Wel, om nog maar even kort off topic te gaanquote:Op dinsdag 26 september 2006 20:07 schreef Solingjan het volgende:
Dank je Mmach voor het slechte nieuws. Dat betekent dus dat we in onze agenda moeten schrijven wanneer ons rijbewijs verlengd moet worden maar tevens in de gaten moeten houden wanneer we betreffende schijven opnieuw over moeten zetten op een nieuwe. Hebben we wat te doen.
Ik heb dit dus al meegemaakt. Muziekschijven die ik vier vijf jaargeleden heb gebrand. Spelen niet meer af. Heeft dit dan de door jou genoemde oorzaak?
Maakt het nog wat uit om je gegevens op een schijfje of een extern HD te branden/plaatsen? Beter is dan......?
hmm??quote:Op woensdag 27 september 2006 15:46 schreef Banzaii het volgende:
Dorotheee!! .....
De middenste figuur is bovenaanzicht, de muren zijn naar opzij geklapt als het ware. De onderste figuur is staat dus ondersteboven.quote:Op woensdag 27 september 2006 23:02 schreef AnneX het volgende:
Voor de electriciteit moet je een ander hebben... als Vonkenboer et al.
Op je schets kan ik niet helemaal wijs uit de opstelling die je in je hoofd hebt.
true, dit is maar hoe ik het in mn hoofd heb om de electriciteit te kunnen voorspellen. Geen idee of de uiteindelijke keuken er ook zo gaat uitzien. Maar de plaats van de wasbak en het fornuis liggen min of meer vast. De afvoer ligt al op de plaats waar de wasbak staat.quote:Zover zie ik weinig aanrechtblad om eten aan klaar te maken.
Neem de ideale routing eens door: groenten wassen, snijden etc.
Ontbijtje maken.
tenzij ik de dode hoek afschuin, dan is dat te gebruiken als driehoekig (in bovenaanzicht denken) werkblad. En als de kastjes wel een rechte hoek blijven, dan is er meer hoofdbuigruimte.quote:In de dooie hoek - waarin/waaraan je lastig kunt werken - ga je ws apparaten zetten als koffieding en zo.
Aan de bovenkastjes kun je het hoofd makkelijk stoten als je voorover werkt.
1 hoge kast, voor de frigo. De maten op de schets zijn niet accuraat natuurlijk, daarom is het een schets, maar dat is inderdaad een goed idee.quote:Begrijp ik dat je 2 hoge kasten plant? voor voorraad en servies misschien.
Dan heb je vast geen bovenkasten nodig en dat werkt mooi ruimtelijk in een kleine ruimte.
Kun je het werkblad 5 cm. dieper maken/plannen? en licht daarboven zodat je niet in je schaduw werkt.
De dieptemaat van het werkblad heeft niks met de (maat van de ) onderkasten te maken. Toch?
De verwarming hangt er al, te zien op enkele van de foto's. Rechttegenover het fornuis hangt die. Het is een groot en plat geval. Misschien moet ze verplaatst worden (meer opgeschoven worden naar het deurgat) ofwel hou ik er rekening mee in het ontwerp van het meubel.quote:Wat voor verwarming - indien - hang of plaats je wáar?
Handdoeken rekje en de keukenboeren vergeten altijd een plek voor de afvalemmer en
dan wordt het een sta-in-de-weg.
Nope, wij eten voor zolang ik mij kan herinneren in de living. Daar staat zo'n grote eettafel. Dat bevalt, dus dat zal wel zo blijven in de toekomst.quote:Ga je eten in de keuken?
De afvoer voor de dampkap ligt er al half, komt dus boven het fornuis te hangen (ja echtquote:Heb je ruimte gepland voor een afzuigkap : afvoer en elektriciteit ?
We hebben nog wasbakken staan met 2 van die wasbakken in, of we er ook nog hebben met maar 1 wasbak weet ik niet uit mijn hoofd. Ik ga alleszins voor geldbesparing.quote:Als je 1 wasbak plant, win je tot 60 cm werkruimte.
Hebben jullie een magnetron (plaats en wkd ) en/of oven ?
Wel, daar heb ik ook al aan zitten denken.quote:Wil je muziek in de keuken? luidsprekers en installatie of voor mijn part een transistor.
True, maar ik geloof dat het maximum van stopcontacten dat je aan 1 groep van 20A mag hangen, 8 was.quote:Stopkontakten of wkd's (wandkontaktdozen) heb je nooit te veel.
De kans is klein dat ik de juiste maat zal vinden als de keuken in niet-standaard maten zal zijn. En wat is weinig geldquote:ps. ik zag voor weinig geld granieten bladen op Marktplaats. Net zo lang zoeken /wachten tot je
een juiste maat vindt.
ty, en ook bedankt voor het meedenken, want dat is wat ik nodig hebquote:succes ik denk graag mee
Zeker weten een werkkeuken. Hij is te klein om er deftig te kunnen zitten of er lang te zijn. TV komt er ook zeker niet. Een pc dat durf ik niet zeggen, mij kennendequote:Op woensdag 27 september 2006 23:30 schreef Solingjan het volgende:
Hallo Mmach
Ik noem maar wat dingen op. Misschien heb je er wat aan.
Licht spotjes.
Boven aanrechtblad wk voor licht en eventueel extra's voor koffie/ mixer/ electr app.
Word het een werk of leefkeuken
Indien werkkeuken zo klein mogelijk. Koks lopen niet graag
En voor jou speciaal......... Internetaansluiting cq computer????? TV?? Muziek!!
Schakelaar licht buiten???
@ Annex Stopkontakten of wkd's (wandkontaktdozen) heb je nooit te veel. Volledig mee eens. Beter te veel dan te weinig.
Verwarming/radiator > Indien deze ook maar enigsinds in de weg zit, verplaatsen.
Tip: Lopen, in - uit Kom je op ideen Nu kun je het nog veranderen/maken.
Aanrechtblad: Maak dat op je eigen hoogte. Jullie zijn nog al groot. Dus hoe hoger hoe minder last van je rug.
Al is het maar voor even daar aan werken , je rug lijdt er onder.
ik zie dat je het wild al hebt gevangen. Scheelt je wel een diepvries natuurlijk, vers vleesquote:Op donderdag 28 september 2006 00:27 schreef MMach het volgende:
Afwassen is in een maandelijkse beurtrol met mn zus.
Omdat het misschien niet helemaal duidelijk is wat er nu al wel en niet ligt van nutsvoorzieningen: een filmpje
[[url=http://sjl-static9.sjl.youtube.com/vi/VLnecIBiKZ0/2.jpg]afbeelding][/url]
Ik weet niet of jullie mijn vreselijk Gentse accent kunnen verstaan, zoniet, dan zet ik er morgen wel wat ondertitels bij
Mijn sig is trouwens aardig verkort, maar alle werken staan in een nog duidelijker overzicht onder de link 'zweet'![]()
quote:Op donderdag 28 september 2006 00:27 schreef MMach het volgende:
Gentse accent
hehe, dat accent he , daar krijg ik altijd opmerkingen over van medebelgen. De rollende Franse r is vrij typerend voor het Gents.quote:Op donderdag 28 september 2006 13:37 schreef Oksel het volgende:
Ik vond je accent best meevallen hoor Benoit..![]()
Wat ík zonde vond, was dat gestorte beton over die mooie oude tegels heen..
Nee..dat geldt alleen als je het fornuis OP de koelkast neerzet. Iets wat veel mensen doen.quote:Op zaterdag 30 september 2006 17:22 schreef Blue-eyes het volgende:
Ik zie op de tekening dat je de frigo naast het fornuis wil plaatsen. Ik raad je aan dit niet te doen, want door de warmte van het fornuis (uiteraard als deze gebruikt wordt) moet de frigo extra hard werken om koel te blijven. Kost dus extra energie.
Nee hoor, kijk maar in deze link: http://www.wwf.be/eco-foo(...)appliance.htm#frigosquote:Op zaterdag 30 september 2006 17:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee..dat geldt alleen als je het fornuis OP de koelkast neerzet. Iets wat veel mensen doen.
Jawel hoor,quote:Op zaterdag 30 september 2006 18:03 schreef Blue-eyes het volgende:
[..]
Nee hoor, kijk maar in deze link: http://www.wwf.be/eco-foo(...)appliance.htm#frigos
Een fornuis is niet per definitie een oven hoorquote:Plaats een koelkast niet naast een warmtebron (oven, verwarming) om overmatig energieverbruik te vermijden.
Is dat zo ? Van Dale zegt toch iets heel andersquote:Op zaterdag 30 september 2006 18:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Jawel hoor,
[..]
Een fornuis is niet per definitie een oven hoor
quote:for·nuis (het ~, -nuizen)
1 kooktoestel met een oven => kookfornuis
In de volksmond noemen wij deze dingen ook gewoon gasfornuis:quote:Op zaterdag 30 september 2006 18:10 schreef Blue-eyes het volgende:
[..]
Is dat zo ? Van Dale zegt toch iets heel anders![]()
[..]
In de volksmond noemen wij dat een gaskookplaat.quote:Op zaterdag 30 september 2006 18:16 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
In de volksmond noemen wij deze dingen ook gewoon gasfornuis:
[afbeelding]
neen op ge koelkastquote:Op zaterdag 30 september 2006 18:24 schreef Blue-eyes het volgende:
[..]
In de volksmond noemen wij dat een gaskookplaat.
Maar goed, een gaskookplaat geeft ook een flinke warmte af dus ook dat kun je beter niet naast de koelkast plaatsen.
as a matter of fact niet neequote:
Sta je dagelijks te klussen met potentieel levensgevaarlijke apparatuur, scherpe mesjes, naaimachines, hamers en zagen en hoe bezeert Mmach zich deze keer?quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:52 schreef MMach het volgende:
[..]
as a matter of fact niet nee![]()
Ik ben tijdelijk buiten klusstrijd wegens een te pijnlijk rechterhand. Kheb vrijdagavond een accidentje gehad met mn fiets toen ik terug kwam van school. Er was een minkukel op een fiets die kwam spookrijden om mijn fietspad, en in plaats van rechts te blijven, links hield (vanuit zijn standpunt). Dat was wel bummer want ik hield rechts. Het was net na een bocht en ik zag hem zo naar mij toe komen en hij week niet uit, dus frontaal gebotst op elkaar, zonder remmen.Best wel lullig, al was het maar omdat mijn rechterhand er nogal tussen zat. Mijn fiets had enkel een gebroken reflector en mijn kmtellertje staat ook wat scheef nu. Zijn fiets kon niet meer rijden.
[afbeelding]
Het is niet zo erg maar het doet wel verdomd veel pijn en mn nagel van mn middelvinger staat wat losjes. Na het weekend moet mn hand wel weer bruikaar zijn denk ik.
Telepathie????quote:
Je sais, eerder dit jaar al mijn linker duimnagel (plank op gevallen) en linker duimnagel (mokerslag) kwijtgespeeld. Nu zit er al weer een nieuwe te blinken.quote:Op zondag 1 oktober 2006 23:55 schreef Archont het volgende:
die nagel komst wel weer vast te zitten, ofwel begint er een ganse nieuwe te groeien waardoor de losse er gewoon uitvalt, dan moet je wel serieus oppassen met die vinger, want een vinger zonder nagel is heel kwetsbaar.
sterkte ermee!quote:Op maandag 2 oktober 2006 11:21 schreef MMach het volgende:
De 24/7 stresstijd is aangebroken. De.mrs haar behandeling start vanmiddag. Dat er veel van afhangt hoef ik niet te vertellen.
Ze had dat al es gezegd in haar topic, maar toen werd dat daar aardig in twijfel getrokken waardoor ze nogal van haar melk was.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:16 schreef Leintjeuh het volgende:
Misschien een domme vraag hoor mmach, dat moet je me maar vergeven. Maar waarvoor gaat de.mrs behandeld worden?
how about this:quote:Op maandag 2 oktober 2006 18:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
en nu snel terug naar je keuken dan maarkunnen we weer fotos lurken
je dacht, rood vink nou nie zo mooi? laten we t es wit maken ?quote:Op maandag 2 oktober 2006 20:17 schreef MMach het volgende:
[..]
how about this:
net electriciteitsleidingkje 1 gelegd. Onderste voor een stopcontact, en dat erboven voor de lichtschakelaar, vrij obvious.
Een goed machientje dat freesgeval, alleen wat stoffig
[afbeelding]
en dat geeft dit:
[afbeelding]
en wat later dit:
[afbeelding]
Al bijna helemaal vlak, behalve rond de doosjes zelf.
wel een capacitive en een inductive dan,quote:Op maandag 2 oktober 2006 22:26 schreef Solingjan het volgende:
Dat wordt dus een functionelepartymode keuken![]()
Het is toch wel de bedoeling dat je dat licht ook van uit je slaapkamer kunt bedienen![]()
Zou zeker een mooie TL verlichting inbouwen voor werklicht. Kijk maar in een restaurant keuken!
Je bedoeld waarschijnlijk ONwaarschijnlijkquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:53 schreef Raissa het volgende:
Jeetje, dat huis van jullie wordt waarschijnlijk prachtig!
Proper als een vers gewassen baby? Swat ik ben zo blij als een baby met de net binnen gekomen promo CD's Silver Swan en Cupido van QNTAL met een leuke boodschap er bijquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 19:46 schreef MMach het volgende:
Jammer dat ik een gele kikker zie.
Ja zoiets dus, alleen ben ik nu weer zo proper als een vers gewassen ...ehmmz.. ding
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 17:38 schreef MMach het volgende:
Bijna mooi aan de electriciteit gehangen.
Omdat ik nu de schakelaar aan de logische kant van de wc deur wou zetten en die al in gebruik was wou ik dus de zekering afzetten zodat er ik aan kon werken. Dus ik hang aan een stopcontact in dezelfde kring een vlakschuurmachine, ik zet ze op haar kop, gewoon omdat ik dan 1 voor 1 de zekeringen kon proberen tot ik de juiste had en de vlakschuurmachine dus stopte met lawaai maken. Na de 2de poging had ik al de juiste zekering gevonden, dus ik kon beginnen. Ik kijk nog even of het licht echt niet meer aan ging, dus ik was zeker dat de stroom eraf was. Ik vijs heel die boel los, en heb dan de schakeldraad over. Die 2 blote uiteinden v/d draden botsten even tegen elkaar toen er met mijn arm langs ging en ik 'huh wtf? een vonkje' Dus ik gaan kijken naar de stoppenkast, en de zekering stond weer aanMijn zus was intussen thuisgekomen, had een stopcontact nodig voor haar gsm of zo, vond het niet raar dat de zekeringenkast openstond, vond het niet raar dat er in de keuken een vlakschuurmachine op haar kop stond te draaien toen ze de zekering terug zette
Ik had de machine niet gehoord want ik had mn oortjes in.
Geen idee of ik het zwaar gevoeld zou hebben, maar ik ben toch even in een colère geschoten tegen haar![]()
--knip--
Dat kan een voordeel zijnquote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:31 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Heb er trouwens weinig blijvend letsel aan over gehouden, alleen gaan alle gloeilampen nu spontaan branden zodra ik er bij in de buurt kom
de plon??quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:56 schreef MMach het volgende:
Ja, 16A zou ook kunnen, al zei squiddie dat 20A wel gebruikelijk was, of mss is het 20A maxvoor een 2.5mm² draad. De plonkast toont mij dit:
[afbeelding]
Ook max 16A zie ik daar. Een van die zwarte miezerige 6A-tjes is nu het keukencircuit. Dwz dat een frituur daar insteken genoeg is om de plon te doen springen. Vermoedelijk heeft mijn pa daar maar 6A ingestoken omdat dat het enigste stuk van het huis is waar de bedrading nog een stukje oud is. Tot vanvond dus. Dan kan er pure powerrr uit de muur worden getrokken.
Het is zelfs gewoon om per contact een groep te hebben. Van uit de groepenkast lopen er dan een gia aantal kabels 3x2.5mm2 naar elke hoek van elke ruimte.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:05 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
de plon??geniale benaming
Maar hoeveel groepen heb je in godsnaam wel niet in dat pand zitten??![]()
hier zou het rood voor de nul en blauw voor de fase zijn, toch nog even checken dus. 1.5 zou hier wel mogen, al kan ik mss best 2.5mm² overal pakken voor het zekerste. En de rest zal kloppen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:09 schreef tnimble het volgende:
Ik weet niet welke regels er precies in Belgie momenteel gelden. In NL is 16A de maximale afgezekerde ewaarde voor een eindgroep. Bruin (fase), blauw (nul) en geel/groen (aarde) is de minimale toegestande doorsnede 2.5mm2 en er mogen max 5 draden in een 5/8 (16mm) buis en mogen niet meerdere groepen bij elkaar in een buis.
*wisselt wat kleuren om op de tekening*quote:AREI86.03er stroombaan moet het aantal enkelvoudige of meervoudige contactdozen beperkt blijven tot acht. ... .De sectie van de draad minstens 2.5mm²
Een oude aansluiting kan geel/rood/grijs(of zwart) als faze aansluitingen hebben.
...
...
De nullijn is altijd blauw De aarding altijd geel/groen.
dat is dus goed hierquote:wat stefaan vergeet te vertellen is dat stopcontacten die met 2 of drie in de muur zitten (boven of naast elkaar) je dit als 1 stopcontact mag tellen, dus als je 4 dubbele stopcontacten hebt (dit zijn er in werkelijkheid 8 stuks) mag je er 4 tellen voor de kring. Nog even nota zoals M. verteld ben je best voor de vaatwas en ev wasmachine in de keuken een apparte kring te voorzien in 2.5mm² met apparte zekering. nog een kleine opmerking probeer ipv 8 stopcontacten er maar 6 of zeven te zetten op een kring in de keuken gezien de belasting in de toekomst (frietketel en ev broodmachine op een kring) en als je dan nog wilt uitbreiden dan kan je nog weg zonder een nieuwe leiding naar de verdeelkast te leggen.
de de nul sluit je bij een gewone fitting ook nog op de buiten ring aan d8 ik? en de schakel op het contact onderin ?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:02 schreef MMach het volgende:
Mij was gezegd dat je de nuldraad schakelde. Tijd om dat nog even op te zoeken dus.
En de kleuren zijn in voorraad hier![]()
[afbeelding]
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:43 schreef dvr het volgende:
Een trekveer, heb je een trekveer? Ik heb er ooit een gekocht omdat ik het zo'n leuk woord vond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |