Wat een FANTASTISCH SYSTEEM die hypotheekrente aftrek! Toppertje.quote:Hypotheekschuld Nederlanders 12% gestegen
De hypotheekschuld in Nederland is 12% gestegen, zo blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB).
Huizenprijs
De gemiddelde schuld groeit harder dan de gemiddelde huizenprijs. Dat betekent dat Nederlanders gemiddeld steeds meer van hun huis als onderpand gebruiken. DNB vindt dat griezelig. Huizenbezitters kunnen hierdoor namelijk sneller in de financiėle narigheid komen bij ontslag, scheiding of stijgende rente.
Sinds wanneer heb je HRA over hypotheken die je opneemt voor consumptief gebruikquote:Op woensdag 6 september 2006 21:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een FANTASTISCH SYSTEEM die hypotheekrente aftrek! Toppertje.
We zijn daarmee (renteaftrek) geloof ik ook de enige in Europa of niet?quote:Op woensdag 6 september 2006 21:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een FANTASTISCH SYSTEEM die hypotheekrente aftrek! Toppertje.
sinds kort niet meerquote:Op woensdag 6 september 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Sinds wanneer heb je HRA over hypotheken die je opneemt voor consumptief gebruik
Al een tijdje zelfs en een deel van die groei is daaraan te wijten, dus wat dat met de HRA te maken heeft?quote:
Je kan inderdaad niet naar de bank gaan en zeggen: ik wil 10 duizend euro extra hypotheek nemen zodat ik een nieuwe auto kan kopen.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Sinds wanneer heb je HRA over hypotheken die je opneemt voor consumptief gebruik
quote:Op woensdag 6 september 2006 22:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Je kan inderdaad niet naar de bank gaan en zeggen: ik wil 10 duizend euro extra hypotheek nemen zodat ik een nieuwe auto kan kopen.
quote:Natuurlijk wordt de HRA nog steeds voor consumptief gebruik gebruikt. Op slinkse wijze uiteraard, maar iedereen doet het.
Bijvoorbeeld ipv dat je spaart voor een nieuwe keuken en een plasmascherm niet koopt, neem je gewoon meer hypotheek voor je keuken en kan je het plasmascherm wel kopen.
Door de HRA nemen mensen vaak wel een hogere hypotheek dan puur noodzakelijk. Veel banken adviseren ook om je eigen geld niet te gebruiken. Ik weet niet of dit in alle gevallen ook slim is maar het is gek dat als de rente op spaargeld 3 procent doet en de hypotheekrente 4 procent dat dan toch nog veel mensen een extra hoge hypotheek nemen.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
succes met 200k bij elkaar sparen om te kunnen wonen..quote:Op woensdag 6 september 2006 21:44 schreef bluebit het volgende:
tsja, mensen willen blijkbaar consumeren en gebruiken daar hun huis voor. mijn pa heeft me het volgende advies meegegeven : je kunt alles als onderpand gebruiken behalve het dak boven je hoofd.
lijkt me een verstandig advies.
Klopt inderdaad, en zo wordt het toch gebruikt voor consumptief gebruik.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:07 schreef DRA het volgende:
[..]
Door de HRA nemen mensen vaak wel een hogere hypotheek dan puur noodzakelijk. Veel banken adviseren ook om je eigen geld niet te gebruiken. Ik weet niet of dit in alle gevallen ook slim is maar het is gek dat als de rente op spaargeld 3 procent doet en de hypotheekrente 4 procent dat dan toch nog veel mensen een extra hoge hypotheek nemen.
Overigens valt in NL de totale hypotheeklast nog wel mee hoor. Er zijn maar weinig mensen met een echt risicovolle hypotheek. Maar die gasten van DNB lopen altijd te miepen. Bang dat ze straks nog aan de slag moeten.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, en zo wordt het toch gebruikt voor consumptief gebruik.
Wat noem je een risicovolle hypotheek ?quote:Op donderdag 7 september 2006 14:03 schreef DRA het volgende:
[..]
Overigens valt in NL de totale hypotheeklast nog wel mee hoor. Er zijn maar weinig mensen met een echt risicovolle hypotheek. Maar die gasten van DNB lopen altijd te miepen. Bang dat ze straks nog aan de slag moeten.
Dat is niet zo gek omdat je samen met de HRA, je netto rentelasten lager zijn dan de 3% die je op je spaarrekening vangt.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:07 schreef DRA het volgende:
Door de HRA nemen mensen vaak wel een hogere hypotheek dan puur noodzakelijk. Veel banken adviseren ook om je eigen geld niet te gebruiken. Ik weet niet of dit in alle gevallen ook slim is maar het is gek dat als de rente op spaargeld 3 procent doet en de hypotheekrente 4 procent dat dan toch nog veel mensen een extra hoge hypotheek nemen.
Volgens mij vergeet je nu het e.e.a.quote:Op vrijdag 8 september 2006 10:23 schreef Keijs het volgende:
[..]
Dat is niet zo gek omdat je samen met de HRA, je netto rentelasten lager zijn dan de 3% die je op je spaarrekening vangt.
M.a.w. het is goedkoper om meer te lenen. Je vangt een hogere rente dan dat je netto betaalt. Wel beetje vreemd natuurlijk.
Tsja, als je het maar lang genoeg er door drukt, gaan de dommen daadwerkelijk geloven dat subsidies, overheidsbemoeienis en anti-marktwerking goed isquote:Op woensdag 6 september 2006 21:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een FANTASTISCH SYSTEEM die hypotheekrente ! Toppertje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |