eerste groep is iig relatief onbeschadigd terug voor koffie en medalsquote:27-09-2006 16:00
PREMIER REIKT MEDAILLES UIT AAN AFGHANISTAN-MILITAIRENMinister-president Jan Peter Balkenende reikt op 2 oktober in de IJsselhallen in Zwolle de herinneringsmedaille voor vredesoperaties uit aan de militairen van de Deployment Task Force. Zo´n duizend militairen van deze DTF verbleven van maart tot en met augustus 2006 in Afghanistan om daar de komst van Task Force Uruzgan en de Air Task Force voor te bereiden.
In zes maanden dat de DTF was uitgezonden, voerde ze vele logistieke transporten uit, legde voorraden aan en bouwde drie kampementen op: de vliegbasis Kandahar, Tarin Kowt en Deh Rawod. Dit maakte het mogelijk dat de huidige grond- en luchttroepen op tijd met hun missie konden aanvangen.
De premier zal ten overstaan van circa 3000 familieleden en relaties van de uitgezonden militairen de aangetreden troepen inspecteren en hen en hun thuisfront toespreken. Daarna zal hij, bijgestaan door commandant landstrijdkrachten luitenant-generaal Peter van Uhm en diverse opper- en vlagofficieren van de deelnemende krijgsmachtdelen, de medaille-uitreiking ter hand nemen. Dit is de eerste maal dat een minister-president een dergelijke handeling uitvoert.
http://www.mindef.nl/actu(...)060927_medaille.aspx
quote:29-09-2006 10:20
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANEen Nederlandse militaire eenheid heeft zondag 24 september meegevochten met coalitietroepen ten oosten van Deh Rawod. De infanteristen boden hulp toen een gezamenlijke patrouille van Amerikaanse en Afghaanse militairen en een clubje Nederlandse commando's zwaar onder vuur kwam te liggen van vele tientallen vijandelijke strijders.
Het gevecht, waarbij Amerikaanse luchtsteun werd ingezet, was langdurig en fel. Noch onder de Nederlandse commando’s noch onder de te hulp geschoten infanteristen vielen slachtoffers. Wel raakten twee Amerikaanse en zeven Afghaanse militairen gewond. Aan vijandelijke zijde, waarschijnlijk Taliban, sneuvelden volgens de NAVO zeker twintig man. Vijf strijders werden uitgeschakeld door de Nederlandse infanteristen.
De nabije omgeving van het kleinste Nederlandse kamp in de provincie Uruzgan werd onrustig toen de Amerikanen de Taliban verdreven van een strategisch kruispunt, dat 15 à 20 kilometer verderop ligt. Na deze actie volgden tal van schermutselingen. De Amerikanen hebben noordelijker in Uruzgan twee bases.
De afgelopen week zijn Nederlandse F-16’s een keer te hulp geschoten toen een Afghaans konvooi werd aangevallen in de Chora-vallei, ten noorden van Tarin Kowt. Ook werden de jachtbommenwerpers ingezet in de provincie Helmand om belaagde Britse troepen te helpen.
http://www.mindef.nl/actu(...)9_weekoverzicht.aspx
Die commando's zijn weer een andere groep, geloof ik, en die militairen die dit jaar gestuurd zijn, die mogen geen gevangenen uitleveren aan de Amerikanen. Terecht, natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 september 2006 21:55 schreef franske19 het volgende:
Goed gedaan van die jongens. Gelukkig zijn de geruchten over Nederlandse troepen die niet samen met Amerikanen zouden mogen vechten dus onzin. Lijkt me vrij klote als een bondgenoot je doodleuk in de steek laat omdat de politiek bezwaren heeft over de behandeling van krijgsgevangenen.
over krijgsgevangenen?quote:Op vrijdag 29 september 2006 21:55 schreef franske19 het volgende:
Goed gedaan van die jongens. Gelukkig zijn de geruchten over Nederlandse troepen die niet samen met Amerikanen zouden mogen vechten dus onzin. Lijkt me vrij klote als een bondgenoot je doodleuk in de steek laat omdat de politiek bezwaren heeft over de behandeling van krijgsgevangenen.
Het discussiepunt is dat terroristen geen staat vertegenwoordigen en daarmee geen krijgsgevangene uit het verdrag van Geneve zijn..quote:Op zaterdag 30 september 2006 04:27 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat bush & co er nog al vreemde opvattingen op na houden als het om (de behandeling van) krijgsgevangenen gaat!
Nee, ze vertegenwoordigen geen staat maar een geloof. Of denken dat te doen. Als vertegenwoordigers van een heleboel mensen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 15:33 schreef Napalm het volgende:
Franske, ik weet niet of dat nog publieke info is..
[..]
Het discussiepunt is dat terroristen geen staat vertegenwoordigen en daarmee geen krijgsgevangene uit het verdrag van Geneve zijn..
Tsja, het is niet mijn punt, ik ben geen geleerde van het internationale militaire recht.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 17:25 schreef sp3c het volgende:
ze vertegenwoordigen geen staat?
De Taliban runde die staat 5 jaar geleden weet je nog?
De Talibani zijn buitenwettige strijders http://en.wikipedia.org/wiki/Unlawful_combatantquote:Definitie
Er zijn een aantal eisen waar iemand aan moet voldoen om de status van krijgsgevangene te krijgen. Als krijgsgevangene moeten worden behandeld:
1. Leden van geregelde troepen (legers) (Ook leden van geregelde troepen van een regering die niet door worden erkend door de vasthoudende mogendheid vallen hieronder.)
2. Leden van vrijwilligerskorpsen die als dusdanig herkenbaar zijn (i.e. een uniform dragen en hun wapens openlijk dragen).
3. Personen die een gewapende macht volgen vanwege hun beroep maar daar geen deel van uitmaken (zoals oorlogscorrespondenten).
4. Bemanningen van de koopvaardijvloot die niet voor een gunstigere behandeling in aanmerking komen.
5. Burgers uit niet bezet gebied die spontaan de wapens opnemen, maar niet de tijd hebben zich te organiseren.
Personeel van de militaire geneeskundige dienst mag niet worden opgepakt en kan niet krijgsgevangen worden gemaakt.
Om in aanmerking te komen voor de status van krijgsgevangene moet de strijder verder tijdens zijn arrestatie opereren in een situatie die valt onder het oorlogsrecht. Dit houdt onder andere in dat hij in een commandostructuur moet vallen, een uniform moet dragen en zijn wapens openlijk moet dragen. Dit heeft tot gevolg dat spionnen en terroristen niet in aanmerking komen om krijgsgevangene te worden.
Misschien wel enig vergelijkbaar materiaal zijn de straffen voor de huurlingen in Luandaquote:1. Members of the armed forces of a Party to the conflict
2. or members of militias not under the command of the armed forces
* that of being commanded by a person responsible for his subordinates;
* that of having a fixed distinctive sign recognizable at a distance;
* that of carrying arms openly;
* that of conducting their operations in accordance with the laws and customs of war.
3. or are members of regular armed forces who profess allegiance to a government or an authority not recognized by the Detaining Power.
4. or inhabitants of a non-occupied territory, who on the approach of the enemy spontaneously take up arms to resist the invading forces, without having had time to form themselves into regular armed units, provided they carry arms openly and respect the laws and customs of war.
ik ben daar ook geen fan va maja jij begon erover (ging zelfs verder terug naar de 80jarige oorlog) ik trek die lijn enkel doorquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 18:28 schreef Napalm het volgende:
@sp3c
Klopt. Sowieso komt de huidige versie van de conventie van Geneve uit 1949.. Krijgsgevangenen wel weer uit de versie van 1929. Overigens ben ik niet happig om dergelijk oude conflicten erbij te halen want de bombadementen op Duitsland door de RAF zou men vandaag de dag ook als oorlogsmidaden kunnen betitelen..
dat waren dan ook gewoon oorlogsmisdaden (zie bv: Neuremberg)quote:Maar het verzetslid is inderdaad geen krijgsgevangene. Dat zag je ook in de behandeling; simpel neerschieten of naar een concentratiekamp. Krijgsgevangen gingen naar krijgsgevangenkampen en die zijn door 98% overleefd.:
ik lees in die definitie's toch echt dat de Taliban gewoon de beschermde status van krijgsgevangenen dienen te krijgenquote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Krijgsgevangene#Definitie :
[..]
De Talibani zijn buitenwettige strijders http://en.wikipedia.org/wiki/Unlawful_combatant
To qualify for Prisoner of war status persons waging war must have the following characteristics to be protected by the laws of war:
[..]
Misschien wel enig vergelijkbaar materiaal zijn de straffen voor de huurlingen in Luanda
http://en.wikipedia.org/wiki/Luanda_Trial
Zo vlak na de oorlog, berechting door de overwinnaar, geloof je echt in de volledige juridische juistheid?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 18:54 schreef sp3c het volgende:
dat waren dan ook gewoon oorlogsmisdaden (zie bv: Neuremberg)
Dan lezen wij totaal anders.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 18:54 schreef sp3c het volgende:
ik lees in die definitie's toch echt dat de Taliban gewoon de beschermde status van krijgsgevangenen dienen te krijgen
in dit geval wel jaquote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:06 schreef Napalm het volgende:
[..]
Zo vlak na de oorlog, berechting door de overwinnaar, geloof je echt in de volledige juridische juistheid?
Taliban waren regeringstroepen, Al Qaida een government alligned militiaquote:[..]
Dan lezen wij totaal anders.
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:08 schreef sp3c het volgende:
Taliban waren regeringstroepen, Al Qaida een government alligned militia
maakt voor het oorlogsrecht geen verschil want ze zijn nooit gestopt met vechtenquote:
neequote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:16 schreef Meki het volgende:
Haal Nederlanders daar weg ze doen mee met afganen uitmoorden in Afganistan
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:16 schreef Meki het volgende:
Wèèèèèh
Oh, op welke wetten en verdragen kan hij zich dan beroepen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 07:43 schreef Monidique het volgende:
Sowieso, dat iemand geen krijgsgevangene is, betekent niet dat hij dus geen rechten heeft.
Zonder teveel in te gaan op deze discussie, waar ik niet genoeg verstand van heb, lijkt me dit nu juist het punt waarop ze militair-af zijn. Vergelijk het met een soldaat die in 1941 in NL het verzet in ging..quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:22 schreef sp3c het volgende:
maakt voor het oorlogsrecht geen verschil want ze zijn nooit gestopt met vechten
4th Geneva Convention "relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War"quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Oh, op welke wetten en verdragen kan hij zich dan beroepen?
de Nederlandse regering heeft zich nooit overgegeven die zijn verhuisd naar Engeland/Canada ... die soldaat kreeg gewoon salaris doorbetaald afaikquote:[..]
Zonder teveel in te gaan op deze discussie, waar ik niet genoeg verstand van heb, lijkt me dit nu juist het punt waarop ze militair-af zijn. Vergelijk het met een soldaat die in 1941 in NL het verzet in ging..
Iedereen die duidelijk herkenbaar als strijdende partij in georganiseerd verband aan een conflict deelneemt is een combattant, en daarom een krijgsgevangene wanneer hij gevangen genomen wordt. Dit geld dus ook voor de Taliban.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Oh, op welke wetten en verdragen kan hij zich dan beroepen?
[..]
Zonder teveel in te gaan op deze discussie, waar ik niet genoeg verstand van heb, lijkt me dit nu juist het punt waarop ze militair-af zijn. Vergelijk het met een soldaat die in 1941 in NL het verzet in ging..
nee hoor, de Amerikaanse aanwezigheid in Afghanistan is wordt door de VN goedgekeurd, gevangenen aan hun uitleveren is dus niet meteen een oorlogsmisdaad, of ze moeten die afghanen zonder parachute boven zo'n Amerikaans kamp uit het vliegtuig duwen natuurlijkquote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
De beslissing van Balkenende om hierom geen gevangenen aan de Amerikanen uit te leveren is dus een juiste. Zou het Nederlandse leger dit wel doen, dan zou het zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.
De missie zelf is uiteraard goedgekeurd, anders had Nederland helemaal niet deelgenomen. De reden dat Nederland geen gevangenen aan de Amerikanen uitlevert is echter wel degelijk het gevolg van de manier waarop de Amerikanen hun gevangenen behandelen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee hoor, de Amerikaanse aanwezigheid in Afghanistan is wordt door de VN goedgekeurd, gevangenen aan hun uitleveren is dus niet meteen een oorlogsmisdaad, of ze moeten die afghanen zonder parachute boven zo'n Amerikaans kamp uit het vliegtuig duwen natuurlijk
als de Amerikanen die gevangenen martelen maken zij zich schuldig aan oorlogsmisdaden
het zou niet zo netjes zijn omdat Jan Peter & co hadden beloofd dat ze het niet zouden doen dus minister Kamp zal dan wel af moeten tredenmaar van oorlogsmisdaden is geen sprake
De onzekerheid of het stille vermoeden dat het niet helemaal kosher is wat er met hen gebeurt?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:47 schreef Monidique het volgende:
Het is de onzekerheid over het lot van de gevangenen waardoor Nederland heeft besloten ze niet uit te leveren.
Nee, zeker niet. door hun daden zijn ze geen gewoon burger. Een terreuraanslag is wat anders dan een gewone meervoudige moord.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
4th Geneva Convention "relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War"
Misschien moesten we een topic openen in HOC/ WGR..quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:38 schreef sp3c het volgende:
de Nederlandse regering heeft zich nooit overgegeven die zijn verhuisd naar Engeland/Canada ... die soldaat kreeg gewoon salaris doorbetaald afaik
lijkt mij het verstandigste jaquote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:13 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. door hun daden zijn ze geen gewoon burger. Een terreuraanslag is wat anders dan een gewone meervoudige moord.
[..]
Misschien moesten we een topic openen in HOC/ WGR..
voorspelde ik dat niet al eensquote:05-10-2006 12:16
NAVO NU VERANTWOORDELIJK VOOR HEEL AFGHANISTANDe NAVO heeft vandaag in een officiële ceremonie de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in heel Afghanistan overgenomen. Bij de plechtigheid waren de Afghaanse president Hamid Karzai en de bevelhebbers van de Amerikaanse troepen en van ISAF aanwezig.
Sedert 2003 heeft de NAVO in fasen het bevel van de Amerikaanse missie Enduring Freedom overgenomen. Ze voerde al het commando over troepen in het noorden, westen en zuiden van Afghanistan, en sinds vandaag ook over de ongeveer 10.000 Amerikaanse militairen in het oosten. Daardoor staan nu zo'n 31.000 militairen in Afghanistan onder NAVO-bevel. Onder hen zijn circa 1800 Nederlanders.
Washington houdt zelf het bevel over een strijdmacht van circa 8000 militairen in Afghanistan, die los van ISAF kan worden ingezet in de strijd tegen terroristen van al-Qaeda en Taliban-strijders.
http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/10/20061005_navo.aspx
quote:05-10-2006 17:03
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANDe afgelopen periode heeft in het teken gestaan van het afronden van operatie Medusa, het verder uitbouwen van de contacten in de regio en het uitvoeren van voorbereidende besprekingen door het Provinciaal Reconstructieteam (PRT).
Met de terugkeer van de eenheid die de vooruitgeschoven basis Martello bemande, kwam zondag 1 oktober een einde aan de steun met grondtroepen aan de Canadezen in Kandahar. Kamp Martello was op verzoek van de commandant van het Regionale Commando Zuid tijdelijk overgenomen van de Canadese Task Force opdat zij troepen vrij kon maken voor operatie Medusa. Tijdens hun verblijf op Martello werden de Nederlanders tweemaal aangevallen. Eenmaal ontzetten ze een Canadees konvooi dat was gestrand in de omgeving van het kamp en werd bestookt met raketten. Op 25 september ten slotte kwamen twee 107 mm raketten terecht op ongeveer 1,5 km van het kamp. Zaterdag 30 september werd de eenheid afgelost door de Canadezen. Een deel van het personeel vloog per helikopter terug naar Tarin Kowt. De rest volgde een dag later over de weg.
Het PRT kende een week met veel vergaderingen en planning, maar waarin ook concrete resultaten werden geboekt. Dinsdag werd een eerste cursus voor hulppolitie (Afghan National Auxiliary Police of ANAP) met twintig deelnemers afgesloten. De opleiding tot hulppolitie geldt als opmaat voor het echte politiewerk. De initiële cursus beslaat drie dagen. Later in het jaar hoopt het PRT deze groep een echte politiecursus te geven. De afgelopen week vertrok ook de eerste lichting aspirant-agenten voor de Afghaanse Nationale Politie (ANP) voor een cursus naar Kandahar.
Een Nederlandse verkenningspatrouille raakte op maandag 1 oktober betrokken bij vijandelijkheden in de omgeving van Chora. Rond een lokale politiepost was het al een aantal dagen onrustig. Op verzoek schoot een Nederlandse eenheid te hulp. Op 1 oktober ontstond een kort vuurcontact. Daarbij is ook luchtsteun aangevraagd. Een Nederlandse F-16 heeft daarbij zijn boordkanon gebruikt en een bom afgeworpen. Zowel de Nederlandse troepen als de politie bleven bij dit incident ongedeerd.
In de afgelopen periode kwamen de F-16’s nog twee keer in actie. Tweemaal op één dag leverden twee toestellen op verzoek van de Britten luchtsteun aan grondtroepen in de omgeving Garmser in de provincie Helmand. In beide gevallen werd het 20 mm kanon ingezet.
http://www.mindef.nl/actu(...)5_weekoverzicht.aspx
Hmmz.quote:Nederlandse militair in Uruzgan pleegt zelfmoord
Uitgegeven: 11 oktober 2006 11:54
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2006 11:55
DEN HAAG - Een Nederlandse militair heeft zichzelf op Kamp Holland in Uruzgan van het leven beroofd met zijn dienstwapen. De man, een sergeant, is woensdagochtend dood aangetroffen door collega's.
Het ministerie van Defensie heeft dat woensdag gemeld. Zijn familie is inmiddels ingelicht. De Koninklijke Marechaussee doet onderzoek naar de dood van de man, maar alles wijst erop dat het om zelfdoding gaat.
Vanwege een zelfmoord?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:31 schreef feessie het volgende:
terugtrekken die hap !
Nee niet specifiek om die zelfmoord. Ik weet de reden niet eensquote:
tuurlijkquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:31 schreef feessie het volgende:
tjah , tis gewoon een tering zooitje daar.. terugtrekken die hap !
Sterkte toegewenst aan de familie
lijkt mij des te meer reden dat er daar iets moet gebeurenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:37 schreef feessie het volgende:
[..]
Nee niet specifiek om die zelfmoord. Ik weet de reden niet eensMaar afgelopen weken hoor je toch verontrustige berichten daar . Tis echt geen vredemissie meer
Gek is dat, dat soort berichten hoor je wel vaker uit oorlogsgebied...quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:37 schreef feessie het volgende:
Maar afgelopen weken hoor je toch verontrustige berichten daar .
welke dan?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:37 schreef feessie het volgende:
[..]
Nee niet specifiek om die zelfmoord. Ik weet de reden niet eensMaar afgelopen weken hoor je toch verontrustige berichten daar .
welquote:Tis echt geen vredemissie meer
ook buiten oorlogsgebied plegen mensen zelfmoord ... lopen regelmatig mensen tegen de trein aan, doen ze niet per ongeluk denk ikquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:40 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Gek is dat, dat soort berichten hoor je wel vaker uit oorlogsgebied...
Ik vind het niet kunnen, militairen in oorlogsgebied.
Ja ik weet het niet , die gasten zijn beetje voorgelogenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:39 schreef Johnns het volgende:
[..]
lijkt mij des te meer reden dat er daar iets moet gebeuren
Daarom, overdreven gedoe om die hele operatie weer eens ter discussie te gaan stellen..quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:41 schreef sp3c het volgende:
ook buiten oorlogsgebied plegen mensen zelfmoord ... lopen regelmatig mensen tegen de trein aan, doen ze niet per ongeluk denk ik
valt nogal meequote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:43 schreef feessie het volgende:
[..]
Ja ik weet het niet , die gasten zijn beetje voorgelogen
het is een complot!quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:43 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Daarom, overdreven gedoe om die hele operatie weer eens ter discussie te gaan stellen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |