abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 9 september 2006 @ 17:26:10 #1
155227 crew  Guppy
dus
pi_41651196
Ik ben vandaag bij een opticien geweest (Hans Anders) om naar mijn ogen te laten kijken. Ik had namelijk de laatste tijd wat last van hoofdpijn, en soms, wanneer ik wat moe was, had ik ook wat moeite met focussen. Nu werk ik veel met de computer, dus dat is best wel lastig.
Bij de opticien bleek dat ik een oogsterkte van -0.5 en -0.75 heb, dat kwam uit de oogtest waarbij je door zo'n gaatje moet kijken, en dan een huisje ziet (in mijn geval tenminste, dit was mijn eerste keer bij een opticien).
Ze kon me alleen nog goed vertellen of een bril nou nodig was of niet... Dit werkte nogal verwarrend, want ja, ik weet er ten slotte ook niks van. Als antwoord kreeg ik zoiets van:"ja, wanneer je er last van hebt, kan je een bril nemen, maar sommige mensen zijn er minder gevoelig voor..."
Toen had ik dus al zoiets van "laat maar", en ben een ijsje gaan eten. Maar nu borrelen de vragen toch weer op, en vraag ik me af, wat zijn jullie ervaringen? Zou een bril raadzaam zijn? Wat houd -0.50 en -0.75 precies in?

Bedankt voor alle reacties!

(ik kon trouwens niet iets soortgelijks vinden, maar als dat er wel is, hoor ik t graag!)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:34:29 #2
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41651419
Met die sterkte is een bril een sierobject...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41653414
Dat is subjectief. Jouw refractieafwijking is op zich niet veel. Je kan het nog even aankijken. Aan de andere kant heb je er waarschijnlijk wel klachten van (hoofdpijn kan er ook los van staan). Kijk het anders nog even aan.

De normale sterkte van een oog geef je aan met 0.
-0,5 en -0,75 wil zeggen dat het brandpunt verschoven is. Het brandpunt ligt nu voor het netvlies. Dit kan komen door of een te sterke lens of een te lange oogbolas. Om dit te corrigeren heb je een negatieve holle lens nodig. Misschien weet je nog van natuurkunde dat deze lens het licht uit elkaar gooit waardoor het licht weer op je netvlies zal vallen. Je bent trouwens nu een beetje bijziend.
pi_41653486
ik had ook die afwijking toen ik begon met een bril, ik nam die bril voornamelijk omdat ik daarbij een cilinder afwijking van 0,25 had waar ik koppijn van kreeg. Toen ik een bril nam was die koppijn over.

Nu heb ik -1,00 aan elk oog, plus cilinder van 0,25 en 0,5 ofzo, en gebruik ik m alleen bij dingen als autorijden, colleges volgen en concerten kijken waar ik niet vooraan sta
(:
pi_41653535
Als jij je niet stoort aan je huidige blikveld dan is het niet nodig. Simpel zat. Ik begon met -0.25 en -0.5 omdat ik in de klas vrijwel dagelijks last van hoofdpijn kreeg van het turen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_41657914
Wat al gezegd is... met die afwijking kan je in principe nog prima zonder bril in het dagelijkse leven, maar het kan wel klachten opleveren zoals hoofdpijn en dergelijke.
Mijn vriend (grafisch vormgever, hele dag op eens scherm turen met een witte achtergrond) draagt ook een bril, met een afwijking van -0.25. Het helpt hem echt.
Je kan natuurlijk starten met een heel goedkoop modelletje, iets van pearl of hans anders ofzo, om te kijken of brillen helpt, en zo ja, later wat duurder (en vaak mooier) te gaan. Glazen blijven echter wel een grote kost.
of je kan voor lenzen gaan, maar dan raad ik aan toch naar een oogarts te gaan ipv gewoon langs hans anders

[ Bericht 0% gewijzigd door Iksje op 10-09-2006 16:58:40 ]
pi_41659731
Ik heb zelf ook -0,50 en -0,75 en ik werd er zelf helemaal gek van. Alles wat ik opeens niet meer kon lezen, waarvan ik wist dat ik eht eerst wel kon, heel frustrerend. Ook borden lezen op de snelweg was moeilijk, en als het druk is moet je toch wel op tijd naar de goede baan dus dat was lastig. Daarnaast ben ik ook nachtblind, dus 's avonds was het helemaal een ramp.

Voor 85 euro had ik een bril bij Hans Anders en ik ben er blij mee hoor. Ik zie weer lekker alles, kan weer fatsoenlijk in de auto, etc. En als je 'm niet nodig hebt kun je 'm ook afzetten. Maar als je er geeneen hebt en je denkt 'nu zou het toch wel handig zijn', dan ehb je wel een probleem. Als ik jou was zou ik dus gewoon een bril kopen.
Sanity is (not) statistical
pi_41660770
ik heb ook zoiets qua sterkte en heb er dan nog wel cilinder bij in maar bij mij werkt het wel.
Had ook last van hoofdpijn en zo'n branderig gevoel aan mijn ogen.
Heb mn bril vooral bij autorijden, computeren, tv kijken e.d. en ik merk het verschil wel.
Alle letters worden duidelijker, iets zwarter en wat groter.

Succes ermee.
pi_41662425
zelfde sterkte gehad. hun zeiden tegen mij: koop een bril voor tv/schoolborden en in de auto, voor bv in de stad rondlopen heb je hem niet nodig

nu is mijn sterkte wel achteruit gegaan, maar nog steeds gebruik ik hem niet dagelijks, alleen als ik hoofdpijn krijg, en dan trekt die hoofdpijn ook binnen een uurtje weg.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_41663204
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Bij de opticien bleek dat ik een oogsterkte van -0.5 en -0.75 heb,
Veel veelzeggender is eigenlijk de test met de letterkaart, daar kun je namelijk aan aflezen hoeveel % je daadwerkelijk nog ziet. Bij minder dan 70% mag je niet meer autorijden, maar ik word al moe van lezen als ik met bril of lenzen 90% zie ipv de gewoonlijke 95%. Ik zou voor 't lezen dus wel eentje nemen ja als je veel leest. Je kunt trouwens ook een kruidvat bril halen voor -0.25 van een paar euro, zo'n leesbril, en eens kijken wat dat scheelt. Als je er inderdaad makkelijker door leest weet je wat je moet doen (mits dit geen cilindermeting is dus)

Je zou ook over lenzen voor de -0.75 oog kunnen nadenken? Dat kwartje van de andere oog zou je kunnen laten zitten. En zachte maandlenzen zijn op die sterkte niet duur. Het zou echter op de vermoiedheid veel kunnen schelen.
  zondag 10 september 2006 @ 10:53:51 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41668760
Ik zou even bij een 'echte' opticien langs gaan.
*duikt weg...
Die doen idd een meting adhv letters en die kijken ook naar je oogdruk etc. Volgens mij krijg je dan een veel beter beeld van hoe het met je ogen is en dan kunnen zij je ook vertellen wat je moet doen.
Kan je desnoods daarna altijd nog naar Hans Anders als je een goedkopen bril zou willen.
  zondag 10 september 2006 @ 10:57:38 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_41668808
Laat eens een echte meting doen (ook bij een 'echte' opticien meestal gratis), en dan kunnen ze ook zo'n 'pasbrilletje' voor je instellen. Ga met dat ding op gewoon eens een half uurtje in die zaak zitten, lezen, tv kijken, rondlopen etc. Je zult dan zien dat je toch wel een heel stuk meer ziet

Echte oogmeting

Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 10 september 2006 @ 11:03:47 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41668919
2 tips:

-Ga naar een andere (deskundiger) opticien en laat er nog eens goed naar kijken. Het gebeurt namelijk vaker dat er bij de ene opticien een andere sterke uitkomt dan bij de ander.

-Ga niet lopen kloten met goedkope leesbrillen. Voor je het weet kun je niet meer zonder.

Succes!
pi_41669474
Heb hetzelfde, ook een afwijking van -0.5 tot -0.75, ik heb een tijdje lenzen geprobeerd, maar ik vond het maar niets. Bril zie ik niet zo zitten. Ik denk dat je vooral moet nagaan of je het zelf nodig vindt. Ik heb er normaal gesproken vrijwel geen last van, behalve als ik moe ben, of na een lange dag colleges volgen. Ik ben nu dus gestopt met die lenzen, opzich vind ik het wel te doen. Het komt maar af en toe voor dat ik er écht last van hebt.

Owja, ik zou ook even naar een andere opticien gaan, er wil nog wel eens verschil zitten in metingen.
  Moderator zondag 10 september 2006 @ 12:39:35 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_41671420
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 22:17 schreef Iksje het volgende:
Wat al gezegd is... met die afwijking kan je in principe nog prima zonder bril in het dagelijkse leven, maar het kan wel klachten opleveren zoals hoofdpijn en dergelijke.
Mijn vriend (grafisch vormgever, hele dag op eens schermp turen met een witte achtergrond) draagt ook een bril, met een afwijking van -0.25. Het helpt hem echt.
Je kan natuurlijk starten met een heel goedkoop modelletje, iets van pearl of hans anders ofzo, om te kijken of brillen helpt, en zo ja, later wat duurder (en vaak mooier) te gaan. Glazen blijven echter wel een grote kost.
of je kan voor lenzen gaan, maar dan raad ik aan toch naar een oogarts te gaan ipv gewoon langs hans anders
ik ben dus ook een grafisch vormgever, met het zelfde de hele dag naar een schermpje turen.

heel erg bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga er zeker wat mee doen. ik kijk het op het moment nog even aan, maar wanneer de klachten aanhouden ga ik zeker nog eens zo'n "echte oogtest" laten doen. en dan kijken wat daar uit komt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_41671569
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:

-Ga niet lopen kloten met goedkope leesbrillen. Voor je het weet kun je niet meer zonder.

Succes!
Je moet wel heel dom zijn wil je een leesbril kopen als je bijziend bent.
  zondag 10 september 2006 @ 12:48:19 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41671659
quote:
Op zondag 10 september 2006 12:44 schreef DDM het volgende:
Verrek.
pi_41676310
Ik heb ook -.75 en -.5 en heb dan ook een bril. Ik gebruik hem vooral buitenshuis. Ik merkte inderdaad wel direct een groot verschil destijds bij de opticien met- en zonder pasbrilletje!
pi_41679678
quote:
Op zondag 10 september 2006 12:44 schreef DDM het volgende:

[..]

Je hebt + en - "leesbrilletjes" tegenwoordig.
pi_41679730
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:31 schreef ReserveBelg het volgende:
Ik heb ook -.75 en -.75 en heb dan ook een bril. Ik gebruik hem vooral buitenshuis. Ik merkte inderdaad wel direct een groot verschil destijds bij de opticien met- en zonder pasbrilletje!
Idem.

Ik moet wel zeggen dat sinds ik een bril/lenzen draag mijn ogen flink achteruit zijn gegaan .
Ik zit inmiddels op -3.
  zondag 10 september 2006 @ 17:15:50 #21
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41679782
Maar met -0.50 en -0.75 zie je toch nog redelijk goed? Tenminste toen ik voor het eerst naar de opticien ging vond die het destijds geen rede voor een bril (en ik nu ook). Nu zijn mijn ogen -5.75 en -6.25 en merk ik dat ik haast niks zie zonder.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_41679925
Heb 3 jaar geleden mijn ogen laten testen. Blijkt dat ik met mijn linker oog maar voor 25% zie. Omdat dit al jaren zo is en mijn ogen dit zelf corrigeren vond de erkende brillenman het niet nodig om mij 'n brilleke aan te praten. Dit jaar weer laten testen en nog geen verdere achteruitgang. Dus ik hoef nog geen "fok" op mijn neus. Tenzij ik er zelf hinder van ga ondervinden natuurlijk.
pi_41679992
quote:
Op zondag 10 september 2006 17:15 schreef boekenworm het volgende:
Maar met -0.50 en -0.75 zie je toch nog redelijk goed? Tenminste toen ik voor het eerst naar de opticien ging vond die het destijds geen rede voor een bril (en ik nu ook). Nu zijn mijn ogen -5.75 en -6.25 en merk ik dat ik haast niks zie zonder.
Ik merkte het doordat ik achteraan in de klas zat en geen fluit kon lezen van het bord.
pi_41680098
Ik heb ongeveer hetzelfde 2x -0.75 nu en 1 x een cilinder van 0,50 in beide ogen.

Ik kreeg klachten met in de klas zitten en het niet kunnen lezen, tijdens autorijden de borden langs de weg pas laat kunnen lezen etc. Uiteindelijk heb ik in januari 2 jaar een bril en ik ben er harstikke blij mee! Net gister een nieuwe uitgezocht

Hou er wel rekening mee dat als je 1 x aan een bril begint je er niet meer vanaf komt..
pi_41680253
Wat is cilinder nu precies?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')