abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 september 2008 @ 23:45:08 #151
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_61840230
quote:
Op maandag 22 september 2008 09:04 schreef Scorpie het volgende:

For instance; als er nu een bevinding wordt gedaan op onze productieomgeving zit er minstens 48 uur tussen de bug fixen en deze doorvoeren op productie. Eerst gaat het door een hele OTAP straat heen.
Bij mij gaat het wat sneller, maar ook een "normale website" gaat hier via een OTAP straat hoor. Het een sluit het ander niet uit
  maandag 22 september 2008 @ 23:48:31 #152
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_61840321
quote:
Op maandag 22 september 2008 19:58 schreef Telepata het volgende:

Die goede basis, krijg je echter niet door het eigen maken van elke losse techniek.
Mooi dat velen dat vol blijven houden, terwijl er op dit forum meerdere personen rondhangen die het tegendeel bewijzen. Ja, je hebt autodidactische prutsers, zoals je ook HBO-prutsers hebt. En je hebt ook autodidactische professionals, zoals ook HBO-ers na verloop van tijd worden.

Ik blijf het bizar vinden dat college krijgen op basis van boek A kennelijk een professional aflevert, en jezelf boek A eigen maken zorgt dat je alleen broddelwerk af kunt leveren.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 september 2008 @ 08:59:33 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61843433
quote:
Op maandag 22 september 2008 23:48 schreef CraZaay het volgende:

Ik blijf het bizar vinden dat college krijgen op basis van boek A kennelijk een professional aflevert, en jezelf boek A eigen maken zorgt dat je alleen broddelwerk af kunt leveren.
Dat dus.

Waarbij je als je boek A niet klassikaal doorneemt dat niet wil zeggen dat niemand je daarbij hints, tips of hulp geeft.
pi_61846966
quote:
Op maandag 22 september 2008 23:48 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Als je denkt dat je op een HBO informatica opleiding alleen klassikaal een boek gaat lezen, zit je er toch wel heel erg naast. De opleiding leert je geen kunstje aan, maar biedt je een informatica basis waarmee je op een professionele wijze IT projecten uit kunt voeren. Een programmeertaal beheersen is goed, maar maakt je geen IT professional.

Ik zit nu op een project met veel web-development. Daarvoor moest ik ineens javascript, HTML en CSS beheersen. Kost even een inwerkperiode, maar dan heb ik het onder de knie. Doordat ik een brede opleiding gevolgd heb, kan ik vrij snel schakelen. Als ik morgen op een real-time, embedded project zou komen waarin in C geprogrammeerd zou worden, zou ik me ook snel aan kunnen passen. Programmeren is taal onafhankelijk.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand die de opleiding niet gehad heeft dat niet zou kunnen, uitzonderingen zijn er immers altijd. Het valt me op dat jij je focust op die uitzonderingen aan zowel de goede als de negatieve kant. Als je over het geheel kijkt, zie je dat mensen met een informatica opleiding over het algemeen gewoon breder zijn en daardoor betere informatici.

Om nog op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, je kunt prima webdesigner worden zonder opleiding. Je bent dan gewoon een zeer smalle IT-er.

[ Bericht 1% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-09-2008 12:04:35 ]
pi_61854425
quote:
Op maandag 22 september 2008 08:19 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Dus stiekem geef je toch wel een beetje toe dat een hoge opleiding ook niet heilig is en op bepaalde vlakken ook tekort schiet?
...
De 'toch' impliceert dat ik ergens het tegenovergestelde beweerde. Maar nee, natuurlijk is geen enkele opleiding heilig tav welk vakgebied dan ook; er zijn altijd positieve (mensen zonder die prima meedraaien) en negatieve (mensen met de papieren maar.. tja) uitzonderingen.
Verder schiet elke opleiding wel ergens tekort; alles kan beter. Maar wat ik wilde zeggen is dat je studenten geen les wil geven in versiebeheer; niet omdat het niet nuttig is, maar omdat ze dat prima zichzelf kunnen aanleren; m.i. schiet je hier dus niet mee tekort. Maar dat is natuurlijk opleidingsafhankelijke opvatting.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  dinsdag 23 september 2008 @ 18:19:50 #156
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_61855688
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 17:21 schreef trancethrust het volgende:

Maar wat ik wilde zeggen is dat je studenten geen les wil geven in versiebeheer; niet omdat het niet nuttig is, maar omdat ze dat prima zichzelf kunnen aanleren
Het probleem is alleen dat de meeste HBO'ers (ik scheer ze even over één kam) dat dus niet doen. De verschillende afstudeerders die wij gehad hebben (HBO Informatica en Bedrijfskundige Informatica) keken echt alsof ze water zagen branden toen we vroegen met welke versiebeheersystemen ze weleens gewerkt hadden. Het is 1 van vele voorbeeld, maar wel eentje die aangeeft hoe deze bewuste figuren op dat moment niet inzetbaar waren in een productieteam.

Natuurlijk zijn er ook hele goede, zoals er ook goede autodidacten zijn Ik wilde alleen aangeven dat een opleiding niet heilig is en ik nooit iemand aan zal nemen op basis van zijn diploma.
pi_61990954
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 18:19 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Het probleem is alleen dat de meeste HBO'ers (ik scheer ze even over één kam) dat dus niet doen. De verschillende afstudeerders die wij gehad hebben (HBO Informatica en Bedrijfskundige Informatica) keken echt alsof ze water zagen branden toen we vroegen met welke versiebeheersystemen ze weleens gewerkt hadden. Het is 1 van vele voorbeeld, maar wel eentje die aangeeft hoe deze bewuste figuren op dat moment niet inzetbaar waren in een productieteam.
Jemig, van welke HBO kwamen die dan? Ik heb eerst 3,5 jaar MBO gedaan, afgerond, en doe nu in 3,5 jaar m'n HBO, en zowel op MBO (vanaf 2e jaar ofzo, met eerste Java lessen) als HBO heb ik vanaf het begin al versiebeheer er doorgedrukt gekregen. CVS/ SVN/weetikhetwat.
pi_62154229
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 18:19 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Ik weet dat de hogere informatica opleiding van de Hogeschool Enschede 5 jaar geleden nog geen/weinig aandacht besteedde aan versiebeheer. Ik kwam er voor het eerst mee in aanraking in mijn stage. Poeh wat vond ik de acties uitchecken en inchecken moeilijk. Niet inzetbaar in een productieteam? Wat een onzin!

Kom op zeg. Je gaat toch niet het gebruik van een source-control applicatie onderwijzen op een HBO opleiding. Geef ze een naam van een versiebeheer applicatie en ze redden zichzelf verder wel. Het gebruik van source-control is het leren van een kunstje wat iedere MBO-er kan.

Als je het niveau van een opleiding afleidt aan de hand van hun kennis van source-control applicaties, heb je geen flauw idee van wat een informatica stagiair wél hoort te kunnen. Als ze de term en het nut ervan kennen, halen ze de rest wel uit een boek / van internet / on the job.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')