abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:28:58 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_41874496
De Nederlandse regering blijkt Amerikaanse neoconservatieve organisaties financieel te ondersteunen die een regime change in Iran proberen te bewerkstelligen.
http://www.nrc.nl/buitenland/article483511.ece

Nu zijn de neocons bekend als de drijvende kracht achter de oorlog in Irak, en pleiten zij ook voor het beginnen van een oorlog tegen Iran, al schijnt genoemde organisatie dit op een vreedzame wijze te willen bewerkstelligen.
Het neocon-gedachtengoed mag iedere POL-FOK!-er genoegzaam bekend zijn.

1) Moet Nederlands belastingeld naar dit soort organisaties gaan?
2) Is het streven naar regime-change in een soevereine staat wel legitiem binnen de Nederlandse wetgeving?
The End Times are wild
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:32:10 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_41874578
1) nee
2) lijkt me niet

erg slechte zaak
  zaterdag 16 september 2006 @ 23:33:34 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_41874627
Ik ben geen frequent POL bezoeker. Dus post het neocon gedachtengoed toch maar even

[ Bericht 6% gewijzigd door Echo99 op 16-09-2006 23:54:37 ]
Lang leve mij! *O*
pi_41875201
quote:
Nederland en de Verenigde Staten zijn de enige landen ter wereld die openlijk budgetten hebben om politieke veranderingen in Iran te bevorderen.
De hele wereld doet het dus. En in hoeverre mogen we soevereiniteit proberen te beinvloeden? Diplomatie doet niets anders en om dat nou helemaal te stoppen. Er wordt geen leger uitgerust van de centen naar die groepering.
  zondag 17 september 2006 @ 00:00:48 #5
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_41875437
"Neo-cons" bestaan helemaal niet. Noem ze eerder revolutionaire conservatieven, wat de waarheid een stuk beter benaderd.
  zondag 17 september 2006 @ 00:02:32 #6
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_41875498
Goede zaak overigens, die bende kwijlende gestoorden moet zo spoedig mogelijk uit het zadel geschopt worden. Liefst zonder geweld, uiteraard.
pi_41875775
Als je artikel leest, valt het nogal mee. Ze proberen op vreedzame wijze de politiek te beïnvloeden. Lijkt me beter dan met een leger binnentrekken.

1. Ja, dus. Lijkt me een goede besteding en kost vast minder dan straks weer een troepenmacht sturen.
2. Valt het binnen de wetgeving? Who cares.
  zondag 17 september 2006 @ 00:30:34 #8
137752 turkish_n3z
alleen voor vrouwen
pi_41876363
Wat een klootjesvolk is Nederland toch.

[ Bericht 39% gewijzigd door turkish_n3z op 17-09-2006 00:58:50 ]
"Rekt het niet dan scheurt het wel"
pi_41876839
quote:
Op zondag 17 september 2006 00:11 schreef kenz het volgende:
Als je artikel leest, valt het nogal mee. Ze proberen op vreedzame wijze de politiek te beïnvloeden. Lijkt me beter dan met een leger binnentrekken.

1. Ja, dus. Lijkt me een goede besteding en kost vast minder dan straks weer een troepenmacht sturen.
2. Valt het binnen de wetgeving? Who cares.
Inderdaad.
Beetje hetzelfde als met Otpor destijds, een progressieve lokale studentenorganisatie die werd geholpen door EU en USA om op vreedzame wijze Milosevic af te zetten. Flyers, T-shirts laten drukken etc. Goede zaak.
  zondag 17 september 2006 @ 00:58:15 #10
137752 turkish_n3z
alleen voor vrouwen
pi_41877075
oeps dubbelpost.
"Rekt het niet dan scheurt het wel"
pi_41877116
Ik heb veel vrienden in Iran....en die haten hun regime...........maar wat ze nog meer haten is Amerika.

Geen enkel land in het midden oosten zal een regime accepteren dat door Amerika is geinstalleerd.

Dus mijn antwoord....NEE e NEE
pi_41881105
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:28 schreef LXIV het volgende:

2) Is het streven naar regime-change in een soevereine staat wel legitiem binnen de Nederlandse wetgeving?
1) Als je ziet waar er allemaal belastinggeld naartoe gaat, vind ik dit nog niet de slechtste bestemming.
2) Ja, natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 september 2006 @ 21:33:33 #13
158555 Pius_XII
Pastor angelicus
pi_41902022
quote:
Op zondag 17 september 2006 09:11 schreef sigme het volgende:
Als je ziet waar er allemaal belastinggeld naartoe gaat, vind ik dit nog niet de slechtste bestemming.
Leg eens uit?
  maandag 18 september 2006 @ 00:30:15 #14
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_41908349
HEE, WEL GOED LEZEN HE:

"Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft subsidie gegeven aan een Amerikaanse neo-conservatieve organisatie voor een programma dat een vreedzame machtswisseling in Iran moet bewerkstelligen."

Dit is tactisch prima.

Helaas is dat het "terroristische" organisaties niet veel zal uitmaken of de Westerse invloed met of zonder wapens komt, inmenging is inmenging, en daar zit natuurlijk wat in, echter, als de Amerikanen niet meer bij te stellen zijn wat betreft de regime change terwijl de manier waarop ze het regime willen veranderen nog wel valt bij te schaven, dan heeft de Nederlandse steun aan een vreedzame machtswisseling mijn zegen.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_41911269
quote:
Op zondag 17 september 2006 01:00 schreef druze_eddy het volgende:
Ik heb veel vrienden in Iran....en die haten hun regime...........maar wat ze nog meer haten is Amerika.

Geen enkel land in het midden oosten zal een regime accepteren dat door Amerika is geinstalleerd.

Steun geven aan partijen die tegen het huidige regime zijn, is iets anders dan dat Amerika een regime installeert.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_41912376
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:33 schreef Pius_XII het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Ik weet niet precies wat je aan uitleg verwacht.

Maar ik zou zeggen: zolang er belastinggeld gebruikt wordt voor méér dan een nachtwakersstaat o.i.d, vind ik het verdedigbaar dat er belastinggeld gebruikt wordt voor de verspreiding van het (politieke) systeem waarin 'wij' geloven: democratie (en dan ongeveer onze uitleg ervan), vrije pers, mensenrechten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_41912522
1) Beetjes mag best, zeker wanneer we daar wat nuttigs mee bewerkstelligen.
Er wordt nog veel erger over de balk gesmeten.
2) In dit geval echt wel, wij werden minder onderdrukt door de nazi's dan dat het Iraanse volk door hun huidige eigen regering.

En verder heb ik weinig problemen met de zogenaamde "neo-cons".
pi_41913351
quote:
Op maandag 18 september 2006 05:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Steun geven aan partijen die tegen het huidige regime zijn, is iets anders dan dat Amerika een regime installeert.
Ja net zoals als men van te voren aan iraakse dissidenten steun heeft gegeven, deze amerika van extreem foute informatie hebben voorzien en op basis daarvan een oorlog gestart zijn.
pi_41921127
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 23:28 schreef LXIV het volgende:

De Nederlandse regering blijkt Amerikaanse neoconservatieve organisaties financieel te ondersteunen die een regime change in Iran proberen te bewerkstelligen.
http://www.nrc.nl/buitenland/article483511.ece

Nu zijn de neocons bekend als de drijvende kracht achter de oorlog in Irak, en pleiten zij ook voor het beginnen van een oorlog tegen Iran, al schijnt genoemde organisatie dit op een vreedzame wijze te willen bewerkstelligen.
Het neocon-gedachtengoed mag iedere POL-FOK!-er genoegzaam bekend zijn.

dat is van alle tijden de duitsers hebben de communisten ook in het zadel geholpen en zo zijn er wel meer dingen.

De VS is erg actief geweest ik de KO daar mee
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_41921186
quote:
Op zondag 17 september 2006 01:00 schreef druze_eddy het volgende:

ik hoor juist andere verhalen, dat ze de VS niet haten maar eerder de huidige machtshebbers (een beetje hetzelfde als nu in europa)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_41922753
Voor Iran geldt: alles beter dan het huidige bewind.
Voor een machtswisseling (in het algemeen) geldt: liever op een diplomatieke, vreedzame wijze dan met geweld of oorlog.

Conclusie: ik kan er niet veel problemen mee hebben.
pi_41923790
Ik vraag me wel af of er niet veel meer opwinding zou zijn wanneer ze moslimfundamentalisten zouden steunen in plaats van christenfundamentalisten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41927571
quote:
Op maandag 18 september 2006 16:44 schreef du_ke het volgende:
Ik vraag me wel af of er niet veel meer opwinding zou zijn wanneer ze moslimfundamentalisten zouden steunen in plaats van christenfundamentalisten.
Neoconservatisme heeft als stroming juist weinig met Christenfundamentalisme te maken.
  maandag 18 september 2006 @ 20:05:12 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_41929169
Propaganda?

Afgelopen zaterdag hadden collega Thaliya Verkade en ik een stuk in NRC over Nederlands subsidiegeld voor een Amerikaanse NGO die fel anti-Iraans is.

Lees hier en hier het stuk. De Amerikaanse NGO Freedom House heeft 630.000 euro gekregen voor een webplatform voor Iraanse (onbekende) oppositiefiguren. Freedom House steunt overal ter wereld revoluties (die dan wel een voor Amerika gunstige uitkomst moeten hebben).

Wat als de Iraniers allerlei media in Nederland zouden gaan steunen? Wat als ze websites en radiozenders gericht op Nederland zouden gaan betalen? Radio Imam en www.deholocaustbestaatniet.org? Hoe zouden wij dan reageren? Zouden we dat propaganda noemen? Ik zie ze al schuimbekken in het parlement.

Ben ik nou gek, dat ik dit raar vind? Waarschijnlijk ben ik gewoon dom. Er liggen immers ook geregeld Nederlandse onderzeers voor de Iraanse kust met Amerikaanse adviseurs erin. Niemand die er wat van zegt, dus wat maakt het ook eigenlijk uit?

Bron: Onze Man In Teheran

---

Geschreven door Thomas Erdbrink, NRC correspondent in Iran. Hij is getrouwd met een Iraanse en woont reeds 4 jaar in Teheran, Iran.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_41929678
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:13 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Neoconservatisme heeft als stroming juist weinig met Christenfundamentalisme te maken.
Er zijn wel veel banden tussen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41929696
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:05 schreef Hallulama het volgende:
Propaganda?

Afgelopen zaterdag hadden collega Thaliya Verkade en ik een stuk in NRC over Nederlands subsidiegeld voor een Amerikaanse NGO die fel anti-Iraans is.

Lees hier en hier het stuk. De Amerikaanse NGO Freedom House heeft 630.000 euro gekregen voor een webplatform voor Iraanse (onbekende) oppositiefiguren. Freedom House steunt overal ter wereld revoluties (die dan wel een voor Amerika gunstige uitkomst moeten hebben).

Wat als de Iraniers allerlei media in Nederland zouden gaan steunen? Wat als ze websites en radiozenders gericht op Nederland zouden gaan betalen? Radio Imam en www.deholocaustbestaatniet.org? Hoe zouden wij dan reageren? Zouden we dat propaganda noemen? Ik zie ze al schuimbekken in het parlement.

Ben ik nou gek, dat ik dit raar vind? Waarschijnlijk ben ik gewoon dom. Er liggen immers ook geregeld Nederlandse onderzeers voor de Iraanse kust met Amerikaanse adviseurs erin. Niemand die er wat van zegt, dus wat maakt het ook eigenlijk uit?

Bron: Onze Man In Teheran

---

Geschreven door Thomas Erdbrink, NRC correspondent in Iran. Hij is getrouwd met een Iraanse en woont reeds 4 jaar in Teheran, Iran.
wat ik niet snap is waarom een NL sub dat moet doen de VS hebben er meer dan 100 en ze moeten nu een van onze 4 subs gebruiken
pi_41929746
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er zijn wel veel banden tussen.
heel veel
pi_41929887
Niet vergeleken de andere grote conservatieve stromingen.
pi_41931245
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:06 schreef Evil_Jur het volgende:
2) In dit geval echt wel, wij werden minder onderdrukt door de nazi's dan dat het Iraanse volk door hun huidige eigen regering.
En verder heb ik weinig problemen met de zogenaamde "neo-cons".
Dit is echt ongelovelijk onwaar...
pi_41934204
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:57 schreef Xith het volgende:

[..]

Dit is echt ongelovelijk onwaar...
Kom zeg, de berichten die we hier krijgen zijn nog maar het topje van de ijsberg. Extreme religieuze onderdrukking, geen persvrijheid, geen vrijheid van meningsuiting, executies aan de orde van de dag....
pi_41953567
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:09 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Kom zeg, de berichten die we hier krijgen zijn nog maar het topje van de ijsberg. Extreme religieuze onderdrukking, geen persvrijheid, geen vrijheid van meningsuiting, executies aan de orde van de dag....
De media berichten die we hier krijgen zijn JUIST overdreven, omdat Iran bashen tegenwoordig hot is. Natuurlijk is het daar geen Nederland, maar er valt goed te leven. Er zijn Christelijke Kerken (hoewel maar 0.4% christelijk is). De hoofd punten die Human Rights Watch heeft zijn: "...restricted freedom of speech, gender inequality." Vrouwen hebben het recht om te werken, stemmen en naar school te gaan. Het land zelf is erg rijk en de mensen daar hebben het economisch goed, GDP is $8,100 - dus geen arm land, en het groeit ook nog eens met 6.1% per jaar. De Iraanse regering had in 1979 ongeveer 80% van alle bedrijven in eigen hand - maar de laatste paar jaren proberen ze veel van de hand te doen, omdat ze zien dat het kapitalistische systeem toch beter is: "In 2004, under the presidency of
Mohammad Khatami a number of efforts were made to eliminate the role of the government: The stock exchange was re-launched allowing a mechanism by which to sell shares of government companies, elements of the constitution (article 44) which decreed that core-infrastructure should remain state run was eliminated [4], and private banks were launched."

Year - GDP:
1995 - $185,927,978
2000 - $580,473,336
2005 - $1,768,665,370

Dus in 10 jaar bijna 10x groter geworden
(meeste hiervan: Bron - Wikipedia)

--

Nu een kijkje in Nederland 1940 - 1945:
Ik zal de 140,000 joden die in 5 jaar naar duitsland gedeporteerd werden even achterwege laten (In jouw voordeel, want de laatste 5 jaar zijn er geen 140,000 Iraniers vermoordt door de regering).

-Er werd Arbeitseinsatz ingesteld, waarbij iedere man tussen 18 en 45 verplicht werd in de Duitse fabrieken te gaan werken (die iedere nacht gebombadeerd werden). De mannen die dit niet wilden, moesten onderduiken.
In Iran ben je nu vrij om te werken wanneer je wilt, en je kan zlefs een eigen bedrijf opstarten, graag zelfs!
-Er werd ook zo veel mogelijk voedsel en andere goederen uit Nederland weggesleept zodat de rantsoenering (de bonkaart) een middel werd om de bevolking in bedwang te houden. Wie iets verkeerd deed, zoals onderduiken, kreeg op die manier automatisch niets te eten.
In Iran kan je gewoon eten kopen in kleine ambachtelijke winkels of moderne supermarkten.
-Als iemand werdt betrapt op het hebben van (joodse) onderduikers in huis, werdt zijn huis + zijn buren in brand gestoken. De bezitter van het originele huis werd met zijn familie naar Duitsland gebracht of ter plekke geexecuteerd
Uhm.. In Iran niet
-De Atlantik wall, een gigantische kustverdedigingslinie die het Duitse oppercommando lang de gehele Europese kust liet aanleggen van Zuid-Frankrijk tot Denemarken, werd ook In Nederland aangelegd. Sommige woonplaatsen, zoals Scheveningen, werden hiervoor ontruimd. In den Haag worden 3200 woningen afgebroken en 2594 ontmanteld. 20.000 huizen worden ontruimd, 65.000 mensen moeten verhuizen.
Ongetwijfeld zouden er een paar huizen afgebroken moeten zijn om al die wolkenkrabbers te bouwen, maar denk niet dat er gewoon oppeens een paar buldozers kwamen - de inwondenden werden uitgekocht.
-De censuur zorgde dat radio en kranten alleen het door de Duitsers goedgekeurde nieuws mochten brengen. Uiteraard was dit alleen voor de Duitsers positief nieuws. Op het uitbrengen van verzetskranten stond de doodstraf of deportatie naar Duitsland.
Ongeveer hetzelfde als in Iran, alleen is het in Iran allemaal wat lichter - lichte kritiek mag, maar directe kritiek op de regering weer niet, dit is trouwens is een hele hoop landen zo, zelfs in het westerse, democratische en moderne Kenya.
-Na een aanslag bij Putten op een Duits officier werd de gehele mannelijke bevolking van deze plaats zonder proces afgevoerd naar Duitsland.
In Iran zou dit dus niet gebeuren.

Volgens mij begrijpen veel mensen niet dat Iran een erg modern land is, ADSL is overal verkrijgbaar in de steden en er zijn commerciele supermarkten van meerdere etages hoog.. Het is echt geen Iraq of een ander droog woestijn land, het eenigste negatieve dat het een religieuze regering heeft.

EDIT: oh dan had ik het ook nog niet over de vreselijke Hongerswinter in nederland in 1945, waar men bloembollen had moeten eten om in leven te blijven - in Iran is trouwens eten genoeg

[ Bericht 4% gewijzigd door Xith op 19-09-2006 15:59:58 ]
pi_41953683
Double post.. maar ik zie graag jouw meningen waarom het in Iran toch nog erger is.

[ Bericht 85% gewijzigd door Xith op 19-09-2006 16:02:18 ]
pi_41953822
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:53 schreef Xith het volgende:

Volgens mij begrijpen veel mensen niet dat Iran een erg modern land is, ADSL is overal verkrijgbaar in de steden en er zijn commerciele supermarkten van meerdere etages hoog.. Het is echt geen Iraq of een ander droog woestijn land, het eenigste negatieve dat het een religieuze regering heeft.
Veel mensen snappen het wel maar willen Onze Man In Teheran niet geloven.
Volgens mij houden zij ervan om door de propaganda machine van de VS gehersenspoeld te worden.
pi_41959396
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:56 schreef Xith het volgende:
Double post.. maar ik zie graag jouw meningen waarom het in Iran toch nog erger is.
Ok, de nazi-vergelijking was misplaatst, mijn oprechte excuses. Mijn punt is gewoon dat een regime-verandering in Iran zo'n gek idee nog niet is.
pi_41962840
Eensch, In mijn opinie houden religieuze leiders voortgang alleen maar tegen (waar we weer bij het topic Conservatisme komen, =to conserve - Behouden, niet voort gaan).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')