abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42136000
noli wat leuk! Dat ziet er comfi uit!
pi_42136730
ach wat leuk!!!
ik wil ook een draagdoek
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  dinsdag 26 september 2006 @ 11:49:47 #103
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_42137014
Net -met Hanne op m'n rug- Wilyan van de PSZ gehaald.
Trekt toch nog steeds heel wat bekijks hoor in zo'n prutdurrep. Ouwe oma'tjes die er versteld van staan, moeders die je zo -> nakijken en weer regelmatig een "Oh wat mooi" of "Oh wat handig" gehoord.

Net toen we thuis kwamen, Hanne er maar weer uit gehaald..
Nou drama! Dame wou er helemaal niet uit. Ze was me toch kwaad! Maar ja we moeten zo toch even een broodje eten en dat lijkt me handiger als ze niet op m'n rug hangt
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  dinsdag 26 september 2006 @ 11:55:31 #104
144006 chacama
Ondernemend!
pi_42137147
Ik vind het allemaal helemaal geweldig. Zit ondertussen wel na te denken of ik op de een of andere manier de draagdoek toch over 2 schouders kan dragen om zo het gewicht beter te verdelen. Dus het comfort van een slen combineren met het gemak van een draag doek. In mijn hoofd zitten al wat ontwerpjes, maar ik moet nog zien of het gaat kloppen. Als er nog meer mensen zin hebben om mee te denken, dan is dat welkom.
  dinsdag 26 september 2006 @ 13:06:33 #105
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_42138976
Wat ziet dat er schattig uit, mooie kleuren ook. Toen ik de mijne kocht kon ik kiezen tussen grijs crème of spijkerbroekblauw, ik heb toen maar gekozen voor die blauwe want de grijze was niet meer op voorraad en de cremige leek me zo snel vies worden.
  dinsdag 26 september 2006 @ 13:09:38 #106
108648 cattie
lieve moeder
pi_42139068
Het lijkt mij ook zo leuk, een draagdoek. Helaas kan ik het met mijn rug echt niet hebben, maar mijn man gelukkig wel en die draagt Ive dus ook regelmatig.
pi_42139154
Chacama, ik ben bezig om me er toe te zetten een mei tai te maken. heb een enorme lap stevige stof van mijn mams gekregen, en ook nog een flinke lap fleece, wellicht dat ik daar iets sling-achtigs van wil maken. En dan allemaal het liefst voor de vakantie (over twee weken)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_42140239
ik ben al aan het zoeken voor een draagdoek, maar waar moet je allemaal op letten eigenlijk?
op de website van LLL heb ik er eentje gezien, maar daar staat verder niks geen info bij.
En die tricot-slen vind ik ook wel mooi..
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  dinsdag 26 september 2006 @ 14:13:34 #109
144006 chacama
Ondernemend!
pi_42140713
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 13:12 schreef Jelief het volgende:
Chacama, ik ben bezig om me er toe te zetten een mei tai te maken. heb een enorme lap stevige stof van mijn mams gekregen, en ook nog een flinke lap fleece, wellicht dat ik daar iets sling-achtigs van wil maken. En dan allemaal het liefst voor de vakantie (over twee weken)
Enthousiasteling, maar goed het valt te proberen. Ben zelf niet een ster met de naaimachine, maar heb een hele hele lieve peetmoeder die daar echt een ster in is.

Dan wat technische vragen...

de draagdoek heb ik gezien..

maar wat is een mei tai

hoe zit het in het verschil tussen een slen en ....(wat is er nog meer??)

Waar ik in feite naar op zoek ben is een handige en snelle manier om mijn baby vanaf de geboorte te kunnen dragen, waarbij ik het gewicht recht over mijn rug verdeel. Vandaar dat ik aan het kijken ben om de draagdoek iets aan te passen, maar als er al makkelijkere 'doeken' zijn, dan hoor ik het graag.
pi_42141442
Moeilijk zeg om zo een draagdoek te zoeken. Ik ga naar de jongegezinnenbeurs, en daar heeft draagdoek.nl ook een stand, dus ik kijk daar wel even. Kan ik gelijk uitproberen (hoop ik)
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  dinsdag 26 september 2006 @ 14:44:22 #111
144006 chacama
Ondernemend!
pi_42141516
Goede optie CM. Als ik nog mobiel genoeg ben, wil ik ook gaan. Het liefst door de week, want dat is het hopelijk net ff iets rustiger....
pi_42143941
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:13 schreef chacama het volgende:

de draagdoek heb ik gezien..

maar wat is een mei tai
Als je via google zoekt kom je veel plaatjes tegen, ik geloof dat er ook wel een plaatje eerder in het topic staat. het is in ieder geval een soort simpele rugzak voor een wat ouder dan pasgeboren kind. Eigenlijk niet meer dan een stoffen lap die onder de billetjes/achter de rug gaat en vier banden waar je alles mee om bind (over je schouder en om je heupen).
quote:
hoe zit het in het verschil tussen een slen en ....(wat is er nog meer??)
Slen, sleng, sling, het is allemaal hetzelfde: een enkele lap waarin je je kind draagt, meestal met de doek over een schouder en het kind op de buik/heup/rug.. Het komt volgens mij van Slendang, het indonesische woord (maar zeker weten doe ik dat niet).
Het is in ieder geval niet zo dat een sling een ring heeft en een draagdoek niet of een sleng gewatteerd is of juist weer niet. Het is gewoon maar net welke naam je gebruikt.
Een tricot doek is wat nieuwer, gebaseerd op de langere knoopdoeken die in andere werelddelen gebruikt worden. Het voordeel van tricot is dat het zich helemaal om jou en je kind vormt, maar in principe kan je ook een niet-rekkende doek gebruiken.
Draagdoek is gewoon een algemeen begrip voor een stuk stof waar je je kind in kan dragen

[/quote]Waar ik in feite naar op zoek ben is een handige en snelle manier om mijn baby vanaf de geboorte te kunnen dragen, waarbij ik het gewicht recht over mijn rug verdeel. Vandaar dat ik aan het kijken ben om de draagdoek iets aan te passen, maar als er al makkelijkere 'doeken' zijn, dan hoor ik het graag.[/quote]

Misschien is een storchenwiege iets voor je?
Persoonlijk vind ik dat je het gewicht bij een simpele knoopdoek (sleng, sling, slang, what's in a name ) en een jong kind nog goed kan verdelen door het schouderstuk helemaal uit te spreiden.

Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is om twee losse knoopdoeken te hebben. Voordeel daarvan is dat je ze niet steeds opnieuw hoeft te knopen (wat voor mij de knoopdoeken echt ideaal maakt, je hangt ze zo aan de kapstok of stopt ze gebruiksklaar in je tas) maar dat je wel wat meer verspreiding van het gewicht hebt. De tweede doek kan je over de "dragende" doek doen om zo extra steun te geven, net waar en hoe het prettig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 26-09-2006 17:07:03 (typo) ]
  dinsdag 26 september 2006 @ 16:37:19 #113
144006 chacama
Ondernemend!
pi_42144403
Die storchenwiege ziet er goed uit, maar ook prijzig. Denk dat ik het dan eerst even met de sleng ga proberen en de tip van jou ook even ga uittesten.

En als ik weet wat de breedte van de stof van de storchenwiege is dan kan ik natuurlijk ook 4,10 lange stof kopen. Moet ik alleen nog ergens de gebruiksaanwijzing zien te vinden, maar dat lukt vast wel via google of zo.

thanks voor je snelle reactie
  † In Memoriam † dinsdag 26 september 2006 @ 21:50:38 #114
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_42153541
Mag ik nog even verder nuanceren in aanvulling op Owlet's uitgebreide post?
Het is allemaal heel verwarrend wbt de naamgeving.
De Storchenwiege is een wrap (knoopdoek), en geen sling. Een sling heeft geen sluiting maar vormt een soort koker. En als je 'm met een ringensluiting maakt is het een ringsling.
De Tricot Slen van Babylonia.be is, evenals een slendang, geen sling maar een wrap.

De Storchenwiege is dus een knoopdoek, qua afmeting gelijk aan de Tricot Slen maar de stof is niet rekbaar. Het is een stof van zacht garen en geweven op een manier die de doek toch veel sterkte geeft.
Geen stof die je in de stoffenzaak vindt, en dat geldt ook voor de extra stevige tricot van de Tricot Slen (die rekt dacht ik in de breedte en nauwelijks in de lengte).

't Is goed opletten wat voor een stof je koopt. Tricot die alle kanten oprekt is bijvoorbeeld niet fijn en niet veilig om in te dragen. Maar in principe kun je van iedere stevige, niet-rekbare stof wel een veilige wrap maken. Alleen wordt die niet zo lekker zacht als de Storchenwiege, en moet je afwachten hoe de slijtvastheid is.
knoopdoek maken en knopen

En over snel en makkelijk dragen: de ring sling is het snelst en makkelijkst. Maar voor lange einden dragen zou ik gaan voor de mei tai.
mei tai foto's
patroon mei tai
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_42158228
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 13:27 schreef LadyS het volgende:
ik heb mijn doek binnen

[afbeelding]
[afbeelding]

Alleen die 2e zit niet helemaal goed, dat moet "rechtop met opgetrokken beentjes" zijn, alleen ik heb het idee dat dat voor pasgeboren frummeltjes is, maar dit vond Iris ook lekker
Wow, dat ziet er echt onwijs tof uit .
Don't stop moving baby *wiggle* *wiggle*
pi_42164734
Dankje Mack. Wat ik me dus afvraag, zou het mogelijk zijn om de baby liggend in de x-methode te leggen. Dat zou voor mij de ideale uitkomst zijn. Het is een makkelijk bindmethode, maar of het ook veilig is, dat vraag ik me dus af. Nou, ja en anders toch maar over 1 schouder. Weet alleen niet hoelang mijn rug dat trekt. En dat terwijl die kleintjes niets wegen. Misschien valt het deze keer wel mee, omdat mijn rug inmiddels aan 13 kilo kind is gewend.
  woensdag 27 september 2006 @ 12:14:14 #117
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_42165993
Chakama, maar je kunt 'm toch ook liggend over twee schouders doen?
Dat is als figuur 1b:

1b version: The cloth goes backwards at the other shoulder, not at the hip. Cross it on your back and tie it around your waist.

Dan heb je het gewicht verdeeld over twee schouders.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_42166206
Kijk die zocht ik. Noli... helemaal super bedankt. Ik ben om en ga dus voor deze versie.... jippie!!!!
pi_42188873
een slen is een lange doek die je moet knopen...
een sling is een doek voor over 1 schouder meestal vastgemaakt met ringen

toch een groot verschil in vind ik
Katia, wahm van 3 mooie meiden.
Draagdoekenblog!
pi_42194986
Toch blijf ik er bij dat de namen door elkaar gebruikt (kunnen) worden. Althans, ik weet dat toen ik een klein meisje was en mijn moeder een aantal borstvoedings- en moedergroepen leidde de namen door elkaar gebruikt werden.
Het ligt ook maar net aan de taal. Slen(dang) is in NL veel meer ingeburgerd door de indonesische achtergrond.
In engelstalige landen is die naam echter helemaal niet zo bekend en gebruikt men de naam sling.

wikipedia over de sling
  † In Memoriam † donderdag 28 september 2006 @ 15:10:32 #121
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_42200008
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:43 schreef owlet het volgende:
Toch blijf ik er bij dat de namen door elkaar gebruikt (kunnen) worden. Althans, ik weet dat toen ik een klein meisje was en mijn moeder een aantal borstvoedings- en moedergroepen leidde de namen door elkaar gebruikt werden.
Het ligt ook maar net aan de taal. Slen(dang) is in NL veel meer ingeburgerd door de indonesische achtergrond.
In engelstalige landen is die naam echter helemaal niet zo bekend en gebruikt men de naam sling.

wikipedia over de sling
Tja, ik ben een nieuweling van na de namenwildgroei
Ik ga het voor het gemak denk ik maar houden op draagdoek als soortnaam, met ringsling en knoopdoek als types.

Maar leuk, draagdoeken in de Wikipedia (al ben ik het met een paar dingetjes niet helemaal eens, zoals over dat verwennen). Als je op de link naar de Nederlandse versie klikt kom je trouwens op Slendang terecht. Daar twijfel ik over de foto. Volgens mij red je die knoopwijze niet met een slendang in de opgegeven maat. Het blijft *ingewikkeld*.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_42255042
Ze zijn binnen. Nu nog een doek maken. Maar dat komt volgende maand, als ik echt vrij ben.... En dan ga ik ook meteen kijken voor een grote andere doek.
pi_42385870
Nou, ik ben echt helemaal verliefd op de doek Iris zit er regelmatig in, in allerlei houdingen, afhankelijk van haar bui op dat moment
Wat ik me wel afvraag is hoe je nou moet voeden in zo een ding? Want dat lijkt me retehandig, maar ik kan maar niet verzinnen hoe je dat het best zou kunnen doen?
Iemand die dat wel weet?
  donderdag 5 oktober 2006 @ 22:08:19 #124
144006 chacama
Ondernemend!
pi_42405395
In mijn zoektocht, heb ik hem langs zien komen, maar ik weet even niet meer waar. Je kunt inderdaad dus een voedingshouding aannemen in de draagdoek. Ik ga even zoeken....

hebbus via de wikipedia

borstvoeding in een draagdoek
pi_42494255
Dank je!!!
Maar het ziet er nou niet echt handig uit om discreet in het openbaar te voeden
Ik doe wel "gewoon" voeden in het openbaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')