Ik heb geen idee waar ik moet beginnen en hoe ik moet vermijden dat ik gezien wordt als iemand die zich wil wentelen in een poel van zelfmedelijden.
Nu volgt een lang verhaal, is het te lang naar uw zin, lees het dan niet. Scroll er in elk geval niet door want mocht het korter kunnen, ik zou het korter gemaakt hebben. Ik heb dus weinig zin om nog eens te moeten zeggen wat er al staat.Laat ik maar even snel mijn leven overlopen tot nu toe (het staat veel gedetailleerder in de sig-link 'de keuken' btw, voor wie het zou interesseren) omdat dat de oorzaak is van mijn 'probleem'.
Begin 92 is mn moeder overleden, ik was toen 5 ik heb ze dus niet echt gekend, en wat je niet kent, mis je niet. Of zo zie ik het toch.
In 99 stierf mijn vader toen ik 13 was. Mijn vader was een zeer streng man, verbitterd door de dood van mijn moeder, maar hij was geen slecht mens. Hij heeft ons zelfstandig opgevoed (tot mn 13 dan toch, voor de rest heb ik mijzelf gevormd), maar liefde was er eigenlijk niet te bespeuren. Ik zag hem als een baas denk ik.
Ik heb nog 1 broer die ouder is dan mij (28 is hij nu), 2 oudere zussen, en 1 jongere. Mijn broer was toen oud genoeg om voogd te zijn, waardoor we -gelukkig- niet in het weeshuis zijn gevlogen. Sinds mijn broer voogd is beschouw ik hem ook niet meer als mijn broer, zo gedroeg hij zich ook niet trouwens (al moet ik zeggen dat dat nu veel beter is). Ik heb diep respect voor de manier waarop hij zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, maar we hebben beide nogal sterke persoonlijkheden en het botst wel vaak. Hij heeft zeer lange tenen en is wel een heethoofd, langs de andere kant is hij niet te porren voor dingen die moeten gedaan worden. Hij zegt altijd wat er op zijn lever ligt. Ik ben bijna zijn tegengestelde: ik ben (misschien te) zachtaardig, maak me zelden kwaad en ik wil vooruitgang, en snel. Hij is eerder voor zekerheden en denkt in de zin van 'het gaat nu, waarom veranderen'. Zijn het botsende ego's, haantjesgedrag? ik weet het niet, er zijn alleszins wel momenten waar de spanning te snijden is.
Verder heeft ons vader ons een kuthuis achtergelaten, in vergevorderde staat van verwaarlozing. Een huis tot aan de nok volgestouwd met rommel en zonder enig comfort (er staan wat foto's in het andere topic). Ik was toen dus 13 in 99, en daar stonden we dus met het ouderlijke huis. Voor zolang ik het mij herinner hebben we in de rommel moeten leven, dat vonden we niet erg, we waren dat gewoon. Maar toen mijn vader stierf werd het anders. Als iemand op het schitterende idee zou komen om bv de gezondheidsinspectie te laten komen dan werden we zeker weten gewoon buitengezet en geplaatst. Met die constante dreiging in het achterhoofd en het feit dat we moesten overleven natuurlijk (er was niemand om ons te helpen want wij zijn de laatste 5 levenden van onze hele familie, hulp van anderen was geen optie, juist omdat dievol goede bedoelingen die gezondheidsdienst zouden kunnen bellen. Blij dat dat nooit is gebeurd achteraf) was de druk al van jonge leeftijd voor iedereen groot.
Van mijn 13 tot mijn 18 was mijn leven naast school gewoon onbestaande, er was geen tijd, er moest gewerkt worden. Toch heb ik mijn middelbaar (HBO in nederland? hier is het schoolsysteem: 3 jaar kleuterklas, 6jaar basisonderwijs, 6 jaar middelbaar en dan werken/universiteit/hoge school) met veel succes afgerond. Ik heb altijd de nerdy richtingen gevolgd, was altijd bij de eerste 3 van de klas en mijn uitslagen waren nagenoeg altijd tussen de 80-90%. Ik heb mijn diploma wetenschappen-wiskunde 8u gehaald.
En toen was ik het bijna beu. Ik wou bezoek, ik wou leven, ik wou vrienden. Mensen ontvangen in dit kuthuis (ja het huis blijkt allesbepalend te zijn hier) kon niet, dus begon ik in mn eentje te sleuren aan de kar om dit huis toonbaar te krijgen. Mijn broer is niet voor DHZ werk en is zo traag als iets daarbij, neem ik hem niet kwalijk, hij doet andere dingen goed, en mn zussen ja, die kunnen dat gewoon niet (niet sexistisch bedoeld uiteraard). Ok, het ging dus wat meer vooruit, maar de verantwoordelijkheid kwam nog meer op mijn schouders te rusten omdat ik weet dat ik de enigste ben die echt vooruit wil en daar veel werk in wil steken.
Swat, na mijn 18 kon er eindelijk bezoek komen, had ik vrienden, ik was al iets meer standaard. Op aandacht bij de meisjes moest ik dan weer niet rekenen want ik zag er gewoon uit als een nerd. Maar net zoals elke gast wordt het verlangen naar een vriendin iets dat niet meer genegeerd kan worden (en nee dan heb ik het niet over de sexdrift of zo) en begon ik er uiteindelijk wel meer op te letten. Mijn eerste vriendin had ik toen ik 19 jaar was. Toen heb ik mss de fout gemaakt om ze eens op bezoek te laten komen hier. Fout, want een dag later was het gedaan. Dit jaar heb ik dan per toeval een prachtmeid ontmoet, maar ook dat is niet goed afgelopen want sinds een week of zo is er niet meer van een relatie te spreken. Ook niet van een breuk welliswaar, maar het is een zeer vreemde situatie. Er was al van in het begin zoveel spanning in onze relatie dat dat volgens mij wel de oorzaak is van de halfslachtige situatie nu. (ze heeft hier ooit een topic geopend, voor diegene die het gelezen hebben, die weten waar het over gaat). En dat zette mij weer aan het denken van waarom het bij mij niet wil lukken.
Volgens mij ben ik gewoon te oninteressant. Let me explain. Ik heb zoveel te dragen en zo'n grote verantwoordelijkheid dat ik het gevoel heb dat er teveel gebeurd in mijn leven. Ik streef bij alles wat ik doe naar rust. Mijn kamer en de bar bv zijn daar goede voorbeelden van. Ik wil niet kicken op speed in een discotheek, nee ik zou veel liever thuis relax zitten met een drankje en mijn vriendin en babbelen, iets wat ik mijn hele leven heb gemist en waar ik zo hard naar velangd heb vroeger.
Dat maakt dat ik te serieus ben (hoewel ik zo geen emo kid ben en een optimist ben het meest van de tijd) en waarschijnlijk ook boring ben. Het leven heeft me ook een eenzaat gemaakt. Ik ben zoveel alleen thuis, moet zoveel alleen doen. Niet omdat ik dat wil want dan zou ik me er goed bij voelen. Dat is dus niet het geval. Ik verlang net zoveel naar liefde (mss nog veel meer) als iedereen. Maar geen meisje die me de kans geeft om mijn echte ik te laten zien. Mijn huidige/vorige vriendin was anders, ze is zelf een vechter, ze is zelf zo krachtig, en eerlijk waar, ik heb nog nooit zoveel van iemand gehouden, wat voor spanningen er ook waren. Maar ik heb er misschien teveel moeite mee om mijn liefde te laten zien. Bij alles wat ik doe ga ik ervoor, neem ik initiatief, geef ik niet op, behalve hierbij. Ik neem misschien te weinig initiatief, gewoon omdat ik vrees de dingen te zullen stukmaken die ik zo liefheb. Juist dit zorgt voor het tegenovergestelde effect. Ik weet dat dat een slechte kant is van mij, maar ik kan die niet forceren. Ik weet niet of zij weet of beseft dat ik haar zo graag zie of het uberhaupt gelooft (iedereen zegt zo snel, ik hou van jou en al die dingen, maar als ik ze zeg meen ik ze ook, ik kan me in mn weirde leven niet permitteren te liegen, ook daar niet. Maar zij is hetzelfde als iedereen en gaat daar licht over). Ik mis misschien gewoon de 'ervaring' om mijn liefde deftig te uiten, waardoor ik ze nu misschien voorgoed kwijt ben. Hoeveel keer ik per dag zit te staren naar mijn gsm omdat ik haar wil horen en het toch niet doe omdat ik vrees dat er stiltes gaan vallen in het gesprek of dat ik domme dingen ga zeggen, of of,...
Ik maak hier een topic van, over echte prive zaken omdat ik denk dat ik het overzicht niet kan zien vanuit mijn subjectief standpunt. Waarom zo lang en zo prive? Zo lang omdat al die dingen van zeer grote invloed zijn op mijn leven, en dat daar de oorzaak ligt van mijn situatie nu. Ik heb er geen moeite mee om dit te vertellen, ik ben immers Belg, dit is een Nederlands forum, de kans dat iemand mij irl kent is klein. Ik zit niet te wachten op medelijden, dat is niet nodig. Ik ben door de situatie een waardevol persoon geworden met veel kwaliteiten maar ook ernsige tekortkomingen. Ik heb mezelf opgevoed naar wat ik belangrijk vond in andere mensen. Ik ben doodeerlijk (dat moet ik ook zijn omdat het minste ongeloof van mensen ervoor zou kunnen zorgen dat de mensen mijn ongeloofwaardige leven niet meer zouden geloven. Terwijl dat essentieel is voor mij), ik hecht enorm veel waarde aan de waarde van mijn beloftes en ik ga ook alles doen om die na te komen, ook als die ten nadele van mij zijn (sommigen vinden dat freaky, ik niet). Maar het is omdat andere mensen dat ook zeggen en dat niet doen dat ik constant moet blijven bewijzen dat ik wel zo ben. Wederom een probleem.
Ik vraag me af of iemand de moeite genomen heeft om alles te lezen, in elk geval, ik heb het nu ook voor mezelf kunnen neerschrijven.
Tips anyone?