Da's dan toch een paradox?quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:47 schreef T1andonly het volgende:
Je moet gewoon stemmen op de partij die het beste past bij jou denkbeelden.
Dat het vrij weinig zin heeft om op een heel kleine partij te stemmen dat klopt, die zullen nooit zichzelf kunnen profileren in de kamer.
Al die presidentsverkiezingen met extra rondes zijn ook eigenlijk maar onzin dusquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:44 schreef teamlead het volgende:
In november hebben we weer eens verkiezingen en langzaam maar zeker begint de campagne daarvoor op gang te komen.
En nu al hoor ik mensen regelmatig zeggen dat ze op een partij stemmen (opvallend vaak de PVDA trouwens) om tactische redenen. Ze willen eigenlijk alleen maar voorkomen dat een andere partij de grootste wordt.
En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden? Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren. En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.
kortom: tactisch stemmen![]()
SP ongeveer dezelfde denkbeelden als de PvdAquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef BdR het volgende:
Met tactisch stemmen wordt bedoeld dat je op een andere partij stemt, met ongeveer dezelfde denkbeelden, maar met meer kans om grootste partij te worden.
Dus bijvoorbeeld
ik wou eigenlijk op de SP stemmen, maar stem tactisch op PVDA.
ik wou eigenlijk op de Christen Unie stemmen, maar stem tactisch op CDA.
ik wou eigenlijk op de Partij voor de Dieren stemmen, maar stem tactisch op Groen Links.
no shit sherlockquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef BdR het volgende:
Met tactisch stemmen wordt bedoeld dat je op een andere partij stemt, met ongeveer dezelfde denkbeelden, maar met meer kans om grootste partij te worden.
Dus bijvoorbeeld
ik wou eigenlijk op de SP stemmen, maar stem tactisch op PVDA.
ik wou eigenlijk op de Christen Unie stemmen, maar stem tactisch op CDA.
ik wou eigenlijk op de Partij voor de Dieren stemmen, maar stem tactisch op Groen Links.
ik zeg toch ook niet dat ik er de logica niet van inzie?quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:58 schreef kingmob het volgende:
[..]
Al die presidentsverkiezingen met extra rondes zijn ook eigenlijk maar onzin dus
Ik bedoel als je moet kiezen tussen Kaviaar, stront met en stront zonder klontjes en je bent eigenlijk dol op kaviaar, maar je weet dat de kans niet aanwezig is dat je het krijgt. Dan is het eigenlijk best logisch om je keus te beperken tot je voorkeur van type stront.
Ik heb vooralsnog niet 'tactisch' gestemd, maar er zit wel degelijk logica in. Dat jij die niet inziet is wat anders natuurlijk.
Nee, het doel is beleid te krijgen waarvan je denkt dat het het beste is. Bijvoorbeeld door beleid dat je slecht vindt te bemoeilijken.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:44 schreef teamlead het volgende:
In november hebben we weer eens verkiezingen en langzaam maar zeker begint de campagne daarvoor op gang te komen.
En nu al hoor ik mensen regelmatig zeggen dat ze op een partij stemmen (opvallend vaak de PVDA trouwens) om tactische redenen. Ze willen eigenlijk alleen maar voorkomen dat een andere partij de grootste wordt.
En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden?
Jah. Dat is min of meer ook het doel wat mensen voor ogen hebben als ze 'tactisch' stemmen.quote:Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren.
Ze motiveren de keus ook niet geheel door het verkiezingsprogramma van de partij waarop ze stemmen (en hopen dat deze in het kabinet komt), maar door afwijzing van het programma van de partij die ze buiten het kabinet hopen te houden.quote:En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.
Is veruit de beste optie om ongewenst beleid buiten de deur te houden.quote:kortom: tactisch stemmen![]()
in zoverre dat je weet wat je buiten de deur houdt dan ja.. maar je weet niet wat je ervoor terugkrijgt. Als iemand er van overtuigd is dat het programma van bijvoorbeeld de PVDA het beste is, moet die persoon daar vooral op stemmen. Maar als iemand op de PVDA stemt omdat het huidige beleid hem niet aanstaat, is het op zijn minst aan te raden het programma van de PVDA eens door te lezen, zodat je weet wat je krijgt.quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:07 schreef sigme het volgende:
<knip>
Is veruit de beste optie om ongewenst beleid buiten de deur te houden.
mwah.. ik heb woutertje-zoals-de-win-waait-waait-mijn-jasje-bos het cda nog niet horen uitsluiten hoor...quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:21 schreef snivoos het volgende:
Als je absoluut wilt dat de huidige regering geen vervolg krijgt zul je toch echt Pvda moeten stemmen. Ik snap die tactische stemmers dus wel.
De enige serieuze bedreiging voor CDA/VVD is Pvda.
Als Pvda de grootste partij wordt is het aan hun om te kiezen met welke coalities ze willen regeren (ieg geen CDA en VVD)
PvdA gaat dan echt niet CDA én VVD uitsluiten...misschien gaat het CDA en de VVD wel de grote PvdA buitensluitenquote:Op vrijdag 15 september 2006 11:21 schreef snivoos het volgende:
Als je absoluut wilt dat de huidige regering geen vervolg krijgt zul je toch echt Pvda moeten stemmen. Ik snap die tactische stemmers dus wel.
De enige serieuze bedreiging voor CDA/VVD is Pvda.
Als Pvda de grootste partij wordt is het aan hun om te kiezen met welke coalities ze willen regeren (ieg geen CDA en VVD)
Leek me wel een interessant onderwerp, maar is uiteindelijk weer gewoon een pvda bash draadje. Laat maar gaan dus.....quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:23 schreef teamlead het volgende:
[..]
mwah.. ik heb woutertje-zoals-de-win-waait-waait-mijn-jasje-bos het cda nog niet horen uitsluiten hoor...
Hoewel ik beslist geen fan ben van de PVDA is dat niet wat me dwarszit. Ook tactisch rechts stemmen vind ik absurdquote:Op vrijdag 15 september 2006 11:31 schreef BdR het volgende:
Volgens mij zit het TS vooral dwars, dat er juist tactisch wordt gestemd op de PVDA. Aan de rechterzijde zie je juist steeds meer versplintering (Fortuyn, Lijst Wilders, EenNL, Partij voor Nederland, etc.) waardoor tactisch stemmen alleen maar moeilijker wordt.
quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:35 schreef rvand het volgende:
[..]
Leek me wel een interessant onderwerp, maar is uiteindelijk weer gewoon een pvda bash draadje. Laat maar gaan dus.....
Nee, dat zou ook helemaal niet tactisch zijn.quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:23 schreef teamlead het volgende:
[..]
mwah.. ik heb woutertje-zoals-de-win-waait-waait-mijn-jasje-bos het cda nog niet horen uitsluiten hoor...
maar dan nog blijft de vraag: wat krijg je ervoor terug. Nogmaals: als iemand zich kan vinden in het programma van de PVDA is er niets aan de hand, maar als "tegenstem" tegen het huidige beleid (hoe verklaarbaar dat gevoel ook is) zonder het programma te kennen en te ondersteunen is het vragen om weer 4 jaar gezeur over het beleidquote:Op vrijdag 15 september 2006 11:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat zou ook helemaal niet tactisch zijn.
Wie tactisch op PvdA stemt doet dat om PvdA in de coalitie te krijgen. Ten koste van CDA of VVD, maar niet ten koste van beide. Je stemt tactisch op PvdA om een nieuw coalitie CDA plus VVD te voorkomen.
Misschien zouden sommigen het liefst een coalitie PvdA-SP-GL zien - maar dan is het tacktisch niet handig om op de PvdA te stemmen. Kortom: de tactische PvdA stemmers vinden het belangrijker óf VVD óf CDA in ieder geval uit de coalitie te houden dan deze beide eruit te houden
't is een keuze tussen twee kwaden. Wat is erger, heel erg verneukt worden door CDA/VVD of een beetje minder door een CDA/PvdA kabinet?quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:44 schreef teamlead het volgende:
En hoewel ik de beweegredenen van die mensen wel snap vind ik een tactische stem het stomste wat je kunt doen. Het is toch juist de bedoeling dat je stemt op die persoon of groepering waarvan jij denkt dat je belangen er het beste door behartigd worden? Door tactisch te stemmen loop je het niet geringe risico dat de PVDA de grootste wordt en derhalve deel uit kan gaan maken van de coalitie en dus een groot deel van het verkiezingsprogramma kan uitvoeren. En het is nog maar de vraag of de mensen die een tactische stem uitbrengen dat verkiezingsprogramma kennen en ondersteunen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |