abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 september 2006 @ 10:11:55 #1
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42070636
Voor al je vragen, discussies en opmerkingen omtrent 'de Pil'.

Vorige deeltjes:

[Centraal Topic] De pil
[Centraal Topic] De Pil 2
[Centraal Topic]De pil 3
[Centraal Topic] De pil 4
[CENTRAAL] De pil 5
[CENTRAAL] De pil #6

[ Bericht 13% gewijzigd door Aventura op 23-09-2006 10:17:47 ]
pi_42071045
Ah, hier dus

Vraagje: Tegenwoordig bestellen best veel mensen die pil via internet. Ik doe dat ook, omdat mijn vorige huisarts de pil die ik wilde niet wilde voorschrijven. Ik wilde de Diane-35 vanwege een slechte huid, maar de huisarts vond dat onzin. Niet om een medische reden, maar omdat "iedereen wel eens een puistje heeft". Bij mij was het niet "wel eens" en "een puistje", maar regelmatige ontstekingen die pijn deden en waar ik me heel rot door voelde, en waardoor ik soms eigenlijk gewoon niet de deur uit wilde omdat ik het vervelend vond als mensen het zagen.

Na uitgebreid e-mail-contact met de arts van pilonline.nl heb ik toen toch de Diane-35 gekregen (en een prachtige huid ). Mijn verzekeraar vergoedt echter alleen als de pil door een "echte arts" wordt voorgeschreven. Inmiddels heb ik een nieuwe huisarts en wil ik daar dus gewoon het recept aanvragen, maar ik vraag me heel erg af hoe die gaat reageren. In mijn dossier kan hij natuurlijk vinden dat ik al een hele tijd geen recept meer voor de pil heb aangevraagd, en ik vraag me af wat hij vindt van eigenwijze vrouwen die op eigen houtje hun pil regelen zonder met de huisarts te overleggen. Ik verwacht eigenlijk wel wat kritiek en een preek over hoe onverantwoord hij het vindt Maar is er misschien iemand anders die zoiets ook al heeft gehad? Ben wel benieuwd naar de reactie van huisartsen hierop.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 23 september 2006 @ 10:59:39 #3
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42071380
Ik heb ook de pil via pilonline.nl. Femodeen, want mijn huisarts wilde mij niks anders dan Microgynon voorschrijven. Nou heb ik een eeneiige tweelingzus, wiens gehele persoonlijkheid veranderde door diezelfde pil. In negatieve zin..Maar met dat argument kon ik bij mjn HA al helemaal niet mee aankomen! Ik had die pil van hem gewoon 'even moeten aanzien'. Nou nee dank je, ik wil mijn leven niet laten verpesten door hormonen, al is he maar voor 'even'.
Nou is er bij mij een aandoening ontdekt waarvoor ik medicijnen moet slikken, en moest ik wel aan mijn HA en internist vertellen dat ik ook de pil slik.
Gek genoeg keken ze het niet eens na in mijn dossier (dus waar ik die pil van vandaan had) Lekker slordig, maar goed, geen preek.

Maagoed, ik denk niet dat je gezeur hoeft te verwachten hoor. Zeker niet als jij heel veel baat hebt bij deze pil. Ik zou gewoon vertellen hoe het is gegaan, en dat je wel degelijk goed medisch advies hebt ingewonnen. Dan denk ik dat je nieuwe HA jouw vorige HA eerder een hork vindt, dan dat hij iets op jou heeft aan te merken...
pi_42118695
ff een vraagje.
Mijn vriendin is afgelopen vrijdag begonnen met het innemen van de pil. Gister is ze 'm vergeten, en vandaag kwam ze er pas achter (na 12 uur na de inname dus).
Nu staat in de handleiding van de pil, dat als de pil in de 1e week vergeten wordt, en er is sex geweest vóór het vergeten van de pil in de 1e week (wat bij ons dus het geval is, afgelopen weekend sex ), dat je dan contact moet opnemen met de dokter. Als dat niet zo zou zijn, dus geen sex in die week dat je dan 1 week met condoom moet vrijen en voor de rest de pil gewoon doorslikken.

Maar nu zegt mijn vriendin, en ikzelf denk ook zo, dat de kans op zwangerschap nu toch hééél klein moet zijn, want vrijdag is ze begonnen met de pil, en nu zondag vergeet ze 'm. Een eiersprong vindt normaal toch pas 14 dagen na de menstruatie plaats, dus dat kan toch niet al na 2 dagen?

De pil is meen ik toch pas betrouwbaar na een week inname, dus als ik nu een week met condoom vrij, zou het dan weer veilig zijn?
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
  maandag 25 september 2006 @ 19:47:50 #5
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_42120469
Als je al half jaar microgynon slikt, moet je dan een maand onthouding doen als je overstapt op yasmin?

Situatie: laatste strip microgynon helemaal opgemaakt, stopweek, beginnen met yasmin..

Volgens de dokter zou je dan geen seks moeten hebben die maand als je met yasmin begint, maar is dat geen onzin?
  maandag 25 september 2006 @ 20:16:39 #6
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42121011
quote:
Op maandag 25 september 2006 18:53 schreef bierglas het volgende:
ff een vraagje.
Mijn vriendin is afgelopen vrijdag begonnen met het innemen van de pil. Gister is ze 'm vergeten, en vandaag kwam ze er pas achter (na 12 uur na de inname dus).
Nu staat in de handleiding van de pil, dat als de pil in de 1e week vergeten wordt, en er is sex geweest vóór het vergeten van de pil in de 1e week (wat bij ons dus het geval is, afgelopen weekend sex ), dat je dan contact moet opnemen met de dokter. Als dat niet zo zou zijn, dus geen sex in die week dat je dan 1 week met condoom moet vrijen en voor de rest de pil gewoon doorslikken.

Maar nu zegt mijn vriendin, en ikzelf denk ook zo, dat de kans op zwangerschap nu toch hééél klein moet zijn, want vrijdag is ze begonnen met de pil, en nu zondag vergeet ze 'm. Een eiersprong vindt normaal toch pas 14 dagen na de menstruatie plaats, dus dat kan toch niet al na 2 dagen?

De pil is meen ik toch pas betrouwbaar na een week inname, dus als ik nu een week met condoom vrij, zou het dan weer veilig zijn?
Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
pi_42126421
quote:
Op maandag 25 september 2006 20:16 schreef Aventura het volgende:

[..]

Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
stopweek achter de rug en vrijdag met een nieuwe strip
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_42224238
Ik heb gisteravond onveilig seks gehad (heel dom) en ik slik Mycrogynon 20. Nou heb ik woensdag de 1e pil n de stopweek in genomen en gisteravond ben ik hem vergeten. Ik heb hem vanochtend zo snel mogelijk ingenomen, en als het goed is, was dat nog net binnen 12 uur (ongeveer 10 uur te laat ingenomen) dus... Is hij nog goed betrouwbaar of kan ik beter een morning-after halen voor de zekerheid?
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:33:25 #9
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42225128
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:51 schreef bierglas het volgende:

[..]

stopweek achter de rug en vrijdag met een nieuwe strip
Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
[/quote]Oke, je hebter nu niks meer aan, maar er is wel degelijk kans dat ze nu zwanger is. Pil vergeten in week 1 is altijd gevaarlijk en vereist altijd een morning afterpil, of je nu voor of na het vergeten hebt gesekst.
Nu kunnen jullie niks anders doen dan afwachten.
Je kunt er nooit vanuit gaan dat de eisprong precies 14 dagen na dag 1 van de menstruatie plaatsvindt.
Bovendien heb je niet eens een normale cyclus als je de pil neemt, de pil onderdrukt de eisprong. Vergeet je hem dan is er vooral in week 1 kans dat je meteen een eisprong krijgt.
Dus ja jullie hadden beter de bijsluiter kunnen lezen of de huisarts kunnen bellen. Sterker nog bij elke drogist kun je voor 13 euro Norlevo halen (de morning after pil). Ik hoop voor jullie dat ze niet zwanger is maar ik kan het niet uitsluiten helaas.
pi_42234217
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:33 schreef Aventura het volgende:

[..]

Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
Oke, je hebter nu niks meer aan, maar er is wel degelijk kans dat ze nu zwanger is. Pil vergeten in week 1 is altijd gevaarlijk en vereist altijd een morning afterpil, of je nu voor of na het vergeten hebt gesekst.
Nu kunnen jullie niks anders doen dan afwachten.
Je kunt er nooit vanuit gaan dat de eisprong precies 14 dagen na dag 1 van de menstruatie plaatsvindt.
Bovendien heb je niet eens een normale cyclus als je de pil neemt, de pil onderdrukt de eisprong. Vergeet je hem dan is er vooral in week 1 kans dat je meteen een eisprong krijgt.
Dus ja jullie hadden beter de bijsluiter kunnen lezen of de huisarts kunnen bellen. Sterker nog bij elke drogist kun je voor 13 euro Norlevo halen (de morning after pil). Ik hoop voor jullie dat ze niet zwanger is maar ik kan het niet uitsluiten helaas.
[/quote]
Bij de pil heb je toch juist een hele gecontroleerde cyclus?
Maar nee tuurlijk kun je er niet vanuit gaan dat de eiersprong altijd precies 14 dagen na dag 1 van de menstruatie is, maar dat die 2 dagen na de menstruatie, waarbij ze dus wel al meteen op dag 1 de pil is begonnen te nemen maar op dag 3 en sindsien geen sex meer gehad 'm is vergeten meteen zeggen dat ze zwanger is.. ? Nouja oke tuurlijk de kans bestaat, maar is die niet heeeel erg klein in dit geval?
Hoe jij het zegt lijkt het net alsof ze al meteen zwanger is dan, kan voor de zekerheid wel een testje laten doen ja (better safe then sorry)..
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_42256760
bierglas, zodra je de pil slikt heb je geen cyclus meer. Je hebt geen gecontroleerde eisprongen en de 'menstruatie' zijn ook niet dat je eitje niet bevrucht is, maar onttrekkinsbloedingen.

Een testje laten doen kan pas over een paar weken. Haal nou die morning afterpil want je hebt een probleem, face it.
  zaterdag 30 september 2006 @ 13:28:05 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42257118
@ bierglas, in de bijsluiter en verder overal op internet zul je zien dat juist in week 1 de pil vergeten funest is, en helemaal als er in de 7 dagen voor de vergeten pil is gesekst. Ik zeg niet dat nu zeker weten zwanger is, maar jullie verkeren momenteel wel in de aller-ongustigste omstandigheden....De pil vergeten in week 2 of 3 is veel minder risicovol. Oh en de morning after pil nemen heeft allang geen zin meer, zoals diegene boven mij suggereerde. Afwachten dus. Wel heel onverantwoordelijk van jullie hoor, moet ik zeggen..Maar evengoed sterkte met het wachten. hopelijk snappen jullie wel dat je nu nog geen test kunt doen...

Over de eisprong, als je de pil lsikt heb je eigenlijk helemaal geen cyclus en ook geen eisprong.
Verstoor je het patroon van slikken dan kan er bv. meteen een eisprong plaatsvinden. Als er dan nog zaadcellen in de buurt van de baarmoedermond zijn (en dat kan wel een paar dagen na de seks) dan kan die eicel dus bevrucht worden.

[ Bericht 24% gewijzigd door Aventura op 30-09-2006 13:37:49 ]
  zaterdag 30 september 2006 @ 13:33:08 #13
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42257176
Bronnen:
quote:
http://www.anticonceptie-online.nl/help.htm
Voor effectieve ovulatieremming is zeven dagen aaneengesloten en adequate opname van de pil noodzakelijk. Om de implicaties van deze regel te doorgronden is het noodzakelijk te begrijpen wat er tijdens het pilvrije interval gebeurt. Tijdens de stopweek begint, door het wegvallen van de door de pil veroorzaakte negatieve feedback op het hypothalame-hypofysaire systeem, een ovariële cyclus. Aan het eind van de stopweek kunnen er follikels zijn met een doorsnede van 10 mm, dat wil zeggen in een stadium dat nog slechts geringe stimulatie nodig is voor selectie van een dominante follikel leidend tot ovulatie. Indien echter tijdig, niet langer dan na 7 dagen, weer met het slikken van de pil wordt begonnen, zal de follikel in ongeveer 7 dagen atretisch worden, mits gedurende die 7 dagen elke dag een pil wordt ingenomen. Indien het interval tussen twee pillen in die week groter wordt dan 36 uur (pil vergeten) of wanneer de stopweek wordt verlengd door te laat met de nieuwe strip te beginnen, kan alsnog ovulatie optreden. In deze fase, rond het begin van de strip, is ook het cervixslijm minder ondoordringbaar dan later in de pilcyclus, waardoor de kans op zwangerschap niet ondenkbaar is.Indien in de tweede week van de pilstrip een of meer pillen worden vergeten, is dit altijd voorafgegaan door meer dan 7 dagen pilgebruik en kan dit bij gewoon doorgaan van de strip gevolgd worden door 7 dagen inname in de tweede pilweek.Een kans op zwangerschap is dan vrijwel uitgesloten, omdat, zelfs als een ovulatie optreedt, de additionele effecten van de pil voldoende bescherming bieden. Ook bij het vergeten van de pil in de derde week is er geen direct risico, maar ontstaat wel een uitgesteld risico indien wordt doorgegaan met de pilstrip gevolgd door een gewone stopweek. Immers, in deze situatie wordt niet voldaan aan de 7 dagen regel en bestaat aan het einde van de virtueel verlengde stopweek een kans op ovulatie. De meest pragmatische oplossing in dat geval is dan ook het achterwege laten van de stopweek en het zonder pauze doorgaan met de volgende pilstrip.
Makkelijk gezegd: tijdens de stopweek rijpen er eicellen, die worden afgebroken als er weer met week 1 van de pil begonnen wordt. Gebeurt dit te laat of onregelmatig kan er alsnog een ovulatie oftewel eisprong (niet eiersprong trouwens) plaatsvinden. Ook is de baarmoeder nog toegankelijk voor het innestelen van een bevrucht eitje dan in week 2 of 3. Daarom is het in week 1 zo ontzettend belangrijk dat je de pil goed inneemt!!!

[ Bericht 38% gewijzigd door Aventura op 30-09-2006 13:46:26 ]
pi_42257211
Ik ben laatst verhuisd, maar heb nog geen nieuwe apotheek. Heb me inmiddels wel hier bij een huisarts aangemeld, maar daar nog geen bevestiging van. Kan ik nu bij de apotheek die hier dicht bij zit mijn pil halen, of moet ik nog naar mijn ouder apotheek fietsen?
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_42257273
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:37 schreef Quinazoline het volgende:
Ik ben laatst verhuisd, maar heb nog geen nieuwe apotheek. Heb me inmiddels wel hier bij een huisarts aangemeld, maar daar nog geen bevestiging van. Kan ik nu bij de apotheek die hier dicht bij zit mijn pil halen, of moet ik nog naar mijn ouder apotheek fietsen?
Je kunt ook even je oude apotheek bellen of ze het receptje willen faxen naar je nieuwe apotheek.
ijs_beer fan!
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:55:14 #16
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_42285310
ik kreeg ooit de pil voor een cyste in m'n eierstok

ik werd er nog meer pissig van. is dat een normale reactie met de pil?

ik nam Minulet
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_42285620
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:47 schreef wobbel het volgende:
Als je al half jaar microgynon slikt, moet je dan een maand onthouding doen als je overstapt op yasmin?

Situatie: laatste strip microgynon helemaal opgemaakt, stopweek, beginnen met yasmin..

Volgens de dokter zou je dan geen seks moeten hebben die maand als je met yasmin begint, maar is dat geen onzin?
Nou.. je mag best seks hebben natuurlijk.. MITS je het maar extra veilig doet. Dus ff een condoom gebruiken en er is niks aan de hand
  zondag 1 oktober 2006 @ 18:36:43 #18
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_42286530
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 18:05 schreef Ephemera het volgende:

[..]

Nou.. je mag best seks hebben natuurlijk.. MITS je het maar extra veilig doet. Dus ff een condoom gebruiken en er is niks aan de hand
dat begrijp ik, maar volgens ALLE andere bronnen (vooral internet dus) is het NIET nodig....
maar volgens de dokter wel...
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:55 schreef sararaats het volgende:
ik kreeg ooit de pil voor een cyste in m'n eierstok

ik werd er nog meer pissig van. is dat een normale reactie met de pil?

ik nam Minulet
kan best
pi_42286645
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 18:36 schreef wobbel het volgende:

[..]

dat begrijp ik, maar volgens ALLE andere bronnen (vooral internet dus) is het NIET nodig....
maar volgens de dokter wel...
Ik ben zelf ook overgestapt van Microgynon naar Yasmin en mij werd verteld om de eerste 3 maanden een condoom te gebruiken. Het zal wel verband houden met het hormoongehalte; Yasmin heeft een veel lager hormoongehalte dan de Microgynon. En ik kan me voorstellen dat je lichaam moet wennen aan dit gehalte.. en dat de pil daarom 3 maanden 'minder betrouwbaar' is.
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:42:03 #20
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_42288515
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 18:40 schreef Ephemera het volgende:

[..]

Ik ben zelf ook overgestapt van Microgynon naar Yasmin en mij werd verteld om de eerste 3 maanden een condoom te gebruiken. Het zal wel verband houden met het hormoongehalte; Yasmin heeft een veel lager hormoongehalte dan de Microgynon. En ik kan me voorstellen dat je lichaam moet wennen aan dit gehalte.. en dat de pil daarom 3 maanden 'minder betrouwbaar' is.
m'n meissie kreeg 1 maand te horen
pi_42290143
dat geeft al aan hoe huisartsen elkaar kunnen tegenspreken he
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:45:35 #22
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42290689
Ik zou een maandje aanhouden.
De huisarts probeert alleen maar op safe te spelen zodat hij straks nergens verantwoordleijk voor is...
  zondag 1 oktober 2006 @ 21:29:52 #23
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_42292562
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:45 schreef Aventura het volgende:
Ik zou een maandje aanhouden.
De huisarts probeert alleen maar op safe te spelen zodat hij straks nergens verantwoordleijk voor is...
kan ie sowieso niet gehouden worden toch?
aangezien geen enkele anti conceptie 100% beloofd...

maar idd, je hoort heel veel huisartsen weer wat anders zeggen
pi_42314586
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:42 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je kunt ook even je oude apotheek bellen of ze het receptje willen faxen naar je nieuwe apotheek.
Ik heb ze gebeld en ze vertelden me dat dat niet kon. Ik kon of de dokter bellen voor een nieuw recept (dat ik dan moest ophalen en mee kon nemen naar mijn nieuwe apotheek, of ik kon het gewoon nog een keertje bij hun halen en dan de volgende keer bij mijn nieuwe apotheek. Het is dus het laatste geworden.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  maandag 2 oktober 2006 @ 17:43:51 #25
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_42314780
Ik heb even een vraagje! Ik ben vandaag begonnen met het slikken van appelazijn pillen, om wat af te vallen, maar gaat dit samen met de pil? M'n moeder zei dat het iig geen antibiotica is, like duh, maar kan het verder nog kwaad?

Alvast bedankt .
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')