Dan hoeft er nog geen sprake te zijn van een voorlopig koopcontract hoor. Aannemelijker is dat er onderhandelingen gestart zijn, of een optie is verleend.quote:Op zaterdag 9 september 2006 09:50 schreef Avani het volgende:
Maar deze huizen kunnen soms inderdaad later op de website te komen. Een makelaar moet een huis namelijk zelf aanbieden op de site en als deze dit een paar dagen later doet en er ondertussen via een mailtje al eerder belangstelling is geweest en daarmee dus een bieding, dan is het inderdaad te laat.
Klopt, ons huis kwam op funda nadat wij het al gekocht hadden. Makelaars kunnen de krenten uit de pap vissen voordat ze geplaatst worden. Ik zou dus een zoekopdracht bij een makelaar neerleggen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 09:33 schreef SlaadjeBla het volgende:
Makelaars hebben 2 a 3 dagen eerder de beschikking over huizen voordat ze op funda komen. Dus een makelaar met een zoekopdracht kan zijn clienten al getipt hebben.
Een NVM-makelaar zet het huis eerst neer op een eigen netwerk en voordat het (2/3 dagen later) op Funda komt is vaak al de eerste kijkdag geregeld. Dit geldt zeker voor populaire locaties en prijscategorieën.quote:Op zaterdag 9 september 2006 09:33 schreef SlaadjeBla het volgende:
Makelaars hebben 2 a 3 dagen eerder de beschikking over huizen voordat ze op funda komen. Dus een makelaar met een zoekopdracht kan zijn clienten al getipt hebben.
Waarom de Jordaan? De huizen in de Jordaan staan gemiddeld behoorlijk lang te koop hoor. Ik denk dat snel handelen in dergelijke wijken niet aan te raden is, veel te groot risico.quote:Op zaterdag 9 september 2006 09:58 schreef Hyperdude het volgende:
Als je in de Jordaan oid. een woning wilt kopen en snel moet kunnen handelen lijkt mij de NVM de beste optie omdat die het grootste bestand aan panden hebben. Als je je wat meer tijd kunt veroorloven maakt het allemaal niet zoveel uit.
Inderdaad, als een woning zo snel weggaat is de verkopende makelaar verkeerd bezig voor de belangen van zijn client en heeft de woning te laag in de markt gezet (/aangeboden aan een "goede kennis"). TS komt dan ook met een probleem waar ik mijn vraagtekens bij heb.quote:Op zondag 10 september 2006 11:47 schreef DRA het volgende:
[..]
Waarom de Jordaan? De huizen in de Jordaan staan gemiddeld behoorlijk lang te koop hoor. Ik denk dat snel handelen in dergelijke wijken niet aan te raden is, veel te groot risico.
Dat kost toch weer een hoop geld terwijl het helemaal niet gezegd is dat de krenten daadwerkelijk wel uit de pap gehaald worden. Zoals hierboven opgemerkt is het te snel verkopen niet echt slim en komt statistisch ook maar weinig voor. Daarnaast houdt de NVM helemaal niet zo van deze praktijken.quote:Op zaterdag 9 september 2006 14:06 schreef Mark het volgende:
[..]
Klopt, ons huis kwam op funda nadat wij het al gekocht hadden. Makelaars kunnen de krenten uit de pap vissen voordat ze geplaatst worden. Ik zou dus een zoekopdracht bij een makelaar neerleggen.
Makelaars zijn idd lui soms. Het is een kwestie van je makelaar beter aansporen en goede afspraken maken.quote:Op zondag 10 september 2006 12:44 schreef TeChNo2 het volgende:
mijn huis kwam ook pas op funda, weken nadat het te koop werd gezet...
Dacht ff een voorbeeld nemen; maar kennelijk klopt dat voorbeeld niet (meer)quote:Op zondag 10 september 2006 11:47 schreef DRA het volgende:
[..]
Waarom de Jordaan? De huizen in de Jordaan staan gemiddeld behoorlijk lang te koop hoor. Ik denk dat snel handelen in dergelijke wijken niet aan te raden is, veel te groot risico.
Of de meeste andere vraagprijzen zijn te hoog! Ieder courant huis in een populaire buurt dat langer te koop staat dan een maand of 3 is gewoon te duurquote:Op zondag 10 september 2006 11:57 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Inderdaad, als een woning zo snel weggaat is de verkopende makelaar verkeerd bezig voor de belangen van zijn client en heeft de woning te laag in de markt gezet (/aangeboden aan een "goede kennis").
Laat me raden: Je bent de typische 'moderne' vrouw met een veel-te-hoog eisenpakket: op zoek naar een starterswoning in het centrum of een andere hippe plek, met weinig of geen onderhoud, voorzien van een aantal leuke extra's, en ook nog betaalbaar geprijsd. Tsja, dan ben je niet de enige die zo'n woning wil hebben...quote:Op zaterdag 9 september 2006 08:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik ben al een tijdje voorzichtig op zoek naar een leuk koophuis op Funda. Er staan natuurlijk een hoop huizen op Funda, maar maar erg weinig die ECHT aan mijn eisen voldoen.
Zodra er eentje bij zit waarvan ik denk dit zou em kunnen zijn, staat er direct al "verkocht onder voorbehoud" bij.
Kun je doen. Kost 1 tot 1.5% van de aankoopprijs. Daarvoor gaat-ie wel met je mee naar de huizen, en 'beoordeelt' ie ze ook. Voor wat dat waard is. Overigens kun je dat zelf ook prima kan doen, maar goed, sommige mensen kicken d'r op om alles uit te besteden. en daarna te gaan zeuren dat de makelaar ze opgelicht heeftquote:Ik heb op dit moment geen koopwoning, dus ook niets te verkopen en dus geen contact met een makelaar. Als ik een makelaar vraag een bepaald huis voor me te zoeken? Zijn daar dan kosten aan verbonden?
Wat een zuur verhaal, ben jij de enige Nederlander die gezakt is voor een makelaarsexamen ofzo?quote:
Ow, jij vindt 't OK om iemand een paar duizend euro te geven voor een wanprestatie?quote:Op zondag 10 september 2006 14:40 schreef Hyperdude het volgende:
Wat een zuur verhaal, ben jij de enige Nederlander die gezakt is voor een makelaarsexamen ofzo?![]()
![]()
Niet iedereen hoeft op een paar centen te kijken, en dan is een makelaar een handige loopjongen.
Hoezo wanprestatie?quote:Op zondag 10 september 2006 14:49 schreef gronk het volgende:
[..]
Ow, jij vindt 't OK om iemand een paar duizend euro te geven voor een wanprestatie?
Joh, doe alsjeblieft eerst eens begrijpend lezen, voordat je gaat lopen blaten. Ik stel dat je best een aankopend makelaar in de arm kan nemen, maar dat-ie niets voor je doet wat je niet zelf ook kunt doen. En dat je voor sommige marktsegmenten wel een aankopend makelaar in de arm *moet* nemen. Maar ja, als je tenen zo lang zijn dat je dat al niet mag zeggen....quote:Op zondag 10 september 2006 15:07 schreef Hyperdude het volgende:
Hoezo wanprestatie?
TS wil gewoon een huis kopen. Of je daar een makelaar bij nodig hebt moet iedereen zelf weten.
Zeg eens eerlijk, ben je zelf makelaar?quote:Waarom zou een makelaar per definitie een wanpresatie leveren?
Nee, gelukkig niet.quote:Op zondag 10 september 2006 16:02 schreef gronk het volgende:
...
Zeg eens eerlijk, ben je zelf makelaar?
Daar heb jij nou eens helemaal gelijk inquote:Op zondag 10 september 2006 16:02 schreef gronk het volgende:
Zeg eens eerlijk, ben je zelf makelaar?
Serieus, ik heb van nogal wat collega's de nodige horrorstories gehoord over aankopende makelaars. Tegen ieder positief verhaal staan vier of vijf negatieve verhalen. Nou kan 't liggen aan 't feit dat die mensen 'toevallig' allemaal beroerde makelaars zijn tegengekomen, in den haag, haarlem en amsterdam, of dat er toch iets mis is met makelaars als beroepsgroep.
Makelaars die stellen dat 'n pand 'een prima onderhouden pand is', terwijl de verf van de kozijnen afbladdert, die na vijf bezichtigingen duidelijk vermoeid en geirriteerd beginnen te worden dat de klant z'n ideale woning nog niet heeft gevonden. Blijkbaar moet je bij een aankoop van meer dan anderhalve ton niet al te moeilijk doen.
Makelaars die *helemaal* geen moeite doen voor je, zodat je zelf op funda een interessant huis uitzoekt, en waarna meneer dankzij z'n wurgcontract wel de provisie vangt.
Makelaars die niet de moeite nemen om stevig voor je te onderhandelen, maar doodleuk terugmelden 'dat de verkopend makelaar meer wil dan de vraagprijs'.
Komop zeg, 1.5% van 150.000 euro is een dikke 2 mille. Voor nog geen dag werk, uitgesmeerd over een paar maanden. En dan nog een grote bek hebben ook.![]()
Leg eens even uit wat er off-topic is aan mijn postingquote:
Nee, ja, nee, ja, nee, niet perse, bij voorkeur wel, dat zou helemaal perfect zijn.quote:Op zondag 10 september 2006 14:14 schreef gronk het volgende:
Laat me raden: Je bent de typische 'moderne' vrouw met een veel-te-hoog eisenpakket: op zoek naar een starterswoning in het centrum of een andere hippe plek, met weinig of geen onderhoud, voorzien van een aantal leuke extra's, en ook nog betaalbaar geprijsd.
[..]
Tip van gronk: als je een beetje handige vriend of familie hebt, ga op zoek naar een woning waar je 'een beetje' aan moet klussen. Loden waterleidingen, gaskachels, dat soort werk. Niet: compleet interieur eruit moeten raggen omdat de vorige bewoner een o-zo-schattig verlaagd plafond heeft laten aanleggen, of een zitkuil heeft aangelegd. Waarbij je voor allerlei verrassingen komt te staan die ook nog even moeten gebeuren.quote:Op zondag 10 september 2006 19:26 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Nee, ja, nee, ja, nee, niet perse, bij voorkeur wel, dat zou helemaal perfect zijn.
Openbare veiling, dan kan je die makelaar die je steeds zo dwars zit terugpakken.quote:Op zondag 10 september 2006 19:51 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik zoek (wij zoeken) eigenlijk in 2 prijscategoriën. Voor de hoogste geld dat we idd weinig meer willen doen dan een nieuw behangetje, plafonds witten en vloer leggen. Voor de laagste geld dat we er idd best iets aan willen doen, maar idd ook niet de zitkuil gevallen nee...
Kun je eens aangeven wáár je die ideale woning zoekt. Zoals hierboven eerder vermeld, zijn er gebieden (oa populaire wijken in de grote steden) waarbij verkopende makelaars binnen eigen gelederen de kandidaat zoeken (eerst eigen bestand, dan bevriende makelaars, dan pas Funda). Vervolgens wordt voor een vlotte afhandeling een bevriende of zelfs gerelateerde (20% dochter bijvoorbeeld) makelaar gestrikt voor de te hoge taxatie, zodat de banken ook snel handelen.quote:Op zondag 10 september 2006 19:51 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik zoek (wij zoeken) eigenlijk in 2 prijscategoriën. Voor de hoogste geld dat we idd weinig meer willen doen dan een nieuw behangetje, plafonds witten en vloer leggen. Voor de laagste geld dat we er idd best iets aan willen doen, maar idd ook niet de zitkuil gevallen nee...
Soestdijk?quote:Op maandag 11 september 2006 08:47 schreef Koningin het volgende:
Mijn huis staat er al 3 maanden op
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan hebt maar de praktijken die jij beschrijft zijn per wet verboden. Ze mogen helemaal niet aan hun eigen klanten verkopen en een dochter laten taxeren mag ook niet. Dat laatste is natuurlijk zelfs makkelijk te traceren.quote:Op zondag 10 september 2006 21:36 schreef woooohaa het volgende:
[..]
Kun je eens aangeven wáár je die ideale woning zoekt. Zoals hierboven eerder vermeld, zijn er gebieden (oa populaire wijken in de grote steden) waarbij verkopende makelaars binnen eigen gelederen de kandidaat zoeken (eerst eigen bestand, dan bevriende makelaars, dan pas Funda). Vervolgens wordt voor een vlotte afhandeling een bevriende of zelfs gerelateerde (20% dochter bijvoorbeeld) makelaar gestrikt voor de te hoge taxatie, zodat de banken ook snel handelen.
Goh, ik kwam er in Nijmegen juist dankzij mijn makelaar tussen, die ons krentje van tevoren uit de Funda-pap gevist hadquote:Op zondag 10 september 2006 21:44 schreef gronk het volgende:
Precies. Van nijmeegse vrienden heb ik begrepen dat je in nijmegen d'r zelfs *met* makelaar moeilijk tussenkomt; veel woningen worden via-via op verjaardagen binnen 'de familie' verkocht. In Oost-groningen daarentegen is 't allemaal weer een heel stuk makkelijker.
Nou joh, fijn voor je.quote:Op maandag 11 september 2006 10:10 schreef Mark het volgende:
[..]
Goh, ik kwam er in Nijmegen juist dankzij mijn makelaar tussen, die ons krentje van tevoren uit de Funda-pap gevist had
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |