 'bidonderzoek' was gedaan en dat daar wel uitkwam dat bidden hielp
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_42110048
Ik wil de stok wel even in het hoederhok gooien.....

God 'verwerkt' dus wel individuele gebeden, maar het oplossen van een wereld problematiek......

ziekte, oorlog, honger, kanker, aids etc.. moet afzondelijk per persoon worden gebeden.....
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_42110546
Niet vaker dan statistisch waarschijnlijk is. Toen ik nog bad, zeg maar.
pi_42110607
quote:
Op maandag 25 september 2006 12:13 schreef Causa het volgende:
Het grappige was dat een paar jaar eerder in het oosten het 'bidonderzoek' was gedaan en dat daar wel uitkwam dat bidden hielp
Heb je hier misschien verwijzingen naar? Ik ben wel benieuwd naar de opzet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')