Niet in de mode, maar zijn vakgebied heeft zeker iets glamoureus.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:03 schreef pyl het volgende:
Hoi Tokay, ik zit krap in de tijd, vandaar mijn haast. Deze meneer ken ik wel, maar ook weer niet, zeg maar.
Modekoninkje?
Juist.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:12 schreef pyl het volgende:
Is het Jan de Bont?
Het is geen foto, het is kunst!quote:Op donderdag 7 september 2006 09:46 schreef Gellius het volgende:
'Mooie foto' vind ik nog wel wat zwak uitgedrukt hoor.
Berkery geeft het goede voorbeeld! Hij zit daar inderdaad niet zonder reden met die paperassen.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:59 schreef Berkery het volgende:
[..]
Het is geen foto, het is kunst!
Die vellen papier, zou dat ook een hint kunnen zijn?
quote:Chaque fois qu'une maîtresse me quitte, j'adopte un chat de gouttière : une bête s'en va, une autre arrive.
quote:Etre grave dans sa jeunesse, cela se paie, souvent, par une nouvelle jeunesse dans l'âge mûr.
quote:Il n'y a pas que le pédantisme des savants. Il y a aussi celui des ignorants, chez les gens sans instruction, qui n'ont lu que deux ou trois livres d'école communale, et qui ne ratent pas une occasion de s'en souvenir, au sujet de n'importe quoi.
Mooie stapels trouwens!quote:Op donderdag 7 september 2006 10:24 schreef plunk het volgende:
Hop. Kan mij het schelen.
..
[afbeelding]..
quote:Un écrivain qui reçoit un prix littéraire est déshonoré.
quote:Si je deviens centenaire, je me lèverai chaque matin pour lire les faire-part nécrologiques des journaux, si mon nom n'y est pas, je retournerai me coucher.
quote:Le ressentiment est une grande consolation.
quote:L'avantage d'être célibataire , c'est que lorsqu'on se trouve devant une très jolie femme , on n'a pas à se chagriner d'en avoir une laide chez soi.
quote:Je n'ai jamais été capable des grands sentiments: ils me font rire.
quote:Non seulement je ne suis pas démocrate. Non seulement je ne suis pas pour l'égalité (qui, au reste, n'exite pas), mais je suis pour les privilèges.
quote:J'ai horreur du mot peuple, si fréquent actuellement dans les débats politiques. Qu'on dise la nation, les citoyens, les Français, mais le mot peuple, c'est, pour moi, à vomir.
quote:Le grand mal dans nos affaires publiques, actuellement, vient de la liberté de la presse. On devrait supprimer toute la presse de gauche, et pour le reste, ne rien laisser publier, même la littérature, et surtout la littérature, sans un visa rigoureux préalable.
Zit wat in natuurlijk.quote:L'amour, c'est le physique. Et La Rochefoucauld l'a oublié: l'amour est encore une forme de l'intérêt. Ce qu'on aime dans un autre, c'est soi, c'est son plaisir, c'est le plaisir qu'on lui donne et qui est encore une forme du nôtre.
Hmmmm.... een tikje te cynisch wat mij betreft. Het laat zich ook maar moeilijk rijmen met zijn kattenuitspraak.quote:
'n Dierenstapelaar, zogezegd.quote:« J’ai pourtant bien d’autres bêtes. Encore plus de trentechats, parmi lesquels plusieurs, depuis longtemps avec moi, me sont très chers – et une demi-douzaine de chiens
. N’empêche que la mort de ces deux-ci : Chati et la petite café, m’a donné, me laisse encore toute une impression de solitude. Cela me reporte aux jours que j’appelais encore Monkey, le soir, involontairement, plusieurs jours après sa mort. »
quote:De grootste liefde vanwaren dieren. Altijd heeft hij er in huis gehad. Tijdens zijn leven heeft hij zo'n 300 katten, 150 honden, een gans, een geit en een aap als huisdier gehad. Soms waren er wel 50 tegelijk in huis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze dieren bovendien zijn grootste zorg waren. Zijn gehele inkomen ging op aan het voedsel voor deze dieren en een groot deel van de dag was hij bezig dit eten bij elkaar te krijgen. Op een gegeven moment heeft hij zelfs zijn correspondentie met Paul Valéry, een portret door Matisse en gesigneerde eerste drukken van bekende auteurs die hij via zijn werk bij de Mercure had gekregen verkocht om geld te hebben om zijn dieren te voeren.
Ook zijn huis in Fontenay-aux-Roses heeft hij aan zijn dierenliefde te danken. Zijn toenmalige vriendin Blanche Blanc zei hem dat wanneer hij nog één beest mee naar huis nam zij zou vertrekken. Nog diezelfde avond pakte ze haar koffers omdat hij er toch weer een meegenomen had. Buiten zijn eigen dieren verzorgde hij bovendien nog een aantal zwerfkatten in Parijse parken en waar hij ze maar tegenkwam.
quote:Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tokay het volgende:
O, trouwens, hier nog even mijn verbasterde fonetische namenlijstje:
djel-laai-us ()
Sorry, djel.quote:
quote:Op donderdag 7 september 2006 13:34 schreef Berkery het volgende:
[..]
Gellius is gewoon Gellie-Jus, imo.
Ik weet dat Gellius gewoon 'op z'n Nederlands' moet worden uitgesproken, maar in mijn hoofd gaat het blijkbaar toch steeds weer verkeerd.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:34 schreef Berkery het volgende:
Gellius is gewoon Gellie-Jus, imo.
Onwillekeurig, Tokay?quote:Op donderdag 7 september 2006 13:37 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ik weet dat Gellius gewoon 'op z'n Nederlands' moet worden uitgesproken, maar in mijn hoofd gaat het blijkbaar toch steeds weer verkeerd.
Onwillekeurig en objectief, 'ius.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:38 schreef Gellius het volgende:
Onwillekeurig, Tokay?
Dat is er een voor gevorderden, een lastige! Heeft die prop in het midden ook een functie?quote:Op donderdag 7 september 2006 14:27 schreef Gellius het volgende:
Interessant. Hoe zou je de stapel willen klassificeren? Bij m'neer zien we bijvoorbeeld een linksleunende helstapel (A) met rechtssteunende borgstapel (B)
( [afbeelding] )
Aha! Dus het kruisverband heeft zijn intrede gedaan in de stapelwereld. Ik richt mijn aandacht vooral op historische stapeltechnieken, dus dat had ik even gemist. Lastig om zo off the cuff wat zinnings over te zeggen, dan zou ik echt even een foto van je stapel moeten zien, en wat harde data over basisoppervlakte-hoogte ratio, het aantal unieke stapelobjecten en de differentiatiegraad naar onderwerp, drager en verloopdatum van de aanmaningen en dwangbevelen.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:33 schreef Z het volgende:
Hmm, het is een vrij hoge stapel daarom het ik 'gekruisd' gestapeld, dat in het kader van de stevigheid en de overzichtelijkheid, het zijn verschillende setjes documenten. Ik zou het dus willen klassificeren als een 'overzichtelijk kruisstapel', maar ik weet niet zeker of die omschrijving past in jouw stapel-determinatiesysteem.
bij mij resp.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tokay het volgende:
O, trouwens, hier nog even mijn verbasterde fonetische namenlijstje:
djel-laai-us ()
piesmen
diaan (nóóit die 73 er achter)
tong (nóóit die 80 er achter)
dartfanaat (dan wel dart)
skroetienaaizer (of skroet)
bwenniebwen
berkuurie
zoetie
teehaa
deehaa
wiekkie
zet
pijl
en mijn eigen naam: tokee
Ik ben ook een stapelaar.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:57 schreef Gellius het volgende:
Dat is waar, het stapelen houdt nooit op. Per saldo zijn er op dit moment méér lopende stapels op de wereld dan er in de gehele voorgeschiedenis gezamenlijk zijn geweest, heb ik laatst gelezen. Mindboggling!
Yep. Dat lijdt tot stapelmoeheid in de constructie. Veelgemaakte beginnersfout.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:33 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ik ben ook een stapelaar.
Let op: leg geen plastic a4-mapjes tussen je opgestapelde paperassen, anders glijdt de boel om.
Ik moet je helaas teleurstellen, dit is niet de mijne, maar het zou er zó eentje van mij kunnen zijn.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:44 schreef Gellius het volgende:
Is dat een originele Tokaystapel?
Uhm.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:09 schreef Gellius het volgende:
Inderdaad!.
Dit antwoord is volledig zuiver tot stand gekomen?.
't Is wel en beetje een boer, ja.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:39 schreef Gellius het volgende:
O, dat valt nog alleszins mee. Boer?
Hmmm, of meneer ook schrijft is mij niet bekend. Ik ga even zoeken.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:46 schreef Gellius het volgende:
Met het oog op de kiespijn bedoelde ik. (Mooi he, "oog" en "kiespijn"; dat bliksemsnel schakelen in beeldspraak - ik voel weer een episode uit het leven van de Boer Proust aankomen).
Enfin. Schrijver dus.
Zelf bedrijft meneer geen politiek (objectief en onafhankelijk, en zo... je kent het wel...quote:Op donderdag 7 september 2006 19:52 schreef Gellius het volgende:
Je moet toch iéts doen om bekendheid te verwerven. Schrijven, muziek maken, op een zeepkist staan en hoofddoekjes verorberen - weet ik wat niet allemaal. Hm. Politiker?
Wis en waarachtig.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:56 schreef pyl het volgende:
Da's de heer Ko Colijn, een opponent van Boekestijn. En iemand die wél wat weet.
bron: website Vrij Nederlandquote:Ko Colijn
Redacteur
Ko Colijn (1951) werkt sinds 1978 bij Vrij Nederland. Hij schrijft over alles wat met oorlog en vrede te maken heeft: de koude oorlog, internationale wapenhandel, buitenlandse politiek, internationale organisaties als de VN of het Strafhof in Den Haag, oorlogen (Iran-Irak, Balkan, Afghanistan), terrorisme en de War On Terror. Hij is bijzonder hoogleraar Internationale betrekkingen, in het bijzonder mondiale veiligheidsvraagstukken in de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarnaast doceert hij af en toe aan Instituut Clingendael, het diplomatenklasje van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de postdoctorale opleiding Journalistiek van de Erasmus Universiteit. Hij is voorzitter van de afdeling-Rotterdam van Nederlands Genootschap voor Internationale Zaken.
Colijn treedt op als defensiedeskundige in diverse radio- en televisieprogramma’s (NOS Journaal, Nova, het Radio-1 Journaal, de VRT-radio, BNR en het Oog op morgen). Zijn dissertatie Het Nederlandse Wapenexportbeleid verscheen bij uitgeverij Nijgh (1989) en hij was co-auteur van Politiek en Bedrijfsleven (Amsterdam University Press, 1994). Hij is bestuurslid van het Nederlands Genootschap voor Internationale Zaken en jurylid van de Prix de Roef van het NOS-Journaal, de jaarlijkse prijs voor de beste buitenlandreportage.
Lees van Ko Colijn:
08-01-2005 Het dubbelspel van Frans van A.
16-10-2004 De rivaal van Bin Laden
21-02-2004 Explosieve handel tussen Montfoort en Islamabad
09-02-2002 Aanhouder Paul Wolfowitz wint
En elders op deze website:
Weblog: Collateral damage
Opinie
Jezus, Gellius, ga je schamen!quote:Op donderdag 7 september 2006 19:59 schreef Gellius het volgende:
Gunst, nooit van gehoord.
Een onderzoeksjournalist van mythische proporties.quote:Op donderdag 7 september 2006 22:49 schreef wyccie het volgende:
Reporter?
Ik meen van niet. Maar ik heb me al vaker vergist.quote:Op donderdag 7 september 2006 22:59 schreef Tokay het volgende:
Hmmm, heb je meneer al eens eerder geplaatst, pyl?
quote:To me,, né
, known to his friends as
, was an event-making man. He was event-making not because
and his little newsletter,
Weekly (later biweekly), were right about McCarthyism, right about the war in Vietnam (he was one of the first to raise questions about the authenticity of the Gulf of Tonkin incident), right about the Democrats' repeated failure to live up to their own principles, right about what he called, long before the US invasion of Iraq, the "Pax Americana." Writing in The Nation (which he served as Washington editor in the 1940s), he was prophetic about the Holocaust, which in 1942 he called "a murder of a people" "so appalling...that men would shudder at its horrors for centuries to come." He was even, by the way, prescient about the meltdown of the Soviet Union. In 1984, seven years before it happened, he told Andrew Patner, the young Chicago journalist who had the wit to debrief Izzy on tape, that "all these dictatorships look so goddamned powerful. [But I think] one day they [will] just collapse. They're rigid, and rigid structures crack."
It's the way he was right, the way he lived his life, the way he did his journalism that magnified his influence, made him something of a role model for the most idealistic of the next generation. This college dropout who couldn't see without his Coke-bottle glasses, and who couldn't hear without his hearing aid (which he turned on and off strategically), was something of a pariah among his peers in 1953, the nadir of McCarthyism, when he foundedWeekly. His name was on a Senate Internal Security Subcommittee list of the eighty-two "most active and typical sponsors of Communist-front organizations" (which in
s case meant mainly popular front, antifascist organizations or civil liberties groups upholding the Bill of Rights against those who would undermine it in the name of combating a phantom domestic Red Menace).
quote:It wasn't until the 1980s when The Nation, along with the Dutch weekly Vrej Nederlander, invitedto keynote an international conference of investigative journalists (who better to attract idealistic, progressive, investigative reporters from all over than the by-now-famous one-man band,
?), that I came to fully appreciate the significance of his lifestyle.
When I called to askif he would be available, he said not only did it sound like a valuable event but he had a sentimental reason for being interested. He and his wife, Esther, had taken their honeymoon in Amsterdam many years ago.
And when our publisher, Hamilton Fish, made a follow-up call to pin's participation down, and
responded, "We'd love to do it," Hamilton, correctly concerned about matters budgetary, stuck his head into my office and asked, "Who is this 'we'?"
I explained thatprefers not to travel without Esther, don't worry about it.
's presence would guarantee the success and gravitas of our conference.
As it turned out, not only wasready to join us, but he made it clear that he understood no fee would be involved--a good thing, since, as Ham had unnecessarily pointed out, we had no fee in our tight budget.
In fact, our budget was so tight that we had arranged with a nonscheduled airline for budget round-trip tickets, at $400 per person, and at the other end our friends at Vrej Nederlander had negotiated a group rate at a modest hotel on the outskirts of town (we would commute to the conference center by a chartered bus that had agreed to give us its lowest rate).
A couple of days later Ham stuck his head into my office again to say we might have a problem.had called and explained that over the years he and Esther "have found that it's too much of a strain to fly going east, so we take the boat," and it seemed the boat they always took was the Queen Elizabeth II. Once again I started to tell Ham not to worry when he interrupted to tell me, "
has already told me that. And he put me in touch with a travel agent in Jacksonville, Florida, who he says always takes care of them. In fact, he even knew which cabin they favored."
So when, the next day, Ham appeared with some new news, I said, "Don't tell me," but he did.
Apparently, when Ham called to tellthat the QE II was going to dock in England a few days prior to the conference, he couldn't have been more pleased. "At our age," he explained, "we need a couple of days to get our land legs, and we have this little hotel in London which makes a nice base."
So Ham was not surprised when, a few days later, his phone rang again. "You know, Hamilton,"confided, "I'm a romantic," and he proceeded to explain that on their honeymoon they had stayed "at a small pensione on the canal that ran through the center of town, not very expensive, and if you could just locate that...," and we did.
It was more of a joke than a problem whencalled again to tell us that by happy coincidence one of his children, her family and her in-laws were going to be in Europe at the same time and if they could stay in the cottage by the canal...
Also,had an idea. There was a famous cathedral in Amsterdam that operated as a sort of agora, a public forum. If we could arrange for
to speak (he had done this many years ago and seemed to have something of a following in Amsterdam), he would be pleased to donate his fee to help defray the costs of the conference.
In the end close to a thousand Dutch men and women showed up to hearspeak, and forty activist-journalists from all over Europe came to the conference. From the opening session
peppered journalists with questions, and shared observations and anecdotes from the audience. His own keynote was truly inspirational, and the conference led to follow-up conferences in London and Moscow attended by hundreds of investigative reporters, activists and scholarly resource people. At a farewell session at a local bar we consumed caviar and vodka, and he raised a toast: "Comes the revolution, we will all live like this."
Da's duidelijk, meneer Googlede.quote:This college dropout who couldn't see without his Coke-bottle glasses, and who couldn't hear without his hearing aid (which he turned on and off strategically), [...]
Ben aan het afkickenquote:Op vrijdag 8 september 2006 09:13 schreef pyl het volgende:
Geen Ebstein, wel goedemorgen (waar is die andere hand gebleven, Diaan?).
UIt een biografietje van meneer:
[..]
quote:
quote:
Godlof is het vrijdag!quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:37 schreef Gellius het volgende:
Ik hou op met dit domme spelletje. Ik raad geen deuk in een pakje boter meer.
Wellicht heeft hij nog een geschikt plaatje op de plank liggen. Vraag het eens!quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:53 schreef Diaan73 het volgende:
Ik ga even lekker een uurtje babbelen met één of andere meneer van CWI...
Ik heb nog wel wat vrolijke negers.quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:47 schreef pyl het volgende:
Godlof is het vrijdag!
Mensenkinderen, kennen jullie dan de fameuze, bovenste beste, luis in de pels van het Amerikaanse establishment I.F. Stone niet (meer)?
Koffie! En de hoogste tijd voor plaatjes in een ander genre, vrees ik.
![]()
Ook al te moeilijk, dus.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:08 schreef Gellius het volgende:
Alwéér geen idee.
Ga door!quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:09 schreef pyl het volgende:
Ik mag er graag naar kijken, naar vrolijke negers. Die hebben ook wat te verduren gehad hoor!, denk ik dan weleens. Ghetto's, criminaliteit, drugs, alcoholisme en eertijds ook nog eens de slavernij! Geen wonder dat je dan gaat basketballen. Of zingen! Op therapeutische basis natuurlijk.
Jawel, maar in het geniep, als ik er niet ben. Want ze weten wat voor straf erop staat, als ik ze betrap!quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:14 schreef Tokay het volgende:
Staat in huize pyl MTV of TMF weleens aan?
Die voorkeur voor veel te ruime kleding, waardoor volwassen mannen peuters en kleuters lijken, is daar ook een psycho-historische verklaring voor?quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:09 schreef pyl het volgende:
Ik mag er graag naar kijken, naar vrolijke negers. Die hebben ook wat te verduren gehad hoor!, denk ik dan weleens. Ghetto's, criminaliteit, drugs, alcoholisme en eertijds ook nog eens de slavernij! Geen wonder dat je dan gaat basketballen. Of zingen! Op therapeutische basis natuurlijk.
Het hele oeuvre van Pearl Jam, Radiohead en de Rolling Stones achter elkaar afluisteren?quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:17 schreef pyl het volgende:
[..]
Jawel, maar in het geniep, als ik er niet ben. Want ze weten wat voor straf daarop staat!![]()
Als je haar zo stelt, is de vraag al beantwoord, natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:17 schreef Gellius het volgende:
Die voorkeur voor veel te ruime kleding, waardoor volwassen mannen peuters en kleuters lijken, is daar ook een psycho-historische verklaring voor?
Ik weet niet precies wie Beyoncé is, laat staan haar vriendje Jesse.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:23 schreef Natalie het volgende:
Beyoncé met haar vriend Jay-Z
(was dat een serieuze? Nee toch he? Zelfs makkelijk voor het dummie topic)
quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:26 schreef Gellius het volgende:
Ik weet niet precies wie Beyoncé is, laat staan haar vriendje Jesse.
quote:Beyoncé Knowles
Beyoncé Giselle Knowles (Houston, Texas, 4 september 1981) is een Amerikaanse zangeres. Knowles maakte deel uit van de vrouwensoulgroep genaamd Destiny's Child, maar treedt tegenwoordig ook als soloartiest op de voorgrond. In haar solocarrière treedt haar vader Mathew Knowles op als haar co-producent. In totaal heeft Beyoncé, inclusief de drie Grammy's met Destiny's Child en haar zes solo Grammy's, negen Grammy's gewonnen.
In 2006 maakt Knowles bekend dat ze op 4 september van dat jaar haar tweede solo-album gaat uitbrengen, onder de titel "B'Day". Het album is binnen twee weken opgenomen na de voltooiing van de opnames van Dreamgirls. In 2003 had ze het album "Dangerously In Love" al uit gebracht dat wereldwijd meer dan twaalf miljoen keer over de toonbank ging.
Op 13 juni 2005 werd bekend gemaakt dat Destiny's Child uit elkaar zou gaan. Het laatste optreden vond plaats op 10 september 2005 in Vancouver.
De laatste jaren is Knowles ook actief op het gebied van film en acteren. Zo speelde ze onder andere belangrijke rollen in het derde deel van Austin Powers en in 2006 de remake van The Pink Panther.
Destiny's Child, pyl.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:31 schreef pyl het volgende:
Van Beyoncé heb ik weleens gehoord, ja. Die komt uit zo'n groepje van drie ...![]()
En ze heeft vast een ruime garderobe.
Een wat? Sorry, maar daar moest ik even naar Googlen.quote:
quote:The DAGUERREOTYPE
This was a positive image on a metal support.
The Daguerreotype was the first successful photographic process, the discovery being announced on 7 January 1839. The process consisted of
exposing copper plates to iodine, the fumes forming light-sensitive silver iodide. The plate would have to be used within an hour.
exposing to light - between 10 and 20 minutes, depending upon the light available.
developing the plate over mercury heated to 75 degrees Centigrade. This caused the mercury to amalgamate with the silver.
fixing the image in a warm solution of common salt (later sodium sulphite was used.)
rinsing the plate in hot distilled water.
Daguerre's choice of chemicals was such that the action of light left a milky white image or mercury amalgam.
His first plates were 8 1/2" by 6 1/2"; it is interestting to note that this still remains the standard "whole-plate" today.
The quality of the photographs was stunning. However, the process had its weaknesses:
the pictures could not be reproduced and were therefore unique;
the surfaces were extremely delicate, which is why they are often found housed under glass in a case;
the image was reversed laterally, the sitter seeing himself as he did when looking at a mirror. (Sometimes the camera lens was equipped with a mirror to correct this);
the chemicals used (bromine and chlorine fumes and hot mercury) were highly toxic; the images were difficult to view from certain angles.
Many of the daguerreotypes that remain are noticeable for their detail, and this caused quite a sensation at the time. Indeed, the Spectator (2 February 1839) called daguerreotypes the "self operating process of Fine Art." The reaction in America was also one of amazement. The Journal "The Knickerbocker" for December that year quoted:
We have seen the views taken in Paris by the 'Daguerreotype,' and have no hesitation in avowing, that they are the most remarkable objects of curiosity and admiration, in the arts, that we ever beheld. Their exquisite perfection almost transcends the bounds of sober belief.
Carl Dauthendey, a photographer who became the first professional daguerreotype photographer in St. Petersburg, makes an interesting comment on the way Daguerreotypes were viewed:
"People were afraid at first to look for any length of time at the pictures he produced. They were embarrassed by the clarity of these figures and believed that the little, tiny faces of the people in the pictures could see out at them, so amazing did the unaccustomed detail and the unaccustomed truth to nature of the first daguerreotypes appear to everyone"
Sometimes the details might reveal something that the photographer had not intended. Fox Talbot, Daguerre's rival, observed:
"It frequently happens, moreover - and this is one of the charms of photography - that the operator himself discovers on examination, perhaps long afterwards, that he has depicted many things that he had no notion of at the time. Sometimes inscriptions and dates are found upon the buildings, or printed placards most irrelevant, are discovered upon their walls: sometimes a distant dial-plate is seen, and upon it - unconsciously recorded - the hour of the day at which the view was taken."
This capacity to record minute detail was put to good use by Jean Baptiste Louis Gros, an amateur who made the first images of the Parthenon whilst on a mission in Greece. On his return to Paris he discovered that on close inspection details which he had not observed could be examined, including the minutest sculptural elements.
In the museum at the Royal Photographic Society one of Daguerre's cameras is displayed. It was used by Talbot for his own process. However, there is an interesting omission: Daguerre's cameras always had a label on the side, bearing his signature, but Fox Talbot appears to have removed this!
One problem with early daguerreotypes was the length of exposure required - 10 to 15 minutes in bright sunlight. In fact, a daguerreotype in the International Museum in Rochester, depicting a chapel, states that the picture was taken between 4:40pm and 5:30pm on 19 April 1840. Such lengths were hardly suitable for portraiture. Fox Talbot noted in a letter dated 21 May 1852:
"Ld Brougham assured me once that he sat for his Dabguerreotype portrait half an hour in the sun and never suffered so much in his life."
To make photography possible, rests were used to keep the head still, and sitters had often to cope with brilliant sunlight. One photographer even used to run flour on the sitter's face, in order to reduce exposure time!
There was clearly a need to find some more effective ways of reducing the exposure time:
On the chemistry side, J.G. Goddard started using bromide as well as iodine to sensitise plates, while Antoine Claudet experimented using chlorine.
On the optical side, J. M. Petzval invented a portrait lens with an aperture of f3.6 (as opposed to f14, which was currently being used.) Petzval's lens was still being widely used almost a century later.
Taken together, these improvements enabled photographers to use exposures of between ten and thirty seconds, thus making portraiture more of a practical proposition. By March 1841 Beard had opened a studio at the Royal Polytechnic Institution, while Claudet opened one three months later, behind St. Martin's church, Trafalgar Square. In 1853 Daguerre's patent expired, and many daguerreotypists began to open for business. At that time, of course, all photographs were monochrome (it was not until after the time of Maxwell that colour photography became a possibility), so many artists turned to hand-colouring the photographs, which were almost invariably presented in ornate cases.
Colouring was a skilled and delicate affair. Typical of the kits was the Newman kit, dated 1850, with thirty-six colours. The colours would be applied very carefully with a fine brush, and then fixed simply by breathing on the plate itself.
The daguerreotype, aptly called a "mirror with a memory", was an amazing development, and one cannot but marvel at the intricacy of the detail. However, it was a blind alley as far as photography was concerned.
Typical prices of a Daguerreotype would be:
2.5" x 2" (1840) - 21/- (£1.05)
2.5" x 2" (1850) - 10/6 (£0.55)
Do have a look at the site dedicated exclusively to Daguerre. The address is http://www.daguerre.org
Ik verzamel zequote:Op vrijdag 8 september 2006 14:00 schreef Tokay het volgende:
[..]
Een wat? Sorry, maar daar moest ik even naar Googlen.![]()
[..]
O, okay. En is dat eerste plaatje er een?quote:
Ik denk het haast niet. Toen Lewis Caroll aan fotografie deed, bestonden er al modernere procédé's (maar niet zo fraai als het daguerreotype, natuurlijk).quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:22 schreef Tokay het volgende:
[..]
O, okay. En is dat eerste plaatje er een?
En tegenwoordig heeft mijn kleine nichtje al een betere camera in haar telefoon zittenquote:Op vrijdag 8 september 2006 14:30 schreef Gellius het volgende:
[..]
Ik denk het haast niet. Toen Lewis Caroll aan fotografie deed, bestonden er al modernere procédé's (maar niet zo fraai als het daguerreotype, natuurlijk).
Lew-it-is!quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:30 schreef Gellius het volgende:
Ik denk het haast niet. Toen Lewis Caroll aan fotografie deed, bestonden er al modernere procédé's (maar niet zo fraai als het daguerreotype, natuurlijk).
Ik ben nog net niet helemaal achterlijk.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:41 schreef Tokay het volgende:
(de schrijver van Alice in Wonderland, RJPvD'ertjes...)
Eigenlijk is het daguerre-procédé superieur aan alle latere, omdat er sprake is van directe belichting van een geprepareerde plaat. Er is geen film, geen negatief. Daarom zijn daguerreotypes "oneindig scherp". Bij een gewone negatieffoto zie je al vrij snel de korrel, bij een digitale foto stuit je op de pixel: daguerreotypes hebben dat allemaal niet. Dat maakt ze zo uniek: letterlijk uniek, want ze zijn niet reproduceerbaar. Dat was meteen ook de zwakke plek, want mensen wilden plaatjes die wèl reproduceerbaar zijn.quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:40 schreef Bimmel het volgende:
[..]
En tegenwoordig heeft mijn kleine nichtje al een betere camera in haar telefoon zitten![]()
quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:09 schreef wyccie het volgende:
Ik ben nog net niet helemaal achterlijk.
Onder je browsebox staat een link "Uploading Options ". Het is wel een stapje extra dus.quote:Op vrijdag 8 september 2006 18:28 schreef wyccie het volgende:
Waar dan?
Kon je je bed wel uit Fotoloog ?quote:
Jawel,ben keurig om 07:00 begonnen met werkenquote:
Knapquote:Op vrijdag 8 september 2006 20:17 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Jawel,ben keurig om 07:00 begonnen met werken![]()
Morgen weer om 6:00 eruitquote:
Jammer. 't-Is wel een mooie foto, foto. Enige indicatie hoe oud die foto ongeveer is ?quote:Op vrijdag 8 september 2006 20:21 schreef fotoloog het volgende:
Marijke Merckens,een jeugdliefde van Pyl........ is het niet.
Ik denk zo'n 10-15 jaar.quote:Op vrijdag 8 september 2006 20:33 schreef sooty het volgende:
[..]
Jammer. 't-Is wel een mooie foto, foto. Enige indicatie hoe oud die foto ongeveer is ?
Sorry foto, ik zie het niet, ik ben èrg, èrg duf.quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:48 schreef fotoloog het volgende:
"Kind van de zon" Ze heet geen Sunny![]()
Trustuh,ik ga ook !quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:53 schreef Tokay het volgende:
[..]
Sorry foto, ik zie het niet, ik ben èrg, èrg duf.![]()
Ik ga maar eens slapen, denk ik.![]()
![]()
Succes ermee verder!
quote:Op zaterdag 9 september 2006 09:01 schreef Tokay het volgende:Hé Diaan, ik vond die twee zwaai-smileys van jou toch leuker!
Yep, het weer sloeg daar om en op aarde is het nu weer lekker weerquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:13 schreef peaceman het volgende:
Scrut terug van Mars?
Toch zijn wij hier beide snipverkoudenquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:15 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Yep, het weer sloeg daar om en op aarde is het nu weer lekker weer![]()
Waar ik nu werk ben ik continu verkouden. Volgens mij wordt de airco niet erg vaak schoongemaakt en onlangs werd ik gewezen op een trosje paddestoelen die uit het plafond groeienquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:16 schreef peaceman het volgende:
[..]
Toch zijn wij hier beide snipverkouden![]()
Oei dat klinkt niet erg fris....quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:20 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Waar ik nu werk ben ik continu verkouden. Volgens mij wordt de airco niet erg vaak schoongemaakt en onlangs werd ik gewezen op een trosje paddestoelen die uit het plafond groeien![]()
Op Mars rijden niet eens treinenquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:22 schreef peaceman het volgende:
[..]
Oei dat klinkt niet erg fris....
Ik heb van de week weer gemerkt, dat bepaalde reizigers in de trein bij het 1ste straaltje zon het nodig vinden om de ramen volledig open te draaien in de trein, waardoor je dan vervolgens onwijs op de tocht zit![]()
Heb jij mazzel!quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Op Mars rijden niet eens treinen![]()
Het verkeer hier op aarde is me niet bepaald gunstig gezind. Gisteren was er weer eens iemand die niet erg wakker was tegen m'n Fiat Prullie gereden en stond ik voor de tweede keer dit jaar met m'n kentekenplaat in handen op straat.quote:
Misschien had ie die paddestoelen op?quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:32 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Het verkeer hier op aarde is me niet bepaald gunstig gezind. Gisteren was er weer eens iemand die niet erg wakker was tegen m'n Fiat Prullie gereden en stond ik voor de tweede keer dit jaar met m'n kentekenplaat in handen op straat.![]()
Nope, het was de cable-guy. Casema in dit geval.quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:33 schreef peaceman het volgende:
[..]
Misschien had ie die paddestoelen op?
Ella Fitzgerald toch?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:07 schreef pyl het volgende:
Met de moed der wanhoop, mensen:
[afbeelding]
Sorry Bwen, ik gun je veel, herstel: alles!quote:Op zaterdag 9 september 2006 14:11 schreef BwennieBren het volgende:
[..]
Ella Fitzgerald toch?
.... en weer weg is
quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:24 schreef Gellius het volgende:
Sarah Vaughan ja.
Uw hints worden steeds cryptischer. Dat u mij het MAVO-niveau toedicht stemt mij dan wel weer positief.quote:Op zondag 10 september 2006 01:39 schreef tong80 het volgende:
Nee deze man was alleen met sex bezig. En je vriendinnetje uit twee MAVO kent je stijve leuter nog danzij hem.
quote:Op maandag 11 september 2006 11:44 schreef fotoloog het volgende:
Wat een binnenkomer op de maandagmorgen...
Geweldig !!quote:Op maandag 11 september 2006 11:52 schreef Tokay het volgende:
[..]
Geweldig, nietwaar?
![]()
Ik weet alleen niet meer hoe hij heet.
Dat lijkt mij ook, ja.quote:
Ik weet het, jij ook?quote:Op maandag 11 september 2006 15:56 schreef pyl het volgende:
Tja, wie is dat ook alweer?
Hoi Berkery. Nee, da's niet de naam die ik zoek.quote:
Vertel!quote:Op maandag 11 september 2006 17:18 schreef Tokay het volgende:
Hint: meneer heeft vandaag een drukke dag.
quote:
Ja hoorquote:Op maandag 11 september 2006 19:32 schreef Tokay het volgende:
Ha die tong, ook weer wakker?
Oeps, pardon...quote:
Ehm, nee dart.quote:Op maandag 11 september 2006 20:17 schreef dartfanaat het volgende:
Is het die brandweerman?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |