Hoe ervaar je dat?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:38 schreef releaze het volgende:
[..]
Yep. Hij heeft het syndroom van Asperger.
quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:58 schreef RiLo het volgende:
Willen degenen die al het gemiddelde per geslacht en leefdtijdscategorie heeft zitten berekenen van die hiervoorgaande uitslagen eventjes hun hand op steken, die hoeven de test niet meer te maken
Als heel prettigquote:
Dat vind ik ook wel jammer eigenlijkquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:29 schreef wizarddragon het volgende:
13. Damn, in een wereld waarin iedereen wel wat heeft, heb ik dus weer niks
Een 'NT-er'?quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:29 schreef releaze het volgende:
[..]
Als heel prettig
Nah, ik heb er zelf niet zoveel moeite mee eigenlijk. Heel veel mensen denken dat het allemaal heel moeilijk is, maar het went. Ik kan het moeilijk uitleggen. Ik praat vrij veel met hem om ook zijn belevingswereld te snappen en daar werkt ie wel aan mee, hoewel het voor hem heel moeilijk is om zn belevingswereld uit te leggen, dat is allemaal oefenen enzo, kijken hoe ik hem het beste kan bereiken, maar dat went. Er zijn weleens onverwachte 'autistendingetjes' maar dat went ook. Het is voor hem moeilijker om met een NTer te leven dan dat het voor mij moeilijk is om met een autist te leven, want ik heb een vrij groot aanpassingsvermogen en hij veel beperkter.
Mijn broertje is er eentje.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:39 schreef Aoristus het volgende:
wat vinden jullie zo interessant aan autisten trouwens?
Ik denk dat dat komt door de Rainman-associatie die mensen hebben die niet weten dat 80% van de autisten zwakbegaafd isquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:39 schreef Aoristus het volgende:
wat vinden jullie zo interessant aan autisten trouwens?
klassiek of asperger?quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Mijn broertje is er eentje.
God heeft mij, naast alle borstomvang, blijkbaar de sociale vaardigheden gegeven.
toe maar, 80% zwakbegaafd.. ik kan je verklappen dat mensen met de stoornis van Asperger aan het criterium normaal tot hoogbegaafdheid moeten voldoen. Voor de buitenwereld lijkt eens Asperger voor de meeste mensen vaak niet eens op iemand met autisme.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:44 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik denk dat dat komt door de Rainman-associatie die mensen hebben die niet weten dat 80% van de autisten zwakbegaafd is
Asperger, hoogfunctioneel.quote:
Ik kan je verklappen dat ik het niet uit mijn duim zou DURVEN zuigenquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:47 schreef Aoristus het volgende:
toe maar, 80% zwakbegaafd.. ik kan je verklappen dat mensen met de stoornis van Asperger aan het criterium normaal tot hoogbegaafdheid moeten voldoen. Voor de buitenwereld lijkt eens Asperger voor de meeste mensen vaak niet eens op iemand met autisme.
een NTer is een neuro typical, een 'gewoon' iemand zonder stoornissenquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een 'NT-er'?
Het enige wat ik me kan bedenken waar ik moeite mee zou kunnen hebben, is een eventueel gebrek aan affectie. Of is daar in zijn geval geen sprake van?
Dat is waar, er zijn meerdere smaken. Ze hebben gemeen dat het een aangeboren afwijking is. Ik vind het een beetje cru om kwaliteiten danwel zwakbegaafdheid toe te dichten aan 80% van de autisten.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik kan je verklappen dat ik het niet uit mijn duim zou DURVEN zuigen
(en dat het autistisch spectrum ietsje verder reikt dan Asperger alleen)
ik denk dat maar heel weinig mensen in contact komen met mensen met klassiek autisme, maar heel veel in contact komen met aspergers en PDD-NOSers. En PDD NOSers zijn ook weer niet zo zwakbegaafd, vmbo niveau, iets lager oid. Maar d'r zijn veel meer groepen in de samenleving die zo laag scoren, die zijn niet allemaal zwakbegaafd. Maar hoe het voor de rest met de verdeling van autisme zit.. je ne sais pas.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik kan je verklappen dat ik het niet uit mijn duim zou DURVEN zuigen
(en dat het autistisch spectrum ietsje verder reikt dan Asperger alleen)
Zo te horen verschilt het weinig van elke andere willekeurige relatie. In elke relatie moet je immers leren leven met de 'gekke' trekjes van een ander.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:50 schreef releaze het volgende:
[..]
een NTer is een neuro typical, een 'gewoon' iemand zonder stoornissen
Nah op affectief gebied valt het best mee, hij doet heel erg zn best en dat is ook vaak voldoende. Ik zie op andere manieren dat ie heel veel om mij geeft en dat ie in het algemeen om heel veel dingen geeft. Hij kan z'n emoties weinig camoufleren, sociale maskertjes daar prik je doorheen en wat overblijft is gewoon puur hij, en hij heeft veel liefde in zich wat dus ook heel duidelijk zichtbaar is in alles wat ie doet.
Hij kan zich alleen moeilijk inleven in mij en daar op reageren zoals ik dat graag zou willen, maar dat zijn mijn egoistische gedachten en dus mijn probleem. Hij geeft me op andere manieren (affectieve) aandacht en dat is goed zo. Het kan toch niet anders, dus kan ik daar ook niet over blijven doorjammeren
Wat een toffe site.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:57 schreef Binkster het volgende:
http://isnt.autistics.org/
Dat is NT'er
Bij mij is iig de diagnose "klassiek autisme" vastgesteld, toen ik een peuter was, maar nu noem ik mezelf meer "iemand met wat autistische trekjes"quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:54 schreef releaze het volgende:
[..]
ik denk dat maar heel weinig mensen in contact komen met mensen met klassiek autisme, maar heel veel in contact komen met aspergers en PDD-NOSers. En PDD NOSers zijn ook weer niet zo zwakbegaafd, vmbo niveau, iets lager oid. Maar d'r zijn veel meer groepen in de samenleving die zo laag scoren, die zijn niet allemaal zwakbegaafd. Maar hoe het voor de rest met de verdeling van autisme zit.. je ne sais pas.
Ik zou het niet weten. Ik heb wel eerder relaties gehad maar dat was niet zoals dit, en ik was zelf ook een stuk jonger en onervarenen. En deze relatie zit ook echt goed. We communiceren wel heel veel, veel meer dan dat ik dat bij andere deed. Maar goed, ik word ook een dagje ouderquote:Op dinsdag 19 september 2006 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zo te horen verschilt het weinig van elke andere willekeurige relatie. In elke relatie moet je immers leren leven met de 'gekke' trekjes van een ander.
Dat denk ik ook wel.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:14 schreef releaze het volgende:
Maar goed, hoe ouder een autist wordt, des te groter zijn aanpassingsvermogen. Er zit een wereld van verschil tussen een knul van 8, 12 jaar en een vent van tegen de 30. Aspergers kunnen in het algemeen goed meedoen in de maatschappij, ze blijven alleen een beetje raar. Wat ik wel merk is dat ik met mn vriend anders om ga dan dat ik dat met andere mensen doe, maar aan de andere kant ben ik wel gewend om anders om te gaan met bepaalde mensen. Mn vader is slechthorend en op sociaal vlak ook een man met vreemde trekken, maar dat gaat ook wel. Maar door al die vage mensen om me heen heb ik bijvoorbeeld wel moeite met omgang met NTers zeg maar, dat wordt ook steeds beter, maar ze zijn vage mensen helemaal caught up in hun idee over hoe iets 'hoort'.Dat idee is ook alleen maar versterkt sinds mn opleiding pedagogiek, dat ik me echt afvraag Waar Zijn We Nu Helemaal Mee Bezig?
Autisten hebben imo een heel verfrissende blik op de maatschappij, ik denk dat we daar heel veel van kunnen leren..
tja, ik vind dat praten over koetjes en kalfjes nou zoiets 'standaard', zeg maar. Je hoeft maar flink gepest te zijn op school om geen sociaal dier te zijn en daarom niet weten wat je in sociale happenings moet doen en het daardoor bijvoorbeeld niet leuk vinden, meer de diepgang in willen omdat dat echt verbinding is en weet ik veel wat.. Ook bij depressie enzo, -- niet-sociaal betekent niet wel-autistisch (egh, wat een zin) en dat lijken mensen wel vaak te denken ofzo, zo ook in deze test. Het zijn andere dingen waar je echt merkt dat iemand 'anders' is. Ik heb dit voorbeeld al weleens eerder gegeven, maar mijn vriend kan zich serieus in z'n ziel gekwetst voelen wanneer ik mn bord niet leeg eet. Hij ziet dat op de een of andere manier als een directe afwijzing van zijn persoon en zijn kunnen, terwijl ik gewoon vol zitquote:Op dinsdag 19 september 2006 22:11 schreef speknek het volgende:
26.
Toen ik het invulde vond ik het nog reuze meevallen. Ik heb bijvoorbeeld weinig moeite om mensen hun intenties of gevoelens af te lezen, en heb een redelijk rijke fantasie. Maar ik houd niet van sociale happenings en praten over koetjes en kalfjes.
Nouja, ik studeer informatica, het kan een beroepsdeformatie zijn..
Nope, ik ken de titel wel, maar ben teveel bezig met andere dingen en autisme gerelateerde dingetjes staan nog niet hoog op mn to do lijstje.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel.
Heb je Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht gelezen?
't Is iets om vor de lol te lezen hoor. Erg leuk boek.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:22 schreef releaze het volgende:
[..]
Nope, ik ken de titel wel, maar ben teveel bezig met andere dingen en autisme gerelateerde dingetjes staan nog niet hoog op mn to do lijstje.![]()
Voor de lol lezen zit er helaas niet in deze tijd. Veel bezig met lezen voor studie, ben ook nog eens een compnerd dus daar gaat ook tijd aan op en voor de rest ben ik aan het lezen over dingen die mij op dit moment heel erg dwarszitten..Soms heb ik zoiets van, jeetje, ik woon met een autist samen ga daar nou eens over lezen! maar now is not the right time or momentquote:Op dinsdag 19 september 2006 22:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
't Is iets om vor de lol te lezen hoor. Erg leuk boek.
Same here, ik heb 6 punten maar ben niet echt een heel sociaal persoon.quote:Op dinsdag 19 september 2006 15:05 schreef Pony-Lover het volgende:
Wat een rare test![]()
ik heb 5 punten terwijl ik weer dat ik een nogal anti-sociaal persoon ben.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |