Veel veelzeggender is eigenlijk de test met de letterkaart, daar kun je namelijk aan aflezen hoeveel % je daadwerkelijk nog ziet. Bij minder dan 70% mag je niet meer autorijden, maar ik word al moe van lezen als ik met bril of lenzen 90% zie ipv de gewoonlijke 95%. Ik zou voor 't lezen dus wel eentje nemen ja als je veel leest. Je kunt trouwens ook een kruidvat bril halen voor -0.25 van een paar euro, zo'n leesbril, en eens kijken wat dat scheelt. Als je er inderdaad makkelijker door leest weet je wat je moet doen (mits dit geen cilindermeting is dus)quote:Op zaterdag 9 september 2006 17:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Bij de opticien bleek dat ik een oogsterkte van -0.5 en -0.75 heb,
ik ben dus ook een grafisch vormgever, met het zelfde de hele dag naar een schermpje turen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 22:17 schreef Iksje het volgende:
Wat al gezegd is... met die afwijking kan je in principe nog prima zonder bril in het dagelijkse leven, maar het kan wel klachten opleveren zoals hoofdpijn en dergelijke.
Mijn vriend (grafisch vormgever, hele dag op eens schermp turen met een witte achtergrond) draagt ook een bril, met een afwijking van -0.25. Het helpt hem echt.
Je kan natuurlijk starten met een heel goedkoop modelletje, iets van pearl of hans anders ofzo, om te kijken of brillen helpt, en zo ja, later wat duurder (en vaak mooier) te gaan. Glazen blijven echter wel een grote kost.
of je kan voor lenzen gaan, maar dan raad ik aan toch naar een oogarts te gaan ipv gewoon langs hans anders
Je moet wel heel dom zijn wil je een leesbril kopen als je bijziend bent.quote:Op zondag 10 september 2006 11:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
-Ga niet lopen kloten met goedkope leesbrillen. Voor je het weet kun je niet meer zonder.
Succes!
quote:Op zondag 10 september 2006 12:44 schreef DDM het volgende:
Je moet wel heel dom zijn wil je een leesbril kopen als je bijziend bent.
Je hebt + en - "leesbrilletjes" tegenwoordig.quote:Op zondag 10 september 2006 12:44 schreef DDM het volgende:
[..]
Je moet wel heel dom zijn wil je een leesbril kopen als je bijziend bent.
Idem.quote:Op zondag 10 september 2006 15:31 schreef ReserveBelg het volgende:
Ik heb ook -.75 en -.75 en heb dan ook een bril. Ik gebruik hem vooral buitenshuis. Ik merkte inderdaad wel direct een groot verschil destijds bij de opticien met- en zonder pasbrilletje!
Ik merkte het doordat ik achteraan in de klas zat en geen fluit kon lezen van het bord.quote:Op zondag 10 september 2006 17:15 schreef boekenworm het volgende:
Maar met -0.50 en -0.75 zie je toch nog redelijk goed? Tenminste toen ik voor het eerst naar de opticien ging vond die het destijds geen rede voor een bril (en ik nu ook). Nu zijn mijn ogen -5.75 en -6.25 en merk ik dat ik haast niks zie zonder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |